Beantwoord

Spotify data uit mijn databundel

• 1 september 2017
  • 18 reacties
  • 7787 keer bekeken

Beste KPN,

Ik ben al een aantal jaar klant bij jullie, en was dit eigenlijk voornamelijk voor Spotify.
Altijd het abonnement gekozen met 10gb internet omdat daar Spotify Premium bij zat, en de verbruikte data niet uit mijn eigen databundel zou gaan. Nu verbruik ik meer dan 10gb data per maand aan Spotify, dus zou ik het anders nooit kunnen redden.
Oktober 2016 is mijn huidige abonnement ingegaan onder dezelfde voorwaarden. Weer koos ik voor KPN, met als hoofdreden dat de door Spotify verbruikte data niet uit mijn eigen databundel zou gaan.
In de tussentijd een dataverdubbelaar ontvangen, waar ik wel blij mee was, maar nu gaat de data die ik verbruik met Spotify wel van mijn eigen databundel af. Daar ben ik totaal niet blij mee. Gister de klantenservice hier telefonisch over gesproken, die wisten in eerste instantie niet dat het ooit heeft bestaan dat KPN dat dataverbruik voor rekening nam. Verder in het gesprek kreeg ik te horen dat dit heeeeel lang geleden wel het geval was, maar dat dat al heel lang niet meer gebeurd. Mijn contract ging in oktober 2016 in, zo lang geleden vind ik dat niet. En echt waar, ik had het abonnement nooit afgesloten als Spotify uit m'n eigen databundel zou gaan, gezien ik al jaren weet hoeveel ik hier gebruik van maak, dus ik heb er wel op gelet dat dit mogelijk was.

Ik het een en ander opgezocht, en gelezen dat jullie dat niet meer mochten aanbieden. Nu is dit natuurlijk ook vervelend voor KPN, maar ik heb als consument een contract bij jullie getekend met als voorwaarde dat Spotify niet uit mijn eigen databundel zou gaan. Nu zit ik eigenlijk met een contract die ik helemaal niet wil. Ik zou hier nooit voor tekenen.

Hebben jullie hier een oplossing voor? Kan ik mijn abonnement kosteloos opzeggen?
Elders gelezen over een compensatie van 1,5gb data, hier heb ik niet veel aan gezien ik veeeel meer data verbruik aan Spotify.

Ik hoor het graag!
icon

Beste antwoord door wjb 1 september 2017, 14:01

KPN heeft nooit een abonnement gehad waar Spotify niet uit de databundel ging. Wel "kreeg/krijg" je bij Spotify Premium 1500MB extra databundel.

Zie: https://www.kpn.com/spotify.htm

Het is zelfs zo dat in het kader van netneutraliteit het niet toegestaan was/is om Spotify datavrij aan te bieden zonder andere muziekdiensten ook datavrij aan te bieden.
T-Mobile was de eerste die daar dit voorjaar mee kwam en die hebben een rechtszaak daartegen gewonnen waardoor ze (voorlopig) door mogen gaan met het aanbieden van datavrije muziek.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Zoals je in dat door mij aangehaalde bericht op tweakers hebt kunnen lezen is dat KPN al vanaf juli 2015 geen "Eindeloos Spotify" meer aanbiedt. Dat kan je dan dus ook niet aangeboden zijn in april 2016.

Ik hoop dat er spoedig iemand van KPN Webcare zal reageren om jou verder te helpen. Ik vrees echter dat er niet veel mogelijk zal blijken te zijn.
Mijn vorige contract had een einddatum tot oktober 2016, deze was verlengd in april 2016.

