Beantwoord

traag mobiel internet

  • 8 December 2019
  • 25 reacties
  • 323 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +4

Ik heb een Iphone 6s met Ios 13.2.3. Volgens de dekkingskaart van KPN zou ik hier 4G+ hebben. Echter vindt ik het nogaal behoorlijk traag. Als ik een meting doe kom ik op een downloadsnelheid van 15 Mbps en een upload snelheid van 1,77 Mbps. 

 

Lijkt mij toch een beetje erg traag voor 4G+ of klopt de dekkingskaart niet?

 

 

icon

Beste antwoord door 5Guru 31 December 2019, 10:26

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Niemand enig idee? Gisteren haalde ik met heel veel pijn en moeite de 8Mbits/sec download. De zendmast van KPN staat hemelsbreed op nog geen 500 meter.

Reputatie 7
Badge +15

@TMG1961 Bedankt voor je reactie. Ik heb het even voor je gecontroleerd en ik heb gezien dat je wat betreft de dekking voor mobiele data net op een grensgebied zit waar het bereik niet optimaal is. De mast staat inderdaad niet ver weg, maar staat voor deze locatie net ongunstig uitgericht. Daardoor kan het inderdaad zo zijn dat je op je thuisadres geen optimale snelheid voor mobiele data haalt. Daarmee lijkt de dekkingskaart dus inderdaad niet volledig te kloppen. 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @TMG1961 Goeie vraag! Als ik op de dekkingskaart kijk zou je in elk geval goed bereik moeten hebben, 4G in elk geval en wellicht ook sneller. Er is natuurlijk wel een verschil tussen binnen en buiten: je zult binnenshuis naar alle waarschijnlijkheid minder goed bereikbaar zijn. Verder: Wat gebeurt er als je het met een ander toestel test? 

Reputatie 6
Badge +4

@Bart_  Heb gevraagd bij buurvrouw maar haar toestel heeft een micro sim en ik heb een nano sim kaart.

@Rutger_  Ik heb net nog eens geprobeerd en had nu 38,5 Mbits/sec gemiddeld download en upload was gemiddeld 3,35 Mbits/sec. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@TMG1961 Dat maakt het lastig om de test uit te voeren. Ervaart de buurvrouw ook deze internetsnelheden? 

Reputatie 6
Badge +4

@Rutger_  nee, ze heeft geen problemen met mobiel internet 

Reputatie 7
Badge +15

@TMG1961 Als je buurvrouw dit niet ervaart zou ik toch willen adviseren een ander toestel te testen, om te kijken of de problemen zich dan blijven voordoen. Is deze mogelijkheid er? 

Reputatie 6
Badge +4

Helaas niet mogelijk

Reputatie 7
Badge +15

@TMG1961 Dan wordt het helaas erg lastig om te achterhalen waar dit aan kan liggen. Op het moment dat we een ander toestel testen, kunnen we uitsluiten of het aan te toestel ligt, of dat bijvoorbeeld een andere sim kaart het probleem op zou kunnen lossen. 

Reputatie 6
Badge +4

Helaas heb ik geen mogelijkheden om andere toestellen aan te schaffen en ga niet iedereen in de buurt lastig vallen met de vraag of ik hun toestel even mag gebruiken om mijn simkaart in hun toestel te stoppen, vervolgens app te downloaden en te kijken of ik buiten en binnen wel goede ontvangst heb.

Vond het al moeilijk om de buurvrouw te vragen of het mocht.

Reputatie 7
Badge +15

@TMG1961 Ik kan mij voorstellen dat het inderdaad vervelend kan zijn om dit soort dingen te vragen! Mag ik vragen waar je precies problemen mee ondervind? Zijn dit bepaalde apps, bijvoorbeeld Youtube of andere apps? Mocht dit het geval zijn dan zou ik alsnog adviseren een ander toestel te testen wanneer dit wel mogelijk is. Ik zou ook een vervangende simkaart kunnen opsturen, alleen verwacht ik niet dat dit er voor zal zorgen dat de mobiele verbinding sneller wordt. 

Reputatie 6
Badge +4

@Rutger_  probleem is het soms langzaam laden van websites of binnenhalen email. Gebruik de mobiele verbinding niet constant, maar als ik iets wil opzoeken als ik niet thuis ben is het natuurlijk wel fijn als het openen van sites een beetje op normale snelheid gaat. Youtube en andere apps gebruik ik hoofdzakelijk via wifi.

De langzame verbinding is op zich niet een gigantisch probleem. Maar zou fijn zijn als de snelheid toch een beetje hoger zou zijn dan de gemiddelde 12-15 Mbits/sec download en 3-6 Mbits/sec upload.

Reputatie 7
Badge +15

@TMG1961 Ik kan mij inderdaad voorstellen dat het niet prettig werkt als je internet traag is. Ik begrijp dus dat de problemen met de mobiele data zich niet alleen voordoen op het thuisadres maar eigenlijk overal? 

