Beantwoord

Samsung S10+ 4G+ koppelt maar 3 banden (3CA)

  • 11 March 2019
  • 30 reacties
  • 2988 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Beste KPN,


Sinds gisteren in het bezit van een Samsung S10+
Ik kreeg niet de 4G+ snelheden die ik had verwacht.
Door naar *#0011# te bellen kan je zien welke banden worden gebruikt.

Ik heb meerdere sites in Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Zaandam geprobeerd.
Allemaal met hetzelfde resultaat: De S10+ koppelt maar 3 banden.

De geprobeerde sites hebben de volgende banden: Band 3, 20, 1, 7, 38.
Band 3 is de hoofdband en daarbij worden de banden 20, 1 of 7 bij gekoppeld, maar altijd maar twee.
Dus Band 3 + 20 en 1, of Band 3 + 20 en 7, of Band 3 + 1 en 7. (Hetzelfde als met een Samsung S7.)

Een collega met een Samsung S8 deed een paar maanden terug: Band 3 + 20 +1 + 7 in Zaandam.


Band 38 staat ook aan volgens het antenneregister, maar deze zie ik al weken/maanden niet meer voorbij komen.


De samsung S10+ zou alle 5 banden aan elkaar moeten kunnen koppelen.
Tot een maximum van 8 banden (8CA) met de EU versie. De USA versie kan maximaal 7 banden koppelen (7CA).


Ook kom ik niet verder dan 64-QAM kwa download snelheden.
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dan 256-QAM ook aan zou staan?
Meer info van KPN zelf: https://overons.kpn/nl/nieuws/2018/meer-capaciteit-en-hogere-4g-snelheden-dankzij-extra-frequentie


Doe ik iets fout of is KPN vergeten de S10 volledig toegang te geven?


Met vriendelijke groet,

5Guru
icon

Beste antwoord door 5Guru 21 July 2019, 16:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Allemaal FDD banden koppelen is nog wat anders dan dat er ook een TDD band bij zit. De LTE chipset in de S10+ zal dat wel kunnen, maar ik heb nog nergens gezien dat het KPN netwerk dat ook zou kunnen en doen. Volgens https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_in_Europe is
CA_3A_7A_20A_38A mogelijk, maar ik heb niet de bron erbij gezocht.

Als b.v. het antenneregister iets meldt, kun je dat bij lange na niet 1 op 1 vertalen naar jouw momentane toestand van je telefoon op een bepaalde locatie, zowel van de mast/sector alswel de afstand tot de mast van je telefoon.

256QAM heeft alleen zin als aan bepaalde condities voldaan wordt, anders is het eerder een nadeel.
Het wordt voor de mens steeds moeilijker om logisch te beredeneren waarom een bepaalde CA combinatie of MCS enz wel/niet op iemands telefoon actief is. Je hebt maar een fractie van de info, het netwerk ordes van groottes meer, b.v. info over alle op dat moment verbonden apparaten.

Het netwerk heeft hoe dan ook beperkte capaciteit, een scheduling algorithme, al dan niet kunstmatig intelligent, doet de toewijzing. 1 simpele redenatie kan zijn: Als niet daadwerkelijk iets gebruikt (en betaalt middels abo) wordt, heeft het eigenlijk geen zin om alle mogelijke carriers bij te schakelen.
Verder heeft LTE 8 verkeers types, waarvan b.v. 2-richtingen spraak een hogere prioriteit heeft dan iets downloaden (een speedtest b.v.).
Reputatie 4
Badge +2
@tmoesel bedankt voor jouw reactie.
Ik weet precies hoe de QAM modus werken op een telefoon.
Ik weet dat 256-QAM weinig zin heeft op grote afstand. Maar dat punt laten we voor een volgende keer.
Band 3 + Band 38 werkte wel altijd. Deze band staat nog aan (kunnen we op de spectrum analyzer zien), maar wordt nooit meer gekozen door de telefoon (Samsung S8/S9/S10). Deze netwerk setting begrijp ik nog. Jammer, maar komt vanzelf wel. Onderstaande heb ik wat minder begrip voor, zeker omdat KPN er zelf reclame/nieuws mee heeft gemaakt. De 4 banden...
De 4 en/of 5 banden is ook de reden waarom ik KPN nog steeds heb als primaire provider.


