Beantwoord

Terugvallen van 4G naar 3G met KPN in de trein

• 31 juli 2017
  • 9 reacties
  • 1802 keer bekeken

Beste KPN,

Sinds een een paar weken (misschien sinds dat ik VoLTE aan heb staan) heb ik last van het feit dat in de trein mijn telefoon (iPhone 6s Plus) van 4G naar 3G terugvalt.
Dit is erg vervelend aangezien de data verbinding dan acuut stokt. Ik heb tevens het idee dat de 3G verbinding op sommige plekken ook niet beter is dan 4G. Het probleem is dat mijn telefoon eigenlijk niet snel weer (of eigenlijk) nooit terugswitcht naar 4G.
Pas als ik mijn telefoon een reset geef (power-knop + home knop tegelijkertijd indrukken), dan komt mijn mobiel direct weer op de 4G uit.
Eerder had ik hier nooit problemen mee (en het treintraject is nog steeds hetzelfde).
Ik heb ook wel eens mijn sim voor de gein in een data dongel gedaan (HUAWEI MIFI) en hier blijft de dataverbinding vrijwel constant op 4G (behalve tussen Assen en Groningen, daar is de verbinding erg slecht, 3G).
Kunnen jullie hier wat mee? Zijn de 'rules' om op 4G te blijven strenger geworden (met VoLTE). Of ligt het gewoon aan mijn toestel?
icon

Beste antwoord door Justin_ 1 augustus 2017, 20:11

Op termijn zal 3G afgebouwd worden en vervangen worden met 4/5g. Helaas kiest je telefoon uiteindelijk van welk netwerk het gebruik wilt maken. Persoonlijk heb ik nooit problemen tussen Assen en Groningen.

Het platteland is helaas de "Middle of nowhere" waardoor de kans groter is dat je in een gebied terecht komt waar geen 4G dekking is, op termijn zal het alleen meer worden maar de kans dat het van vandaag op morgen wordt aangepast als er een goede 3G dekking is, is vrij minimaal.

Het is zowiezo jammer dat je telefoon niet bepaald terug switched zoals het hoort. Dit had de fabrikant beter op orde moeten krijgen.
Ha Richie, interessante vragen! Zelf heb ik een iPhone 5S en ook mijn telefoon schakelt wel eens terug van 4G naar 3G. Als ik dan via Instelling -> Mobiel netwerk -> Opties mobiele data m'n telefoon terugzet naar 3G en vervolgens naar 4G, kan ik weer gebruik maken van 4G.

Goed dat je de simkaart ook al eens in een ander apparaat getest hebt. Omdat je daar (bijna) geen problemen ervaart, vermoed ik dat het probleem in je telefoon zit en niet in het netwerk. Net als Sjors reis ook ik regelmatig over het traject Assen - Groningen en daar heb ik bijna altijd wel 4G.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15
Op termijn zal 3G afgebouwd worden en vervangen worden met 4/5g. Helaas kiest je telefoon uiteindelijk van welk netwerk het gebruik wilt maken. Persoonlijk heb ik nooit problemen tussen Assen en Groningen.

Het platteland is helaas de "Middle of nowhere" waardoor de kans groter is dat je in een gebied terecht komt waar geen 4G dekking is, op termijn zal het alleen meer worden maar de kans dat het van vandaag op morgen wordt aangepast als er een goede 3G dekking is, is vrij minimaal.

Het is zowiezo jammer dat je telefoon niet bepaald terug switched zoals het hoort. Dit had de fabrikant beter op orde moeten krijgen.
Reputatie 7
Badge +22

Ha Richie, interessante vragen! Zelf heb ik een iPhone 5S en ook mijn telefoon schakelt wel eens terug van 4G naar 3G. Als ik dan via Instelling -> Mobiel netwerk -> Opties mobiele data m'n telefoon terugzet naar 3G en vervolgens naar 4G, kan ik weer gebruik maken van 4G.

Goed dat je de simkaart ook al eens in een ander apparaat getest hebt. Omdat je daar (bijna) geen problemen ervaart, vermoed ik dat het probleem in je telefoon zit en niet in het netwerk. Net als Sjors reis ook ik regelmatig over het traject Assen - Groningen en daar heb ik bijna altijd wel 4G.
Ik wil graag mijn topic weer een kick geven.
Inmiddels heb ik een andere iPhone en mijn netwerk valt constant terug naar 3G wat superlangzaam is tov 4G. Het begint me ontzettend te irriteren omdat mijn 'virtual' desktop dan wegvalt.

Mijn idee is dat dit gekomen is sinds dat ik VoLTE ben gaan gebruiken. Dit is specifiek iets voor iPhones en andere nieuwe toestellen, dus ik vermoed dat het daar aan ligt. Kunnen jullie dit bij mij weer uitzetten? Ik heb liever een goede internet verbinding dan dat ik nu perse met VoLTE bel.
Reputatie 7
Badge +15
Ik hoop dat dit kan, ik verwacht echter dat dit niks op lost - Met VoLTE schakeld de telefoon juist niet terug naar 3G op het moment dat je gebeld wordt, sterker nog. Ik denk dat dit juist met het uitzetten erger kan worden.
Reputatie 4
Badge +6
Dat is zeker een poging waard. Al is het om dit uit te sluiten. Je kunt de ‘VoLTE’ schakelaar uitzetten. Deze vind je bij Mobiele netwerken (Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken). Laat je me weten of het is gelukt en wat je bevindingen zijn?
Al verscheidene malen geprobeerd, helaas werkt dit niet.
Reputatie 7
Badge +15
Persoonlijk was ik daar al bang voor, helaas heb ik verder geen ideeen die tot verbetering leiden (m.u.v. het uitbreiden van het 4g netwerk). Echter weet ik dat dit een lange termijntraject is die grotendeels gebaseerd is op het gebruik van klanten in de desbetreffende regios (een kosten-baten analyse).
Reputatie 4
Badge +6
Dan ben ik ook bang dat ik weinig kan betekenen. Onderweg in de trein schakel je tussen meerdere masten en het kan daardoor voorkomen dat je momenten minder goed bereik hebt of dat deze weg valt. Wat je nog kunt proberen is om naast een wifi dongel jouw simkaart eens in een ander toestel te testen om te zien of je dan hetzelfde blijft ervaren.
Heel herkenbaar! Ik ondervindt dezelfde problemen op het traject tussen Arnhem - Ede Wageningen. Het gekke is dat mijn iPad Pro (Qualcomm modem) er geen last van heeft en mijn iPhone X (Intel modem) er continue last van heeft. Ook met mijn iPhone 7 Plus (Intel modem) had ik vergelijkbare problemen. Heb hetzelfde traject ook met een OnePlus 5T (Qualcomm modem) getest, die vliegt er overheen... Overigens is mijn ervaring met VoLTE ook niet bijzonder positief, ik krijg vaak klachten dat ik moeilijk te verstaan ben, heb het daarom maar weer uitgezet. Ook ben ik niet altijd bereikbaar met VoLTE.

Op het moment als het rustiger is in de trein heb ik minder problemen met mijn iPhone X. Dus mijn overtuiging is dat het een combinatie is van het brakke Intel modem en het feit dat het 4G netwerk van KPN met enige regelmaat overbelast is (of in ieder geval gaat er ergens iets niet goed met de toegang vanaf iPhone X tot het 4G netwerk).

Reageer