Beantwoord

Bellen naar EU landen

  • 16 September 2019
  • 25 reacties
  • 4671 keer bekeken

Dit staat in de voorwaarden:

"Kies je voor een telefoon abonnement met onbeperkt bellen en sms’en? Dan valt onbeperkt bellen en sms’en naar een buitenlandsnummer vanuit Nederland naar een land in de EU binnen je abonnement, met uitzondering van betaalde servicenummers (zoals 0900-nummers)."

Betekent dit dat je onbeperkt kan bellen, vanuit Nederland naar bijvoorbeeld de UK of Duitsland of Frankrijk? (alle EU landen)

Het is net wat gek omschreven, dus wilde het even checken.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Susan_ 18 September 2019, 10:35

Bekijk origineel

25 reacties

Hallo @Ceeceeverb , binnen de EU kun je binnen je bundel onderling binnen de EU-landen bellen, uitgezonderd bellen vanuit NL naar een ander land in de EU, dat valt BUITEN de bundel, dat is bij iedere provider zo geregeld, voor zover mij bekend is.
Het kan zijn dat bij bepaalde bundels bovenstaande uitgezonderd is en dat je toch binnen je bundel vanuit NL naar andere landen binnen de EU kunt bellen.
Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen @Ceeceeverb, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!

Ik begrijp dat je hier nog vragen over hebt. Het hangt af van je abonnement, en vooral wanneer je deze afgesloten hebt. Op onze website kan je hier duidelijkheid over krijgen. Daarnaast wil ik ook even voor je kijken wanneer je jouw abonnement hebt afgesloten en welke voorwaarden voor jou gelden! Wil je dan jouw Forum profiel aanvullen met naam, postcode + huisnummer en 06-nummer?

Ben je op reis in de EU? En heb je een abonnement afgesloten na 3 februari 2019? Dan bel je gewoon uit je abonnement naar ieder ander nummer in de EU. Oók als jij in Nederland bent.

Heb je een abonnement afgesloten vóór 4 februari 2019? Dan verschillen de kosten per abonnement en wanneer je dit hebt afgesloten. Hieronder leggen we je de verschillen uit wanneer je nog in Nederland bent:
* Abonnement met onbeperkt bellen afgesloten na 26 september 2016 t/m 3 februari 2019
* Abonnement Budget of Basis afgesloten na 26 september 2016 t/m 3 februari 2019
* Abonnement afgesloten vóór 26 september 2016
Reputatie 7
Badge +21
@Ceeceeverb, ik heb helaas geen reactie meer gehad. Kan ik je nog helpen, of heb je jouw informatie hierboven al gevonden? 🙂
Als ik het dan goed lees zijn de trouwe klanten de sigaar.
Reputatie 7
Om nog even terug te komen op de vraag van @Ceeceeverb en de ruis even weg te nemen.

Als je een mobiel abonnement hebt met onbeperkt bellen dat is afgesloten na 26 september 2016, dan kan je onbeperkt gratis bellen naar nummers binnen de EU.


@Susan_ Ik kon niet inloggen dus vandaar nu pas reactie.

Ik heb nog geen KPN contract maar wil dit graag afsluiten, mits inderdaad de regel gewoon zo is dat het "onbeperkt bellen" ook gebruikt kan worden om te bellen naar EU landen als ik gewoon in Nederland ben.

Maar als ik het bericht van @wjb lees is dit dus NIET MEER het geval na 3 februari 2019. Klopt dit?

Dus kort gezegd: Als ik nu een contract afsluit met Onbeperkt bellen in de EU kan ik maar 100 minuten naar EU landen bellen als ik in NL ben? Correct?
Reputatie 7
Dus kort gezegd: Als ik nu een contract afsluit met Onbeperkt bellen in de EU kan ik maar 100 minuten naar EU landen bellen als ik in NL ben? Correct?
Hoe kom je daar nu bij?
Waar komt die 100 minuten ineens vandaan?
In mijn bericht staat toch dat je met alle "onbeperkt bellen" abonnementen afgesloten vanaf 26 september 2016 ook onbeperkt vanuit Nederland naar andere landen binnen de EU kunt bellen?

