Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Sticky Beantwoord

Zorgeloos op vakantie. Lees alles over roaming in het buitenland.

Reputatie 6
Badge +16
  • Moderator
  • 8542 reacties
Zon, zee, strand en.. online blijven! Hoe gaat dat nou eigenlijk, data gebruiken in het buitenland? Ik leg het je graag uit en geef je ook nog eens tips hoe je zuinig aan kunt doen met je MB’s tijdens jouw vakantie.

Wat is dataroaming?
Dataroaming, een begrip dat je vast wel eens voorbij hebt zien komen. Wat is het nou eigenlijk en wat kun je ermee? In het buitenland internetten, het kan tegenwoordig allemaal. Je ouders en vrienden op de hoogte houden van waar je bent en hoe het eruit ziet. Toch gaat er achter de internetverbinding die je maakt met je toestel heel wat schuil qua techniek. Dataroaming is kortgezegd mobiel internetten in het buitenland.

In het buitenland maak je gebruik van een ander netwerk dan het KPN netwerk. Wij huren een stukje netwerk van een andere provider. Als we geen overeenkomst hebben in een land met een provider, dan kun je niet roamen.

Je kunt internetten in het buitenland met en zonder bundel. Met bundel is het goedkoper. Van dat geld kun je weer te gekke dingen doen op vakantie! Besluit je toch om te internetten zonder bundel? Dan krijg je bij het bedrag van € 60,50 een sms om je te waarschuwen voor de kosten. De waarschuwing is vanuit de overheid verplicht. Je moet dan toestemming geven om verder te internetten. Hierna ontvang je geen waarschuwingsbericht meer over de kosten wanneer je zonder bundel internet.

Kan ik overal in het buitenland roamen?
In veel landen kan het, maar er zijn ook landen waarmee we geen afspraak hebben. In Nederland hebben we bijna overal bereik, maar in het buitenland is dat een ander verhaal.

Zijn er extra kosten verbonden aan roamen?
Ja. De kosten die je maakt vallen niet binnen je bundel. De tarieven verschillen per land. Kijk daarom vooraf goed wat de kosten zijn. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan.

Om helemaal zeker te zijn dat je geen onverwachte kosten maakt, kun je een buitenlandbundel aanschaffen. De bundels zijn er voor abonnementen en voor prepaid. Zekerheid en toch genieten van de online wereld, best of both worlds wat mij betreft!

We hebben onderstaande EU bundels voor abonnementen
* EU Bundel 100MB/min/sms voor € 3,49
* EU Bundel 500 MB/min/sms voor € 9,99
* EU Bundel 1000 MB/min/sms voor € 14,99
1 MB staat bij bovenstaande bundels gelijk aan 1 sms of 1 minuut bellen
Ook hebben we wereldbundels voor abonnementen
* Wereld Bundel Voordeel 100; 100 MB/min/sms voor € 9,99
* Wereld Bundel Voordeel 500; 500 MB/min/sms voor € 39,99

* Wereld Bundel Overig 25; 25 MB/min/sms voor € 14,99
* Wereld Bundel Overig 100; 100 MB/min/sms voor € 54,99

LET OP; Gebeld worden in het buitenland valt buiten bovenstaande bundels.

Meer over deze bundels en hoe je deze kunt activeren, dat lees je hier!

Belangrijk!
* Gebruik je een iPhone? Zet dan EU-internet uit. Dat klinkt best gek natuurlijk, maar als je deze optie aan hebt staan, dan kun je juist niet internetten. Ga naar instellingen --> mobiel netwerk. Dataroaming laat je aanstaan, EU-internet zet je uit.

Heb je al iOS 10? Dan heb je geen EU-internet knop!

Eerder had alleen een iPhone de optie EU-internet. Steeds meer Android toestellen hebben ook de optie EU-internet. Hierbij geldt hetzelfde, zet deze optie uit en dataroaming aan.

* 4G werkt heerlijk snel, toch kan dat soms in het buitenland niet. Heb je je toestel vastgezet op 4G? Haal ‘m hier dan vanaf. In sommige landen kun je alleen met 3G gebruik maken van internet.
* Kun je geen verbinding krijgen met het automatisch geselecteerde netwerk? Selecteer dan handmatig een netwerk en probeer het hiermee.

TIPS & TRICKS!
In Nederland hebben veel mensen een databundel bij hun abonnement. Zelf let ik er niet op hoeveel data ik verbruik, omdat ik een grote bundel heb. In het buitenland doe ik dat wel en ben ik zuinig op mijn data, zoals een echte Nederlander ;-). Hoe bespaar je nu eigenlijk op je MB’s? Hieronder de dingen waar ik op let!

