Wat is dataroaming?
Dataroaming, een begrip dat je vast wel eens voorbij hebt zien komen. Wat is het nou eigenlijk en wat kun je ermee? In het buitenland internetten, het kan tegenwoordig allemaal. Je ouders en vrienden op de hoogte houden van waar je bent en hoe het eruit ziet. Toch gaat er achter de internetverbinding die je maakt met je toestel heel wat schuil qua techniek. Dataroaming is kortgezegd mobiel internetten in het buitenland.
In het buitenland maak je gebruik van een ander netwerk dan het KPN netwerk. Wij huren een stukje netwerk van een andere provider. Als we geen overeenkomst hebben in een land met een provider, dan kun je niet roamen.
Je kunt internetten in het buitenland met en zonder bundel. Met bundel is het goedkoper. Van dat geld kun je weer te gekke dingen doen op vakantie! Besluit je toch om te internetten zonder bundel? Dan krijg je bij het bedrag van € 60,50 een sms om je te waarschuwen voor de kosten. Dit geldt alleen voor buiten de EU-regulering. De waarschuwing is vanuit de overheid verplicht. Je moet dan toestemming geven om verder te internetten. Hierna ontvang je geen waarschuwingsbericht meer over de kosten wanneer je zonder bundel internet.
Kan ik overal in het buitenland roamen?
In veel landen kan het, maar er zijn ook landen waarmee we geen afspraak hebben. In Nederland hebben we bijna overal bereik, maar in het buitenland is dat een ander verhaal.
Zijn er extra kosten verbonden aan roamen in de EU?
Nee, je kunt in de EU gebruik je jouw eigen bundel in de landen genoemd in dit topic. Wanneer deze op is, dan gaat je snelheid achteruit. Kijk goed welke landen er binnen de EU vallen. Turkije valt er bijvoorbeeld niet onder en hiervoor kun je een wereldbundel activeren.
Hoe zit dat dan buiten de EU?
Buiten de EU kun je een bundel activeren. Hierbij roam je niet uit je eigen bundel. We hebben onderstaande wereldbundels voor abonnementen
* Voordeellanden buiten EU: 100 MB/min/sms voor €9,99
* Voordeellanden buiten EU: 500 MB/min/sms voor €39,99
* Overige landen buiten EU: 25 MB/min/sms voor €14,99
* Overige landen buiten EU: 100 MB/min/sms voor €54,99
LET OP; Gebeld worden in het buitenland valt buiten bovenstaande bundels.
Belangrijk!
* Gebruik je een iPhone? Zet dan EU-internet uit. Dat klinkt best gek natuurlijk, maar als je deze optie aan hebt staan, dan kun je juist niet internetten. Ga naar instellingen --> mobiel netwerk. Dataroaming laat je aanstaan, EU-internet zet je uit.
Heb je al iOS 10 of hoger? Dan heb je geen EU-internet knop!
Eerder had alleen een iPhone de optie EU-internet. Steeds meer Android toestellen hebben ook de optie EU-internet. Hierbij geldt hetzelfde, zet deze optie uit en dataroaming aan.
* 4G werkt heerlijk snel, toch kan dat soms in het buitenland niet. Heb je je toestel vastgezet op 4G? Haal ‘m hier dan vanaf. In sommige landen kun je alleen met 3G gebruik maken van internet.
* Kun je geen verbinding krijgen met het automatisch geselecteerde netwerk? Selecteer dan handmatig een netwerk en probeer het hiermee.
TIPS & TRICKS!
In Nederland hebben veel mensen een databundel bij hun abonnement. Zelf let ik er niet op hoeveel data ik verbruik, omdat ik een grote bundel heb. Buiten Europa doe ik dat wel en ben ik zuinig op mijn data, zoals een echte Nederlander 😉. Hoe bespaar je nu eigenlijk op je MB’s? Hieronder de dingen waar ik op let!
1. Zorg dat je updates via WiFi uitvoert. Je zult anders net zien dat je telefoon een update doet, terwijl je in het buitenland zit. Zonde van je bundel natuurlijk
2. Haal je mail niet automatisch op wanneer je verbinding maakt met internet.
3. Laad je bestemming in Google Maps met WiFi in. Zo kun je deze offline gebruiken, echt ideaal!
4. Download je favoriete Spotify lijsten, zodat je offline naar je favoriete muziek kunt luisteren.
5. Instagram, nog steeds 1 van mijn favoriete apps! In deze app kun je bij je profiel instellingen minder data gebruiken selecteren. Ook handig voor degenen met kleinere databundels in Nederland.
6. Zet het automatisch afspelen van fimpjes op Facebook uit. Dat scheelt je ook nog eens batterij. Een win-win situatie wat mij betreft.
Hoe je verder bespaart op je batterij? Daar vertelt Paul je meer over!
Ik ben helemaal klaar voor mijn vakantie. Wat doe jij deze zomer? Ik wens je in ieder geval heel veel plezier! Heb je nog vragen aan me over roamen in het buitenland? Stel die hieronder en dan help ik je dan graag bij.
Beste antwoord door Cindy_
Een goede, en waarschijnlijk ook een zeer welkome, toevoeging @SjorsK. Normaal kost de bundel € 3,49 en nu kun je de bundel eenmalig gratis gebruiken. Voorwaarde is wel dat je deze zelf activeert.
Hoe activeer je de bundel?
Dat is simpel! Je kunt de gratis EU Bundel aanzetten via de MijnKPN app. Ga naar "Extra opties" --> "Buitenlandbundel". Hier zie je de optie "Eenmalig gratis EU Bundel 100". Je ontvangt een sms per wanneer de bundel is geactiveerd.
Heb je geen MijnKPN app? Dan kun je deze downloaden. Je kunt ook
* De bundel stopt automatisch en je krijgt een bericht wanneer 50%, 75% en 100% hebt verbruikt
* 1 minuut staat gelijk aan een sms of een MB
* Na activatie is de bundel 31 dagen geldig
* Je kunt de bundel activeren tot 31 december 2016
Bekijk origineel
Hoe activeer je de bundel?
Dat is simpel! Je kunt de gratis EU Bundel aanzetten via de MijnKPN app. Ga naar "Extra opties" --> "Buitenlandbundel". Hier zie je de optie "Eenmalig gratis EU Bundel 100". Je ontvangt een sms per wanneer de bundel is geactiveerd.
Heb je geen MijnKPN app? Dan kun je deze downloaden. Je kunt ook
* De bundel stopt automatisch en je krijgt een bericht wanneer 50%, 75% en 100% hebt verbruikt
* 1 minuut staat gelijk aan een sms of een MB
* Na activatie is de bundel 31 dagen geldig
* Je kunt de bundel activeren tot 31 december 2016