Beantwoord

VoLTE Pixel 4XL

  • 15 March 2020
  • 21 reacties
  • 1058 keer bekeken

Reputatie 1

Beste allen,

 

Mijn telefoon , een Pixel 4 XL , gekocht bij Belsimpel, ondersteunt VoLTE, echter kan dit niet worden aangezet in de instellingen van de telefoon. 

Ik weet dat deze telefoon officieel niet in NL verkocht word, de telefoon heeft echter alle ondersteuning voor VoLTE.

Maar waarom krijg ik het niet aan de praat? Ik heb de klantenservice gesproken en via Twitter contact gehad, het stond in 1e instantie uit, nu 1 maand later is alles aan, echter nog geen VoLTE mogelijkheid.

 

Ligt dit aan KPN of moet ik hiervoor bij Google zijn?

 

Hoor graag jullie reacties!

 

Grt Jeroen 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 18 March 2020, 10:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij moet KPN de juiste instellingen naar uw telefoon pushen ofzo. En dat zullen ze niet gaan doen denk ik. Uw telefoon ondersteunen ze gewoon niet. Ze ondersteunen alleen de telefoons die het meest gebruikt worden gok ik zo. Voor een telefoon waarvan er misschien maar een stuk of 10 gebruikt worden in NL gaan ze geen moeite doen denk ik...

Hallo @Borssie , jouw toestel wordt (nog) niet ondersteund door KPN, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/beleef/mobiel/mobiel-bellen-via-wifi-van-kpn.htm

Reputatie 1

Volgens mij moet KPN de juiste instellingen naar uw telefoon pushen ofzo. En dat zullen ze niet gaan doen denk ik. Uw telefoon ondersteunen ze gewoon niet. Ze ondersteunen alleen de telefoons die het meest gebruikt worden gok ik zo. Voor een telefoon waarvan er misschien maar een stuk of 10 gebruikt worden in NL gaan ze geen moeite doen denk ik...

Hallo @Borssie , jouw toestel wordt (nog) niet ondersteund door KPN, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/beleef/mobiel/mobiel-bellen-via-wifi-van-kpn.htm


Heren, dank jullie wel! Ik vind het alleen een beetje raar dat ze dit dan niet gewoon ”aanzetten” Volgens mij is het niet zoveel moeite en begrijp ik niet dat ze dit zouden moeten “supporten”

 

Mij is toendertijd zelfs verteld dat als je telefoon 4G functionaliteit heeft, dit geen probleem moet zijn….

 

Quote Twitterbericht verstuurd op 12 feb:

 

Hey Jeroen! Spannend, zeg! Dat is dus nog heel eventjes wachten.. Zolang je toestel 4G ondersteunt, zou het geen probleem mogen zijn. Dat betekent dat je vanaf dan gewoon kan genieten van bellen via 4G! :-)

Reputatie 7
Badge +24

...

Reputatie 1

update:

 

Las net op een ander forum , iemand met een Pixel 3, ook niet officieel ondersteund in NL, die een simkaart van Vodafone erin deed et voila, VoLTE en VoWIFI….

 

Ligt dus toch aan KPN…….. :angry:

Hoi @Borssie . Ik weet oprecht niet hoe ‘makkelijk’ dit door ons is te verhelpen. Maar ik wil het graag voor je uitzoeken.

Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven? Graag simkaartnummer ook vermelden. 

 

Reputatie 1

Hoi @Borssie . Ik weet oprecht niet hoe ‘makkelijk’ dit door ons is te verhelpen. Maar ik wil het graag voor je uitzoeken.

Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven? Graag simkaartnummer ook vermelden. 

 

Dank je wel Erwin! Ik zal mijn profiel aanvullen en hoor graag van je! 

 

Grt Jeroen 

Hoi Jeroen.  Mijn collega heeft uitleg gegeven:

Bij volte is het noodzakelijk dat de leverancier vooraf een aantal instellingen in de software aanpast. Deze zijn voor de gebruiker niet te zien.Het gebruikelijke proces is dat de leverancier aanvraagt en gaat testen in het toestel . Als de tests goedgekeurd worden, wordt het vrijgegeven. Dit is bij de pixel niet gebeurt en dat zal er ook mee te maken hebben dat KPN dit toestel niet in haar assortiment heeft. 

Samengevat: Het kán wel maar dan ligt het initiatief bij google. 

 

 

Reputatie 1

Hoi Jeroen.  Mijn collega heeft uitleg gegeven:

Bij volte is het noodzakelijk dat de leverancier vooraf een aantal instellingen in de software aanpast. Deze zijn voor de gebruiker niet te zien.Het gebruikelijke proces is dat de leverancier aanvraagt en gaat testen in het toestel . Als de tests goedgekeurd worden, wordt het vrijgegeven. Dit is bij de pixel niet gebeurt en dat zal er ook mee te maken hebben dat KPN dit toestel niet in haar assortiment heeft. 

