Beantwoord

Pixel via VoWiFi

  • 25 September 2020
  • 38 reacties
  • 1208 keer bekeken

Erwin, zie de reactie van Duz. 

In mijn nieuwbouwhuis kan ik niet bellen met mijn Pixel 3a met Android 11. Alleen als ik buiten ga staan is er bereik.

Gezien corona moet ook ik thuiswerken. Waar het kan, bel ik dan maar via Whatsapp of met een andere voip-applicatie. Als ik het zo lees, lijkt het wel op onwil bij kpn.

Misschien is het niet getest, maar alles is beter dan helemaal geen bereik binnen. Werkt het slecht, zet ik de functie zelf wel uit.

Wil je nog eens kijken of er niet een vinkje gezet kan worden bij mensen die erom vragen?

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door Victor J 14 March 2023, 21:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

@frost 

Ook bij T-mobile kun je met een Pixel (nog) geen gebruik maken van Bellen via Wifi. Het is dus zeker het merk wat het nog (?) niet ondersteund.

https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen#antwoorden

@PeterG

Toestel staat inderdaad niet in die lijst maar zoals @Duz schrijft, zetten ze bij T-Mobile wel het vinkje als je daar om vraagt.

De Pixels zouden als de meest 'standaard' en best bijgewerkte telefoons toch per definitie ondersteund moeten worden. De functies zijn gewoon ingebouwd.

Kennelijk wil KPN eerst een testrapportje zien, of certificaat, geen idee, maar dat mag de collega van @Erwin_ dan wel wat gedetailleerder uitleggen.

Zet het maar aan voor mij. Ik test het wel. Beter dan binnen helemaal niet kunnen bellen.

 

Aanvulling: mijn verzoek gaat behalve over VoLTE vooral over VoWIFI

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @frost, welkom op het forum!
Ook ik mis deze functie op mijn Pixel3a :-) ik heb de vraag nog een keer bij mijn collega's neergelegd.

Ik zou ook heel graag VoWifi voor de pixel telefoons willen hebben. In mijn huis heb ik nu heel vaak dat ik een sms krijg over een gemiste oproep zonder dat de telefoon over is gegaan. Bij Vodafone werkte VoWIFI en VOLTE gewoon, begin op deze manier behoorlijk spijt te krijgen van mijn overstap naar KPN.

Reputatie 7
Badge +25

Helaas is er nog geen update wat betreft VoWifi op de Pixel… Er is namelijk ook actie nodig vanuit de betreffende toestelleveranciers, en in dit geval is dat ook zo, maar niet gebeurd.

Vorige week de T-Mobile sim van mijn partner maar eens in mijn Pixel 3a gedaan, en ja hoor, meteen verschenen de VoWifi en VoLTE-opties.

T-Mobile heeft de Pixels ook niet in de lijst, maar het werkt wel. Kortom, het lijkt toch wel erg op onwil bij KPN.

@Thomas   Overstappen op T-Mobile dus!

@Paul_ Wat moet er dan precies gebeuren? Het blijft vaag en raadselachtig. KPN wijst naar Google, Google naar KPN. Ondertussen heeft de concurrent het wel gewoon voor elkaar.

Ik heb een slechte gebruikerservaring. Ik kan binnenshuis niet bellen. De oplossing bestaat in de vorm van VoWifi, maar KPN biedt mij die niet...

Reputatie 7
Badge +25

@Thomas   Overstappen op T-Mobile dus!

@Paul_ Wat moet er dan precies gebeuren? Het blijft vaag en raadselachtig. KPN wijst naar Google, Google naar KPN. Ondertussen heeft de concurrent het wel gewoon voor elkaar.

Ik heb een slechte gebruikerservaring. Ik kan binnenshuis niet bellen. De oplossing bestaat in de vorm van VoWifi, maar KPN biedt mij die niet...

Ja, snap ik. Het is een update die moet worden geleverd vanuit de fabrikant. Het is in dit geval dus aan Google om de functie daadwerkelijk beschikbaar te maken, en KPN kan daar dan ondersteuning bij leveren.  Niet zozeer dat ik het vingertje wil wijzen, of dat ik je wil doorverwijzen naar Google, maar het is dus meer een samenwerkingsding. 

