Beantwoord

Roaming partners en handmatig netwerk selecteren in buitenland

  • 16 December 2019
  • 4 reacties
  • 2589 keer bekeken

In het buitenland staat roaming automatisch op een voorkeur provider. Als ik buiten zijn dekking ben,

gaat hij hierdoor niet automatisch over naar een andere provider. Deze instelling van mijn mobiel heeft KPN bij roaming vast ingesteld. Hij zou automatisch naar een andere beschikbare provider over moeten moeten schakelen, bij ontbreken van de voorkeur provider. KPN blokkeert dit via mijn prive instellingen van mijn mobiel. Ik zou graag willen, dat KPN deze instellingen vrijgeeft. Een blokkade gaat tegen de privacy in.

Hierdoor beschik ik automatisch over internet, daar waar de voorkeur niet is. Zo werkt het ook uitstekend op de prepaid van mijn vrouw. Het kan dus. Alleen KPN blokkeert dit dmv instellingen in mijn telefoon. Deze zijn privacy mag KPN niet aankomen. Wetgeving gaat nog steeds boven voorwaarden.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Bart_ 18 December 2019, 13:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Charless Welkom hier op het KPN Forum en goed dat je dit aankaart. Als eerste: er wordt niets geblokkeerd. Als we aan je telefoon zouden komen en je gegevens zou inzien zou dit inderdaad een schending van je privacy betekenen. 

Wat speelt er wel met data roaming en gebruik van je mobiel in het buitenland? Net als elke andere provider werken we met zogeheten roaming partners: collega providers in het buitenland met wie er afspraken zijn gemaakt over het inroamen op hun netwerk. Als je je toestel hebt ingesteld op het ‘automatisch verbinding maken’ zal er automatisch verbinding worden gemaakt met een beschikbaar netwerk van één van deze roaming partners. Als deze geen bereik biedt zal er worden overgeschakeld naar netwerk van een andere roaming partner: vaak zijn er meerdere. 

Het kan ook voorkomen geen van onze roaming partners je goed bereik bieden op een bepaalde locatie. Dan kun je het ‘het automatisch verbinding maken’ uitschakelen en handmatig een lokale provider opzoeken. Dan kun je zelf kiezen uit álle beschikbare netwerken. 

Tussen onze abonnementsvarianten en prepaid zit wat dat betreft geen enkel verschil: je zit in Nederland op hetzelfde netwerk en in het buitenland gelden dezelfde regels. Als het voor haar werkt zou het voor jou ook moeten werken. 

In oa Duitsland werkt dit niet. Op verschillende plaatsen geen bereik van de voorkeur provider. Via handmatig zoeken en kiezen, blijken er wel degelijk providers te zijn, waar ik mee kan verbinden. Dit zou dus ook automatisch moeten gebeuren. Dat laatste lukt dus niet. 

Al autorijdend eea uit te voeren, is verboden en uit de tijd. Eea wordt veroorzaakt door de voorkeursinstelling van KPN. Bij geen bereik, zou deze elke andere mogelijk automatsich moeten uitvoeren en verbinden. Door de KPN voorkeur wordt dit geblokt. Dus heel eenvoudig, bij geen voorkeur provider moet deze instelling AUTOMATISCH gewijzigd worden in elke andere provider. Hier blijft KPN blijkbaar in gebreke.

Reputatie 7
Badge +20

Dag @Charless Je verhaal sluit volgens mij keurig aan bij wat ik schreef. In een ander land zijn er eigenlijk altijd meerdere voorkeursnetwerken waar je automatisch verbinding mee zal maken: de dekking hangt volledig af van het netwerk van deze providers. Als de ene provider je geen bereik bereik biedt zal je telefoon een ander voorkeursnetwerk zoeken. Het zal niet vaak gebeuren, maar het kan dat geen van de voorkeursnetwerken voldoende bereik biedt. In zo'n geval kun je handmatig een ander netwerk instellen. Dit is hoe elke provider werkt. In gebreke blijft er dan ook niemand: pas als de optie tot het maken van verbinding onmogelijk wordt gemaakt kun je daar van spreken. 

 

 

Bij roaming moet de voorkeursnetwerken vervallen. Automatisch zoeken moet op elke willekeurige beschikbare provider zijn. Dit heb ik duidelijk verwoord. KPN voor buitenland is slecht, tov prepaid.  Vooroorzaakt door hun voorkeursinstelling.Â