1. Zorg dat je updates via WiFi uitvoert. Je zult anders net zien dat je telefoon een update doet, terwijl je in het buitenland zit. Zonde van je bundel natuurlijk
2. Haal je mail niet automatisch op wanneer je verbinding maakt met internet.
3. Laad je bestemming in Google Maps met WiFi in. Zo kun je deze offline gebruiken, echt ideaal!
4. Download je favoriete Spotify lijsten, zodat je offline naar je favoriete muziek kunt luisteren.
5. Instagram, nog steeds 1 van mijn favoriete apps! In deze app kun je bij je profiel  instellingen minder data gebruiken selecteren. Ook handig voor degenen met kleinere databundels in Nederland.
6. Zet het automatisch afspelen van fimpjes op Facebook uit. Dat scheelt je ook nog eens batterij. Een win-win situatie wat mij betreft.

Hoe je verder bespaart op je batterij? Daar vertelt Paul je meer over!

Ik ben helemaal klaar voor mijn vakantie. Wat doe jij deze zomer? Ik wens je in ieder geval heel veel plezier! Heb je nog vragen aan me over roamen in het buitenland? Stel die hieronder en dan help ik je dan graag bij.

icon

Beste antwoord door Cindy_ 11 juli 2016, 10:23

Een goede, en waarschijnlijk ook een zeer welkome, toevoeging @SjorsK. Normaal kost de bundel € 3,49 en nu kun je de bundel eenmalig gratis gebruiken. Voorwaarde is wel dat je deze zelf activeert.

Hoe activeer je de bundel?
Dat is simpel! Je kunt de gratis EU Bundel aanzetten via de MijnKPN app. Ga naar "Extra opties" --> "Buitenlandbundel". Hier zie je de optie "Eenmalig gratis EU Bundel 100". Je ontvangt een sms per wanneer de bundel is geactiveerd.

Heb je geen MijnKPN app? Dan kun je deze downloaden. Je kunt ook

* De bundel stopt automatisch en je krijgt een bericht wanneer 50%, 75% en 100% hebt verbruikt
* 1 minuut staat gelijk aan een sms of een MB
* Na activatie is de bundel 31 dagen geldig
* Je kunt de bundel activeren tot 31 december 2016

Bekijk origineel

9 reacties

Van KPN sms ontvangen met de mededeling dat ik nog niet gebruik kan maken van de nieuwe buitenland bundels door een conversie problemen bij kpn. En doorverwijzen naar de oude bundels dat deze nog beschikbaar zijn voor mij. Dit is niet netjes naar je klanten KPN. Klanten service was niet op de hoogte en begreep mijn probleem ook niet. Mijn KPN is ook niet beschikbaar voor mijn nummer volgens klantenservice was dit een probleem van Safari deze was sinds jaren niet bijgewerkt. Wat een onzin. Dit is niet goed voor klanten behoud. :@
Graag een oplossing of een correctie achteraf.
Reputatie 6
Badge +11
Je kan trouwens ook een (tijdelijke) gratis EU bundel activeren:
https://www.kpn.com/prive/mobiel/gratis-eu-bundel.htm?icid=hptopbanner-gratisbundel
Bedankt voor de tip.
MijnKPN werkt ook niet met mijn abo. Met een beetje geluk eind juli beschikbaar
Ik kan enkel de oude bundels per sms activeren.

https://www.kpn.com/prive/mijnkpn/geentoegang.htm

Sms wat ik heb ontvangen.
Geachte klant, u kunt nog geen gebruik maken van onze nieuwste buitenlandbundels voor binnen de EU. Wilt u naar het buitenland en gebruik maken van een bundel, kijk dan op kpn.com/internetbundeleu voor meer informatie. Mvg, KPN.
Reputatie 6
Badge +11
Je kan altijd de klantservice bellen (1200). Ze kunnen dan handmatig voor je de bundel aazetten :)
Heb ik gedaan. Kwam niet veel verder dan dat ik Safari niet moest gebruiken. Ze waren niet op de hoogte van de beide problemen. Ik kan mijn verbruik ook niet zien. Voor de factuur moet ik ook altijd bellen. Ik heb het helemaal gehad met KPN Mobiel.
Reputatie 6
Badge +16
Welkom op het forum Enver, bedankt voor het delen van je ervaring! Dit is iets waar we actie op kunnen en gaan ondernemen. De migratie van het factuursysteem kan niemand zijn ontgaan, zeker niet een medewerker bij de klantenservice.

Eerder dit jaar zijn alle klanten omgezet naar een nieuw factuursysteem, met bijbehorende achterliggende systemen voor de helpdesk. Dit was een dusdanig grote operatie dat het in totaal vier weken heeft gekost. In deze vier weken moest het wel mogelijk zijn nieuwe bestellingen te verwerken. Daarom staat een deel van de nieuwe klanten nog in de oude systemen, met deze beperkingen als gevolg. We willen alle overgebleven klanten in één keer overzetten, waardoor gewacht wordt tot alle aanvragen helemaal zijn verwerkt.

