Beantwoord

Tijdelijk unlimited op camping of tijdens verbouwing

  • 29 March 2021
  • 30 reacties
  • 568 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

 

Op internet lees ik veel over unlimited data met in eerste instantie een dagbundel van 5GB dat daarna onbeperkt te verlengen is met 1GB.

Nou wil ik tijdelijk tv via de Chromecast met de KPN iTV app waarbij m'n telefoon de hotspot is. Dit raden jullie aan via deze blog: https://www.kpn.com/beleef/internet/tijdelijk-internet.htm

 

Hoe gaat dit dan in z'n werk? Ik zit televisie te kijken en na een minuut of 30? Is de 5GB op en dan stopt de uitzending? Je smst voor 1 extra GB en je kan weer enkele minuten kijken?

Of schets ik een verkeerd beeld? Bovenstaande zou namelijk wel erg omslachtig zijn.

 

Groet,

 

Richard

icon

Beste antwoord door Nick83 30 March 2021, 10:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Badge +19

Het is inderdaad precies zoals je het zegt. 

Als je op een dag weet dat je méér zult verbruiken dan kun je eerder al (evt. meerdere) 1 GB bundels aanzetten. Die komen dan bovenop de dagbundel of wat daar nog van rest. Dan heb je geen onderbreking.

Wat precies het 'verbruik’ is met Chromecast via Hotspot weet ik niet. Want dat is een andere stream dan direct aan de telefoon wordt aangeboden. In de app in de telefoon kun je instellen:

Bij Beeldkwaliteit (over 3G/4G).

Laag; kijk ongeveer 1,5 uur per GB. Ik neem aan dat dat dan ook voor de stream naar Chromecast geldt.

Unlimited data kan alleen met een Hussel abonnement. Als je nog een ouder abonnement hebt dan eerst naar Hussel. En dan mss beter direct Hussel Unlimited, want je kunt '’maar'’ 1 x per maand je bundel verhogen of verlagen met Hussel.

Reputatie 1

Als je op een dag weet dat je méér zult verbruiken dan kun je eerder al (evt. meerdere) 1 GB bundels aanzetten. Die komen dan bovenop de dagbundel of wat daar nog van rest. Dan heb je geen onderbreking.

Dus ik kan aan het begin van de dag 10x sms'en en dan heb ik 10GB extra voor die dag?

 

Unlimited data kan alleen met een Hussel abonnement. Als je nog een ouder abonnement hebt dan eerst naar Hussel. En dan mss beter direct Hussel Unlimited, want je kunt '’maar'’ 1 x per maand je bundel verhogen of verlagen met Hussel.

Heb ik 👍 Gaat het direct in als je Unlimited aanvraagt? Of pas volgende maand?

Gaat het direct in als je Unlimited aanvraagt? Of pas volgende maand?

De maandcyclus moet voorbij zijn. Dus als het bij jouw, zoals de meesten, steeds met hele kalendermaanden gaat dan gaat het volgens mij nog1 april in als je het nu nog omzet.

Als je op een dag weet dat je méér zult verbruiken dan kun je eerder al (evt. meerdere) 1 GB bundels aanzetten. Die komen dan bovenop de dagbundel of wat daar nog van rest. Dan heb je geen onderbreking.

Dus ik kan aan het begin van de dag 10x sms'en en dan heb ik 10GB extra voor die dag?

Bij Tele2 werkte dit eerder wel zo, bij T-Mobile niet. Bij KPN weet ik niet, maar je houd bij KPN nadat 5G of 1GB aanvuller op is, wel netwerk verbinding, maar op heel lage snelheid.

Algemeen zal het zo zijn, dat als er op jouw locatie geen congestie in de mast is, dit trucje zou moeten werken. Maar doorgeredereneerd zou men ook iedereen al 10GB kunnen geven of het systeem gewoon afschaffen.

Er is een reden waarom dit er is, namelijk o.a. om capaciteit te houden voor andere mobile gebruikers op dezelfde mast die nog niet door de 5GB heen zijn, of b.v. een 50GB maandbundel hebben. Die moeten voor hetzelfde geld als jij wat betaald natuurlijk niet met extreem traag netwerk van doen krijgen omdat jij die capaciteit al gebruikt met de zoveelste 1GB aanvuller.

 

 

Reputatie 7

Wat precies het 'verbruik’ is met Chromecast via Hotspot weet ik niet. Want dat is een andere stream dan direct aan de telefoon wordt aangeboden.

Het verbruik van casten via een Chromecast is ongeveer 3GB per uur.