Er is mij bij het verlengen van mijn contract, in april 2016, toegezegd gebruik te kunnen maken van Spotify Eindeloos bij het nieuwe contract. Zoals ook eerder vermeld ging dit gewoon allemaal goed bij het nieuwe contract, dat in oktober 2016 in ging. Het is pas sinds kort dat het van mijn eigen databundel af ging, dus niet al bij het ingaan van mijn nieuwe contract.
Dat ik had verwacht dat het datavrij zou zijn klopt inderdaad, ik verwacht dat het zo is als het mij in de winkel wordt verteld. Er is mij niet verteld dat ik maar voor een x-aantal maanden Spotify Eindeloos zou hebben, en de rest van het 2-jarig abonnement maar dik moet betalen zonder Spotify Eindeloos te hebben.
Ik koos mijn abonnement uit op Spotify Eindeloos, dan lijkt het me niet dat ik in de KPN winkel een abonnement ga afsluiten zonder Spotify Eindeloos (of voor maar een aantal maanden). Daar ging dat hele abonnement om, dat ik onbeperkt Spotify kon streamen zonder data te verbruiken.
Deze informatie staat allemaal al in mijn eerdere berichten, en ontkracht jouw hele laatste bericht.
Ik snap dat het niet meer mocht, maar nu ben ik hier de dupe van, dat komt niet bepaald klantvriendelijk over. Ik heb inderdaad wel meer data gekregen, maar dit is voor mij geen oplossing. Is er in een situatie als deze verder helemaal geen oplossing of tegemoetkoming? Ik bedoel, KPN levert nu niet waar we beiden de overeenkomst over aan zijn gegaan. Een beetje hetzelfde als dat ik tv zenders zou afnemen van KPN maar dat alle RTL zenders het niet doen en ik dan een extra sportzender ontvang. Ik zou nu graag van mijn contract af willen of een aanzienlijke verlaging van de maandelijkse abonnementsprijs. Hoor het graag.
Maar KPN houdt zich hier dus niet aan de gemaakte afspraken, en zou ik kosteloos mijn contract moeten kunnen ontbinden, klopt dat? Ik mis nu 17 maanden aan Spotify Eindeloos, dat is zeker niet niks als grootverbruiker van Spotify..
En als ik zwart op wit (niet informeren maar contractueel afgesloten dus) heb dat ik het zou krijgen, en dus vast staat dat KPN zich niet aan de gemaakte afspraken houdt? Kan ik dan kosteloos mijn contract ontbinden?
Reputatie 7
KPN heeft nooit een abonnement gehad waar Spotify niet uit de databundel ging. Wel "kreeg/krijg" je bij Spotify Premium 1500MB extra databundel.

Zie: https://www.kpn.com/spotify.htm

Het is zelfs zo dat in het kader van netneutraliteit het niet toegestaan was/is om Spotify datavrij aan te bieden zonder andere muziekdiensten ook datavrij aan te bieden.
T-Mobile was de eerste die daar dit voorjaar mee kwam en die hebben een rechtszaak daartegen gewonnen waardoor ze (voorlopig) door mogen gaan met het aanbieden van datavrije muziek.
Reputatie 7
Ik zie het, er heeft een "Eindeloos Spotify" abonnement bestaan bij Hi (tegenwoordig KPN) bestaan.
De Autoriteit Consument & Markt heeft in juli 2015 echter geoordeeld dat dit abonnement in strijd was met de netneutraliteit en heeft KPN gesommeerd deze dienst per direct te stoppen.
Voor de toen al lopende contracten is overeengekomen dat die dienst tot de einddatum van de vaste periode van dat contract mocht doorlopen. Bij nieuwe contracten, bij verlengingen en na die einddatum gaat Spotify wel uit de bundel.

Zie ook: https://tweakers.net/nieuws/104363/kpn-moet-stoppen-met-spotify-zonder-dataverbruik.html

Overigens gebruiken mijn kinderen ons Spotify Premium abonnement op hun mobiele (prepaid) telefoons zonder of met een zeer kleine databundel.
Zij zetten thuis de playlists op hun telefoon zodat ze offline muziek kunnen luisteren.
Reputatie 7
Kan het zijn dat jij in oktober 2016 vervroegd jouw contract verlengd hebt? Je kon/kunt namelijk tot vier maanden voor het einde van jouw lopende contract jouw contract verlengen. Je krijgt dan direct jouw nieuwe telefoon, maar de verlenging gaat pas in na afloop van het lopende contract. In jouw geval zou jouw vorige contract (met Eindeloos Spotify) nog t/m januari 2017 hebben kunnen doorlopen en gaat Spotify sinds februari 2017 van jouw databundel af.

Het is overigens de wetgever die KPN verboden heeft datavrije Spotify op jouw huidige abonnement te leveren.
Reputatie 7
Klopt, contract afgesloten in 2016. Was toen 6 maanden van tevoren.
Als Spotify Eindeloos maar t/m januari heeft doorgelopen mis ik deze dienst dus nog langer dan de eerder genoemde 16 maanden...
Nee, dan mist er dus niets. KPN moest wettelijk namelijk die dienst beëindigen op de einddatum van jouw vorige contract. Jouw vorige contract had dus een einddatum van oktober 2016 plus 6 maanden is april 2017.
In april 2017 ging jouw nieuwe contract dus in en daarmee ging vanaf dat moment Spotify uit jouw databundel.
Met dank aan de wetgever, KPN mocht je dat domweg niet meer aanbieden voor jouw nieuwe contract. Je mist dus geen enkele maand. Ja, je had verwacht dat Spotify in jouw huidige contract datavrij zou zijn, maar dat is niet zo, dit is namelijk geëindigd op de einddatum van jouw vorige contract.

