Beantwoord

V10 in combinatie met usb dongle

• 28 juni 2018
  • 5 reacties
  • 3409 keer bekeken

Heb hier ook sinds pas een Experiabox V10 (H369A) i.c.m. Kleinzakelijk. Ik zie in de modem optie inderdaad een 3G/4G functie, maar werkt dit alleen met een USB dongel? Het zou namelijk handig zijn als dit ook kan met een mobiele telefoon met USB-tethering. Ik heb het nog niet getest, maar wellicht werkt dit al?

Altijd handig om een backup optie te hebben, voor het geval als de vaste lijn het niet doet. Ik heb van mijn oude provider nog een FRITZ!Box Fon WLAN 7360, die heeft wel USB-tethering (https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7360/knowledge-base/publication/show/1205_FRITZ-Box-configureren-voor-internettoegang-via-een-Android-smartphone-USB-tethering/). Voorlopig houd ik die nog als backup, dan kan er in de winkel nog gepind worden als de vaste lijn eruit ligt.

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt
icon

Beste antwoord door First 13 juli 2018, 12:36

Ik heb het zojuist zelf getest.

De internetlijn op de modem eruit getrokken en met USB mijn Android phone aangesloten en USB-tethering handmatig aangezet (kreeg niet de pop-up optie wat op de fritzbox wel het geval is). Het leek eerst niet te werken, maar nadat ik de modem even uit en aan had gedaan doet die het gewoon zonder aanpassen aan de modeminstellingen te doen 🙂.

Handig om te weten dat bij een storing aan de lijn, dat er altijd backup opties zijn, mocht je afhankelijk zijn van internet. Er is dus geen speciale USB dongel nodig, maar gewoon een Android mobiel met 4G internet doet het ook. Alleen een stroomstoring zal dan wel een probleem zijn ;p.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5
Badge +6
@First Dat zou moeten werken, ook ik weet alleen uit ervaring dat het werkt met een GalaxyS5(custom firmware) en een ADSL FritxBox (XS4ALL, 3 jaar geleden). Gewoon even proberen lijkt me.
@First Dat zou moeten werken, ook ik weet alleen uit ervaring dat het werkt met een GalaxyS5(custom firmware) en een ADSL FritxBox (XS4ALL, 3 jaar geleden). Gewoon even proberen lijkt me.

Bedoel je dat het sowieso werkt met de Experiabox V10? Dat USB-tethering werkt met de FritzBox weet ik. Dit had ik zelf ook nog pas getest en dat is helemaal prima als backup functie. Gewoon een telefoon met onbeperkt internet abonnement aansluiten en er kan gewoon verder gepind worden ed.

Het zou mooi zijn, als dit ook met de Experiabox kan. Ik weet niet of het dan gewoon plug & play is of de waarden (zie bijlage) in de modem ook nog aangepast dienen te worden hiervoor.

Ik zal dit dan een keer na sluitingstijd moeten testen.
Reputatie 5
Badge +6
@First De inlog en setup in de screenshot is niet wat ik bedoel m.b.t. 4G connectiviteit. APN kan in het 4G apparaat geregeld worden, evenals eventuele authentificatie. Misschien dat er bij 'Connectie modus' nog andere opties zijn, (gewoon ethernet, dynamic IP); Dat is namelijk hoe een moderne 4G dongle zich gedraagt, als en NAT-router met ethernet-over-USB.
Het 1 en ander is in ander topic wel een keer ter sprake geweest, maar het hangt ook nog af van wat voor smartphone je hebt, dus hoe die zich aanbiedt als USB-thethering aan staat. Met merk/type en kan iemand anders met een V10 wellicht eenduidig zeggen of het werken kan of niet.
@tmoesel Naar mijn idee is dit in de modem standaard ingesteld voor een USB dongel (van KPN?). "Connectie modus" heeft alleen als optie "Op verzoek" en "Altijd aan" Bij APN kan wel meer ingesteld worden (zie bijlage).

Uit je reactie kan ik niet echt opmaken of je zeker weet dat de Experiabox ook ondersteuning heeft voor USB-tethering met een Android telefoon. En mocht dit wel werken, vroeg ik mij dus af of er nog settings aangepast dienen te worden. Mocht het niemand hier zeker weten, kan ik iig binnenkort proberen een Android toestel aan te sluiten op de modem (met standaard settings).

Een stap voor stap handleiding heb ik hiervoor iig niet kunnen vinden voor deze modem, deze had ik wel voor de Fritzbox. Deze heb ik succesvol werkend gekregen met een oude HTC M7 en een OnePlus 5T, maar volgens mij werkt het wel met elk Android 4.1 toestel of hoger. Ik hoefde eigenlijk na het aansluiten van de telefoon op de USB poort alleen de volgende stappen te volgen:

"Tik op "Instellingen" in het startscherm van de Android smartphone.
Tik op "Draadloos en netwerken" en vervolgens op "Tethering & mobiele hotspot".
Schakel de optie "USB tethering" in."

Mocht dit niet werken, heb ik mijn Fritzbox ook nog 🙂
Ik heb het zojuist zelf getest.

De internetlijn op de modem eruit getrokken en met USB mijn Android phone aangesloten en USB-tethering handmatig aangezet (kreeg niet de pop-up optie wat op de fritzbox wel het geval is). Het leek eerst niet te werken, maar nadat ik de modem even uit en aan had gedaan doet die het gewoon zonder aanpassen aan de modeminstellingen te doen 🙂.

Handig om te weten dat bij een storing aan de lijn, dat er altijd backup opties zijn, mocht je afhankelijk zijn van internet. Er is dus geen speciale USB dongel nodig, maar gewoon een Android mobiel met 4G internet doet het ook. Alleen een stroomstoring zal dan wel een probleem zijn ;p.

Reageer