Beantwoord

slechte mobiele verbinding

  • 17 November 2020
  • 13 reacties
  • 2496 keer bekeken

Goedemiddag,

Al een tijdje hebben wij binnenshuis zeer slecht bereik met KPN, dat bellen gewoon onmogelijk is via de mobiele telefoon.

Nou heb ik op mijn nieuwe telefoon bellen via WiFi aanstaan maar dat werkt ook niet zoals het hoort, tijdens het gesprek hoor je regelmatig niks meerĀ en soms pakt de telefoon ook de bellen via wifi niet automatisch op. Dan moet de telefoon opnieuw opgestart worden en dan pas gaat bellen via WiFiĀ aan, maar goed dat werkt dus ook niet echt super.

Wat kanĀ hieraan gedaan worden? Het bereik is in de tuin en voor de deur ook niet goed en ligt dus echt niet alleen maar aan het huis.ā€¦

Ik hoop op een passende oplossing.

Met vriendelijke groet,

Ramon

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 23 November 2020, 11:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Even een aanvulling,

De wifi snelheid fluctueert behoorlijk, de ene keer heb ik goedeĀ snelheid en een andere keer is het max 10 mb download en upload rond de 35.

Wat het moet zijn is rond de 200 mb download en 60 mb upload. Maar het fluctueert door een onbekende oorzaak. Misschien dat dat ook de oorzaak is dat bellen via wifi niet altijd werkt ?

Ā 

Gr Ramon

Badge +19

Voor bellen heb je niet veel snelheid nodig maar het moet wel stabiel zijn en dat is het bij jou blijkbaar niet.Ā  Welke experiabox heb je en wat hangt er allemaal aan? Gebruik je wifi versterkers? Gebruik je draadloze verbindingssets toevallig of andere dingen die data versturen via het electriciteitsnetwerk?

Wij hebben een experiabox v10, en geen wifi versterkers o.i.d. via de wifi zijn verschillende apparaten verbonden ( telefoons, tv , tablet , laptops ) gister kreeg mijn vriendin een melding op haar laptop tijdens een meeting dat de verbinding slecht/traag was. Dit was terwijl ik de speedtest uitvoerde enĀ kwam toen op 10 mb download en 17 mb upload uit. Daarvoor had ik een telefoon gesprek via de wifi dan maar aan de andere kant hoorde ze mij soms niet en ik hun slecht.

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Ramonh, bedankt voor je bericht.Ā Naar wat ik begrijp ervaar je op dit moment eigenlijk twee problemen: 1) binnenshuis en rondom het huis heb je slecht bereik, en 2) bellen via wifi werkt niet optimaal omdat jouw wifi verbinding niet stabiel is. Laten we kijken of we deze problemen kunnen verhelpen.

Ik heb allereerstĀ onze dekkingskaart bekeken, om te zien wat de dekking op jouw adres is. Ik zie hier dat je met 4G net op de rand zit van slecht bereik. Met 3G is de dekking op jouw adres een stuk beter. Je kunt daarom eens kijken of het helpt om bellen over 4G uit te zetten.

Voor wat betreft jouw wifi verbinding: hiervoorĀ raad ik je aan om onze Wifi Manager eens te proberen. Dit is dĆ© manier om het beste uit jouw wifi verbinding te halen. De Wifi Manager zal je vragen een aantal metingen op verschillende locaties uit te voeren. Hierna komt deze met een passende oplossing. Voor het beste resultaat doorloop je de Wifi Manager twee keer.

Hallo Denise,

Ā 

Bedankt voor je bericht, ik heb het geprobeerd wat jij voorstelde, via 3G is het iets beter maar nog niet optimaalā€¦Ā en dan elke keer als ik thuiskom moet ik 3G handmatig selecteren via instellingen etc. niet echt de beste optie aangezien ik ook 5G heb..

Ā 

Ook heb ik de wifi manager gebruikt en daar kwam uit dat ik goede verbinding heb alleen het hangt echt af wanneer ik de test doe, de ene keer geeft hij rond de 180 mb aan en de andere keer maar rond de 10 MB download snelheidā€¦.

Ā 

Gr Ramon

Reputatie 7
Badge +17

Fijn om te lezen dat 3G in ieder geval iets van verbetering geeft. Ik snap echter goed dat het niet ideaal is als je telkens moet schakelen. Ik heb je daarom eerst een nieuwe simkaart toegestuurd in de hoop dat dit het probleem verhelpt. Zo niet, laat het dan gerust weten!

