Beantwoord

Afgewezen voor KPN Mobiel

  • 18 January 2020
  • 4 reacties
  • 245 keer bekeken

Goedeavond, 

Ik heb geprobeerd een abbonement bij jullie te nemen, maar ik ben afgewezen en de reden ervan is omdat ik het aantal maximale toestellen met toestelkrediet heb bereikt. Maar hoe kan dat zo zijn? Want ik ben namelijk zelf nog nooit klant bij jullie geweest. Waarom word dit weergeven? 
 

alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Noordzee 18 January 2020, 08:02

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +28

@Alhoceima

KPN heeft een koppeling met de landelijke BKR-registratie.

Hierdoor kunnen ze zien dat je mogelijk elders nog leningen hebt lopen. 
 

Vanaf 1 januari 2020 gelden er nieuwe leennormen voor Consumptief Krediet bij de bepaling van de kosten voor levensonderhoud. De aanpassingen zijn door de VFN (Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland) vastgesteld na afstemming met NVB, Nibud en AFM om overkreditering te voorkomen. Per 1 januari 2020 wordt bij alle nieuwe kredietaanvragen het Verantwoord Krediet Maximum berekend op basis van de nieuwe leennormen die dan van toepassing zijn.

Concreet betekent dit dat klanten per 1 januari 2020 minder kunnen lenen! Dit geldt niet alleen voor KPN, maar voor alle providers. 

Wij willen onze klanten zo goed mogelijk helpen, maar bij kredietverlening staat zorgplicht voorop. Somt betekent dat ook dat we een krediet moeten weigeren. Of alleen een lager kredietbedrag mogen verlenen. Dat voelt misschien niet altijd klantvriendelijk, maar we doen dit in het belang van onze klant. Je zult bij iedere provider hetzelfde proces moeten doorlopen. Dat de praktijk weerbarstiger is, en een andere telco. jou wel het toestelkrediet verleent, is eigenlijk niet toegestaan. Daar kan een flinke boete voor de organisatie uit voortkomen. Een risico dat (bewust) wordt genomen.

 

Mogelijk kun je zelf ergens een telefoon kopen zodat je alleen een SIM-only kunt afsluiten. 

Reputatie 7

Goedemorgen, @Alhoceima, goed dat je hier een vraag stelt. Welkom op ons forum. Waar deskundige gebruikers je graag helpen. Wat Noordzee aangeeft klopt, ik had het niet beter kunnen verwoorden ;)

Maar er klopt iets niet aan jouw afwijzing:

ik ben afgewezen en de reden ervan is omdat ik het aantal maximale toestellen met toestelkrediet heb bereikt. Maar hoe kan dat zo zijn? Want ik ben namelijk zelf nog nooit klant bij jullie geweest.

Dat is bijzonder. Als je nog geen abonnement van KPN op je naam hebt staan, lijkt dit me een verkeerde afwijsreden. Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden, wat dit verklaart. Mogelijk is de afwijzing terecht, maar dan om een andere reden. Dat zal dan hetgeen zijn wat Noordzee aangeeft. Voor de zekerheid zullen we dit even laten uitzoeken. Zou je daarvoor je forumprofiel willen aanvullen met postcode + huisnummer, naam contractant en mobiel nummer is voldoende. Ik hoor het graag van je :) 

 

Reputatie 7
Badge +28

@Alhoceima

Ga je nu een zelf gekochte telefoon gebruiken voor een telefoonabonnement? 

Of heb je nog hulp nodig?  Zou je dan je forumprofiel willen aanvullen met postcode + huisnummer, naam contractant en mobiel nummer?

Reputatie 7

Hey @Alhoceima. Helaas nog niks van je gehoord. Misschien dat je al een andere oplossing hebt gevonden. We horen het graag ":) 

Reageer