Vraag

Wanneer 5G netwerk actief?

  • 31 July 2020
  • 5 reacties
  • 285 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi iedereen.

Onlangs heeft KPN in een persbericht gemeld dat zij succesvol het 5G netwerk heeft aangezet en hebben klanten een e-mail ontvangen dat hun SIM kaart 5G ready is. En er is zelfs een 5G dekkingskaart gepubliceerd waarop te zien is waar 5G is te ontvangen.

Ondanks dat ik een 5G geschikt toestel heb dat in België probleemloos op 5G springt, en ik mij geregeld volgens de dekkingskaart in een diep oranje 5G gebied bevind, kreeg ik geen 5G verbinding.

Bij het rondvragen kreeg ik te horen dat KPN de zenders op frequentie-band n28 (of 700Mhz) nog  uit heeft staan waardoor wij nog geen betere dekking ervaren of 5G ontvangst hebben.

Weet iemand in dit forum wat de status is van de uitrol van 5G en/of wanneer wij als klanten daadwerkelijk de eerste 5G verbinding kunnen verwachten?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Op dit moment is 5G aan in de Randstad en Eindhoven. In deze gebieden zijn ook gaten waar het niet is. Het is voorlopig ook maar een beetje sneller dan 4G. In 2021 zal het landelijk aan zijn en in 2022 volledig operationeel.

Voorlopig is de snelheid gelijk aan 4G+.

De ontwikkelingen in het buitenland volg ik niet, daar kan ik niet over oordelen.

Even googlen leert dat in België (alleen) Proximus 5G aan heeft staan. Dat is ook nog niet met de volledige snelheid. De VRT spreekt van een ‘light’ versie.

https://www.kpn.com/netwerk/5g.htm (onderaan dekkingskaart)

Reputatie 7
Badge +24

🤔

Welk toestel heeft u? Merk en type?

Reputatie 1
Badge

Ik gebruik de S10 5G van Samsung.

 

Ook in de Randstad (Amsterdam en Utrecht bv) ontvang ik helaas nog geen 5G.

Hmm :thinking:

Een S10 5G meldt Samsung niet…
https://www.samsung.com/nl/smartphones/all-smartphones/?galaxy-s .

Die WAS te koop. De vraag is dan wel of ie de nieuwste netwerksoftware ondersteunt.

Reputatie 1
Badge

De S10 5G is de voorganger van de S20 5G.

Een beetje meer googelen ;)

 

Leuk detail is dat KPN dit zelfde toestel heeft gebruikt om 5G mee te testen de afgelopen jaren. Ik weet dat sommige Samsung toestellen pas na een firmware update echt 5G geschikt zijn, maar deze is al geruime tijd op vele 5G netwerken in de wereld in gebruik. Het eerste 5G toestel van Samsung als ik mij goed herinner.

Â