Ik denk dat KPN overigens maar eens goed moet kijken naar T-Mobile. Zij hebben dit immers succesvol aangevochten en mogen (nog) wel datavrij muziekdiensten aanbieden.
Misschien zit overigens daar wel het verschil in, Spotify versus alle muziekdiensten.
Reputatie 7
Badge +27
Hallo @Rayner, welkom op ons forum! Ik zie dat jullie samen al uitgevonden hebben hoe de vork precies in de steel zit en waarom het niet meer uit je bundel gaat. Nu aan mij de taak om een oplossing te vinden. Zoals @wjb al laat weten: we verkopen inderdaad geen abonnementen meer waar Spotify uit de databundel gaat. Wel wil ik kijken naar wat ik voor je kan betekenen. Reageer je op mijn privébericht ?
Reputatie 7
Badge +27
Bedankt voor het sturen van je gegevens! Ik zie inderdaad dat jij bij het verlengen in 2016 ging naar een abonnement ging waar inderdaad Spotify 'eindeloos' bij in zat. We noemden het toen Zorgeloos Premium. In dat abonnement zat ook het gebruik van Spotify. We hebben dit per 1 mei 2017 offline gehaald, omdat het niet meer mocht. Alle informatie hierover vind je op een speciale pagina over Spotify .

Ik snap dat dit heel erg balen is, maar ik kan er helaas niets aan veranderen. Wel is het zo dat je met dit abonnement eerst 10 GB had en wij dit in juli gratis en voor niets naar 25 GB omgezet hebben. Je hebt dus gelukkig wel een stuk meer te verbruiken. Hopelijk heb je zo eerst voldoende informatie.
Reputatie 7
Badge +27
Je vergelijking gaat niet helemaal op, maar ik snap je heel goed. Destijds was iedereen die zo'n Eindeloos abonnement had al contractvrij. Dat betekent dat iedereen toen mocht verlengen naar een Zorgeloos abonnement of zelfs op kon zeggen. Jij had eerder al verlengd naar een Zorgeloos Premium abonnement, dus dat ging voor jou niet meer op in feite. We hebben geen andere manier van compensatie gegeven, omdat wij ook geen andere keuze hadden dan te stoppen met deze vorm van abonnement. Ik kan jou ook helaas geen compensatie geven hiervoor 😞
Reputatie 7
Badge +27
Zoals ik eerder aangaf, is de optie Spotify Eindeloos volledig verdwenen. Dat is binnen KPN in zijn geheel op 1 mei 2017 gebeurd. Bij jou is dit bij het verlengen van je abonnement naar Zorgeloos Premium gebeurd. Destijds hadden we je beter moeten informeren over het feit dat Spotify niet uit de bundel gaat in je huidige abonnement. Ik ben je eens dat dit niet correct is gegaan en bied daarvoor namens KPN mijn excuses aan. Echter ben je hierdoor niet contractvrij.
Reputatie 7
Badge +27
Dat is niet aan mij om te bepalen, maar ik kan dan in ieder geval een officiële klacht voor je indienen. Ik stuur je een privébericht met daarin wat inhoudelijke informatie daarover, zoals wat ik dan van jou nodig heb om dit aan te maken. Reageer je daar dan op?
Reputatie 7
Badge +27
Je hebt niet meer gereageerd zie ik. Mocht je nog hulp willen, laat je het me dan alsnog weten? Dan ga ik voor je aan het werk.
KPN heeft dit zeker wel gehad. Dit heb ik jarenlang bij mijn abonnement gehad, en dit ging ook jarenlang goed. Als KPN dit niet had gehad had ik al lang zonder internet (of super langzame) gezeten. Google maar eens, er zijn er meer zoals ik.
Ik had het inderdaad bij Hi ook, maar mijn huidige contract is in oktober 2016 ingegaan (afgesloten in april 2016). Echter was het toen al KPN. Zelfs toen ging het goed. Vanaf oktober 2016 is er nog steeds lange tijd geen data verbruikt uit mijn databundel door Spotify. Als ik dat artikel van jou lees zal dit dus pas vanaf mei dit jaar zijn geweest. Ik heb niet heel scherp gelet op de maand waarop de data uit mijn eigen bundel verdween.
Oftewel: sinds kort gaat de data wel uit mijn databundel, voorgaande jaren niet.

Nu was dit tot mei 2017 nog beschikbaar voor bestaande klanten. Misschien hebben ze het bij mij verlengd met die voorwaarden onder het mom van 'bestaande klant' 'heeft het nu ook al'. Maar toch tekende ik die dag voor 2 jaar lang Spotify Premium zonder eigen dataverbruik, niet tot mei 2017. Daar komt gewoon ongeveer 16 maanden te kort, ervan uitgaande dat het tot mei was.
Klopt, contract afgesloten in 2016. Was toen 6 maanden van tevoren.
Als Spotify Eindeloos maar t/m januari heeft doorgelopen mis ik deze dienst dus nog langer dan de eerder genoemde 16 maanden. Ik snap dat KPN niet tegen de wetgeving in kan gaan, maar nu ben ik hier de dupe van. Ik zit nu met een duur abonnement, speciaal afgesloten voor Spotify Eindeloos. Kunnen we hier iets mee?

Reageer