Ik heb mijn simkaart met die van een collega omgewisseld nu, en kom tot het volgende:

Mijn simkaart + Samsung S10+ = 3CA
Mijn simkaart + Samsung S9 = 4CA

Collega simkaart + Samsung S10+ =3CA
Collega simkaart + Samsung S9 = 4CA.

Op dezelfde soort KPN sites krijg ik ook door dat 4CA met een Samsung S8 werkt.

(Off topic: Collega T-Mobile simkaart + Samsung S10+ = 4CA (Band 3+1+8+38, FDD en TDD mixed. Speedtest 383 Mbps download, dus aan de telefoon ligt het niet.)


Ik mis dus bandbreedte, die ik wel graag zou willen gebruiken. Al is het om meer te leren.
Ik vrees dat KPN de S10 nog niet goed heeft geconfigged in het mobiele-systeem.

Mogelijk kan iemand van KPN deze vraag bij de technische dienst neerleggen?

Bedankt voor het meedenken.

5Guru
Reputatie 4
Badge +2
Ik ben nu in Haarlem.
Band 3 + 38 heb ik inmiddels ook gezien.
256-QAM is ook gelukt op een 5 banden site.
Maar de telefoon komt niet verder dan maximaal 3 banden. Ook bevestigd met een andere S10.

5Guru
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Guru, welkom!

We hebben op dit moment op nog maar een paar plaatsen in Nederland 4 of 5 frequentiebanden tegelijk. Verder hebben we maximaal 3 banden tegelijk in de lucht. We hebben op dit moment op een paar honderd sites in Nederland 4 of zelfs 5 frequentiebanden tegelijk in de lucht. In de rest van Nederland zijn dit, afhankelijk van de locatie, 1 tot maximaal 3 frequentiebanden. Het is daarna afhankelijk van de capabilities van je toestel welke en hoeveel banden deze samen kan gebruiken.

Wel hebben we landelijk 265QAM in de download, en 64QAM in de upload aan staan. Maar het ligt aan de radio-condities of je deze modulatie gebruikt of niet.

Wat betreft de banden van de S10(+), het model dat Samsung aan de West-Europese markt (inclusief Nederland) levert bevat een Samsung chipset, en niet de Qualcomm. Deze ondersteunt maximaal 5CA. Wel zou, in dezelfde omstandigheden, de S10(+) vergelijkbaar moeten presteren als de S9. Dus als de S9 ergens 4 banden heeft, dan zou ik verwachten dat de S10(+) die ook heeft.

Vul je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Ik weet niet of ik dit kan (laten) nakijken, maar ik ga hier even achteraan.

Edit: topic aangepast 15-3-2019
Reputatie 4
Badge +2
@Erik_ bedankt voor uw reactie.

Nou die paar plaatsen worden er steeds meer en dat is goed ook! :)
Hier een mooi overzicht: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=14ZQsretvWJGbDejipWqhc9SIkSr3nkas&ll=52.14243863694448%2C5.291242499999953&z=7

256-QAM was inmiddels gelukt.

De S10+ gebruikt inderdaad de Exynos 9 Series (9820) in Europa.
Deze kan wel degelijk 8 banden tegelijk! ". The integrated modem supports LTE Category 20 to offer downlink speed of up to 2.0Gbps with 8x carrier aggregation (CA) and uplink speed of up to 316Mbps"
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/exynos/products/mobileprocessor/exynos-9-series-9820/

Ook de USA versie zou prima kunnen werken in EU, met max 7CA.
https://www.qualcomm.com/products/snapdragon-855-mobile-platform

Europese Samsung versies, download band koppeling:
S7: 3CA
S8: 5CA
S9: 6CA
S10: 8CA (speciaal hiervoor de S10 gekocht.)

Er gaat dus inderdaad iets niet goed met de software en/of aan de kant van KPN.
Mocht het een software fout zijn, moet KPN dit aangeven aan Samsung, anders gaan ze nooit luisteren.
Maar ik vermoed dat een KPN netwerk aanpassing/setting nodig is.