Samengevat: Het kán wel maar dan ligt het initiatief bij google. 

 

 

Dank voor de uitleg Erwin,

Korte vraag nog, denk je dat het zin heeft om dit bij Google neer te leggen? 

 

Grt Jeroen 

 

Gewoon proberen! Ik weet niet hoe benaderbaar ze zijn, maar niet geschoten, altijd mis.

Reputatie 1

Gewoon proberen! Ik weet niet hoe benaderbaar ze zijn, maar niet geschoten, altijd mis.

 

Beste Erwin,

 

Ik heb contact gehad met Google, echter gooien zij de bal weer terug naar KPN met als argument, de telefoon is capabel, dus zou het gewoon moeten werken. Is er enige mogelijkheid dat KPN dit soort telefoons wel op gaat nemen in de ondersteuning m.b.t 4G bellen? Ik heb nu namelijk het idee dat ik “achter loop”bij de nieuwe innovaties die KPN bied en dat ik nu van een telefoon gebruik maak die wel degelijk geschikt is voor 4G bellen, maar dat ik door mijn eigen provider “tegengehouden” word. En ik heb ook niet de behoefte om alleen daarvoor een nieuwe telefoon aan te gaan schaffen die wel “geschikt” is

 

Grt Jeroen

Ik kan dat goed begrijpen, @Borssie . Ik heb hiervoor één aanspreekpunt. Hij heeft mij uitgelegd dat het écht bij de fabrikant ligt. Als deze het belangrijk genoeg acht, implementeert hij die settings in zijn toestel voor bijvoorbeeld de Nederlandse markt. 

Jammer dat er twee verschillende dingen gezegd worden. Ik heb helaas geen andere opties. 

 

Reputatie 1

Ik kan dat goed begrijpen, @Borssie . Ik heb hiervoor één aanspreekpunt. Hij heeft mij uitgelegd dat het écht bij de fabrikant ligt. Als deze het belangrijk genoeg acht, implementeert hij die settings in zijn toestel voor bijvoorbeeld de Nederlandse markt. 

Jammer dat er twee verschillende dingen gezegd worden. Ik heb helaas geen andere opties. 

 

Bedankt Erwin,

 

Ik denk dat ik als consument aan het kortste eind trek, denk zelf niet dat Google hier iets mee kan doen of gaat doen

 

In ieder geval bedankt voor je reactie!

 

Grt Jeroen 

Ik denk dat ik als consument aan het kortste eind trek, denk zelf niet dat Google hier iets mee kan doen of gaat doen

Dat denk ik ook.

Ondersteund dat toestel écht niet bellen via 4G ( = VoLTE) op het NL netwerk? (zoals je al zegt: niet te koop voor de NL markt… dus keuze)

Als je VoLTE / VoWifi echt nodig hebt, i.v.m. slecht bereik binnen, dan is er maar één oplossing in mijn optiek. Een wel door KPN ondersteunt merk / toestel kopen. Dat dus laten meewegen in je keuze. Voor VoLTE is dat elke in NL verkocht toestel. Met VoWifi erbij is de keuze beperkter.

Is het echt bellen via 4G wat ie niet ondersteund dan nog even dit. Per 1 januari 2022 stopt KPN met het 3G netwerk, de andere netwerken zijn daar al mee gestopt. Dan blijft 2G over voor bellen/sms. En 4G voor internet (en VoLTE). Kan je huidige toestel nu ook niet internetten over 4G, omdat NL provider ‘m dus niet ondersteunen, dan moet je tegen die tijd écht aan een nieuwe.

Overigens hoef je mijns inziens niet rouwig te zijn als je alleen via 2G kunt bellen. Dat heeft zeker binnenshuis een betere kwaliteit dan 4G / VoLTE. Vandaar dat VoLTE gecombineerd kan worden met VoWifi.

Bellen via 4G is zeker niet beter dan 2G ! Mijn GSM toestellen (2G) doen het nog uitstekend en heb áltijd bereik. Zelfs op het platteland van Zweden.

