Beantwoord

afgewezen krediet bij verlenging

  • 14 November 2019
  • 10 reacties
  • 3004 keer bekeken

Raar…

Afgelopen woensdag kon ik mijn abbonement verlengen, hoera!! Gauw naar de winkel om een nieuwe IPhone 11, die ze al klaar hadden gelegd.

Eenmaal bij de check bleek dat ik helaas niet toereikend was en zelf de telefoon moest betalen...😕 Heel vreemd, inmiddels zijn mijn inkomsten hoger dan 2 jaar geleden en zijn mijn/onze bestaande leningen/hypotheek/kredieten bij bank totaal ongewijzigd… Ook geen negatief bij BKR…

Ook altijd netjes betaald bij KPN, alle aansluitingen..

2 jaar geleden was het verlengen met een toestel dus geen probleem en nu wel?? Wat is er veranderd?? 

icon

Beste antwoord door Noordzee 14 November 2019, 18:00

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Ja, de regels zijn per 1 mei 2017 gewijzigd. Hieronder vind je daar meer over. 

Het is trouwens mijns inziens aan te bevelen dat je de telefoon meteen zelf betaalt. Dan heb je geen lening afgesloten en daarmee voorkom je ook een BKR -registratie. 

 

De nieuwe regels per 1 mei 2017: 

Wil je een telefoonabonnement afsluiten, dan val je vanaf vandaag (1 mei 2017) onder de nieuwe regels van de wet financieel toezicht. Als je een iPhone 7 of Galaxy S8 wil kopen, oftewel een toestel uit de duurdere categorie, kan het zijn dat een provider (zoals KPN) nee tegen je moet zeggen. Er gelden vanaf vandaag namelijk nieuwe regels waarbij telecomproviders verplicht zijn te controleren of je wel genoeg geld hebt om de maandelijkse kosten te betalen. Ik leg graag uit wat dit voor jou betekent. 

Vooraf
In 2014 besloot de Hoge Raad dat een 'gratis' telefoon bij een abonnement eigenlijk een lening is. Daarom vallen de providers nu onder de wet financieel toezicht. Dit moet ervoor zorgen dat je beter beschermd wordt tegen het afsluiten van een te hoge lening. Daarnaast wordt zo'n abonnement vanaf nu geregistreerd. Dat kan invloed hebben bij het aanvragen van andere leningen, zoals een hypotheek. 

Wat betekent dit voor mij?
Als je een abonnement voor één of twee jaar afsluit, met een toestel op afbetaling boven de 250 euro, doen wij een inkomens- en lastentoets (ILT). We kijken dan hoeveel je maximaal gespreid kunt betalen. Hoeveel dit precies is, verschilt per toestel en per klant en zijn of haar financiële situatie. 

Daarnaast doen we een BKR-check. Er wordt dan gekeken of er lopende leningen zijn en of je geen betaalachterstanden hebt. Dit is een geautomatiseerde toets, wij kunnen zelf niet zien welke leningen en/of achterstanden je hebt. Besluit je een abonnement af te sluiten met een afbetaling boven de 250 euro en kom je door de check, dan wordt dit krediet ook geregistreerd bij de BKR. Dit is een positieve registratie, vergelijkbaar met de mogelijkheid om rood te staan bij de bank.

Wat als ik niet door de BKR-check kom?
Als je een negatief BKR-advies krijgt, dan kan je niet meer dan 250 euro gespreid afbetalen. Je krijgt dan verschillende alternatieven aangeboden. Samen kijken we naar de mogelijkheden, bijvoorbeeld het toestel in één keer betalen of een goedkoper toestel kiezen.

Wat houdt een BKR-registratie in?
Je hebt een keuze gemaakt: je kiest voor een abonnement met een toestel waarvoor je meer dan 250 euro moet afbetalen. Je hebt nu dus een lening afgesloten voor één of twee jaar. Deze wordt bij het BKR geregistreerd. Als je bijvoorbeeld binnen deze termijn besluit een huis te kopen, dan zul je minder kunnen lenen. Wanneer je je toestel afbetaald hebt, heeft deze lening geen invloed meer op andere zaken. 

Hoe zie ik dit terug op mijn factuur?
De kosten voor het toestel en de kosten voor het abonnement staan nu apart op je factuur. Op deze manier is het voor jou meteen duidelijk hoe je maandbedrag is opgebouwd.

Betaal ik rente over deze lening?
Je betaalt bij KPN 0% rente voor je telefoon.

