Beantwoord

prepaid internet voor wildcamera

  • 21 June 2020
  • 15 reacties
  • 1205 keer bekeken

Ik heb een prepaid kpn simkaart in mijn nieuwe wildcamera gedaan. Communiceren via SMS lukt wel, maar via internet lukt niet. De camera zou via GPRS email moeten verzenden.

Als ik de simkaart er uit haal en in een telefoon stop, kan ik er wel mee emailen. Maar als ik hem terugstop in de camera, is er weer geen verbinding. 

De gebruikte instellingen zijn:

  • APN: internet
  • Account: KPN (maar ook geprobeerd met leeglaten)
  • Password; GPRS (maar ook geprobeerd met leeglaten)
  • uitgaande emailserver: smtp.gmail.com
  • Poort 465 (ook ander nrs geprobeerd)
  • SSL: aan
  • verzend email adres xxxx@gmail.com
  • ontvangende email adressen naar xxx@gmail en xxx@online.nl

Wat kan het probleem zijn?

icon

Beste antwoord door Bkpn24 5 July 2020, 16:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

GPRS is een heel oud internetprotocol voor GSM (2G). Mijn Nokia 2700c heeft internet op dat protocol en daar werkt het al jaren niet meer.

Later is 3G voor internet geïntroduceerd wat i.c.m. 2G (voor spraak/sms) werkte. Nu is er 4G voor spraak/sms en internet en 5G staat om de hoek.

Kortom, aangezien het op mijn Nokia al jaren niet meer werkt durf ik gerust te stellen: GPRS bestaat niet meer. I.i.g. niet via het KPN netwerk. Want m’n Nokia internet op de GSM werkt zowel met KPN als met Lebara niet meer.

In die wildcamera moet je een apart password genereren in je gmeail account omgeving om via de smtp server van google email successvol te kunnen verzenden.

In een android (met de google apps) smartphone is dit niet nodig.

Het kan ook zo zijn dat de camera uberhaupt geen internetverbindig tot stand brengt, maar mijn ervaring dat met een simpel 2G apparaat en een KPN prepaid kaart het zonder aanpassing een internetverbing tot stand komt.

Ha @tmoesel, dat klinkt interessant. Ik heb mijn gmail password opgegeven bij de instellingen van de wildcamera, dezelfde als voor mijn google account. Bedoel je dat ik in mijn gmail account voor smtp server een nieuw / ander wachtwoord moet genereren? Kan dat?

Ha @tmoesel, dat klinkt interessant. Ik heb mijn gmail password opgegeven bij de instellingen van de wildcamera, dezelfde als voor mijn google account. Bedoel je dat ik in mijn gmail account voor smtp server een nieuw / ander wachtwoord moet genereren? Kan dat?

Ja moet al geruime tijd. Ergens in je google acoount security settings generate app password. Ook nodig voor b.v.thunderbird op een PC.

 Beste @tmoesel 

Ik kan in mijn google account geen mogelijkheid vinden om meer dan één password in te stellen, of voor smtp server een ander wachtwoord in te vullen. Wel iets over toegang tot apps met een lagere beveiliging uitschakelen. Maar dat is niet wat je bedoelt? Kan je me nog iets op weg helpen?

Ergens in je google acoount security settings generate app password.

 

 Beste @tmoesel 

Ik kan in mijn google account geen mogelijkheid vinden om meer dan één password in te stellen, of voor smtp server een ander wachtwoord in te vullen. Wel iets over toegang tot apps met een lagere beveiliging uitschakelen. Maar dat is niet wat je bedoelt? Kan je me nog iets op weg helpen?

Ergens in je google acoount security settings generate app password.

 

Dit is wat ik bedoel: https://support.google.com/accounts/answer/185833?p=app_passwords_sa

Maar is zie/realiseer nu dat dat aleen aan de orde is voor 2-Step Verification, misschien gebruik je dat niet.

Dan nog blijft ook wat PeterG stelt, het kan best zijn dat KPN GPRS niet meer accepteert, alleen nog EDGE voor data over 2G (en spraak natuurlijk, maar dat is een geheel andere ‘kanaal’). Mijn ervaring dat het werkt is ook al weer 2 jaar of zo geleden, kan ondertussen verandert zijn. Wel was er bij T-Mobile ook iemand die aangaf dat zijn GSM toestel geen dataverbinding mer op kon zetten. Als ik mij goed herinner kon dat model geen EDGE, alleen GPRS en er kwam ook weinig uitsluitsel van T-Mobile of het nu wel of niet zou werken.