Dus kort gezegd: Als je nu een contract afsluit met Onbeperkt bellen in de EU kan je onbeperkt naar EU landen bellen als je in NL bent.
Ik vind dat geen gepaste reactie voor op een forum als dit.
Ik ga het verder met KPN customer service regelen.
Bedankt.
Reputatie 7
Ik vind dat geen gepaste reactie voor op een forum als dit.
Wat is er mis dan met die reactie?
Reputatie 7
Badge +21
@Ceeceeverb, geen probleem fijn dat je terug bent! In de reactie hierboven geeft wjb aan dat wanneer je nú een abonnement afsluit met onbeperkt bellen je ook onbeperkt kan bellen naar nummers binnen de EU. Hij probeert het duidelijk te maken, wat misschien onaardig overkomt maar het is wel een duidelijke uitleg. Laten we daar geen ruzie over maken ;)

@Anna68, zeker niet! Wel indien je een heel oud abonnement hebt, maar trouwe klanten kunnen verlengen en ook hier gebruik van maken 😉
Badge
Ik zit met dezelfde vraag. Ik zit nu bij Telfort, maar wanneer ik daar verleng (wat nog wel kan), valt bellen vanuit Nederland naar het buitenland sowieso buiten de bundel.

KPN vind ik wat onduidelijk hierin. Aangezien af een toe een telefoontje pleeg naar EU-landen, wil ik het zeker weten.

  • Bij de "Veelgestelde vragen" op mobielshop.kpn.com, 'vraag' "Voorwaarden en tarievenoverzicht": Onbeperkt bellen bij een Sim Only abonnement is ook echt onbeperkt bellen. Met uitzondering van nummers buiten de EU en de informatiekosten van betaalde servicenummers. Daar zou ik uit moeten kunnen concluderen dat ik dus ook onbeperkt kan bellen vanuit NL naar EU-landen?
  • Klik ik dan op "Alle voorwaarden" dan download ik daar de "Algemene voorwaarden voor vaste en mobiele..." (er is namelijk geen ander document specifiek voor mobiele abonnementen te vinden). Hierin vind ik helemaal NIETS over bellen vanuit NL naar EU-landen, alleen over het Roam like home-principe.
  • Op de pagina over bellen en het buitenland vind ik: Ben je op reis in de EU? En heb je een abonnement afgesloten na 3 februari 2019? Dan bel je gewoon uit je abonnement naar ieder ander nummer in de EU. Oók als jij in Nederland bent. (Er wordt hier niets gezegd over dat het onbeperkte minuten/sms moet zijn...) Daaronder staan wel de links naar de voorwaarden tot verschillende abonnementen, maar alleen die t/m 3 februari 2019. Ik mis de actuele!
  • Op dezelfde pagina staat vervolgens ook: "Bellen en sms’en vanuit Nederland naar … een buitenlandsnummer in de EU zit in abonnement met onbeperkt bellen/sms'en afgesloten na 26 september 2016. Bijvoorbeeld je belt vanuit Nederland alvast de camping in Frankrijk dat je onderweg bent."
2 dingen:
  1. Zou ik een link mogen naar de voorwaarden van de huidige mobiele abonnementen (sim-only)?
  2. Ik kan dus niet alle informatie vinden, of het is niet helemaal duidelijk. Het zou KPN sieren als de voorwaarden van de abonnementen op een logische plek te vinden zijn, bijvoorbeeld bij "Alle voorwaarden", en op de pagina over bellen en het buitenland gewoon toegevoegd aan het rijtje.
Mijn dank is bij voorbaat groot!
Reputatie 7
Badge +21
@Telepersoon, terechte vragen!

De voorwaarden wat betreft buitenland en bellen kan je vinden in het tarievenoverzicht (oude en huidige mobiele abonnementen worden hierin meegenomen). Scroll dan even door naar overige tarieven (in het overzicht KPN Tarievenoverzicht vanaf 4 februari 2019), op pagina 7 vind je de specificaties over buitenland.

De algemene voorwaarden vind je hier. En onbeperkt bellen is ook echt onbeperkt bellen ;)

Ben je hiermee geholpen?
Badge
Bedankt voor de link naar het tarievenoverzicht!

Ik heb intussen gekeken naar de tarieven va 4 februari 2019:

  • Bij de bundels van 150 min/sms staat "Minuten/sms in NL/EU" en bij de onbeperkte bundels exact hetzelfde. Geeft dus geen duidelijkheid over bellen naar EU-landen.
  • Bij de buitenlandbundels staat in kleine lettertjes: "Bellen en sms’en van NL naar de genoemde landen gaat uit de buitenlandbundel. "
  • In de tabel "Bellen naar het buitenland - vanuit Nederland" staat : "EU (buiten de bundel): € 0,23". Maar waar staat nu wat er buiten de bundel valt? Nergens in dit document.
Als ik hier https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm een land invoer, bijv. Frankrijk, en klik op "Ik bel van Nederland naar Frankrijk" , staat er ook dat het 23 ct kost.