MijnKPN werkt nu alleen met het nieuwe factuursysteem. Extra diensten als de nieuwe buitenlandbundels werken ook alleen met de nieuwe systemen. Enige overlast is niet te voorkomen, maar dit roept wel op tot maatwerk om de overlast voor jou te minimaliseren. Het spijt me oprecht dat dit niet direct is gebeurd, laat staan dat het probleem goed is begrepen. Ik hoop dat ik het nog een beetje goed kan maken. Ik stuur je een privébericht om je exacte behoeftes duidelijk te krijgen voor de buitenlandbundels. We gaan er ongetwijfeld uitkomen!
Reputatie 6
Badge +16
Een goede, en waarschijnlijk ook een zeer welkome, toevoeging @SjorsK. Normaal kost de bundel € 3,49 en nu kun je de bundel eenmalig gratis gebruiken. Voorwaarde is wel dat je deze zelf activeert.

Hoe activeer je de bundel?
Dat is simpel! Je kunt de gratis EU Bundel aanzetten via de MijnKPN app. Ga naar "Extra opties" --> "Buitenlandbundel". Hier zie je de optie "Eenmalig gratis EU Bundel 100". Je ontvangt een sms per wanneer de bundel is geactiveerd.

Heb je geen MijnKPN app? Dan kun je deze downloaden. Je kunt ook

* De bundel stopt automatisch en je krijgt een bericht wanneer 50%, 75% en 100% hebt verbruikt
* 1 minuut staat gelijk aan een sms of een MB
* Na activatie is de bundel 31 dagen geldig
* Je kunt de bundel activeren tot 31 december 2016
Reputatie 1
Joran schreef:

Welkom op het forum Enver, bedankt voor het delen van je ervaring! Dit is iets waar we actie op kunnen en gaan ondernemen. De migratie van het factuursysteem kan niemand zijn ontgaan, zeker niet een medewerker bij de klantenservice.

Eerder dit jaar zijn alle klanten omgezet naar een nieuw factuursysteem, met bijbehorende achterliggende systemen voor de helpdesk. Dit was een dusdanig grote operatie dat het in totaal vier weken heeft gekost. In deze vier weken moest het wel mogelijk zijn nieuwe bestellingen te verwerken. Daarom staat een deel van de nieuwe klanten nog in de oude systemen, met deze beperkingen als gevolg. We willen alle overgebleven klanten in één keer overzetten, waardoor gewacht wordt tot alle aanvragen helemaal zijn verwerkt.

MijnKPN werkt nu alleen met het nieuwe factuursysteem. Extra diensten als de nieuwe buitenlandbundels werken ook alleen met de nieuwe systemen. Enige overlast is niet te voorkomen, maar dit roept wel op tot maatwerk om de overlast voor jou te minimaliseren. Het spijt me oprecht dat dit niet direct is gebeurd, laat staan dat het probleem goed is begrepen. Ik hoop dat ik het nog een beetje goed kan maken. Ik stuur je een privébericht om je exacte behoeftes duidelijk te krijgen voor de buitenlandbundels. We gaan er ongetwijfeld uitkomen!

Volgens mij is het nog niet helemaal doorgedrongen bij de klantenservice. Mij werd verteld dat ik nog in het oude systeem zat en daardoor 'pech' had. Ik vind dit niet kunnen, maar kennelijk moet ik niet zeuren nadat er uitleg is gegeven. Dit is nu al de zoveelste keer dat er niet vanuit de klant gedacht kan worden bij de klantenservice-> bot en onfatsoenlijk wordt het probleem gewoon weer bij de klant neergelegd. Het gaat niet om die paar euro maar om de manier waarop er wordt gehandeld. Ik dacht met een belletje is het opgelost en kan ik meteen mijn vrouw overzetten naar KPN, dan zit zij ook in het "compleet pakket. Overweeg sterk weer terug te gaan naar Vodafone en mijn vrouw daar te laten. Denk dat KPN met de manier van handelen serieus klanten gaat verliezen. Zakelijk is KPN voor ons iig geen optie meer.
Hallo.

Ik heb een oud KPN SimOnly abbo (voorheen HI). 750 Mb en 75 minuten.
Ik wil graag gaan verlengen en twijfel erg tussen een NL bundel (1 GB en 200 min) of een EU bundel.
Als ik een NL bundel pak en ik binnen de EU data verbruik (geen wifi) voor Facebook, whatsapp, google, wat gebeurd er dan? Valt dat binnen de 60 dagen?
En al ik voor de EU bundel zou kiezen, valt data verbruik in de EU dan binnen de bundel? Dus, stel ik heb de 1 Gb bundel, en ik ben in België, mag ik dan 1 GB data (roaming) gebruiken? En wat gebeurd er als ik over die 1 GB heen ga?

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)