Meer info KPN Band 3, 20, 1, 7, 38 site:

Samsung S9:



Samsung S10+:



Vandaag kwam een klant binnen met een S10 en KPN. Nogmaals geprobeerd te bellen naar *#0011# en helaas ook hier maar 3 banden maximaal.

Ik heb mijn profiel ge-update. Indien nodig kunt u met mij telefonisch contact opnemen.
Ik kan vanuit mijn huiskamer testen wanneer de 4 of mogelijk 5 banden wel gekoppelt worden.

Bedankt!

5Guru
Reputatie 7
Badge +30
Dank je, Guru. Ik ga dit intern even aan iemand voorleggen. Ik kom er bij je op terug. Hopelijk morgen, anders volgende week.
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb een kleine correctie/aanvulling op wat ik eerder zei over de banden:

We hebben op dit moment op een paar honderd sites in Nederland 4 of zelfs 5 frequentiebanden tegelijk in de lucht. In de rest van Nederland zijn dit, afhankelijk van de locatie, 1 tot maximaal 3 frequentiebanden. Het is daarna afhankelijk van de capabilities van je toestel welke en hoeveel banden deze samen kan gebruiken.

Wat betreft de banden op de S10(+), dat is in onderzoek bij Samsung. Zodra we daar meer over weten kom ik er op terug. Voor nu is het maximum te gebruiken banden 3.
Reputatie 4
Badge +2
Nog een update na wat testen.

Op een KPN site met vijf frequenties; Band 3, 20, 1, 7, 38
Band 3 = 1800 MHz FDD (20 MHz bandbreedte, hoofdband)
Band 20 = 800 MHz FDD (10 MHz bandbreedte)
Band 1 = 2100 MHz FDD (10 MHz bandbreedte, uitbreidbaar in de toekomst. Nu samen met 3G.)
Band 7 = 2600 MHz FDD (10 MHz bandbreedte)
Band 38 = 2600 MHz TDD (20 MHz bandbreedte, 10 MHz ongebruikt, uitbreidbaar.)

Het heeft even wat moeite gekost, maar ik heb de Samsung S8/S9/S10 getest en gekeken welke banden gebruikt worden.
Om te beginnen, deze sites zijn vijf banden en kunnen technisch ook allemaal gekoppeld worden.

Zowel de Samsung telefoons en het KPN netwerk kunnen dit.
Vanaf de S8 kunnen er vijf banden gekoppeld worden. Het is nu aan Samsung om dit aan te zetten in de software. Ik dacht eerst dat het een KPN setting was, maar een kennis heeft me wat wijzer gemaakt hoe de banden gekozen worden.
Ik zou graag zien dat dit een keuze optie zou zijn onder Mobiele verbindingen. Maar dat zal wel niet gebeuren.

Ik kan alle banden tevoorschijn toveren, ik heb er screenshots van, maar dat wordt wel erg rommelig.
Lang verhaal kort: Alle vijf banden komen voorbij, ook in gekoppelde vorm, alleen niet allemaal tegelijkertijd.

Samsung zal alle banden dus moeten aanzetten in de telefoon software/firmware.
Maar KPN moet dit wel aangeven/meewerken om de verschillende configuraties van de sites door te geven.
Zeker als KPN in toekomstige nationale speedtests nog in de buurt wil komen van T-Mobile. (De meeste onderzoekers gebruiken de laatste Samsung telefoons.)


Ik ga de Samsung updates in de gaten houden en mocht er wat veranderd zijn laat ik het weten.
Zowel de Samsung telefoons en het KPN netwerk kunnen dit.
Vanaf de S8 kunnen er vijf banden gekoppeld worden. Het is nu aan Samsung om dit aan te zetten in de software. Ik dacht eerst dat het een KPN setting was, maar een kennis heeft me wat wijzer gemaakt hoe de banden gekozen worden.
Ik zou graag zien dat dit een keuze optie zou zijn onder Mobiele verbindingen. Maar dat zal wel niet gebeuren.

Dat denk ik ook niet, want het lost geen bestaand groot probleem op. Het creeert eerder problemen denk ik.

Samsung zal alle banden dus moeten aanzetten in de telefoon software/firmware.
Maar KPN moet dit wel aangeven/meewerken om de verschillende configuraties van de sites door te geven.
Zeker als KPN in toekomstige nationale speedtests nog in de buurt wil komen van T-Mobile. (De meeste onderzoekers gebruiken de laatste Samsung telefoons.)