Ik vind het dus niet in de voorwaarden terug, en ik ben niet gerustgesteld. Als KPN morgen besluit dat bellen naar EU-landen niet meer binnen de (onbeperkte) bundels valt, kan dat volgens mij gewoon.

De algemene voorwaarden vermelden hier, zoals ik mijn vorige bericht al noemde, niets over. Daarin staat alleen iets over bellen/internetten in een ander EU-land.

Is er nog een document of pagina die ik mis?

Samengevat: de website zegt op de ene pagina dat het wel binnen de onbeperkte bundel valt, en op de andere staat dat je wel betaalt. De voorwaarden zijn óf niet duidelijk, of stellen dat je ervoor moet betalen.
Reputatie 7
Is er nog een document of pagina die ik mis?
Zie dit bericht, dus als je een onbeperkt bellen abonnement hebt, dan bel je onbeperkt binnen de bundel en dus ook onbeperkt vanuit Nederland naar andere EU landen.
Badge
Dank voor de link naar het bericht. Daar staat een screenshot over een abo t/m 3 februari 2019. (Ik had ook al genoemd dat het wel zo handig zou zijn, als de actuele abonnementen ook gewoon in dat lijstje staan).
In mijn vorige berichten heb ik ook aantal andere pagina's genoemd, waarin andere dingen staan. Ik durf dus niet zonder meer te vertrouwen op één voorbeeld, dat ook nog eens een oud abo betreft.

Het lijkt me toch dat zoiets duidelijk in de voorwaarden vermeld moet staan? Als ik overstap naar KPN, is het vanwege dit extraatje. Als de voorwaarden onduidelijk zijn en de websitepagina's elkaar tegenspreken, twijfel ik of dit verstandig is.
KPN biedt onbeperkt bellen aan in de hele EU (+ Andorra en Zwitserland). Ook bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land valt daaronder. Heb je een beperkte bundel (bv. 150 minuten) dan valt bellen v.u. Nederland naar ander EU-land daarbuiten.
Duidelijker kunnen we het niet maken 😃

M.b.t. Roam like HomeVerwarring kan ontstaan omdat de EU regeling Roam like home bellen v.u. 'eigen land' naar ander EU-land niet specifiek regelt. Alleen het gebruik van jouw telefoon binnen EU, maar buiten je eigen land.
Vrijwel alle providers hebben er echter voor gekozen om ook bellen v.u. Nederland naar EU-land binnen de bundel te plaatsen. Bij KPN i.i.g. alleen als je onbeperkt hebt.
Reputatie 7
Dank voor de link naar het bericht. Daar staat een screenshot over een abo t/m 3 februari 2019. (Ik had ook al genoemd dat het wel zo handig zou zijn, als de actuele abonnementen ook gewoon in dat lijstje staan).
Nee, in dat bericht staan twee screenshots.

Één voor contracten afgesloten na 3 februari 2019...


...en één voor contracten afgesloten tussen 26 september 2016 en 3 februari 2019.


Zoals eerder ook al aangegeven, je belt dus met gratis vanuit Nederland naar andere landen in de EU met "onbeperkt bellen" contracten afgesloten vanaf 26 september 2016.
Dat staat mijns inziens toch vrij duidelijk in die twee screenshots.

Bron.
Badge
Ja @wjb , inderdaad, mijn excuses!

Maar feit blijft dat er op andere pagina's weer staat dat je moet betalen en de voorwaarden gewoon geen uitsluitsel bieden. Een juridische slag om de arm vermoed ik.

@PeterG ik vind het anders behoorlijk onduidelijk hoor 😄, met pagina's en documenten die elkaar tegenspreken. Aangezien KPN in het verleden ook al eens "altijd onbeperkte data" heeft aangepast, durf ik niet zonder meer op de mooie blauwe ogen van KPN te geloven.

Ik weet dat er op sommige pagina's staat dat je met onbeperkte bundels naar EU-landen kunt bellen vanuit NL zonder extra kosten; ik heb ze tenslotte zelf ook genoemd. En we kunnen dat hier nog 20x neerzetten, maar daarmee zijn de kleine lettertjes niet anders. KPN: waar vind ik het (juridische) document dat hierover uitsluitsel geeft?
Reputatie 7
Maar feit blijft dat er op andere pagina's weer staat dat je moet betalen en de voorwaarden gewoon geen uitsluitsel bieden. Een juridische slag om de arm vermoed ik.
Op welke pagina staat dan dat je moet betalen?
Heb je een link naar zo'n pagina?
Badge
Voor uw gemak:


Bedankt voor de link naar het tarievenoverzicht!

