Beantwoord

Slecht bereik in Italie

  • 22 September 2019
  • 8 reacties
  • 1510 keer bekeken

We zitten momenteel in Carrara Italie (ook Toscane) en wij ondervinden ook hinder van een vaak slechte mobiele verbinding en ook ook 90% van de tijd geen mobiel internet. Vooral het mobiele internet is irritant omdat je vaak in die gevallen wel gewoon volledig bereik hebt.
Ik heb ook sterk het idee dat dit gemanipuleerd wordt door de providers zelf, omdat ik dit eigenlijk continue ervaar in het buitenland, Belgie, duitsland, luxemburg, nu weer italie.
Ik had dit probleem in het verleden ook al bij Telfort (ook KPN ik weet het).

Meest bizarre daaraan is wel dat ik 2 jaar geleden in duitsland was op vakantie met de kids en dat ik op een gegeven moment mijn vrouw belde en mijn beklag deed over het slechte mobiele internet en dat ik er wel klaar mee was en zou overstappen naar een andere provider. Toeval of niet, maar na dat telefoontje werkte in ene mijn mobiele internet net zo goed als thuis.
Was gewoon bij het scary af, ik heb me echt serieus zitten afvragen of er wellicht meegeluisterd werd.

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt
icon

Beste antwoord door Bart_ 24 September 2019, 14:40

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +19
We zijn natuurlijk wel heel verwend met ons mobiele netwerk. Het beste van de wereld!! Mede door het vlakke landschap ik de dekking 99%. Dit is in andere landen wel anders. In een heuvel of bergachtig gebied is het bereik gewoon veel minder.
We zijn natuurlijk wel heel verwend met ons mobiele netwerk. Het beste van de wereld!! Mede door het vlakke landschap ik de dekking 99%. Dit is in andere landen wel anders. In een heuvel of bergachtig gebied is het bereik gewoon veel minder.

Als je gewoon vol bereik hebt, heeft het weinig te maken met de omgeving, dat het mobiel internet niet werkt.
Badge +19
Dan zal je bij de italiaanse provider moeten zijn. Ik neem aan dat je begrijpt dat kpn niet bij die provider aan de knoppen kan draaien.
Dan zal je bij de italiaanse provider moeten zijn. Ik neem aan dat je begrijpt dat kpn niet bij die provider aan de knoppen kan draaien.

Ik denk, dat KPN daar gewoon afspraken over heeft, of dat misschien zelfs wel gewoon europees geregeld is.
Reputatie 7
Badge +20
Dag @Marcel21674 Goed dat je dit hier meldt. Als eerste: het is uiteraard vervelend om slecht bereikbaar te zijn, of dat nu in het buitenland is of hier. Je ziet er hier de nodige topics over voorbijkomen en ik geef er regelmatig uitleg bij. In dit algemene topic staat het één en ander dat de zaken hoop ik iets voor je verduidelijkt.

Joep plaatst een opmerking over landschap. Dat kan inderdaad een rol spelen, als je weet dat het signaal zich rechtstreeks van een zendmast naar jouw telefoon verplaatst. Bos, bebouwing en alles wat tussen die zendmast en je telefoon inzit heeft een negatieve invloed. Denk alleen al eens aan het welbekende wegvallende gesprek in een tunnel. Vanzelfsprekend zul je in dunbevolkt gebied ook minder zendmasten aantreffen; een provider wil zoveel mogelijk mensen bedienen. Nederland is dermate dichtbevolkt dat je eigenlijk altijd wel bereik hebt, in grotere landen zul je sneller merken dat er plekken zijn waar het bereik minder is.