Reputatie 7

Er is een reden waarom dit er is, namelijk o.a. om capaciteit te houden voor andere mobile gebruikers op dezelfde mast die nog niet door de 5GB heen zijn, of b.v. een 50GB maandbundel hebben.

Nee, dat is niet de reden, de reden is dat op deze manier cord-cutters weerhouden wordt om hun vaste abonnement de deur uit te doen en hun mobiele abonnement ook te gebruiken voor Internet thuis.

Er is een reden waarom dit er is, namelijk o.a. om capaciteit te houden voor andere mobile gebruikers op dezelfde mast die nog niet door de 5GB heen zijn, of b.v. een 50GB maandbundel hebben.

Nee, dat is niet de reden, de reden is dat op deze manier cord-cutters weerhouden wordt om hun vaste abonnement de deur uit te doen en hun mobiele abonnement ook te gebruiken voor Internet thuis.

Wat zijn cord-cutters?

Reputatie 7
Badge +24

Als je op een dag weet dat je méér zult verbruiken dan kun je eerder al (evt. meerdere) 1 GB bundels aanzetten. Die komen dan bovenop de dagbundel of wat daar nog van rest. Dan heb je geen onderbreking.

Dus ik kan aan het begin van de dag 10x sms'en en dan heb ik 10GB extra voor die dag?

Lees dit topic:

https://forum.kpn.com/mobiele-abonnementen-15/kpn-unlimted-abbonement-kan-je-op-een-dag-onbeperkt-1gb-aanvullen-via-sms-520265

Wat @Noordzee zegt.

"Bij KPN werkt het hetzelfde. Iedere keer als het tegoed op is, dan weer 1GB erbij krijgen. Meer dan 1GB erbij krijgen is niet mogelijk. Je moet dan wachten tot het op is voor de volgende 1GB extra. Niet echt ideaal….."

En als je bovenin het topic begint te lezen, dan lees je ook dat tele2 het had zoals u hier graag zou willen. Maar dat hebben ze dus bij tele2 ook geblokkeerd. 

Reputatie 7

Wat zijn cord-cutters?

Zie wikipedia.

Het verbruik van casten via een Chromecast is ongeveer 3GB per uur.

Dank je, @wjb :relaxed: . Dat is best pittig met een dagbundel van 5 GB.

Kennissen van mij hebben T-mobile unlimited. Dat is een maandbundel van 150 GB. Komt ook gem. op 5 per dag, maar daar kun je, zeker in het begin v.d. maand, wel wat relaxter mee omgaan. Zij hebben ook 1 GB aanvullers.

Reputatie 7

Het verbruik van casten via een Chromecast is ongeveer 3GB per uur.

Dank je, @wjb :relaxed: . Dat is best pittig met een dagbundel van 5 GB.

Kennissen van mij hebben T-mobile unlimited. Dat is een maandbundel van 150 GB. Komt ook gem. op 5 per dag, maar daar kun je, zeker in het begin v.d. maand, wel wat relaxter mee omgaan. Zij hebben ook 1 GB aanvullers.

Maar bij T-Mobile is de situatie nu nog precies hetzelfde als bij KPN, elke dag heb je in eerste instantie 5GB en als je meer nodig hebt dan zal je (gratis) extra bundels van 1GB moeten activeren. Overigens gaat T-Mobile dit wijzigen naar een een basis van 8GB per dag en 2GB bundels als je meer nodig hebt.

Bron.

Overigens is ook bij T-Mobile unlimited echt unlimited en dus niet een maandbundel van 150GB.

Maar wel een fair use policy ondanks de unlimited, dus word je echt een groot verbruiker kun je worden teruggezet in snelheid.

Reputatie 7

Maar wel een fair use policy ondanks de unlimited, dus word je echt een groot verbruiker kun je worden teruggezet in snelheid.

Bij T-Mobile is het onderstaande de enige clausule die invloed kan hebben op jouw unlimited gebruik.

Bron (pdf).

Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat een dergelijke clausule opgenomen is maar of je je er druk over moet maken ... nee, ik denk het niet.

Reputatie 1

Bedankt voor alle reacties!

Ik snap alleen totaal niet waarom KPN dan schrijft in een blog dat je tijdelijk op deze manier TV kan kijken via je Chromecast met je telefoon als hotspot. https://www.kpn.com/beleef/internet/tijdelijk-internet.htm

In theorie klinkt de oplossing in de blog mooi maar in de praktijk is dit na iets meer dan een uur TV kijken niet meer te doen.

