Beantwoord

Vreemde kleine bedragen dataverkeer op de rekening

• 17 november 2017
  • 29 reacties
  • 931 keer bekeken

Reputatie 1
Ondanks dat ik roaming en data had uitgezet is er tijdens mn verblijf in de USA regelmatig toch iets van dataverkeer geweest lijkt wel...

( Die 2266Kb klopt overigens dan weer wel, omdat ik na aankomst direct mn mail even moest checken en op Miami Airport de free-wifi niet werkte... )

Meer mensen die deze ervaring hebben met die kleine bedragen ??

icon

Beste antwoord door Natasja_1 28 november 2017, 11:20

@floridafan, ik heb hier even navraag gedaan en wellicht is dit de oorzaak:

Apple houdt contact met Gamecenter, dit om te kijken of je online bent voor multiplayer gaming.
Als je dit uitzet, dan verbruikt je iPhone geen mobiele data meer als je 'mobiele data' uit hebt staan.

Uitzetten:
Ga hiervoor naar instellingen, algemeen. Kies de optie beperkingen (je hebt hier een toegangscode nodig, die je zelf moet bedenken).
Ga helemaal naar beneden scrollen tot je bij Game Center komt. Hier zie je Multispelergames staan. Staat dit aan? Zo ja, dan dien je dit uit te zeten :-)

Hoor graag van je of dit het is!
Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Nou, ze worden afgerond naar hele KB/s. Vermoedelijk heb je dus minder gebruikt dan 1KB.

Waar het precies weg komt durf ik niet te zeggen, maar t is bijna alsof er een soort connectiviteits-check plaatsvond van een paar bytes.

Robin
Reputatie 1
Daar lijkt het wel op inderdaad, heb inmiddels ff de nota bekeken van de periode van mn vorige USA-trip en daar zie ik het fenomeen ook 🤓
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Wat voor telefoon betreft dit?

Hier, hier en hier zie je hetzelfde fenomeen.
Er zijn nog meer topics maar daar zijn totaal nutteloze reacties met 0,0 waarheid.

Zeggen die tijden iets over wanneer je met WiFi verbond of iets anders wat je aldoor om de tijd deed dat die 1 KB in rekening werd gebracht?

Het was niet gewoon MMS?

Robin
Reputatie 1
Het betreft een iPhone 5S en het lijkt erop dat de tijden iets van doen hebben van tijdstippen dat ik verbinding maakte met WiFi maar ook rond tijdstippen dat ik gewoon ergens een foto heb gemaakt...
Reputatie 7
Badge +10
Ha @floridafan! Zie dat Robin hier al veel nuttige informatie over heeft verstrekt 🙂 Ik zie op een van de fora staan dat het mogelijk de back-up van iCloud kan zijn. Je geeft aan dat je wel een paar keer een foto ergens hebt gemaakt, dus zou deze verklaring ook voor jou kunnen gelden? Of ben je er inmiddels al achter wat de oorzaak is? Hoor graag van je 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Maar, jullie geven zelf aan dat er geen data gebruikt wordt wanneer internet en roaming uit staan. Heel principieel gezien vind ik dan ook dat @floridafan die paar cent terug hoort te krijgen.

Daarnaast is het toch wel gek dat iCloud data gebruikt? Want internet en roaming staan uit. Daarnaast kan je met die 1 KB niet echt een foto uploaden.
Reputatie 7
Badge +10
@RobinFlikkema, ik ben het met je eens 😉 @floridafan, kan dit ook terugkrijgen! Ik wil dit echter wel melden bij de juiste personen en daarom ben ik erg benieuwd of floridafan er al achter is waar dit mogelijk vandaan kan komen! @floridafan, kan je dit nog laten weten?
Reputatie 1
Hoi Natasja en Robin,