Reputatie 6
Badge +4

@Rutger_  Ja

Reputatie 7
Badge +15

@TMG1961 Heb je dan wellicht de mogelijkheid om eens met het toestel langs een KPN winkel te gaan? Daar hebben ze de mogelijkheid de simkaart in een ander toestel te testen. Om te kijken of het probleem er in het andere toestel ook is. Daarmee kunnen we uitsluiten dat het aan het toestel ligt. 

Reputatie 6
Badge +4

@Rutger_  IK kan komende week kijken of ik bij de KPN winkel in Heerlen langs kan gaan.

Reputatie 7
Badge +15

@TMG1961 Top als dit zou kunnen. Zou je mij dan kunnen laten weten wat de resultaten zijn geweest? 

Reputatie 6
Badge +4

@Rutger_ Zal ik doen. Was zojuist tijdens wandeling met hond bij de basis school vlakbij en heb daar nog eens geprobeerd. De download snelheid was toen 55 Mbits/Sec. Echter ligt dat punt redelijk dichtbij de zendmast. Zojuist binnen 9 Mbits/sec en bij open voordeur 25 Mbits/sec download.

 

Reputatie 7
Badge +15

@TMG1961 Het lijkt er dus op dat het probleem zich niet op meerdere locaties maar op 1 locatie voordoet. Als ik hier vanuit ga dan zou het dus inderdaad aan de dekking op het thuisadres kunnen liggen. 

Reputatie 6
Badge +4

Ik heb vanochtend tijdens wandeling op brunssummerheide aan achterkant van vakantiepark nog een aantal tests gedaan. De snelheden lagen daar tussen de 35 en 131 Mbits/sec download. De mast staat daar ongeveer een 300-400 meter vandaan. Nu thuis is het weer 15-20 Mbits/sec download.

Voorheen had ik buitenshuis haalde ik buitenshuis tussen de 20-25 Mbits/sec. Dus waar die 131 vanochtend vandaan kwam is mij een raadsel. 

Denk dat de conclusie dat het probleem aan dekking op thuisadres ligt juist is. Mocht ik komende week fysiek in staat zijn om naar Heerlen te gaan dan ga ik bij winkel langs Om te kijken of in ander toestel de snelheden daar gelijk zijn of afwijken van de snelheid met mijn iphone 6s.

 

 

Reputatie 6
Badge +4

@Rutger_  Helaas niet naar de KPN winkel kunnen gaan. Zal de komende tijd door fysieke problemen ook niet gaan lukken. Wanneer het wel gaat kan ik niet zeggen, afhankelijk van hoe mijn lichaam mee of tegen werkt. Ik laat het voorlopig even zo als het is.

Reputatie 7
Badge +15

@TMG1961 Dat vind ik vervelend om te horen. Mocht het wel lukken om naar de winkel te gaan dan hoor ik dit natuurlijk graag. Voor nu wens ik je dan hele mooie feestdagen en hopelijk een gezond en voorspoedig 2020 toe. 

Reputatie 6
Badge +4

@Rutger_  Dank je...jij ook hele mooie feestdagen en de beste wensen voor 2020

Reputatie 4
Badge +2

@TMG1961 de iPhone 6s kan met twee 4G banden tegelijk connecten.

Toen je 35-131 Mbits/sec haalde en je 300-400 van de mast stond, stond je blijkbaar goed in zicht van de antenne sector.

Als je zo'n 200-400 meter in het zicht van de antenne sector staat moet je de beste bandbreedte krijgen.

Echter is een telefoon 2015 ‘verouderd’ als het gaat om het maximale uit de beschikbare bandbreedte halen.

Het is ook belangrijk om te kijken wat voor mast er bij je in de buurt staat, of waar je ook test.
Op https://antennekaart.nl/map kun je mooi kijken wat voor soort site er aanwezig is.
Als je ‘vroeger’ op een site met Band 3 + Band 20 sneller internet had en het nu wat minder is, is dit zeer logisch. De sites in Nederland moeten steeds meer data verwerken.

Bij het vakantiepark, als ik de lokatie goed heb gegoogled;
https://antennekaart.nl/kaart/lte?lat=50.93495729&lng=5.97870827&zoom=13&providers=kpn
Staan alleen Band 3 + Band 20 masten. Dan mag je tevreden zijn met de snelheden die je haalt.
KPN is zich nu maximaal aan het voorbereiden op 5G, mogelijk kun je ook daar binnenkort genieten van meer banden en dus meer snelheden.

Ik zou voor de gein eens iemand proberen te vinden met een Samsung S10 en deze op het KPN netwerk ook een speedtest te doen. Je zult zien wat een verschil dat maakt.
Ik zou het graag voor je testen, maar vanuit Zaanstad op de fiets is dat net iets te ver. :sweat_smile:

Reputatie 6
Badge +4

@5Guru Bedankt voor je uitleg. Het vakantiepark is de juiste, woon er ongeveer een kleine 400 meter vandaan. Telefoon is inderdaad model 2015, heb hem in 2017 nieuwe aangeschaft. Doet alles nog prima dus nog even geen nieuwe telefoon.

Fijne jaarwisseling.