Beantwoord

5G ontwikkelingen hoe staat het er mee ?

  • 11 september 2020
  • 8 reacties
  • 101 keer bekeken

Reputatie 2
  1. Op de 5G kaart van KPN geeft aan dat er een tijdje geen update heeft gehad over de actuele informatie over de 5G dekking in Nederland.

 

  1. en bij abonnementen geeft deze niet de extra opties om 5G aan of uit te zetten in de mijn KPN dat wordt op de KPN bestel pagina wel weer gegeven. Kosten 2.50 euro per maand maar is nu tijdelijk gratis.
  1. En alle Hussel mobiel abonnementen moeten 5G ready zijn maar dat kan ik niet terug vinden in mijn kpn omgeving.
icon

Beste antwoord door Maja_ 18 september 2020, 13:33

Hi @IT Expert, ik ben een stukje wijzer! Als je bij de introductie van 5G al over een lopend KPN Mobiel abonnement beschikte, is 5G standaard gratis aangezet, zonder dat hiervoor iets in de administratie hoeft te worden aangepast. Als je jouw simkaart nu in een 5G geschikt toestel steekt, zou je dus gebruik moeten kunnen maken van ons 5G netwerk, als je tenminste op een locatie bent waar 5G dekking is :relaxed:

Weet je zo voldoende?

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hi @IT Expert!

Deze dekkingskaart geeft de actuele dekking aan!

Wat betreft 5G bij bestaande abonnementen, hier heb ik niet direct een antwoord op. Ik vraag dit na en kom bij je terug als ik meer weet :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +14

Hi @IT Expert, ik ben een stukje wijzer! Als je bij de introductie van 5G al over een lopend KPN Mobiel abonnement beschikte, is 5G standaard gratis aangezet, zonder dat hiervoor iets in de administratie hoeft te worden aangepast. Als je jouw simkaart nu in een 5G geschikt toestel steekt, zou je dus gebruik moeten kunnen maken van ons 5G netwerk, als je tenminste op een locatie bent waar 5G dekking is :relaxed:

Weet je zo voldoende?

Reputatie 7
Badge +11

En het toestel moet op 700MHz kunnen werken.

Dat is de enige frequentie voor 5G nu.

Kan iemand iets vertellen over de toestellen die dit wel of niet hebben ?

Reputatie 7
Badge +14

Als je het vinkje bij 5G op ‘ja’ zet op onze bestelpagina, zie je de 5G toestellen die we nu bij KPN in het assortiment hebben!

En op de pagina van de Consumentenbond worden alle momenteel ‘goed verkrijgbare’ 5G toestellen op een rijtje gezet :relaxed:

Reputatie 7
Badge +14

Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!

Reputatie 2

Alle Hussel Mobiel hadden 5G maar zie het niet terug in de MIJN KPN omgeving.

Alle oudere abonnementen hadden geen 5G.

 

Met toestel of sim only dan zou je 5G moeten hebben met hussel mobiel abonnement.

Alleen moet de MIJN KPN omgeving aangepast worden zodat dat vermeld staat.

En je moet ook nog dekking hebben die is er niet overal.

Reputatie 7
Badge +9

En het toestel moet op 700MHz kunnen werken.

Dat is de enige frequentie voor 5G nu.

Kan iemand iets vertellen over de toestellen die dit wel of niet hebben ?

Zie nu dit topic, had hier:

https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/bandbreedtes-5g-510364?postid=1086254#post1086254

al wat over vast 5G geschreven. Voor smartphones is 700Mhz al jaren ondersteunt, dus ook voor LTE/4G. Alleen in NL wordt 700MHz niet voor LTE/4G gebruikt, elders wel, zie o.a.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks

https://en.wikipedia.org/wiki/LTE_frequency_bands

Als een mobiel product alleen maar voor een bepaald land/regio/operator is, kan met volstaan met een RF ontwerp wat alleen maar 1 of 2 of 3 banden ondersteunt. B.v. de SagemCom4G voor Sneller Internet Buitengebied is volgens mij alleen maar voor KPN/Proximus (NL/BE). Iemand heeft de printplaat wel een keer op dit forum gepost, daaraan kon je dat wel uit afliden. Het hoeft in dat apparaat ook niet klein en energiezuinig te zijn zoals in een smartphone. Tegenwoording is het hogere en hoogste segment smartphones uitgerust met een ‘worldradio’, d.w.z. de RF-chip kan zo’n 40 banden aan waarvan dan 5 parallel/tegelijkertijd. Voor 5G nog meer, zie b.v.

https://www.qualcomm.com/products/rf

Reputatie 7
Badge +14

Alle oude abonnementen (afgesloten voor de introductiedatum van 5G bij KPN) hebben standaard 5G aan staan maar dit is verder nergens terug te zien in de administratie. Dit zie je dus óók niet in MijKPN. Het maakt hierbij niet uit of je een Hussel abonnement hebt of nog iets ouders.

Reageer