Interessant. Ik gebruik een Pixel 4 (en hiervoor een Pixel 3a) met een fysieke simkaart van KPN en eSIM van T-mobile. En, zoals iemand al aangaf in relatie tot Vodafone, werkt bij mijn T-mobile abonnement (zakelijk abonnement) Bellen over Wifi prima. Ook bij T-mobile wordt dit toestel niet verkocht in Nederland en toch werkt het…. Doet mij vermoeden dat KPN iets moet activeren/aanvinken. Helemaal omdat mijn werkgever aan het begin van de corona tijd T-mobile gevraagd heeft 'Bellen over Wifi’ voor alle abonnementen die we afnemen te activeren, aka ‘een vinkje zetten’ en het werkte direct bij iedereen, zonder reboot…. En dat zijn allemaal verschillende toestellen, waaronder iPhones, Pixels, Xaomi toestellen etc. 

Kortom, ik denk dat Google terecht de bal bij KPN legt maar dat KPN, die ene specifieke collega gerefereerd ergens in deze thread, de moeite niet wilt nemen om het te regelen. Joost mag weten waarom want het is een easypeasy service gain voor je klanten…

Dus als je het echt nodig hebt, lekker een Google Pixel telefoon kopen in duitsland (binnenkort ook een 4A met mogelijk 5G erin zelfs) en bij Vodafone of T-mobile een abonnement afsluiten.

Een andere iets is dat KPN geen eSIM biedt voor een Pixel terwijl dat prima kan… maar dat is meer iets voor een ander topic denk ik

Ik zit hier ook met zeer wisselend bereik waar de telefoon wel op 4G draait, maar vervolgens moeilijk bereikbaar is. VoWiFi zou ideaal zijn. Mijn pixel 3a kan het zeker maar staat op disabled vanwege de network provider (KPN dus). Ik heb specifiek een pixel gekocht vanwege enkele beveiligingsopties die ik nodig heb. 

Is er een mogelijkheid om een pilot te draaien ofzo @KPN ?

nu 3G uitstaat is bellen met de Pixel 4a echt super ruk! versta de helft van de tijd niks, te onduidelijk!

KPN wijst naar Google, Google wijst naar KPN… terwijl ik voorheen bij T-Mobile gewoon werkende VoLTE en vowifi had met de pixel 4a, gewoon out-of-the-box! (met een +/- 5jaar oude simkaart)

en tijdens bellen heb ik geen internet mogelijkheden, super ruk, want dit heb ik geregeld nodig!

en om nou continue te gaan bellen met Signal of W’app zie ik nou niet als oplossing…

 

Pixel 4a is voorzien van android 12 en providerinstellingen heeft versie KPN_NL_33000000621.38 2022-01-07…

 

het enige wat me opvalt is dat ik sinds Android 12 IPv6 werkend heb! <<- pluspunt!

Vodafone heeft ondertussen deze Pixels wel op de VoLTE lijst staan en bij T-Mobile schijnt het ook te werken. Erg vreemd dat deze twee bedrijven dus schijnbaar geen last hebben van de wil van Google...

Vodafone heeft ondertussen deze Pixels wel op de VoLTE lijst staan en bij T-Mobile schijnt het ook te werken. Erg vreemd dat deze twee bedrijven dus schijnbaar geen last hebben van de wil van Google...

Ik kom net van t-mobile vandaan en nu heb ik het ook niet meer. Het is ook echt onzin dat het bij Google zou liggen. Maar ik geloof nooit dat je het voor elkaar gaat krijgen dat KPN het activeert als consument.  Ze zijn echt de enige die het niet zouden kunnen.

 

Ik denk niet dat ik onder mijn contract uit ga komen maar het liefste ga ik zsm terug.

Ik denk dat ik als consument aan het kortste eind trek, denk zelf niet dat Google hier iets mee kan doen of gaat doen

Dat denk ik ook.

Als je VoLTE / VoWifi echt nodig hebt, i.v.m. slecht bereik binnen, dan is er maar één oplossing in mijn optiek. Een wel door KPN ondersteunt merk / toestel kopen.
 

Of oplossing 2 en naar één van de andere providers gaan want daar werkt het wel (eigen ervaring). En om eerlijk te zijn kies ik niet zomaar voor een dergelijke telefoon, daar zitten hele goede redenen achter.

Ik denk dat ik als consument aan het kortste eind trek, denk zelf niet dat Google hier iets mee kan doen of gaat doen

Dat denk ik ook.

Als je VoLTE / VoWifi echt nodig hebt, i.v.m. slecht bereik binnen, dan is er maar één oplossing in mijn optiek. Een wel door KPN ondersteunt merk / toestel kopen.
 

Of oplossing 2 en naar één van de andere providers gaan want daar werkt het wel (eigen ervaring). En om eerlijk te zijn kies ik niet zomaar voor een dergelijke telefoon, daar zitten hele goede redenen achter.

Ik denk wel dat Google iets moet doen. Maar ik heb geen idee hoe ik het Google moet laten weten, dat ze contact met kpn opnemen.