Beantwoord

Samsung S10+ 4G+ koppelt maar 3 banden (3CA)

  • 11 March 2019
  • 30 reacties
  • 2988 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Beste KPN,


Sinds gisteren in het bezit van een Samsung S10+
Ik kreeg niet de 4G+ snelheden die ik had verwacht.
Door naar *#0011# te bellen kan je zien welke banden worden gebruikt.

Ik heb meerdere sites in Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Zaandam geprobeerd.
Allemaal met hetzelfde resultaat: De S10+ koppelt maar 3 banden.

De geprobeerde sites hebben de volgende banden: Band 3, 20, 1, 7, 38.
Band 3 is de hoofdband en daarbij worden de banden 20, 1 of 7 bij gekoppeld, maar altijd maar twee.
Dus Band 3 + 20 en 1, of Band 3 + 20 en 7, of Band 3 + 1 en 7. (Hetzelfde als met een Samsung S7.)

Een collega met een Samsung S8 deed een paar maanden terug: Band 3 + 20 +1 + 7 in Zaandam.


Band 38 staat ook aan volgens het antenneregister, maar deze zie ik al weken/maanden niet meer voorbij komen.


De samsung S10+ zou alle 5 banden aan elkaar moeten kunnen koppelen.
Tot een maximum van 8 banden (8CA) met de EU versie. De USA versie kan maximaal 7 banden koppelen (7CA).


Ook kom ik niet verder dan 64-QAM kwa download snelheden.
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dan 256-QAM ook aan zou staan?
Meer info van KPN zelf: https://overons.kpn/nl/nieuws/2018/meer-capaciteit-en-hogere-4g-snelheden-dankzij-extra-frequentie


Doe ik iets fout of is KPN vergeten de S10 volledig toegang te geven?


Met vriendelijke groet,

5Guru
icon

Beste antwoord door 5Guru 21 July 2019, 16:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb navraag gedaan, 5Guru. Als ik daar antwoord op krijg kom ik er bij je op terug.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb een reactie waarom we de 38 band weinig gebruiken, 5Guru!

  • 1+3+7+20 geeft in het algemeen een betere performance dan 1+3+38. Daarom wordt band 38 alleen ingezet bij grote drukte.
  • Meer dan 3 banden geaggregeerd met band 38 is niet gedefinieerd in de 3GPP standaard voor de KPN banden, deze combinatie is dan ook niet mogelijk.
Reputatie 4
Badge +2

@tmoesel naar aanleiding van het laatste bericht van Erik_ heb ik even gekeken naar:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_in_Europe

De link die je eerder poste. Het lijkt erop dat deze site niet klopt. Via http://niviuk.free.fr/lte_ca_band.php kan ik deze combinatie, CA_3A_7A_20A_38A, niet vinden.

 

Nu ben ik zeer benieuwd of de Band 38 (38A) combinaties een technische limitatie is, of gewoon een verzoek indienen bij 3GPP. KPN is toch ook lid van 3GPP? Dan hadden ze deze combinatie gewoon kunnen hebben. Geen idee of hier een prijskaartje aanzit.

Aan een ieder bedankt voor alle informatie, weer een stuk wijzer geworden.
Een goed en vooral 5G 2020! :sunglasses:

@tmoesel naar aanleiding van het laatste bericht van Erik_ heb ik even gekeken naar:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_in_Europe

Als ik nu kijk, zie ik bij de referenties sowieso geen verwijzing naar iets direct van KPN zelf of 3GPP specs. Het lijkt erop dat de persoon die dat geschreven heeft, heeft gedacht dan aanwezigheid van die 4 LTE banden dan ook inhoud dat het alle 4 CA is. Dit het ik wel vaker gemerkt dat men dat denkt of aanneemt, maar hoeft niet zo te zijn.

De link die je eerder poste. Het lijkt erop dat deze site niet klopt. Via http://niviuk.free.fr/lte_ca_band.php kan ik deze combinatie, CA_3A_7A_20A_38A, niet vinden.

Deze site/content eigenaar heeft waarschijnlijk wel direct de info uit 3GPP documenten. Ik heb hier in het verleden ook wel eens naar verwezen, maar zoals je al ziet, het is een enorme waslijst.

Nu ben ik zeer benieuwd of de Band 38 (38A) combinaties een technische limitatie is, of gewoon een verzoek indienen bij 3GPP. KPN is toch ook lid van 3GPP? Dan hadden ze deze combinatie gewoon kunnen hebben. Geen idee of hier een prijskaartje aanzit.

KPN is een relatief (zeer) kleine operator (en in een klein land) en ontwikkelt naar mijn weten zelf niks in het domein van mobiele technologie. KPN en NL zal zich dan al gauw moeten aanpassen. Afgezien daarvan, het kan goed zijn dat de 1 of andere chipset ergens een limitatie heeft, b.v. omdat men al enkele jaren terug  iets niet waarschijnlijk achte dat het ueberhaupt extra winst/marktaandeel zou opleveren.

Puur conceptueel is een FDD en TDD combinatie niet echt het meest geniale. Zoals ook Erik_ al aangeeft, als daadwerkelijk capaciteit in het geding is, zal men het wel inzetten. Maar niet om hoge speedtest getallen o.i.d. op een scherm te toveren.

Reputatie 4
Badge +2

@Erik_ @tmoesel 

Sinds kort heeft KPN 4G Band 32 aan staan, 1400 MHz. Als SDL. (Alleen download band.)

De Samsung S10(+) zou deze band ondersteunen. Echter na weken ben ik deze band nog niet tegengekomen.

Ik heb nu B3+B1+B7+B20 constant (nog steeds).

B32 is echter 15 MHz breed, deze band i.p.v. B7 (10 MHz) zou een leuk stukje snelheid én dekking geven.

Hebben jullie een reden/vermoeden waarom de S10 deze band niet gebruikt?