Als topsnelheid middeld CA het enige criterium wel is ja. Maar het overgrote deel van de problemen/klachten zit in de hoek van snelheden die maar enkele procenten van de (theoretische) topsnelheden zijn. Of continuiteit van de verbinding inclusief handovers, roaming(prijzen) etc etc.
Reputatie 4
Badge +2
Mja het zou dan een developers optie kunnen zijn.
Dan kun je ook de banden op afstand testen. En wanneer ze 'losgelaten' worden.

Het is namelijk grappig dat deze mast met vijf banden geconnect blijft, zelfs als ik onder een Band 20-only mast sta. Dat zijn ook settings die je kunt instellen.


En de testen zoals P3 ( https://tweakers.net/nieuws/137151/p3-t-mobile-heeft-hoogste-downloadsnelheden-van-nederlandse-4g-netwerken.html ) hebben wel zeker alle banden nodig om een goed gemiddelde te krijgen.
Nu de S10 trager is dan de S8 en S9 zal de test dit jaar/volgend jaar zeker een stuk lager uitvallen.
Deze mensen gaan de S10 gebruiken omdat deze LTE-CAT 20 kan, maar de praktijk is anders.
Maar ze gaan niet op de banden letten, alleen de snelheids resultaten. (Tenzij KPN nu contact met ze opneemt.)

Als je een netwerk bouwt wat heel snel is, maar de telefoon gaat er niet goed mee om, heb je nog steeds het probleem: Het duurt te lang voordat de data sessie is afgelopen.

Als je namelijk alleen Band 3 + 1 + 7 hebt, gebruikt je hoge frequenties.
Vooral in huis kan dit zeer langzame snelheden geven. Dat merk ik met met testen ook.
Op het moment dat Band 20 erbij zit, is de verbinding sneller en stabieler. Daarom wil je als provider juist alle banden tegelijk indien de telefoon dit kan. Zo verdeel je de data over de banden én blijft de verbinding stabieler.


Ik had nog gehoopt dat de Maart update, die vandaag uitgekomen is voor de S10, mogelijk nog het probleem zou oplossen. Maar helaas, we komen niet verder dan drie banden.


Iedereen bedankt voor alle feedback!
Mja het zou dan een developers optie kunnen zijn.
Dan kun je ook de banden op afstand testen. En wanneer ze 'losgelaten' worden.

Een developers optie is voor developers, niet voor eindgebruikers van een commercieel exemplaar. De LTE modem software is closed source en alleen voor Samsung firmware engineers. Er is een heel scala aan mogelijkheden m.b.t. developer hardware en software, maar alles heeft z'n prijs en prioriteit. Dit 'maar-3CA-probleem' lijkt mij een kwestie van prioriteit m.b.t. markten. Maar hopelijk komt er van KPN info, al dan niet vrijwel direct van Samsung.

Als je een netwerk bouwt wat heel snel is, maar de telefoon gaat er niet goed mee om, heb je nog steeds het probleem: Het duurt te lang voordat de data sessie is afgelopen.

Zoals al aangegeven, als de focus hoofdzakelijk is op 'snel downloaden' ga je voor bij aan het grootste gedeelte van wat een mobiel netwerk doet en is. De 'data sessie' is een TCP/IP connectie met b.v. de speedtest server, niet de bearer die wordt opgezet tijdens het verbinden met internet en duurt zolang je de smartphone aan hebt of niet overschakelt naar WiFi, onafhankelijk van CA.

Als je namelijk alleen Band 3 + 1 + 7 hebt, gebruikt je hoge frequenties.
Vooral in huis kan dit zeer langzame snelheden geven. Dat merk ik met met testen ook.
Op het moment dat Band 20 erbij zit, is de verbinding sneller en stabieler. Daarom wil je als provider juist alle banden tegelijk indien de telefoon dit kan. Zo verdeel je de data over de banden én blijft de verbinding stabieler.

