Beantwoord

Vodafone dongel gebruiken KPN sim

  • 14 February 2019
  • 4 reacties
  • 655 keer bekeken

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een modem/dongel van een andere provider?
Ik heb een Vodafone 4G (dongle K5008-Z / CE158) werkt dat met het standaard KPN Mobile Connect programma?
icon

Beste antwoord door Anonymous 15 February 2019, 06:55

Bekijk origineel

4 reacties

Ik heb meerdere Vodafone apparaten met SIMkaarten van diverse providers gebruikt.
Deze stick is onderhuids van het merk ZTE en zou ook gewoon met KPN SIMkaart op het KPN netwerk moeten werken.

KPN Mobile Connect programma ken ik niet, wel iets vergelijkbaars van Vodafone, staat meestal op de stick zelf en openbaart zich dan als virtuele CD-ROM. Maar in principe heb je voor b.v. Windows10 dat hele programma niet nodig, 1 en ander zit allemaal standaard in Windows. Vaak moet je een soort van profiel aanmaken, waarin dan o.a. de PIN-code en e.v.t. APN die je wilt gebruiken moet ingeven. Maar las je geen PIN actief hebt op de SIMkaart, moet het eigenlijk volautomatich gaan.
Oké, bedankt! Moet dus gewoon werken. (ik kan het gewoon testen natuurlijk, maar wil een maandabonnement voor een half jaar en dan liever niet ruim voordat ik het nodig heb ;-)

KPN Mobile Connect is een basic standaard programmaatje.
Deze stick laat zich niet zien als een virtuale CD-Rom(?) Wordt wel herkent door Windows 10 bij Netwerk. Daar wordt voorgesteld om een app te downloaden, dat heet een APN? Dat wordt dan het mijn bekende programma van Vodafone. Ik vraag me af of ik dat kan gebruiken op het KPN netwerk.
Als je een USB stick aansluit of smartphone aanzet gaat ie op zoek naar mobiele masten en registreert zich dan op het mobiele netwerk van de provider van de SIMkaart. Dus met een KPN SIMkaart zal ie zich registreren (of aanmelden) op het KPN mobiele netwerk, 4G (of 3G of 2G als je dat zou willen).
Maar daarmee heb je nog geen internetverbinding.
Om internetvervinding te krijgen moet de computer dan een kanaal opzetten naar een bepaald knooppunt van de mobiele provider. Zo'n knooppunt heet Acces Point Name, zie o.a. hier welke namen er bij KPN zijn
https://www.vtmgroep.nl/kennisbank/uitleg-over-het-gebruik-van-apns

Een voorkeur APN staat op de SIMkaart en bij een maandelijks opzegbaar data abo is dat 'internet' als ik mij goed herinner. Maar soms wil je dat zelf aanpassen, dat dan hebt je die Vodafone App of KPN Connect of standaard Windows WWAN conect o.i.d. nodig om die APN naaam in te vullen.

Een Virtuele CD-ROM is al een beetje oud principe, ik denk dat Windows10 daar niet over rept, maar gewoon vraagt of je die Vodafone App wilt installeren. Wat je wilt is meer een kwestie van smaak en/of gemak. Ik persoonlijk zou de standaard Windows 10 methode gebruiken, dat kan wel meer zoeken en proberen zijn. Voordeel is dat dan standaard wordt ge-update en ook hetzelfde werkt voor een e.v.t. andere stick.
Heel erg bedankt voor de verdere uitleg.

Reageer