Ik heb intussen gekeken naar de tarieven va 4 februari 2019:

  • Bij de bundels van 150 min/sms staat " Minuten/sms in NL/EU" en bij de onbeperkte bundels exact hetzelfde. Geeft dus geen duidelijkheid over bellen naar EU-landen.
  • Bij de buitenlandbundels staat in kleine lettertjes: " Bellen en sms’en van NL naar de genoemde landen gaat uit de buitenlandbundel. "
  • In de tabel " Bellen naar het buitenland - vanuit Nederland" staat : "EU (buiten de bundel): € 0,23". Maar waar staat nu wat er buiten de bundel valt? Nergens in dit document.
Als ik hier https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm een land invoer, bijv. Frankrijk, en klik op "Ik bel van Nederland naar Frankrijk" , staat er ook dat het 23 ct kost.
Ik vind het dus niet in de voorwaarden terug, en ik ben niet gerustgesteld. Als KPN morgen besluit dat bellen naar EU-landen niet meer binnen de (onbeperkte) bundels valt, kan dat volgens mij gewoon.

De algemene voorwaarden vermelden hier, zoals ik mijn vorige bericht al noemde, niets over. Daarin staat alleen iets over bellen/internetten in een ander EU-land.

Is er nog een document of pagina die ik mis?

Samengevat: de website zegt op de ene pagina dat het wel binnen de onbeperkte bundel valt, en op de andere staat dat je wel betaalt. De voorwaarden zijn óf niet duidelijk, of stellen dat je ervoor moet betalen.


Ik hoop nog op bericht van KPN en anders ga ik er maar vanuit dat ik het hiermee moet doen. Zou voor potentiële nieuwe klanten ook niet verkeerd zijn om dit duidelijker een eenduidig te doen op de verschillende pagina's/documenten.
Reputatie 7
Maar er staat dus nergens dat je moet betalen bij een onbeperkt bellen abonnement.
Badge
Heb je zelf de tarieven al bekeken? tarievenoverzicht Ik ben benieuwd of je er wel iets duidelijks uit kunt halen.

  • Bij de buitenlandbundels staat in kleine lettertjes: " Bellen en sms’en van NL naar de genoemde landen gaat uit de buitenlandbundel. "

Een buitenlandbundel kost geld, dus dan concludeer ik dat ik moet betalen


  • In de tabel " Bellen naar het buitenland - vanuit Nederland" staat : "EU (buiten de bundel): € 0,23". Maar waar staat nu wat er buiten de bundel valt? Nergens in dit document.


Als er nergens in dit document wordt vermeld wat er binnen de bundel valt (m.b.t. bellen vanuit NL naar EU-landen), weet ik niet of ik 23 cent moet betalen.

Als ik hier https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm een land invoer, bijv. Frankrijk, en klik op "Ik bel van Nederland naar Frankrijk" , staat er ook dat het 23 ct kost.

Vrij duidelijk: bellen van NL naar Frankrijk kost 23 cent.

In ieder geval bedankt voor de hulp. Ik wacht een reactie van KPN af hierover. Ik voel er nl. niet zo heel veel voor om (weer) te herhalen wat in mijn eerdere berichten ook als stond. (No offence ;))
Reputatie 7
  • Bij de buitenlandbundels staat in kleine lettertjes: " Bellen en sms’en van NL naar de genoemde landen gaat uit de buitenlandbundel. "
Een buitenlandbundel kost geld, dus dan concludeer ik dat ik moet betalen

Maar met een bellen abonnement afgesloten na 26 september 2016 heb je helemaal geen buitenlandbundel nodig om te bellen naar andere landen in de EU. Dat zit immers al in jouw abonnement.

  • In de tabel " Bellen naar het buitenland - vanuit Nederland" staat : "EU (buiten de bundel): € 0,23". Maar waar staat nu wat er buiten de bundel valt? Nergens in dit document.
Als er nergens in dit document wordt vermeld wat er binnen de bundel valt (m.b.t. bellen vanuit NL naar EU-landen), weet ik niet of ik 23 cent moet betalen.

Maar met een onbeperkt bellen abonnement bel je nooit "buiten de bundel".