Dat een provider dit zo wil is een aanname. Ook dit lijkt weer met in het achterhoofd 'het snelste/meeste is het beste'. Band20 draagt verder, maar kan daardoor ook meer ruis tegenkomen. Het kan best zo zijn dat daardoor de coderate omlaag moet en/of meer retransmits, waardoor hogere latency en daardoor de toegevoegde waarde te laag is. Of dat men energie wil besparen, zie o.a. Tele2 strategieen.
Binnenshuis kan je ook andere (nieuwe) principes en technologies hanteren.
Reputatie 4
Badge +2
Er zijn blijkbaar weer wat netwerk updates uitgevoerd.
De telefoon doet nu Band 7 als hoofdband. En binnenshuis lijk ik drie sites met Band 7 te ontvangen.
Band 1 en Band 38 zie ik niet meer voorbij komen. De telefoon doet nog steeds 3CA dus.

Mogelijk is het netwerk aangepast en nu wachten op een Samsung Update?
Feit blijft wel dat bij de twee grote andere providers wel netjes vier en vijf banden worden gekoppeld.
Ik blijft het mysterieus vinden. 😋
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb een, kleine, update hierover: Het probleem is gevonden door Samsung. Er wordt nu naar gekeken om dit te herstellen voor toekomstige versies van de firmware. Verdere planning daarvoor is nog niet bekend. Het is dan ook afwachten.
Reputatie 4
Badge +2
@Erik_ dat is mooi om te horen.
We gaan de software updates afwachten en hopelijk worden dan ook meteen de S8/S9 en soortgelijke versies meegenomen. Deze kunnen namelijk ook meer banden dan ze nu doen. (Ook op andere netwerken.)
Hoe het met de S10 zal gaan, zal ik laten weten wanneer het werkt.
Bedankt voor het meedenken!
Reputatie 4
Badge +2
@Erik_ zoals gisteren de software update op de Samsung S10+, is dat een android/oneUI update?
Of zijn dat ook firmware updates? De vraag is dus eigenlijk, hoe zie je wanneer de firmware is geupdate?

In de changelog staat WiFi en camera verbeteringen. Zijn dat software of firmware updates?
Beetje lastig, want firmware is ook software.

Ik vraag me stiekem hardop af hoeveel Samsung het boeit dat het KPN netwerk niet sneller kan.

Ik las nog een stukje op P3:
http://p3-networkanalytics.com/portfolio-item/netherlands-3/

The Samsung Galaxy S9, which we used for the measurements, is a so-called LTE cate­gory 18 device and can generally benefit from carrier aggregation with download speeds up to 1.2 Gpbs. However, T-Mobile and Vodafone use specific carrier combina­tions that were not fully supported by the Galaxy S9 with ­Android Oreo which was used at the time of testing. Users of these networks who upgrade to the latest Android OS ­version might ­enjoy even higher data rates. In general, ­users ­looking for the fastest pos­sible data rates, should ask their operator for specific device and firmware recommendations.


Ik heb die combinaties niet kunnen vinden voor het netwerk van T-Mobile.
Alle vier de banden werken gewoon.
Vodafone heeft net als KPN vijf banden, maar de S9 gebruikt er maar vier. Geen idee waarom.
Maar als de beste getestte het slechts gebruikt kon worden, en met de nummer twee de banden in de volgende test met de S10 niet gebruikt kunnen worden, gaan we mega verschillen in de uitkomst zien.

Misschien wordt het tijd voor een lijst met telefoons en welke banden ze in de praktijk tegelijkertijd kunnen doen. Daar gaan we nog even over nadenken. 🙂
Reputatie 7
Badge +30
@Erik_ zoals gisteren de software update op de Samsung S10+, is dat een android/oneUI update?
Of zijn dat ook firmware updates? De vraag is dus eigenlijk, hoe zie je wanneer de firmware is geupdate?

Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik weet ook niet hoe ingrijpend een aanpassing als dit is. Oftewel dat het echt in een grote firmware update wordt meegenomen, of dat het ook in een kleintje kan. Dat wordt allemaal door Samsung zelf bepaald. Ik denk dat je dit soort vragen dan ook het beste aan hen kunt voorleggen.
Reputatie 4
Badge +2
Heeft Samsung u (KPN) nog iets laten weten?
Reputatie 4
Badge +2
De juni 2019 update net geïnstalleerd en helaas, nog steeds geen veranderingen.
Op de Galaxy Fold na is dit de grootste misser van Samsung de afgelopen jaren.
De Note 7 was ook niet best, maar dat werd tenminste meteen bevestigd en gefixt/waar nodig terug geroepen.