Is er een manier om anders dan via het email protocol te checken of het apparaat een dataverbinding tot stand brengt? Je zou het aan de afname van de internetbundel op die SIMkaart kunnen zien. Of betalen per MB, dan zie je makkelijk de dubbeltjes wegtikken.

Ik zou inderaad niet weten hoe ik met die wildcamera 2step-V kan gebruiken.

Volgens KPN is 2G nog tot 2025 gegarandeerd. Dat lees ik in dit artikel: https://www.kpn.com/zakelijk/blog/-de-toekomst-van-iot-vraagt-om-meer-dan-2g.htm

Dus het probleem lijkt niet te zijn waar @PeterG op hint.

Ik weet zeker dat de simkaart wel data kan versturen, dat doet hij namelijk als ik hem in een telefoon stop en op de rekening zie ik dan inderdaad een paar dubbeltjes wegtikken. Maar dat gaat dan over 3G of 4G neem ik aan. Eenmaal terug in de wildcamera doet hij het niet. Ik zie alleen kosten voor sms als de sim in de wildcamera zit. Geen data kosten.

Overigens ook vreemd: de camera geeft geen foutmelding en lijkt te doen alsof er een foto verzonden is.

Wat ook een probleem zou kunnen zijn denk ik, is dat het KPN netwerk niet accepteert dat er mails gestuurd wordt over een andere smtp server dan die KPN zelf? Dan zou het wellicht wel kunnen werken met een kpnmail adres? Maar die heb ik niet.

Ik zou inderaad niet weten hoe ik met die wildcamera 2step-V kan gebruiken.

Dat kan dus niet, vandaar dat Google dat gebeuren met die app passworden heeft bedacht.

Volgens KPN is 2G nog tot 2025 gegarandeerd. Dat lees ik in dit artikel: https://www.kpn.com/zakelijk/blog/-de-toekomst-van-iot-vraagt-om-meer-dan-2g.htm

Wat niet wil zeggen dat alle uitbreidingen ervan ook ondersteunt worden en blijven tot 2025. GPRS gebruikt relatief heel veel frequentieruimte in verhouding tot bitrate. Bij EDGE is dat al iets beter, maar bij lange na niet wat met 4G kan.

Dus het probleem lijkt niet te zijn waar @PeterG op hint.

Ik weet zeker dat de simkaart wel data kan versturen, dat doet hij namelijk als ik hem in een telefoon stop en op de rekening zie ik dan inderdaad een paar dubbeltjes wegtikken. Maar dat gaat dan over 3G of 4G neem ik aan. Eenmaal terug in de wildcamera doet hij het niet. Ik zie alleen kosten voor sms als de sim in de wildcamera zit. Geen data kosten.

Die SIMkaart verstuurt geen data, die zorgt primaair voor identificatie en authentificatie. De 2G modem in de wildcamera doet de datatransfers. En inderdaad, in een smartphone met standaard instellingen zal het een 4G verbinding zijn. Je kan de smartphome op 2G-only zetten, dan zal ie wellicht een internetverbingding middel 2G/EDGE opzetten.

Overigens ook vreemd: de camera geeft geen foutmelding en lijkt te doen alsof er een foto verzonden is.

Dat is wel ongeveer de verwachting, UI zal minimaal zijn, misschien wel iets te zien in logbestanden.

Wat ook een probleem zou kunnen zijn denk ik, is dat het KPN netwerk niet accepteert dat er mails gestuurd wordt over een andere smtp server dan die KPN zelf? Dan zou het wellicht wel kunnen werken met een kpnmail adres? Maar die heb ik niet.

Met de methode van Google/gmail mag KPN dat email verzenden en whataver internet protocol niet blokkeren. 

Maar het uit jouw bewoording kan ik niet concluderen ik dat de wildcamera succesvol een internetverbinding opzet. SMS is een ander kanaal, dat zal inderdaad wel werken. Wat zegt de handleiding dan kwa APN enz? Voor sommige 2G apparaten moet je meer instellen dan alleen de standaard APN.

 

Ik ben er helaas nog steeds niet uit. Vandaag met kpn service gechat, zij bevestigenden dat GPRS nog zeker tot 2025 bestaat, en zeiden  dat ik eerst de simkaart in een Android toestel moet plaatsen. Daarna: “Als je dit hebt gedaan, ga dan naar instellingen '> verbindingen '> mobiel netwerken '> netwerkmodus en kies dan (alleen) 2G of WCDMA/ GSM. Afhankelijk van je telefoon moet je meer of minder stappen doorlopen in de netwerkmodus. Als je de simkaart daarna terugplaatst, zou het moeten werken.”

