Wordt 4G het helemaal?

Badge
ik hoorde vandaag een nieuwe commercial over hoe snel kpn 4g momenteel uit aan het breiden is. wat denk jij? wordt 4g het helemaal? zo ja en zo nee, waarom?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +8
dat hangt denk ik af van de abo's en toepassingen die kpn wil gaan aanbieden. ik denk dat de meesten liever een stabiele bruikbare flatfree snelheid willen, 5 tot 10mbit is al meer dan voldoende afhankelijk van de applicaties en je toestel. ik denk dat er nog weinig consumenten zijn 40mbit eisen op een mobiele verbinding, ze hebben thuis amper 25mbit nodig.

Reputatie 1
Ik verwacht dat 4G het WEL helemaal wordt. De belangrijkste reden hiervoor is niet zozeer de snelheid, maar vooral de veel betere dekking ten opzichte van 3G. Tenminste bij providers zoals KPN die 4G uitrollen op de 800 MHz frequentie.

Mijn verwachting is om binnenkort overal ook binnenshuis of op kantoor binnen 4G dekking te hebben. Dus ook daar waar je nu de hele dag wisselt tussen GSM/GPRS en 3G.
Reputatie 7
4G? Laat me niet lachen. In grote delen van het land is 3G nog niet eens dekkend, laat staan dat we daar binnen afzienbare termijn (enkele jaren) een goed functionerende 4G dekking hebben. Als je in de Randstad woont, misschien, maar dan moeten de tarieven wel naar benden. Zelfs al zou ik hier 4G kunnen ontvangen dan zou ik het geld niet voor het bijbehorende abo over hebben.

Reputatie 6
Badge +2
Een dekkend 3G netwerk aanleggen is veel moeilijker dan een dekkend 4G netwerk. 4G werkt immers op een veel lagere frequentie. Ik had ook met 3G wel eens 'problemen'. 4G is nu echt perfect qua bereik en snelheid!

Reputatie 6
Badge +1
3G is een heel ander verhaal dan 4G, het bereik van 4G is qua oppervlak ca 10x groter dan die van een UMTS mast, dus landelijke dekking is veel gemakkelijker (en goedkoper) te realiseren dan 3G.

De dekking van 4G is al behoorlijk, elke week heeft een significant gedeelte van Nederland weer dekking erbij, en niet alleen in de randstad! De uitrol is zo dat 2G = 4G qua dekking.

Als je 4G eenmaal gebruikt hebt, voelt 3G gewoon langzaam aan, je merkt gewoon dat 4G een veel volwassener systeem is dan 3G, en echt bedoelt voor dataverkeer itt 3G.

Reputatie 7
We w8en het af. Duurt nog wel tot volgend jaar voordat 4G hier beschikbaar is. En dan moet ik ook mijn abo nog aanpassen. Mijn slimfoon (Nokia Lumia 920) kan al wel 4G aan.

Reageer