De laatste update WEER alleen: wifi/bluetooth/camera/security fixes en updates.
Beetje zielig dat de rest compleet genegeerd wordt. Naar klanten luisteren doet Samsung niet.
Laatste hoop ligt bij KPN, maar die lijken het net zo weinig te boeien. (En ze hebben het redelijk druk met andere problemen nu.)

Maar hopen dat er gauw weer speedtests en dekkingstests komen.
Reputatie 4
Badge +2
Samsung heeft nu zelfs de boel gewist/geblokkeerd hoe je het ook wilt noemen:
https://us.community.samsung.com/t5/Galaxy-S10/Carrier-Aggregation-Combos/m-p/625104#M18354

Access Denied

You do not have sufficient privileges for this resource or its parent to perform this action.
Click your browser's Back button to continue.

Heel heel zielig.

(En nee dat was niet mijn thread, meedere mensen hebben er last van.)
Reputatie 4
Badge +2
Eindelijk goed nieuws!
Deze week heeft KPN de simkaart/telefoon settings ge-update en we hebben nu maximaal 4CA (en nog steeds 256-QAM).
Dit komt overeen met:
https://overons.kpn/nl/nieuws/2018/meer-capaciteit-en-hogere-4g-snelheden-dankzij-extra-frequentie


  • Vijf banden sites:
4CA: Band 3 + 20 + 1 + 7 (FDD)
3CA: Band 3 + 1 + 38 (FDD+TDD)
In beide gevallen hierboven is de maximale bandbreedte 50 MHz.

Ergens heb ik gelezen waarom Band 1 + 38 vaak samen worden gekoppeld, maar kan even niet terugvinden waar ik dat gelezen heb.
Deze sites kunnen nog sneller, 5CA i.p.v. 4CA, maar deze setup is gelijk aan de sites met 4CA.
Echter is dat een config keuze van KPN.

  • Vier banden sites:
4CA: Band 3 + 20 + 1 + 7 (FDD)


Meerdere sites getest en op een 'rustige' zondag wordt bijna overal prima 200 Mbps of meer gehaald.

Mogelijk moest Samsung iets in de achtergrond updaten, maar het lijkt vrijwel zeker dat het KPN was die de update moest doorvoeren. (Omdat de andere providers vanaf dag één wel al werkte.)
Reputatie 4
Badge +2
En nog de screenshots:

Band 3 (1800 MHz, 20 MHz) + 7 (2600 MHz, 10 MHz) + 1 (2100 MHz, 10 MHz) + 20 (800 MHz, 10 MHz), FDD:




Band 3 (1800 MHz, 20 MHz, FDD) + 1 (2100 MHz, 10 MHz, FDD) + 38 (2600 MHz, 20 MHz, TDD):

Reputatie 4
Badge +2
Kleine, maar wel belangrijke, update:

De S10(+) doet nu ook:

Band 7 + 3 + 1 + 20
Band 1 + 7 + 3 + 20

Band 20 in combinatie met andere banden heb ik nog niet gezien, omdat als je Band 20 als hoofdband hebt, de andere banden meestal al buiten bereik zijn.
(Ideaal te testen in een nieuwe intercity trein, deze blokkeren mobiele signalen helaas heel erg goed.)

Sites met 5CA (5 frequenties) worden niet allemaal samengekoppeld omdat Band 38 en Band 7 bijna dezelfde frequentie zijn en dit technisch extra hardware vereist om te werken.
Mogelijk gaat dit bij toekomstige (5G?) upgrades alsnog gebeuren.

Band 3 + 38 + 1 is de meest gangbare samenvoeging als Band 38 door de telefoon wordt gebruikt.
Hierbij blijven Band 7 en Band 20 beschikbaar voor telefoons die alleen deze banden kunnen en zo wordt de bandbreedte netjes verdeelt.