Maar uiteindelijk ben je natuurlijk klant bij ons. En als jij niet kan bellen, dan klop je bij ons aan. Niet meer dan logisch… Weet gewoon dat dit niet iets is waar ik(wij) direct invloed op kan uitoefenen. We kunnen intern navraag doen etc., maar wij hier op het forum kunnen dit niet met een boze mail oplossen of iets dergelijks. En dan is het aan jou om daar je conclusie uit te trekken...

Update: omdat KPN nog altijd niet VoWifi en VoLTE ondersteunt op de Pixels, heb ik besloten om over te stappen op T-Mobile. Het T-Mobile-abonnement is nog niet actief, maar ik heb de sim al even in mijn Pixel 4a gehad en meteen waren de opties Wi-Fi calling en Volte beschikbaar. 

Op de Pixel 3a van mijn partner werkt het met T-Mobile ook al naar behoren.

Dat het bij T-Mobile en Vodafone wel kan, duidt m.i. toch echt wel op een technische achterstand bij KPN. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft armoedig om grofweg alleen de iPhones en Samsungs te ondersteunen.

 

Ik geef dit topic graag nog eens een schopje omhoog, omdat ik nergens iets kan vinden van enige ondersteuning.

Is er al iets bekend over vowifi? Het bereik is hier thuis al jaren dramatisch, maar ik blijf bij KPN omdat ik de combi van glasvezel en mobiel handig vind. Nu ondersteunen zowel Vodafone als T-Mobile vowifi op Pixel-telefoons al geruime tijd. Niet offcieel, maar het werkt.

Ik vraag mij werkelijk af in hoeverre de bal bij Google ligt als de toestellen bij de andere providers wel werken. Zeker ook omdat de Pixel-telefoons android hebben zoals android bedoeld is, zonder rare schillen van Samsung etc.

Als T-Mobile en Vodafone het kunnen, zou vooral ook KPN in staat moeten zijn om eenvoudig een vinkje aan te zetten waardoor de optie voor mij beschikbaar is. Werkt het niet, zet ik het zelf wel uit. Laat de gebruikers maar testen.

Reden dat ik nu met deze vraag kom is dat mijn Pixel 3A aan vervanging toe is en ik (afhankelijk van de prijs) komende maand voor een nieuwe Pixel 6 of anders een 5 (A) ga. Mijn werktelefoon, een Samsung, werkt hier thuis gewoon met vowifi, maar de schil en bloatware blijven een ramp, dus het wordt sowieso een nieuwe Pixel.

Ik wil echter niet weer 2 jaar met een prachtige telefoon zitten waarop ik thuis dan geen bereik heb. Dus als de ondersteuning er niet is of komt, zal ik vermoedelijk met het hele pakket overstappen naar een provider die wel ondersteuning geeft.

Nou ben ik zelf bijna 10 jaar bij T-Mobile werkzaam geweest en daar ging alles verre van gestroomlijnd. Proefballonnetjes die werden opgelaten, initiatieven die werden gestart voordat de systemen en medewerkers er klaar voor waren en noem maar op. Maar mijn ervaring bij T-Mobile met dit soort zaken is dat het vaak eerder onwil dan onkunde is. Iemand zal uiteindelijk met een vuist op tafel moeten slaan en ervoor moeten zorgen dat de aanpassingen er bij de juiste afdeling worden doorgedrukt. Vaak zit tussen de wens van de klant en de persoon die de mogelijkheden heeft om de aanpassing te doen vaak een klantenservice die onder tijdsdruk de klant moet pappen en nathouden om dan door te gaan met een volgende klant.

Met andere woorden: wie wil deze wens doorsturen naar een afdeling die er wel wat mee kan, in plaats van supervisors of teamleiders te vragen of er iets mogelijk is, terwijl zij er helemaal geen belang bij hebben om het probleem op te lossen en om die reden zelden meebewegen om iets mogelijk te maken terwijl ze een beetje op hun iPhone zitten te friemelen?

Wij, de Pixel-gebruikers, willen graag vowifi (en evt volte). Welke held binnen KPN maakt dit mogelijk?

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @KlaasK
Iets concreets heb ik helaas niet voor je maar we zijn hier uiteraard druk mee bezig.
In het onderstaande topic kun je hier voor wat meer informatie terecht.

 

Reputatie 1

Hoi @KlaasK
Iets concreets heb ik helaas niet voor je maar we zijn hier uiteraard druk mee bezig.
In het onderstaande topic kun je hier voor wat meer informatie terecht.

