Vraag

Wegvallen internetverbinding in de trein


Het valt me steeds meer op dat mijn internet verbinding via mijn mobiel eruit valt wanneer ik met de trein reis.

Tussen Utrecht Centraal en Bijlmer had ik bijna geen verbinding. Op dit momet reis van Utrecht naar het zuiden en ik verloor verbinding tussen Utrecht en Den Bosch en vervolgens weer tussen Den Bosch en Eindhoven.

Is dit normaal? Ik had hiervoor Vodafone en reisde ook regelmatig dit traject en daar had ik deze problemen niet.

Ik hoop dat jullie er iets aan gaan verbeteren dit jaar want anders dan voel ik me genoodzaakt voor een andere provider te kiezen.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Bedankt voor het achterlaten van jullie gegevens! Ik ben een paar dagen afwezig geweest, dus heb nog niet kunnen reageren. Sorry! Maandag neem ik contact op met onze technische dienst hierover. Zij zullen ons hopelijk verder kunnen helpen. Ik kom er dan bij jullie op terug!
Hoi,

ik ben benieuwd wat de technische dienst aangeeft, ik heb namelijk exact hetzelfde probleem.

Ik reis dagelijks van Den Haag naar Amsterdam Sloterdijk. Sinds een paar weken heb ik ergens tussen Sloterdijk en Haarlem, en vanaf Den Haag NOI geen internetverbinding, maar het lijkt op dat moment alsof ik vol verbinding heb. Pas als ik mobiele data uit en weer aanzet, dan werkt het weer.
Hoi @Marcia_ ,

Ik heb de gevraagde informatie zojuist ingevuld.

Wat betreft trajecten: ik reis dagelijks van Den Haag Centraal naar Amsterdam Sloterdijk. Waar het me echt altijd opvalt, is ergens tussen Den Haag Mariahoeve en Den Haag centraal, ik denk nabij Den Haag Laan van NOI. Een voorbeeld daarvan was gisteren ergens tussen 18.31 uur en 18.42 uur.

En ik heb nog eens goed gekeken wat ik dan precies zie in m'n scherm: vol 4G bereik en dataverbinding, alleen ik zie op het moment dat het gebeurt alleen een upload-pijltje.

Groeten,
Kim
Dank voor de reactie @Marcia_

Vanmorgen weer even actief een logje bijgehouden, het viel me op dat de hele rit geen 4G in beeld was, tot in Amsterdam in Westpoort:

7.51 vertrek Alkmaar Noord, H+ vanaf het betreden trein
7.57 Alkmaar H+
8.01 Alkmaar zuid H+ springt even op 3G data even weg, daarna H+
8.03 even geen data
8.05 binnenrijden Castricum H+ even geen data
8.07 Station Castricum H+/3G traag
8.13 forbo Wormerveer even geen data
8.18 H+ een streep dropouts/geen data
8.20 Station Zaandam geen data
8.22 tunnel (standaard valt het hier weg tot een stuk na de tunnel in Westpoort)
8.23 warempel, ineens 4G+ vol bereik en data tot Station Sloterdijk
8.26 Station Sloterdijk H+ geen data tijdens de stop op station

Daarna H+ tot Amsterdam Centraal, met afwisselend data/geen data.

Op de stukken zonder data ook even flightmode aan/uit gezet om te testen, maar dat haalt weinig uit.
Zonder het topic nog verder te willen kapen, gistermiddag op de weg terug en vanmorgen weer een logje bijgehouden van de keren dat de netwerkindicatie veranderde:

17.29 Vertrek vanaf Amsterdam Centraal 4G+
17.31 H+
17.33 Amsterdam Sloterdijk H
17.35 H+
17.38 tunnel - geen data / halverwege H+ wel data
17.41 Station Zaandam H+
17.50 H+ korte onderbrekingen
17.52 Station Castricum H+ even geen data/onderbrekingen
17.55 H+ geen data
17.57 H+ data
18.00 binnenkomst Alkmaar springt even op 3G en geen data, daarna H+
18.05 Station Alkmaar H+

Al met al vrijwel alleen maar H+, maar tussen de haperingen en stukken zonder data door werkte dat wel goed.

Vanmorgen was ik later dan normaal, en tot mijn verbazing:

9.14 Vertrek vanaf station Alkmaar 4G+
9.25 Castricum 4G
9.29 4G+
9.40 tunnel H+
9.45 Station Sloterdijk H+

Bijna de hele rit 4G+ of 4G, geen onderbrekingen (behalve dan in de tunnel, en zelfs een groot gedeelte in de tunnel nog dataverkeer mogelijk)
Het kan dus wel! Alles nog steeds met dezelfde Nokia 7 plus.
Tot mijn grote verbazing heb ik er de afgelopen dagen geen last van gehad op 't traject Alkmaar - A'dam. Als 't weer gebeurt meld ik het hier met de tijden/locatie/enz.
Ik heb zelf bovengenoemde probleem ook ervaren. Ik heb de APN nu staan op portalmmm.nl in plaats van internet. Vooralsnog lijkt het nu beter te gaan. Eventueel kun je voor de APN ook KPN4G.nl gebruiken.
Reputatie 7
Badge +27
Beste @AZ123, welkom! Het klopt wat je zegt over station Utrecht. Een leuke toelichting vind je in dit artikel over de mobiel internet snelheid in en rond de trein. Het mobiele verkeer loopt via masten en als je van mast tot mast rijdt met hoge snelheid, is het ook mogelijk dat de verbinding soms niet optimaal is. Daarnaast geldt ook: hoe drukker, hoe minder bereik. Je moet namelijk de lijn die er is, delen met veel anderen.