Heb alle mogelijkheden bekeken maar kan niets vinden waar dit mogelijk vandaan zou kunnen komen. Op de rekening van mn echtgenote zie ik overigens ook die data/bedragen terugkomen, zij het op andere tijdstippen in die periodes. Inmiddels heb ik ook navraag gedaan bij een vriend die ook regelmatig in de USA is en ook bij hem staan die kleine bedragjes op de factuur....
Reputatie 7
En zijn dat allemaal iPhones?
Reputatie 1
En zijn dat allemaal iPhones? Ja, het betreft in alle gevallen iPhones
Reputatie 7
Op Internet kom je wel meer van dergelijke verhalen tegen, met name in combinatie met iPhones, maar een echte oorzaak lijkt nergens gegeven te worden.
Wat frappant is, is dat dit fenomeen alleen in bepaalde landen lijkt op te treden. Dat zet je dan natuurlijk wel te denken. 🤔
Reputatie 1
@Natasja : Het gaat mij overigens niet om de teruggave van die paar eurocenten hoor 😉
Reputatie 7
Badge +10
@floridafan, ik kan in ieder geval de paar cent vergoeden 😉 Ik ga hier morgen een balletje over opgooien, wellicht kan een andere afdeling onderzoeken waardoor dit veroorzaakt wordt 🙂
Reputatie 1
Ik ben zo benieuwd wat de uiteindelijke oorzaak is 😜
Reputatie 7
Badge +10
@floridafan, ik heb hier even navraag gedaan en wellicht is dit de oorzaak:

Apple houdt contact met Gamecenter, dit om te kijken of je online bent voor multiplayer gaming.
Als je dit uitzet, dan verbruikt je iPhone geen mobiele data meer als je 'mobiele data' uit hebt staan.

Uitzetten:
Ga hiervoor naar instellingen, algemeen. Kies de optie beperkingen (je hebt hier een toegangscode nodig, die je zelf moet bedenken).
Ga helemaal naar beneden scrollen tot je bij Game Center komt. Hier zie je Multispelergames staan. Staat dit aan? Zo ja, dan dien je dit uit te zeten :-)

Hoor graag van je of dit het is!
Reputatie 1
Het staat dus aan ;-)

Reputatie 7
Badge +10
@floridafan, hoogstwaarschijnlijk is dit het dan 🙂 Kunnen jullie het de volgende keer testen? Hoor dan graag of de bedragen dan niet meer voorkomen.
Reputatie 1
Zodra ik de rekening van mei 2018 binnen heb, zal ik hier verslag doen 😉
Reputatie 7
Toch vind ik het vreemd dat die iPhone data zou blijken te verbruiken door deze instellingen terwijl Internet en roaming uit staan. Ik zou dan eigenlijk ook van Apple willen horen hoe dit mogelijk is.
Puur principieel zeg ik Internet / roaming uit betekent geen data verbruik, ook niet een paar kB.
Reputatie 7
Badge +10
Zodra ik de rekening van mei 2018 binnen heb, zal ik hier verslag doen ;-)
Top ;-)

Toch vind ik het vreemd dat die iPhone data zou blijken te verbruiken door deze instellingen terwijl Internet en roaming uit staan. Ik zou dan eigenlijk ook van Apple willen horen hoe dit mogelijk is.
Puur principieel zeg ik Internet / roaming uit betekent geen data verbruik, ook niet een paar kB.

Ik ben het met je eens wjb. Wellicht wil iemand dit nog aankaarten bij Apple 🙂
Reputatie 1
@floridafan, hoogstwaarschijnlijk is dit het dan 🙂 Kunnen jullie het de volgende keer testen? Hoor dan graag of de bedragen dan niet meer voorkomen.

Vorige maand weer paar weekjes in Florida vertoefd ( met instellingen op onze iPhones zoals eerder in dit topic aangegeven ) en toen eenmaal de rekening over Mei binnenkwam blijken toch weer die rare bedragen van 0,02 op de factuur te staan, raar....

Reputatie 7
Badge +19
Hoi @floridafan, Natasja is niet meer actief als Moderator op ons Forum, maar ik help je graag verder. Zou je jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw Forum profiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf) Dan kan ik jouw vraag verder oppakken 🙂
Reputatie 1
Hoi @floridafan, Natasja is niet meer actief als Moderator op ons Forum, maar ik help je graag verder. Zou je jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw Forum profiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf) Dan kan ik jouw vraag verder oppakken :) Done ! 😉
Reputatie 7
Badge +19
Bedankt 🙂 Ik ga je vraag nog eens uitzetten bij verschillende afdelingen. Ik hoop zo spoedig mogelijk antwoord te krijgen. Just to be sure, Natasja haar advies heb je dit keer weer opgevolgd?

Uitzetten:
Reputatie 1
[quote=Marina_]Bedankt 🙂 Ik ga de vraag nog eens uitzetten bij verschillende afdelingen. Ik hoop zo spoedig mogelijk antwoord te krijgen. Just to be sure, Natasja haar advies heb je dit keer weer opgevolgd? [/quote=Natasja_1]

Inderdaad , Multiplayergames staat/stond nog steeds uit 😉

Reageer