Voor wat betreft jouw wifi verbinding, heb ik even in het systeem gekeken.Ā Ik zie dat je gebruik maakt van een modem dat wifi uitzendt op twee verschillende bandbreedtes, namelijk 2.4 en 5 GHz. Standaard hebben deze twee netwerken dezelfde naam. Dit klinkt heel handig, maar kan ook voor problemen,Ā zoalsĀ een wegvallende verbinding, zorgen.Ā De oplossing hiervoor is om beide netwerken een unieke naam te geven. Door bijvoorbeeld '5 GHz' achter de naam het 5 GHz netwerk te zetten, maak je al onderscheid tussen de twee. Je kunt de naam van het wifi netwerk eenvoudig zelf wijzigen met behulp van onze online servicetool.Ā Ā Wanneer je de namen hebt gewijzigd, raad ik je aan het huidige wifi netwerk op jouw toestel te vergeten. Hoe je dit doet lees je hier voor iPhone en hier voor Android. Hierna kan je opnieuw verbinding maken met het wifi netwerk. Je kunt nu kiezen of je met 2.4 of 5 GHz verbindt. Hopelijk zorgt dit ervoor dat jij zonder problemen over wifi kunt bellen.

Hallo Denise,

Bedankt voor je bericht, afgelopen zaterdag de simkaart mogen ontvangen en gisterenavond overgezet, ik zal de komende dagen even kijken of de 4g verbinding beter is!Ā 

Ā 

Over de wifi hebben we helaas steeds ergere problemen, hij is vandaag tijdens meetings een 3 tal keer weggevallen. Nadat ik van het weekend gedaan heb wat jij zei. Bellen via wifi nog niet geprobeerd maar nu valt het internet via de wifi dus wegā€¦..

Afgelopen weekend heb ik tevens een netgear versterker geĆÆnstalleerd omdat we in de tuin geen verbinding hebben ( logisch omdat de router aan de andere kant van het huis in de meterkast hebben hangen)

Ā 

Dus we hebben nu een optie omĀ  5GHz te kiezen of 2,4GHz, ook via de wifi versterker ( 5GHz_ext en 2,4GHz_ext) De laptop was verbonden met de 2,4GHz direct naar de V10 maar die viel dus paar keer weg.

Ā 

Gr Ramon

Reputatie 7
Badge +17

Balen dat de problemen met de wifi verbinding alleen maar erger lijken te worden. De verbinding heb ik gelijk doorgemeten en deze ziet er goed uit. De storingsbron lijkt dus in jouw netwerk te zitten. Ervaar je deze problemen meer sinds de installatie van de Netgear versterker? Ik wil je in ieder geval vragen om de versterker uit het netwerk te halen en te kijken of je dan nog steeds problemen met de wifi verbinding ervaart.

Hallo Denise,

De nieuwe simkaart heeft niet zoveel effect m.b.t. mobiele verbinding. Helaas is de verbinding nog even slecht.

Wat betreft de wifi verbinding blijft de snelheid schommelen, de ene keer meet ik 10 mb download en 60 upload. En de andere keer netjes 180 mb download en 60 mb upload met en zonder de repeater. Het lijkt me meer een verbindingsprobleem met de wifi modem.

Over de internet kabel heb ik wel stabiel internet rond de 200 mb.

Gr Ramon

Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +17

Jammer dat een nieuwe simkaart niet de oplossing is geweest. Ik heb dit doorgezet naar mijn collega's van de technische dienst. Zij zullen dit verder uitzoeken en contact met jou opnemen.

Had je voor de wifi verbinding nog getest wat het met de verbinding doet als je de wifi versterkers er tussenuit haalt?

Oke ik hoor hun vanzelf wel.

Ā 

Ik heb zowel zonder versterker als met versterker getest, maar helaas zelfde resultaat.

Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +17

Ik denk dat het dan goed is om het modem een reset te geven. Houd er wel rekening mee dat dan alle instellingen weer naar de fabrieksinstellingen gaan.

Ik heb een harde reset gedaan, maar helaas op 2,4 ghz schommelt de snelheid behoorlijk. Op 5 ghz lijkt hij stabieler zo rond de 180 en 190 mb.

Met en zonder extender.