Beantwoord

Sinds een paar maanden slecht tot geen 4G dekking

  • 4 June 2019
  • 7 reacties
  • 1221 keer bekeken

al jaren reis ik als forens tussen Utrecht en Doetinchem op en neer en in de laatste maanden merk ik een duidelijke achteruitgang in de kwaliteit van het 4G ontvangst. Het is er helemaal niet of heel langzaam waar het voorheen wel was. Met name richting het oosten maar ook zelfs Utrecht. Soms heb ik volle 4G ontvangst en is de snelheid ver te zoeken. Dan lijkt het alsof het contact maken met de servers moeizaam loopt. Terwijl ik voorheen wel degelijk betere ervaringen heb gehad.

de kpn 4G dekkingsgraad kaart komt niet helemaal overeen met mijn ervaring en dat zou ik graag anders zien. Was juist naar een dikkere data bundel gegaan of tijdens de reis meer te kunnen doen. Nu kan ik mijn data niet eens verbruiken.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

(iPhone 8 en iPad gebruiker)
icon

Beste antwoord door Marina_ 5 June 2019, 17:43

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +19
@Ibxlm, Welkom hier op het forum. We krijgen regelmatig meldingen binnen over het bereik rondom Utrecht Centraal. Daar wordt aan gewerkt, maar het is erg lastig om dat te verbeteren. Tijdens een treinreis blijft je telefoon steeds zoeken naar 4G en daardoor ervaar je een slechte verbinding. Als je tussen Utrecht en Doetinchem je 4G uitschakelt, via de instellingen van je toestel, wordt het dan wel beter?
Het opnieuw connectie laten maken met het 4G netwerk of zelfs mijn telefoon opnieuw opstarten helpt niet. Wat me bij wat speedtest testen opvalt dat hij ook lang bezig is met het achterhalen van de provider zodra hij deze gevonden heeft kan hij ook connectie vinden met een testserver
Reputatie 7
Badge +19
Dit komt omdat je telefoon tijdens de treinreis blijft zoeken naar een mast waar hij mee kan verbinden. Hoe gaat het met de verbinding als je jouw toestel terugschakelt naar 3G?
Reputatie 7
Badge +19
@Ibxlm, Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen vragen meer hebt. Anders hoor ik het graag!
Toestel terugschakelen naar 3G als er 4G dekking zou moeten zijn is natuurlijk wat raar. Ik heb intussen nog wat meer testen gedaan en het is niet alleen bij het verplaatsen ook als ik langer op verschillende plekken stil sta zie ik moeite met connectie ook al geeft hij twee, drie of vier streepjes KPN NL 4G signaal. Voordat bij speedtest de naam kpn bij provider verschijnt duurt het heel lang daarna vind hij snel een server en kan de verbinding nog best ok resultaten geven maar dat connectie maken met de provider lijkt wel het probleem.
Reputatie 7
Badge +19
@Ibxlm, Ik snap dat je een oplossing wilt voor dit probleem, maar die kan ik je niet bieden. Het heeft in elk geval niets te maken met je mobiele nummer en met je instellingen, ik kan je alleen meest waarschijnlijke verklaring geven. Je ontvangt het signaal van de dichtstbijzijnde zendmast in de buurt. Die zendmasten staan uiteraard gericht op de gebieden met de meeste inwoners en in de regel dus niet op het gebied waar de treinen doorheen rijden. Dat zal ook op jouw traject het geval zijn. Ook de afstand van jouw telefoon tot een zendmast is belangrijk. Hoe dichter je bij een zendmast bent, hoe beter je bereik zal zijn. Jij staat echter niet stil. Je zit in een behoorlijk snel bewegend object, dus je telefoon ‘springt’ voortdurend van de ene zendmast naar de andere. Dat is al een factor die invloed kan hebben op het signaal. Daar komt nog bij dat je in een trein zit: een behoorlijk goed geïsoleerd object. Het mobiele signaal moet dus ook nog door de trein zelf heen om jouw telefoon te bereiken.

Deze factoren kunnen de nodige invloed hebben. Een optimale verbinding garanderen over een traject in een trein kan ik niet. Daarvoor spelen te veel factoren mee. Een oplossing heb ik dus niet, maar hoop wel dat het de oorzaak van een slechte verbinding je nu duidelijk is.
De oorzaak van een slechte verbinding bij verplaatsen met een trein begrijp ik, het overnemen van zendmast naar zendmast ik weet dat ook een trein met zijn elektrische veld een stoorzender is beter nog ik zou nog in kaart kunnen brengen welke treinstellen van de ns meer of minder blokkeren in ontvangst. Wat ik niet zo goed begrijp is dat het beter was en nu minder en daarnaast begrijp ik niet dat als ik op een vast punt sta en het 4g signaal ok is dat het een tijd duurt voordat de connectie erkent wordt, iets dat visueel zichtbaar wordt gemaakt in de speedtest App.
het lijkt op een vertraagde handshake tussen het kpn netwerk en mijn telefoon die bij verplaatsen in een trein nog wat lastiger wordt gemaakt.
een verandering die bij mij heeft plaatsgevonden is dat ik van iPhone 6 naar een 8 ben gegaan. Als het aan mijn toestel zou liggen zou ik overal een zelfde soort beeld moeten hebben maar dat is niet zo er zijn locaties waar het connectie leggen lang duurt en waar dat niet zo is (ik heb het dan niet over in de trein zitten maar gewone vaste locaties) daarom vraag ik mij af wat er bij het kpn netwerk kan liggen die dit zo’n veranderend beeld geeft.

Reageer