Dat er nu vaker een andere hoofdband dan Band 3 wordt gekozen, dus Band 7 of Band 1 als hoofdband, ontlast ook weer de bandbreedte als het gaat om uploaden.
Als de hoofdband Band 3 is, dan upload je ook in Band 3. Hetzelfde geldt voor Band 7 of Band 1.
Dit is vooral te merken met bijvoorbeeld video bellen.
KPN is goed bezig en we wachten met smart af op de volgende updates!
Reputatie 4
Badge +2

2016-04-11 3G only site:

 

2016-04-15 2G/3G/4G 800 en 1800 MHz site::

 

2018-01-22 2G/3G/4G 800, 1800, 2100, 2600, 2600 TDD site:

 

2019-11-21 2G/3G/4G/5G Huawei site:

 

De 5G veiling moet nog komen, maar de providers zijn er klaar voor! :)


De Samsung S10(+) koppelt nu:
Band 3 + 1 + 7 + 20 direct, met snellere settings.
Band 3,1 en 7 Transmission Mode 4, Band 20 Transmission Mode 3.
QAM-256 (MCS:8) nog niet voorbij zien komen, hopelijk is dat nog een vinkje in de software.

 

De telefoon koppelt nu direct de vier banden samen en wacht niet even met samenkoppelen, dit komt door de Huawei setup.
Nu nog hopen dat Band 38 (kleine brede Massive MIMO paneel) ook nog wordt gebruikt/gekoppeld.

KPN is goed bezig!

Reputatie 4
Badge +2

@Erik_ zou jij eens kunnen navragen:

  • Waarom MCS: 8 (QAM-256) niet meer gebruikt wordt met de nieuwe Huawei sites?
  • Waarom Band 38 nu bijna overal (randstad) on air is, maar niet gebruikt wordt door de telefoons?

De nieuwe sites werken geweldig, hogere Transmission Modes, veel meer vermogen (vaak meer dan dubbel), de vier beschikbare FDD banden koppelen direct en mega snel én zijn zeer stabiel.

Band 38 wordt er nooit meer bij gekoppeld, maar is duidelijk on air te zien op het radio spectrum.

 

Is dit een provider setting/limitatie?
Is dit een Samsung S10 setting/limitatie?

 

Alvast bedankt.

Reputatie 4
Badge +2

Blijkbaar op vakantie :)

Iemand anders (van KPN) die weet waarom Band 38 (2600 MHz TDD) en MCS: 8 (QAM-256) niet gebruikt worden?

 

Ericsson sites: Band 3 + 1 + 7 + 20 of Band 3 + 1 + 38

Huawei sites: Band 3 + 1 + 7 + 20 en nooit Band 38. Ik had dit verwacht: Band 3 + 1 + 7 + 20 + 38

 

Ik zou graag willen weten of dit een telefoon limitatie is.

Dit is wat ik zelf gevonden heb: https://www.speedtest.net/insights/blog/samsung-galaxy-s10/

Carrier Aggregation

The Galaxy S10 supports a whopping 7-channel Carrier Aggregation (CA). CA allows operators with multiple (disparate) frequency bands to offer faster download speeds to users by aggregating (bonding) multiple frequency bands into a faster “pipe.” As a result, subscribers complete data queries quicker, returning their devices to idle state which allows the operators to reuse the network resources.

256 QAM or higher order modulation

Another LTE-Advanced technology used by the Galaxy S10 is 256 QAM. 256 QAM allows for the transmission of more bits per symbol (8-bits) as opposed to 64 QAM (6-bits). This provides a spectral efficiency gain of 33%. However, devices need to report a relatively clean channel state or high Signal to Interference plus Noise Ratio (SINR), back to the network in order for 256 QAM payload to be scheduled. This means 256 QAM is typically limited to devices served at the very center of the cell.

4X4 MIMO

The Galaxy S10 also supports up to 5 channels running in a 4x4 MIMO configuration for a total of 20 spatial streams. 4x4 MIMO requires twice as many antennas as 2x2 MIMO at both the cell site and the user device. This increase in antennas allows for a potential doubling of the number of independent spatial streams (rank), which then can double the user’s data rates. To achieve a higher rank, the antennas at the cell site and the device need to be uncorrelated to provide independent paths for up to 4 data streams at the same time. Similarly to 256 QAM, this speed-boosting technique also depends on favorable signal conditions (high SINR).

 

Alvast bedakt!