Verder heeft Joep gelijk als hij aangeeft dat je naar de provider in het betreffende land moet kijken. Als je roamed ben je te gast op het netwerk van een lokale provider met alles voor- en nadelen van dien. Als Nederlandse provider hebben we geen enkel inzicht in en invloed op de kwaliteit van het netwerk van de betreffende provider. Het is dus niet zo dat KPN afspraken heeft over de kwaliteitsvoorziening in het buitenland. Wel hebben we met enkel providers gemaakt: zij zijn de voorkeursprovider waar je automatisch verbinding mee maakt als je in het buitenland. Je zit daar verder niet aan vast: je kunt altijd handmatig een andere provider uitkiezen als deze beschikbaar is.
Als je totaal geen bereik in het buitenland, hebt snap ik dat helemaal,, daar kunnen jullie als kpn ook weinig aan doen, Maar waar wat mij vooral opvalt en frustreert is wat ik eerder ook al zei, dat ondanks je volledig bereik hebt, je gewoon geen internet hebt, echt helemaal niks. Das niet alleen in italie, maar dezelfde problemen ondervind ik ook in duitsland belgie, luxemburg.
Nu hoeft het van mij echt geen 4G te zijn, het is vaak puur en alleen voor fff snel wat op te zoeken een what;'s app berichtje of iets dergelijks. In de huidige maatschappij, kun je eigenlijk gewoon niet zonder internet meer.

En die afspraken betreft, er moet toch wel ergens iets geregeld zijn, want KPN maakt gebruik van de netwerken in het buitenland, net als dat diverse aanbieders (ook nederlandse) gebruik maken van kpn z'n netwerk. Kosten die "vreemde" gebruikes maken, via het KPN netwerk, en kpn klanten die kosten maken via een buitenlands netwerk, moeten toch doorgerekend worden. Dus daar moeten wel afspraken over gemaakt zijn en iets van garanties over afgesproken zijn.

Ik ben duidelijk niet de enige met dit soort klachten, lijkt mij toch dat het tijd wordt dat jullie daar wat mee gaan doen!
Reputatie 7
Badge +20
Als je totaal geen bereik in het buitenland, hebt snap ik dat helemaal,, daar kunnen jullie als kpn ook weinig aan doen, Maar waar wat mij vooral opvalt en frustreert is wat ik eerder ook al zei, dat ondanks je volledig bereik hebt, je gewoon geen internet hebt, echt helemaal niks. Das niet alleen in italie, maar dezelfde problemen ondervind ik ook in duitsland belgie, luxemburg.
Nu hoeft het van mij echt geen 4G te zijn, het is vaak puur en alleen voor fff snel wat op te zoeken een what;'s app berichtje of iets dergelijks. In de huidige maatschappij, kun je eigenlijk gewoon niet zonder internet meer.

Ik kan me heel levendig voorstellen dat het frustrerend is. Ik -en niemand bij KPN- heeft inzage in of invloed op de dekking van een buitenlands netwerk, dus ik zal je daar nooit een specifiek inzicht in kunnen verschaffen. Wel kan ik in zijn algemeenheid de uitleg geven die ik je hierboven heb gegeven. Verder is belangrijk om te weten dat we in Nederland ook behoorlijk voorop lopen met de aanwezigheid van 4G. Dat is in veel andere landen minder aanwezig en je kunt kijken of het in sommige gevallen beter gaat als je je telefoon vastzet op 3G. Zelf een ander netwerk selecteren kan ook helpen.
En die afspraken betreft, er moet toch wel ergens iets geregeld zijn, want KPN maakt gebruik van de netwerken in het buitenland, net als dat diverse aanbieders (ook nederlandse) gebruik maken van kpn z'n netwerk. Kosten die "vreemde" gebruikes maken, via het KPN netwerk, en kpn klanten die kosten maken via een buitenlands netwerk, moeten toch doorgerekend worden. Dus daar moeten wel afspraken over gemaakt zijn en iets van garanties over afgesproken zijn.

Dat klopt. Er zullen uiteraard afspraken zijn met buitenlandse providers over het doorrekenen van kosten en er zijn die voorkeursproviders waar ik in mijn eerdere bericht al aan refereerde. Dat je afspraken maakt over roaming en het verwerken van kosten zal echter niet betekenen dat je daarmee ook afspraken hebt over dekking en bereik van een lokaal netwerk.
Zal de volgende keer, eens proberen om handmatig een provider te kiezen en deze vast te zetten op 3G, kijken of het beter gaat.

Reageer