Dat heb ik gedaan. Op de telefoon had ik vervolgens wel een goede verbinding met deze simkaart. Het lukte me ook om email te versturen, inclusief bijlage. Wel ontdekte ik dat verzenden met gmail een beveiligingsblokkade opleverde (google heeft verdachte inlogpoging geblokkeerd). Om dat te omzeilen heb ik van een ander email account de smtp instellingen gebruikt.
Maar toen ik hem terugzette in de wildcamera kwam er nog steeds geen internet verbinding.

 

Ik denk dat KPN service niet veel kan toevoegen, hoewel interessant om te vernemen ze zeggen dat GPRS nog tot zeker 2025 bestaat. Ik trek al bewust niet de conclusie dat dat ook zo is, want er zijn ook wel meldingen dat 2G ueberhaupt momenteel op KPN netwerkt niet werkt, in detail: Geen voice-call setup. Heeft weer een heel andere oorzaak en is anderssoortig probleem, maar is wel gelijk aanzwijzing: Zorg dat je detail info van die wildcamera wat betreft z’n 2G modem hebt. Als die er niet is, zegt dat wat mij beteft genoeg, n.l. dat het in mijn ogen een niet echt bruikbaar of zelfs inferieur product is. Ook moet er een fabrikant zijn van dat apparaat die hulp zou kunen bieden. Dus URL naar de handleiding hier posten is een soort check van mijn kant wat mij betreft om te een stap verder te komen. O.a. zoek uit of er voor GPRS specifiek een ander APN kan of moet worden gebruikt. KPN heeft diverse APN’s die echt verschillen van de alround/template ‘internet’

Allereerst @tmoesel dank voor je constructieve meedenken tot nu toe, zeer gewaardeerd.

Dit is de handleiding: https://www.wildlifemonitoringsolutions.nl/media/wysiwyg/manuals/BolyGuard-MG984G-30M-Manual.pdf

Hoewel ik hem niet bij deze website gekocht heb, zie ik dat ze wel een installatie service hebben. Die ga ik maar eens bellen.

Ik zie in de manual eigenlijk niks over de 2G module, maar je kan SMS verzenden, dus kwa frequentiebanden moet ie wel compatible zijn met KPN. Maar je zou e.v.t. nog Vodafone en/of T-Mobile kunnen proberen. Voor de rest zie ik egenlijk niet wat er fout kan zijn, misschien kun je de instellingen loggen/opslaan op de SDcard, om te checken, ik zag wel iets dergelijk in de manual. Beter is als er ergens een logbestand zou zijn, want zo blijft het raden waarom het niet werkt.

 

Ik heb er wat technische expertise bij gehaald. Het ligt niet aan de prepaid kaart (hoewel je wel portalmmm.nl moet invullen en niet internet als APN) maar aan de camera zelf. Ook met de nieuwste firmware en alle goede instellingen deed hij het niet. Het lijkt daarom een hardware fout in de camera te zijn. Ik heb de camera terug gestuurd, en ga een nieuwe bestellen.
Topic kan gesloten worden (hoe doe je dat eigenlijk?). Dank voor het meedenken.

 

Let op: In december 2025 stopt het 2G netwerk bij KPN

Meer informatie hierover kun je vinden in het onderstaande topic:

Dit topic wordt vanzelf wel een keer door een moderator afgevinkt wellicht, je kan ook zelf een antwoord kiezen of het gewoon zo laten. Dit topic lijkt vooralsnog niet typisch iets waar KPN iets aan kan helpen.

Lijkt me uiteidelijk goede optie dat je het apparaat terug heb gestuurd. Wat mij bij dit merk/handleiding direct opviel is de letters ‘4G’, het lijkt alsof men de suggestie wil wekken dat het snel mobile 4G internet betreft, maar het is dus niet werkend 2G. Ik heb in verleden ook wel eens naar dergelijke camera’s gekeken, maar kwam al vrij snel tot de conclusie dat als je eningszins live of real-time wil kijken, dit voor mij geen optie is.

Dag BKPN24,

Mag ik vragen of de nieuwe camera wel werkt?

En wat voor simkaart had je aangeschaft bij KPN?

Ik heb een enigszins vergelijkbare camera dus avontuur begint ;-)

Groetjes NB