Als ik hier https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm een land invoer, bijv. Frankrijk, en klik op "Ik bel van Nederland naar Frankrijk" , staat er ook dat het 23 ct kost.
Vrij duidelijk: bellen van NL naar Frankrijk kost 23 cent.

Die 23 cent geldt voor bellen met een buitenlandbundel maar met een abonnement afgesloten na 26 september 2016 heb je helemaal geen buitenlandbundel nodig om te bellen naar andere landen in de EU. Dat zit immers al in jouw abonnement.
Op dezelfde pagina lees je ook:

PeterG ik vind het anders behoorlijk onduidelijk hoor 😄, met pagina's en documenten die elkaar tegenspreken. Aangezien KPN in het verleden ook al eens "altijd onbeperkte data" heeft aangepast, durf ik niet zonder meer op de mooie blauwe ogen van KPN te geloven.
Neem het dan maar aan op de (bruine) ogen van @wjb en van mij:
Het is zoals we hebben uitgelegd.

Uiteraard kan je via internet en via de website zelf nog wel eens info vinden die niet meer (helemaal) klopt. Er staat zó veel op dat er wel eens wat ouds, wat eraf moet, over het hoofd wordt gezien.

Als je niet Googled, maar gewoon de structuur van de website volgt vind je de juiste info. Die wjb en ik je dus ook al uitgebreid geven. Verdere twijfel is nergens voor nodig.
Als je ons (inclusief mods) ook al niet vertrouwd dan heeft het hier vragen toch ook geen zin m.i.

Telepersoon schreef: Als er nergens in dit document wordt vermeld wat er binnen de bundel valt (m.b.t. bellen vanuit NL naar EU-landen), weet ik niet of ik 23 cent moet betalen.

Als ik hier https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm een land invoer, bijv. Frankrijk, en klik op "Ik bel van Nederland naar Frankrijk" , staat er ook dat het 23 ct kost.
Vrij duidelijk: bellen van NL naar Frankrijk kost 23 cent.

Dat klopt. Dat staat er. Maar hoe vaak moeten we nog duidelijk maken dat dat niet zo is bij een onbeperkt bellen/sms-bundel? Nogmaals. Met een onbeperkt bellen/sms-bundel bel je óók v.u. Nederland naar Frankrijk (en naar andere landen in de EU*) voor € 0 !!!

*KPN heeft de EU "uitgebreid" met Andorra en Zwitserland. Ook in en naar (!) die landen past KPN Roam like Home toe.

En je wilt steeds iemand van KPN, maar die heeft het óók al vermeld:
Susan_ schreef: En onbeperkt bellen is ook echt onbeperkt bellen ;)

En die reactie op jouw (!) vraag staat hier.

En op de pagina met de abonnementen (onderaan bij veelgestelde vragen: voorwaarden en tarievenoverzicht) is het n.b. de eerste opmerking.
Onbeperkt bellen bij een Sim Only abonnement is ook echt onbeperkt bellen. Met uitzondering van nummers buiten de EU en de informatiekosten van betaalde servicenummers.
Reputatie 7
Badge +21
@Telepersoon, het heeft inderdaad te maken met de scheiding tussen oudere en nieuwere abonnementen.

Maar met een bellen abonnement afgesloten na 26 september 2016 heb je helemaal geen buitenlandbundel nodig om te bellen naar andere landen in de EU. Dat zit immers al in jouw abonnement.

Telepersoon wrote:
  • In de tabel " Bellen naar het buitenland - vanuit Nederland" staat : "EU (buiten de bundel): € 0,23". Maar waar staat nu wat er buiten de bundel valt? Nergens in dit document.

Buiten je abonnement vallen de kosten die je maakt als je gebruik maakt van betaalde servicenummer, belt naar een nummer dat zich buiten Europa bevindt óf door je bundel heen bent (wanneer je geen onbeperkt bellen/sms'en hebt). Daar zijn die kosten voor á € 0,23 op de website. Want niet iedereen gaat voor een onbeperkt bellen/sms'en bundel.

Bellen en sms’en vanuit Nederland naar…
  • …een Nederlands nummer in de EU zit in je abonnement. Bijvoorbeeld je belt een vriend die op de camping in Frankrijk staat.
  • …een buitenlandsnummer in de EU zit in abonnement met onbeperkt bellen/sms'en afgesloten na 26 september 2016. Bijvoorbeeld je belt vanuit Nederland alvast de camping in Frankrijk dat je onderweg bent.

Reageer