Merk jij dat je volledig je verbinding kwijtraakt of is het 'alleen' langzamer? En merk je ook verschil of het drukker is of niet? Daarnaast ben ik ook benieuwd of je in je instellingen aangevinkt hebt dat je van alle netwerken gebruik wilt maken.
Reputatie 7
Badge +27
Het is inderdaad vreemd dat je met Vodafone niet zoveel problemen had als dat je nu met ons hebt. Is er een reden dat je 4G niet voor gesprekken ingeschakeld hebt? Merk je ook als je niet in de trein zit, dat je dan minder bereik ervaart dan bij Vodafone? Of is het puur in de trein? Wil je je forumprofiel eens updaten met jouw 06-nummer en postcode + huisnummer? Dan controleer ik ook eens hoe het er bij ons voor staat.
Reputatie 7
Badge +27
AZ123 schreef:


'Daarnaast ben ik ook benieuwd of je in je instellingen aangevinkt hebt dat je van alle netwerken gebruik wilt maken.' : kun je nog terugkomen op wat je hiermee bedoelt?


Ik bedoelde hier inderdaad de 4G voor data en gesprekken.

Als ik de KPN dekkingskaart bekijk op jouw adres, dan is onze dekking daar eigenlijk optimaal. Daar zou je dus geen problemen moeten ervaren. Klopt dat ook? Voor wat betreft de dekking in de trein: daar kan ik echt weinig aan doen. Ik geef het intern zeker door, maar voor de korte termijn heb ik geen oplossing. Als je ook nog even je 06-nummer of klantnummer achterlaat in je profiel, kan ik ook je 06-nummer nog even controleren aan onze kant.
Reputatie 7
Badge +27
Ha @KimH87 vreemd hoor! Ik ga het samen met een collega van de technische dienst verder uitzoeken. Wel heb ik dan wat recente informatie nodig. Wil jij in ieder geval je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en je 06-nummer?

Van jou, en ook @AZ123 en @Bladiebladiebla zou ik graag willen weten tussen welke trajecten deze problemen zich voordoen. En dan zo kort mogelijke trajecten. Daarnaast van de afgelopen 7 dagen, zeg vanaf woensdag/donderdag tot heden ten minste 1 (mag ook meer) voorbeeld van wanneer (tijdstip en datum) waarop het zich voordoet. We kunnen dan zo nauwkeurig mogelijk op het netwerk kijken wat er gebeurt.

Ik realiseer me dat het nogal wat informatie is, dus het mag ook in een privébericht naar me gestuurd worden. Bedankt alvast!
Reputatie 7
Badge +27
Top! Er is een ticket aangemaakt door mijn collega's van de technische dienst. Zodra ik hier meer informatie over krijg, laat ik het weten.
Reputatie 7
Badge +27
Ha @FlorisG, welkom! Heel vervelend dit! Wil jij ook je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en 06-nummer? Daarnaast zou ik ook van jou graag willen weten tussen welke trajecten deze problemen zich voordoen. En dan zo kort mogelijke trajecten. Wil je van de afgelopen 7 dagen, zeg vanaf woensdag/donderdag tot heden ten minste 2 (mag ook meer) voorbeelden sturen van wanneer (tijdstip en datum) het zich voordoet? Als laatste ben ik nog benieuwd naar het type toestel wat je gebruikt.
Reputatie 7
Badge +27
Heel fijn! Ik heb eerlijk gezegd niets gehoord over wel of geen algemene problemen, maar fijn dat het voor jou vooralsnog opgelost lijkt. Je weet me te vinden, mocht dat toch niet zo zijn 😉
Reputatie 7
Badge +27
Hallo @Chiron, welkom! Goed dat je het hier aangeeft en fijn dat je je gegevens ingevuld hebt. Kan je nog aangeven op welke tijden je hebt gereisd donderdag? Des te nauwkeuriger, des te makkelijker kunnen we het terugvinden en checken op het netwerk wat er gebeurt met je aansluiting. Als je het niet heel precies weet, dan is een schatting ook prima natuurlijk 😉.
Reputatie 7
Badge +27
Dank! Ik heb ze niet kunnen bellen, daar ze op zondag niet bereikbaar zijn, maar ik heb wel een formulier naar ze gestuurd. Naar aanleiding daarvan gaan mijn collega's dit binnen 12 werkdagen verwerken. Ze nemen dan nog contact met je op hierover.
Reputatie 7
Badge +27
Wat goed! Merkte je zelf ook dat het veel rustiger was in de trein? Of had je niet het idee dat er iets veranderd was ten opzichte van bijvoorbeeld twee weken geleden?
Bladiebladiebla schreef:

Tot mijn grote verbazing heb ik er de afgelopen dagen geen last van gehad op 't traject Alkmaar - A'dam. Als 't weer gebeurt meld ik het hier met de tijden/locatie/enz.Ik haak even aan op dit topic, ik heb namelijk last van éxact dit probleem sinds kort. Ik reis drie/vier keer per week de route Alkmaar - Amsterdam Amstel en weer terug, en mijn telefoon heeft elke keer geen verbinding over het hele traject. Even kort in airplane-mode en het werkt vrijwel direct weer, tot vermoedelijk de volgende GSM-mast. iPhone blijft wel stug 4G aangeven, bellen en SMS'en werkt ook op dat moment.

Hier heb ik nog nooit last van gehad op dit traject. Is hier écht niet iets op de achtergrond aan de hand, want ik heb elke keer maar voor 3-4minuten verbinding voordat 't weer wegvalt...



Dit viel me ook al op, de laatste 2 maanden eigenlijk al.

Vanmorgen wederom raak:
Op het traject Alkmaar - Amsterdam Centraal vanaf Alkmaar tot Heiloo 4G, daarna valt ie terug naar H+ en vanaf Castricum tot aan Zaandam is er geen dataverkeer mogelijk, telefoon blijft op H staan en wisselt soms zelfs tussen H en E. Dan de tunnel in, en het stuk vanaf de tunnel naar Sloterdijk is ook geen data (maar dat is altijd al slecht geweest). Tussen Sloterdijk en A'dam Centraal herpakte ie 'm weer, maar dan uitsluitend H+, geen 4G.
Marcia_ schreef:

Hallo @Chiron, welkom! Goed dat je het hier aangeeft en fijn dat je je gegevens ingevuld hebt. Kan je nog aangeven op welke tijden je hebt gereisd donderdag? Des te nauwkeuriger, des te makkelijker kunnen we het terugvinden en checken op het netwerk wat er gebeurt met je aansluiting. Als je het niet heel precies weet, dan is een schatting ook prima natuurlijk 😉.



Vertrokken met de trein van 7.36 vanaf Alkmaar-Noord, aankomst Amsterdam Centraal om 8.21.
Tijdens de reis dat het goed ging was het natuurlijk buiten de spits, en de trein was daardoor een stuk rustiger.

Deze ochtend was het een uurtje vroeger en weer een H+ rit, met op zich wel verbinding, wel de gebruikelijke hapering rond Castricum. En na de tunnel bij Zaandam had ik pas weer data op het moment dat we Sloterdijk in reden, duurde deze keer heel lang voordat er weer iets door kwam. Het wisselt dus.
Tussen Eindhoven en Weert viel de verbinding ook weer weg.
Mijn iPhone blijft aangeven dat er een 4G verbinding is maar internet werkt niet.

Als ik mijn telefoon herstart dan komt er weer wat leven in maar ik heb nog nooit eerder gehad.
Na vertrek uit Weert ging het een tijdje goed. Echter voordat ik Roermond arriveerde, was de internet verbinding weer weg.
Nu op de terugweg. Net voor Roermond viel de verbinding weer weg.
Telefoon geeft gewoon aan dat 4G beschikbaar is maar geen internet. Erg vervelend als je moet werken en afhankelijk bent van je internetverbinding.

Leest KPN Support ook deze berichten of moet ik deze op een andere manier informeren?
Leest KPN support ook dit forum of hoe kan ik een suppot ticket/incident inschieten bij jullie?

Admin: topics samengevoegd
Marcia_ schreef:

Beste @AZ123, welkom! Het klopt wat je zegt over station Utrecht. Een leuke toelichting vind je in dit artikel over de mobiel internet snelheid in en rond de trein. Het mobiele verkeer loopt via masten en als je van mast tot mast rijdt met hoge snelheid, is het ook mogelijk dat de verbinding soms niet optimaal is. Daarnaast geldt ook: hoe drukker, hoe minder bereik. Je moet namelijk de lijn die er is, delen met veel anderen.

Merk jij dat je volledig je verbinding kwijtraakt of is het 'alleen' langzamer? En merk je ook verschil of het drukker is of niet? Daarnaast ben ik ook benieuwd of je in je instellingen aangevinkt hebt dat je van alle netwerken gebruik wilt maken.



Het verhaal rond Utrecht CS was me al bekend door wat te googlen. Echter met een andere bekende provider had ik minder problemen.

"Merk jij dat je volledig je verbinding kwijtraakt of is het 'alleen' langzamer?": mijn telefoon geeft gewoon 4G aan maar de internet verbinding is compleet weg.

"Daarnaast ben ik ook benieuwd of je in je instellingen aangevinkt hebt dat je van alle netwerken gebruik wilt maken.": wat bedoel je hiermee? Ik gebruik de default instellingen zoals deze gepusht zijn vanuit jullie netwerk. Het enige dat ik heb aangepast is dat ik 4G alleen voor data inschakel en niet voor data en gesprekken.

Reageer