Beantwoord

Slechte verbinding schipholtunnel

  • 30 March 2019
  • 4 reacties
  • 230 keer bekeken

Ik heb ook problemen met een wegvallende 4g verbinding in de trein in de schipholtunnel. Ik gebruik een IPhone SE.
ik vind dit teleurstellend en neem daarom de moeite dit even te melden. Het is voor mij de reden tzt te overwegen over te stappen ook al zou ik daarmee mijn “dataverdubbelaar” verliezen.

Admin: eigen topic voor je aangemaakt
icon

Beste antwoord door Bart_ 1 April 2019, 11:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @fweijers Dank, allereerst, dat je de moeite hebt genomen om dit te melden. Uiteraard is het niet prettig om even geen 4G-verbinding te hebben. Wat je ervaart is echter wel te verklaren.

Het signaal van een mobiele telefoon verplaatst zich, zoals je waarschijnlijk weet, via een zendmast naar jouw telefoon. Het signaal verplaatst zich in de kortst mogelijke lijn van zendmast naar telefoon en de sterkte ervan wordt beïnvloed door allerhande fysieke obstakels: bossen, bebouwing bijvoorbeeld. Dat geldt ook als je door een tunnel heengaat: het signaal moet door een flinke laag aarde en beton heen. Daar wordt de sterkte aanzienlijk minder van. Je bevindt je bovendien in een trein, een metalen object waar het signaal ook doorheen moet. Verder beweegt een trein zich met een flinke snelheid voort. Dat houdt in dat je ook steeds het signaal via een andere -op dat moment dichtstbijzijnde- zendmast afneemt: je schakelt in snel tempo van zendmast naar zendmast en ook dat heeft invloed.

Soms kun je dit met enkele technische handigheidjes oplossen of verbeteren. Uiteraard doen we daar ons best ook voor. Tunnels en dergelijke locaties blijven echter een hekel punt. Wellicht is het bij een concullega anders op bepaalde locaties, dat zou kunnen, maar principe blijft natuurlijk hetzelfde. Ik denk dat elke telecomprovider hier in meerdere of mindere mate tegenaan loopt. Ik hoop van harte dat het voor jou niet de reden zal zijn waarom je overstapt.
😐dank voor je reactie Bart. Ik was vergeten te melden dat ik hiermee met mijn andere telefoon (werk) geen last heb in de tunnel. Het gaat daarbij om een Samsung s8 via Vodafone.
Ik denk dus echt dat het aan het kpn netwerk ligt...
Maar als ik iets aan instellingen moet wijzigen hoor ik het uitersard graag!
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @fweijers Graag gedaan! Het kan best dat er verschillen zijn tussen de verschillende providers, waardoor je op een bepaalde plek met de ene provider beter bereik hebt dan de andere. Waarom je specifiek in de Schipholtunnel met Vodafone beter bereikbaar bent kan ik je niet zeggen. Het kan zijn dat er te veel capaciteit gevraagd wordt van ons netwerk, doordat er heel veel mensen gebruik van maken. Dat is hypothese en geen verklaring, overigens. Met het netwerk zelf is er echt niets mis. Als je op elke andere plek prima 4G-verbinding hebt kan ik ook niets bedenken wat er anders moet met je instellingen.