 

Beste Klaas, gaat VoWiFi voor de Pixel 6 / Pixel 6 Pro er ooit nog komen?

Hoi @KlaasK
Iets concreets heb ik helaas niet voor je maar we zijn hier uiteraard druk mee bezig.
In het onderstaande topic kun je hier voor wat meer informatie terecht.

 

Beste Klaas, gaat VoWiFi voor de Pixel 6 / Pixel 6 Pro er ooit nog komen?

Ik durf het niet te zeggen. De Pixel 6 is officieel niet te koop in Nederland, dus de ondersteuning van KPN en andere providers zal wel net als bij voorgaande Pixels zijn.

In mijn tijd bij T-Mobile kreeg ik altijd de indruk dat de hoge heren binnen de organisatie zich toch altijd wel heel erg lieten verleiden door de media machine van Apple en daarom de iPhones maar al te graag in de schijnwerpers plaatsten (mogelijk tegen een leuke tegenprestatie van Apple), waardoor er weinig ruimte was om aandacht te geven aan de (toen nog) Nexus-telefoons en Android One toestellen en nu dus de Pixel-toestellen.

De volledige ondersteuning moet er natuurlijk gewoon komen, maar zolang de witte boorden nog steeds graag pronken met te dure spullen van Apple, gaat er weinig veranderen vrees ik.

Ik was benieuwd of hier wellicht vanuit KPN nog een update over komt. Inmiddels ook over op de Pixel 6 Pro. VoLTE werkt, maar VoWifi niet. Zit net in een gebied met wat minder dekking.

Vodafone, T-Mobile (internationale providers) daarvoor werkt VoWifi weer wel voor de Pixel.

Ik heb een Pixel 6a, dual-sim, en bij de Vodafone NL sim functioneert VoWiFi, maar op de KPN (e)SIM wordt de optie niet getoond (VoLTE overigens wel actief). Navraag bij servicedesk en verkoop levert het antwoord op “als het er niet is, dan ondersteunen we het niet”, maar is er überhaupt de intentie om dit te activeren of blijft het beperkt tot toestellen die KPN zelf verkoopt? 

 

Reputatie 1

Hierbij een aanvullend verzoek / schopje van mij. Ook een klant met Pixel 3a en recente portering vanaf Vodafone. Daar flawless en ging ervan uit dat dat bij KPN ook zo was.

Nog een schop. KPN moet dit gaan oplossen anders zijn ze een klant kwijt.

Reputatie 1

Inmiddels upgrade naar Pixel 7 gehad. VoLTE doet het, VoWifi nog steeds niet. Argument dat het toestel niet officieel in NL verkrijgbaar is is nu komen te vervallen.

Graag ook vrijschakelen van VoWifi, dank !

Goed nieuws! Het blijkt dat VoWiFi sinds de laatste Android beta werkt icm KPN op de Pixel 7 Pro (sinds 14 december).

 

Goed nieuws! Het blijkt dat VoWiFi sinds de laatste Android beta werkt icm KPN op de Pixel 7 Pro (sinds 14 december).

 

Welke versie is dit dan? Ik heb de meest recente Android-versie (13) op mijn Pixel 7 Pro, maar heb geen WiFi-calling optie voor zover ik kan zien...

 

 

Reputatie 1

De bèta was verwacht om in de reguliere januari updat cycle mee te gaan, maar dat is niet gebeurd. Zal waarschijnlijk nog wel gaan komen.

De bèta was verwacht om in de reguliere januari updat cycle mee te gaan, maar dat is niet gebeurd. Zal waarschijnlijk nog wel gaan komen.

Ah ok, nou als het er maar aan komt is het nog wel even te doen. Ben recent verhuisd en heb nu in de woning haast geen bereik. Tot vorige week had ik een Galaxy S10 waarmee ik dan gewoon via WiFi kon bellen, maar nu met de Pixel 7 Pro merk ik dat ik thuis niet meer kan bellen 🤔

 

Maar als het al in de beta’s zit, dan zal het vast binnenkort wel komen.

Reputatie 1

Vandaag reguliere update Maart gehad en VoWifi is actief op mijn Pixel 7.

Reputatie 7
Badge +20

Ah top! Bedankt voor de update Victor!

Vandaag reguliere update Maart gehad en VoWifi is actief op mijn Pixel 7.

Wat een merk….

Ik bel al 2 jaar via VoWifi. (Samsung)