Vraag

Zeer hoog dataverbruik

  • 10 February 2019
  • 7 reacties
  • 972 keer bekeken

Badge
Op 5 februari 2019 heb maar liefst 13 gb data verbruikt. Ik heb een bundel van 50 gb en kom daar elke maand mee uit. Nu op 10 Feb krijg ik een melding dat ik 50% van mijn dat heb verbruikt. Ik kijk veel Netflix op 4G maar voor 1 gb kan je 3 uur Netflix kijken. Dat betekend dat 39 uur Netflix gekeken zou moeten hebben. Dat kan natuurlijk nooit omdat ik die dag tot 19.00 uur heb gewerkt. De dame van de chat service blijft maar herhalen dat ik die data gebruikt heb. Een poosje geleden stond op mijn rekening een hoog bedrag omdat ik via een satelliet zou hebben gebeld. Achteraf bleek dat niet te kloppen en is na veel heen en weer bellen het bedrag van de rekening getrokken. Bij KPN is niemand bereid dit uit te zoeken en op dit forum is vaker te lezen dat er veel data in rook opgaat. Heb het ook al eens gehad (jaren geleden) dat ik binnen een kwartier alle data had verbruikt terwijl mijn telefoon aan de computer lag en er een WiFi verbinding was. Hoop dat er nu eens een wakkere en klantvriendelijke KPN medewerker is die dit wil uitzoeken. Uiteindelijk wordt ik de dupe van een KPN fout en kan ik eind deze maan niet meer internetten.

7 reacties

Hallo @Kerik ,
op je mobiel kun je ook zien waar je de data aan besteed hebt.
Badge
klopt heb ik naar gekeken en daar staat dat ik veel minder verbruikt heb.
Hallo @Kerik ,
in de telefoon staat ook dat het verbruik volgens de telefoon niet gelijk hoeft te zijn aan de gegevens van de provider. Heb je we de juiste startdatum (is meestal de factuurdatum) in de telefoon staan?
Als je factuur bijvoorbeeld iedere 11e van de maand komt en dus je internettegoed weer bijgeschreven wordt die je de teller in de telefoon op de 11e in te stellen en kun je meteen instellen dat als je tegoed minder wordt dan bijvoorbeeld 500Mbps je een seintje van de telefoon krijgt apart van het seintje dat je al van de provider krijgt.
Badge
Databundel loopt van de eerste dag van de maand tot de laatste dag van de maand. 13 gb op 1 dag kan niet en klopt ook niet met mijn iPhone gegevens.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Kerik, ik snap goed dat je hier vraagtekens bij zet. 13GB op 1 dag is uitzonderlijk veel. Hier lijkt het zelfs in 2 uur te zijn verbruikt en ook nog met een mast net over de grens. Ik denk niet dat het onwil is van de chatcollega maar we kunnen niet zien waar de data aan is verbruikt.

Netflix lijkt overigens meer te verbruiken dan 0,33Gb/uur, zelfs in lage kwaliteit. Zie bijvoorbeeld How Much Data Does Netflix Use?. 13GB is daar nog niet mee te verklaren. Alleen als je 4K zou streamen is dat mogelijk in 2 uur maar dit is niet mogelijk op de iPhone. Staat de iPhone wel ingesteld om backups, updates, synchronisatie en downloads alleen via WiFi uit te voeren?

De oorzaak is me verder nog een raadsel. Het wordt nog iets lastiger omdat deze data via roaming is verbruikt. We krijgen de gegevens over het verbruik door van een andere provider en verwerken dat zonder het verder te kunnen controleren. Het is misschien een idee om roaming uit te schakelen als je in Nederland bent, om te forceren dat je niet met een mast over de grens verbinding maakt. Dit zou echter niet nodig moeten zijn.

Ik heb een onderzoek opgestart bij de technische dienst. Dit kan een week of twee duren. Ik heb de situatie voorgelegd en verzocht uit te zoeken hoe dit verklaard kan worden. Als er bijvoorbeeld vaker meldingen komen over hoog dataverbruik bij deze roamingpartner kunnen we daar actie op ondernemen. Er wordt contact met je opgenomen over de bevindingen.
Badge
Dank voor het antwoord. Één ding begrijp ik niet, ik zat diep in Duitsland die dag stukje onder Würzburg. Ik kan dus nooit net over de grens data hebben verbruikt. Ik was 7 feb weer terug in Nederland. Vreemd !
Reputatie 7
Badge +28
Je hebt gelijk, ik maak het iets moeilijker door een aanname te doen. Ik kan niet zien met welke mast je bent verbonden, alleen of er data is verbruikt door roaming of binnenlands verbruik. Op basis van je woonplaats en dat er deze maand zowel binnenlands als buitenlands verbruik was had ik het vermoeden dat je met een mast net over de grens was verbonden. Dat is niet van toepassing. Voor de storingsmelding maakt het verder niet uit, alleen voor mijn uitleg wel. We gaan zorgen dat er meer duidelijkheid komt over dit hoge verbruik.

Reageer