KPN, kom er eens in 😀

Ik snap alleen totaal niet waarom KPN dan schrijft in een blog dat je tijdelijk op deze manier TV kan kijken via je Chromecast met je telefoon als hotspot. https://www.kpn.com/beleef/internet/tijdelijk-internet.htm

Dit artikel is nogal kunstmatig en waarschijnlijk gemaakt door iemand die geen ervaringsdeskundige is en daardoor gewoon niet beseft wat het inhoudt als je een maand of zelfs jaar alleen maar ‘gewoon/smartphone’ mobiel internet hebt. Net als T-Mobile webcare die na invoering van de unlimited variant van 4GvoorThuis geconfronteerd werden met gezinnen die al na een week of 2 bij de unlimited fase waren aangekomen. De foto bij dit artikel laat dan in ieder geval 1 apparaat zien, dus niet meerdere apparaten waarop eenieder eigen TV/streaming heeft lopen. Dat koffiekopje wekt bij mij toch de suggestie dat ‘tijdelijk’ niet slaat op een week of zo, maar op een kwartiertje. Even iets op internet bekijken tussen het behangen en dozen uitpakken door. Het boek Ipad lag vast bovenaan in de verhuisdoos met boeken.

en 's avonds ontspannen een filmpje kijken.’, is ook nogal sluwe taal als je het mij vraagt. Verkleinwoorden gebruiken is nogal populair, wordt ook al lekker belachelijk gemaakt (het ‘bonnetje’ enz). Overdag kan je met VPN,  Zoom enz je 5GB er door draaien, en dan in de avond ontspannen 1GB aanvullers aanvragen, koffie halen en tussendoor filmpjes kijken. Of een film in delen, wat bij commerciële TV toch al meestal het geval is. Misschien daarom

Kan ook nog zijn dat de auteur ergens heeft vernomen dat bij klanten waarbij de een werkende vaste aansluiting nog op zich laat wachten, er soms wel een 50GB of 100GB bundel wordt toegekend aan een lopend KPN mobiel abo. Dat verandert dan de zaak. En/of voor zolang het duurt (tot de bundel op is). En kun je het verhaaltje daarmee ook lezen als een excuus voor het gebrek aan KPN monteurs. Of het overijverig inzetten van de beschikbaren op plekken waar nieuwe klanten te winnen zijn. Of omdat ‘intern’ (andere bedrijfstak) er iets niet lekker loopt waardoor je een week (of 2) moet wachten om van de ene KPN aansluiting naar de andere KPN aansluiting overgezet te worden. Of nog wat anders, wie zal het zeggen.

Er is best wel veel mogelijk met alleen mobiel, maar het vereist planning en hier en daar flink ingrijpen/aanpassen in thuisnetwerk/apparaten en gewoontes/methodes.

Reputatie 7

Net als T-Mobile webcare die na invoering van de unlimited variant van 4GvoorThuis geconfronteerd werden met gezinnen die al na een week of 2 bij de unlimited fase waren aangekomen.

We hebben het hier toch niet over "unlimited 4G voor thuis" maar over "unlimited 4G voor mobiel". T-Mobile hanteert daarvoor precies dezelfde procedures als KPN echter dan met een dagtegoed van 8GB i.p.v. 5GB (KPN) en 2GB aanvullers i.p.v. 1GB (KPN).

 

Er is een reden waarom dit er is, namelijk o.a. om capaciteit te houden voor andere mobile gebruikers op dezelfde mast die nog niet door de 5GB heen zijn, of b.v. een 50GB maandbundel hebben.

Nee, dat is niet de reden, de reden is dat op deze manier cord-cutters weerhouden wordt om hun vaste abonnement de deur uit te doen en hun mobiele abonnement ook te gebruiken voor Internet thuis.

Je benoemt het meest voorkomende scenario, tenminste, dat denk ik want ik heb geen statistieken per regio, dorp, land, gebruiker, o.i.d.,  maar andere scenario's benoem je dan niet. En scenario's kun je zien als voorbeelden van use-cases van veel dataverbruik en het zijn afgeleiden van het capaciteitsvraagstuk. Er kunnen scenario's zijn die je vergeet, niet weet of geen zicht op hebt.

Net als T-Mobile webcare die na invoering van de unlimited variant van 4GvoorThuis geconfronteerd werden met gezinnen die al na een week of 2 bij de unlimited fase waren aangekomen.

We hebben het hier toch niet over "unlimited 4G voor thuis" maar over "unlimited 4G voor mobiel". T-Mobile hanteert daarvoor precies dezelfde procedures als KPN echter dan met een dagtegoed van 8GB i.p.v. 5GB (KPN) en 2GB aanvullers i.p.v. 1GB (KPN).

