Vraag

Port forwarding 4G

• 6 maart 2018
  • 15 reacties
  • 1769 keer bekeken

Hi,

Ik ben bezig met een school project om iets aan te kunnen zetten over mobiel netwerk 4G dus. Na heel veel zoek werk ben ik er achter gekomen hoe ik het moet doen over een router. Dit kan met port 80 maar kan ik instellen op een simkaart dat die een port 80 is, zodat iedereen in de wereld het in principe aan en uit kunnen zetten.

alvast bedankt

15 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Heb je en KPN sim? Dan kan je die op de APN advancedinternet instellen zodat er geen NAT/Firewall meer actief is via KPN. Dan kan je daarna lokaal poort 80 forwarden zoals je wenst.

Ik weet niet wat de opdracht is. Maar heb je al naar LoRaWAN (via TheThingsNetwork) gekeken? Afhankelijk van je usecase kan dat een mooie oplossing bieden.

Robin
Dank voor de reactie,

Ik heb inderdaad een KPN sim. Ik kan alleen de APN advanceinternet niet vinden of waar ik dit moet instellen.

En dank voor het voorstel ik had daar inderdaad naar gekeken maar dat was geen optie omdat het niet betrouwbaar genoeg zou zijn.

Xander
Reputatie 7
Badge +30
Dit moet je in de modem/telefoon die de 4G verbinding opzet instellen
Dit heb ik zonet gedaan maar, werkt niet als ik dan mijn IP adres opzoek op het internet. Ookal heb ik wel gezet op poort 80
Reputatie 7
Badge +30
Krijgt het modem/telefoon/etc nu wel een extern IP op zijn interface? Zo ja, heb je de forwarding correct staan?
Hoe zou ik dit kunnen testen? Dit zijn de intellingen
Reputatie 7
Badge +30
Maar dit heeft geen nut.

Ten eerste gebruik je de verkeerde APN. Portalmmm is namelijk de gewone die geen forwarding toe staat. Die moet je dus wijzigen naar advancedinternet.
Ten tweede, daar poort 80 invullen heeft geen nut. Daar heb je een aparte firewall regel voor nodig.

Op Android kan je onder Over de Telefoon - Status het huidige IPv4 zien, en dus ook of je een niet-RFC 1918 adres krijgt.

Robin
Oké dus als het goed is zouden deze intellingen nu moeten kloppen?

En bij status van Over de Telefoon zie ik t IP adres het ziet eruit als een "normaal" IP adress beginnend met 100.xx.xx.xxx

Nogmaals bedankt voor de hulp erg gewadeerd!
Reputatie 7
Badge +30
Nou, met 100.x.x.x is het dus nog geen "normaal" IP-adres.

Heb je de APN daadwerkelijk ingesteld? Je kan namelijk wel een APN aanmaken, maar dan moet je hem ook nog selecteren. Het handigste is om daarna het apparaat te herstarten, maar dat is niet strict noodzakelijk.
Dit heb ik gedaan alles klopt en heb het ook geselecteerd. Mobiel opstarten werkt ook niet nog steeds zelfde IP adres 😕
Reputatie 7
Badge +30
Wat is dit voor KPN aansluiting?
Ik maak gebruik van een KPN prepaid simkaart
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dit komt omdat advancedinternet niet met KPN Prepaid werkt, alleen met abonnementen en 4G Buitengebied.

Makkelijkste oplossing is andere aansluiting/aanbieder of ipv inkomende verbindingen een uitgaande verbinding maken.

Robin
Hoi,

Zou je dit ook kunnen oplossen met de M2M simkaart?

https://www.kpn.com/zakelijk/grootzakelijk/internet-of-things/m2m-connectivity.htm

Xander
Reputatie 7
Badge +30
Om heel eerlijk te zijn, geen idee. Maar die is volgensmij meer bedoelt voor andersom (end-device to server), en als dat het doel is kan het ook met een prepaid kaart.

Wat is nu het uiteindelijke doel?

Reageer