Betaal ik minder voor mijn telefoon als ik deze in één keer betaal?
De totaalprijs van je telefoon is altijd hetzelfde. Het maakt niet uit of je deze in één keer of gespreid per maand betaalt. 

Ik heb nu al een abonnement bij jullie, wordt deze ook geregistreerd bij het BKR?
Nee, alleen bij nieuwe abonnementen en verlengingen vanaf 1 mei 2017 komt er een BKR-registratie.
 

 

Jaha… ik ken het hele verhaal…

 

maar wat ik raar vind is dat ik op 13 nov 2017 dezelfde toets gedaan heb, toen wel “goedgekeurd” ben en nu met exact dezelfde “leningen” en meer inkomsten afgewezen wordt!!

Reputatie 7
Badge +28

Tsjaa, daar heb ik geen inzicht in. Misschien is de iPhone 11 duurder dan de telefoon die je toen hebt aangeschaft? Het zal vast ergens op gebaseerd zijn. 

 

Reputatie 7

Hallo @T2CV, welkom op het KPN forum. Tja, dat is dan even een domper. Ik snap dat het feestje even bruut werd verstoord, jammer zeg! Ik neem aan dat je bij mijn collega hebt gevraagd om een verklaring voor de afwijzing. Die ontvang je dan later per mail /post. Omdat we geen financieel adviseurs zijn, kunnen we de reden van afwijzing BKR niet voor je inzien. Heb je die ook ontvangen? 

Reputatie 7
Badge +28

Gelukkig ben ik wel WFT-gecertificeerd. Je mag me inhuren,@Nadia !  

@T2CV Ik adviseer jou om de reden voor de afwijzing van de BKR-check hier niet in het openbaar te plaatsen. 

KPN schrijft : Samen kijken we naar de mogelijkheden, bijvoorbeeld het toestel in één keer betalen of een goedkoper toestel kiezen.

Hallo @T2CV  en @Noordzee , de BKR-normen zijn per 2020 verder aangescherpt.

2 jaar geleden was het 2018, toen had @T2CV al met de 2017-norm te maken en toen goedgekeurd en nu volgens de nieuwe norm 2020 niet (meer).

Zodoende @Nadia  vind ik het 'beste antwoord' niet terecht.

 

Reputatie 7
Badge +28

@JanD

Dit topic is van november of december 2019. Op dat moment was de wetswijziging per 1 januari 2020 nog niet van kracht. 

Wel een beetje typisch dat jij nu na ruim zeven maanden hier over valt. 
 

Per 1 januari 2020 zijn de eisen trouwens verder aangescherpt. Op dit moment zou ik mijn antwoord anders verwoorden. Maar op het moment van schrijven was dat nog niet van toepassing. 
 

Voor de volledigheid, deze tekst gebruik ik sinds 1 januari 2020:

 

Vanaf 1 januari 2020 gelden er nieuwe leennormen voor Consumptief Krediet bij de bepaling van de kosten voor levensonderhoud. De aanpassingen zijn door de VFN (Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland) vastgesteld na afstemming met NVB, Nibud en AFM om overkreditering te voorkomen. Per 1 januari 2020 wordt bij alle nieuwe kredietaanvragen het Verantwoord Krediet Maximum berekend op basis van de nieuwe leennormen die dan van toepassing zijn.

Concreet betekent dit dat klanten per 1 januari 2020 minder kunnen lenen! Dit geldt niet alleen voor KPN, maar voor alle providers. 

Wij willen onze klanten zo goed mogelijk helpen, maar bij kredietverlening staat zorgplicht voorop. Somt betekent dat ook dat we een krediet moeten weigeren. Of alleen een lager kredietbedrag mogen verlenen. Dat voelt misschien niet altijd klantvriendelijk, maar we doen dit in het belang van onze klant. Je zult bij iedere provider hetzelfde proces moeten doorlopen. Dat de praktijk weerbarstiger is, en er mogelijk een andere telco. jou wel het toestelkrediet verleent, is eigenlijk niet toegestaan. Daar kan een flinke boete voor de organisatie uit voortkomen. Een risico dat (bewust) wordt genomen.

 

Hallo @Noordzee , excuses, daar had ik even overheen gekeken n.a.v. de reactie van @Suleyman77 , inderdaad, op een topic van 7 maanden oud.

 

Reputatie 7
Badge +28

Prima @JanD ,

Kan gebeuren, bij deze zand erover. 

Reputatie 7

Zo te zien ben ik hier niet meer nodig ;)

Voor Suleymann heb ik de post afgesplitst en hier een nieuw topic aangemaakt. Die vraag gaat wel over de nieuwe toestelkrediet. 

Reageer