Het gaat om het principe van unlimited, dus op dag-termijn een startbundel en aanvullers. Dat is ook voor 4GvT hetzelfde principe na die startbundel op maand-termijn. Ook technisch hetzelfde netwerk / shared resource. Het gaat om hoe mensen unlimited ervaren en dat openbaart zich goed bij 4GvT, wat (ook) een situatie is waarbij de ‘GPS coordianaten van de terminal’ statisch zijn. Ik zou ook ‘niet-mobiel’ kunnen zeggen, of FWA, maar is niet eenduidig of verkeerd.

 

 

Reputatie 1

We hebben nu een tijdje tv kunnen kijken op de camping volgens de manier die KPN omschrijft in hun blog en eigenlijk werkt het prima. De stream via de Chromecast is ongeveer 40 min per GB. Gisteravond bij het songfestival kreeg ik voor het eerst bij 80% (van de 5GB) een melding dat je kan aanvullen met de gratis 1GB bundels, waardoor je dus zonder onderbreking door kan kijken.

Al met al een prima oplossing dus!

We hebben nu een tijdje tv kunnen kijken op de camping volgens de manier die KPN omschrijft in hun blog en eigenlijk werkt het prima. De stream via de Chromecast is ongeveer 40 min per GB.

Dat is dan 40*60 seconden per 8*1000 Megabit, wat 8000/2400 = 3,33 Mbit/s is. Dat is dan wel met aanpassing ergens, automatisch of handmatig. Want een standaard iTV stream neemt veel meer data, iets van 3x zo veel. Het is SD formaat of geheel andere videocompressie. Of die 40 min / 1GB klopt niet.

Digitenne haalt Full HD met 5 Mbit/s voor algemeen TV. Je kan wel lager gaan zitten, ligt een beetje aan wat het beeld is. Een nieuwslezer lukt ook wel met 2Mbit/s, maar een boom met wapperende bladeren ziet er dan niet uit.

 

Reputatie 7

Dat is dan 40*60 seconden per 8*1000 Megabit, wat 8000/2400 = 3,33 Mbit/s is. Dat is dan wel met aanpassing ergens, automatisch of handmatig. Want een standaard iTV stream neemt veel meer data, iets van 3x zo veel. Het is SD formaat of geheel andere videocompressie. Of die 40 min / 1GB klopt niet.

Op de TV ontvanger gelden de omderstamnde bandbreedtes:

4K Ultra-HD: 26 Mbps

HD-"Glas": 12,5 Mbps

HD: 7,1 Mbps

SD: 3,5 Mbps

 

Casten via de iTV app vraagt ongeveer 6 Mbps wat neerkomt ongeveer 1GB per 20 minuten.

Reputatie 1

Ik heb in de iTV app de stream op 1GB per uur gezet, maar ik weet niet of dat ook doorgevoerd wordt naar de stream van de Chromecast. Maar goed, het beeld was echt prima om naar te kijken en het ging mij erom of het een goede oplossing zou zijn voor op de camping en dat is het 😀👍

Reputatie 7

Ik heb in de iTV app de stream op 1GB per uur gezet, maar ik weet niet of dat ook doorgevoerd wordt naar de stream van de Chromecast. 

Nee, casten gebeurt altijd met de hoogste beeldkwaliteit. De iTV app speelt bij casten geen enkele rol meer, de communicatie loopt rechtstreeks tussen Chromecast en iTV platform.

Ik heb in de iTV app de stream op 1GB per uur gezet, maar ik weet niet of dat ook doorgevoerd wordt naar de stream van de Chromecast. 

Nee, casten gebeurt altijd met de hoogste beeldkwaliteit. De iTV app speelt bij casten geen enkele rol meer, de communicatie loopt rechtstreeks tussen Chromecast en iTV platform.

“de hoogste beeldkwaliteit” is relatief volgens mij. Als het kanaal naar de Chromecast receiver te traag is, zijn er 2 mogelijkheden: Of systeem meldt: werkt niet en houdt er me op, Of systeem past bit-rate aan (e.g. andere substream/transportstream).

Of het is toch zo dat de info van de iTV app beland aan de zender kant, er zal sowieso iets met een URL overgezonden moeten worden. Aan de hand daarvan kan van alles gebeuren, maar ik weet niet wat KPN allemaal geïmplementeerd heeft. Er is onduidelijkheid ten aanzien van hoe hoog de bit-rate nu daadwerkelijk was/is. Daarbij komt de uitspraak: “het beeld was echt prima om naar te kijken”, wat subjectief is.