Bellen naar het buitenland - bundel? Zorgeloos EU?

• 30 september 2016
  • 22 reacties
  • 1848 keer bekeken

• Deelnemer
  • 8 reacties
Beste mensen,

Kan iemand me vertellen wat een voordelige manier is om naar vast lijnen te bellen in EU landen voor een 50 tal minuten per maand.
Het normale tarief zou dit zijn: 50 x .23 = E 11,50
Da's wat veel in het daglicht van de EU telecom unie.

Daarom gebruik ik nu telediscount. Dan kost het 50 x 0,03 = E 1,50
Ik gebruik het op een mobiel abonnement waar 300 minuten /maand in zitten.
Geen probleem om daar 50 van te gebruiken voor deze dienst.

Vandaag vroeg ik in de KPN Winkel of bellen naar het buitenland in de Zorgeloos EU bundel zit.
De verkoopster zei dat dit niet het geval is.
Dat valt me wat tegen omdat dit niet blijkt uit de omschrijving van het abonnement.

Is er bij KPN niet een eenvoudige bundel voor een euro of 5 met wat minuten om naar het buitenland te bellen.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi @Bds, een goede vraag die je stelt. Leuk je hier op het forum te zien.

Om direct te beginnen met je onderste vraag; nee er is hier geen bundel voor. Bellen naar het buitenland zit niet bij de bundel in. Het goedkoopste is om bijvoorbeeld Skype te gebruiken of Facetime wanneer je beiden je mobiele telefoon gebruikt. Dit kun je via een stabiele WiFi verbinding goed gebruiken. Kun je daarmee misschien uit de voeten?
Hoi Cindy,

Inderdaad, technisch zijn er wat oplossingen door te bellen via een app (whatsapp, skype of facetime).
Dit werkt alleen niet naar een vaste (landlijn) in het buitenland.
Ik zou eigenlijk mijn contact in het buitenland een smartphone kado moeten doen?

Wat ik dus eigenlijk raar vind is het volgende:
Als ik in België ben kan ik vanuit mijn bundel bellen naar Nederland.
Omgekeerd kan dit niet en worden een meerprijs gerekend.
Ik kan zelfs in Belgie bellen vanuit mijn bundel naar Duitsland!

Concludeer ik dit juist?
Reputatie 7
Badge +24
Hi @BdS, of via laptop/computer skypen kan natuurlijk ook! Je kunt vanuit België inderdaad naar bijvoorbeeld Duitsland bellen. Naar alle landen die binnen de bundel vallen 🙂. Je hebt trouwens wel een punt met het bellen vanuit Nederland naar een land wat binnen de EU valt. Ik ga er toch nog even voor je achteraan, maar kom er pas na het weekend op terug. Is dat goed?
Ik heb net mijn abonnement verlengd en daarbij ook naar de kleine lettertjes gekeken. Bellen naar het buitenland vanuit NL valt echt buiten je bundel en kost maar liefst 23 cent per minuut. Persoonlijk vind ik dit te gek voor woorden. Nederland behoort toch ook tot de EU? Dit lijkt meer op geldklopperij. Ik ben best tevreden over mijn abonnement maar op dit punt laat KPN toch echt een steek vallen. Ik hoop echt dat hier iets aan gedaan wordt.
Reputatie 7
Kan jij aangeven in welk artikel dat aangegeven staat?
Als je dan overigens vanuit het buitenland naar het buitenland belt, dan zal dat ook wel 23 Eurocent per minuut kosten.
Even het pdf-je downloaden op: https://www.kpn.com/mobiel/abonnement/tarieven.htm
Er staat Aanvullende voorwaarden " Voor verbruik in het buitenland of bellen en sms’en naar het buitenland gelden andere tarieven. Zie Overige tarieven".
Reputatie 7
Even het pdf-je downloaden op: https://www.kpn.com/mobiel/abonnement/tarieven.htm
Er staat Aanvullende voorwaarden " Voor verbruik in het buitenland of bellen en sms’en naar het buitenland gelden andere tarieven. Zie Overige tarieven".
Hebben we toch hetzelfde gelezen en dan is de interpretatie van wat je leest wel heel belangrijk. Wat ik lees is dat je €0,23 p.m. betaalt als je vanuit Nederland naar het buitenland belt. Bel je vanuit het buitenland naar een ander buitenland, dan betaal je €0,29 p.m. er komen dan immers €0,06 roaming kosten bij. Ik zou zelfs kunnen lezen dat die €0,29 ook bij het bellen vanuit het buitenland naar Nederland van toepassing zijn immers ook Nederland is in het buitenland een buitenland. 🆒
Die aanvullende voorwaarden en overige tarieven kunnen dus op meerdere manieren geïnterpreteerd worden en dus lijkt het mij verstandig dat KPN 100% helder maakt hoe die teksten/tarieven gezien moeten worden.
Korte reactie op wjb.

Zoals Cindy al aangaf zit bellen van buitenland naar buitenland wel in je EU bundel. Dus met Zorgeloost EU kost je dat niets.

Buitenland is dan wel een EU land.
Reputatie 7
Korte reactie op wjb.

Zoals Cindy al aangaf zit bellen van buitenland naar buitenland wel in je EU bundel. Dus met Zorgeloost EU kost je dat niets.

Ik trek de stelling van Cindy ook niet in twijfel, maar wel jouw conclusie dat dat met "Zorgeloos EU" dus niets kost.
Als ik de voorwaarden lees, dan zie ik de onderstaande teksten:

Een beetje onzinnig deze tekst immers die zorgeloos pakketten hebben een onbeperkt aantal belminuten en sms'jes en dus zal je met de belminuten en sms'jes nooit buitenbundel komen.

Let op: Deze tekst gaat dus ook over binnenbundel en er wordt niet aangegeven dat dit niet zou gelden voor de zorgeloos pakketten. Mijn interpretatie is dan ook dat die andere tarieven ook geldig zijn bij de zorgeloos pakketten en dat die kosten dus gewoon op jouw factuur komen te staan.
Ik kom dus ook nog steeds tot dezelfde conclusie als in mijn vorige bericht.

Ik hoop dat Cindy en/of een andere KPN medewerker voor eens en voor altijd duidelijkheid kan verschaffen.
Korte reactie op wjb.

Ik trek de stelling van Cindy ook niet in twijfel, maar wel jouw conclusie dat dat met "Zorgeloos EU" dus niets kost.
Als ik de voorwaarden lees, dan zie ik de onderstaande teksten:

Een beetje onzinnig deze tekst immers die zorgeloos pakketten hebben een onbeperkt aantal belminuten en sms'jes en dus zal je met de belminuten en sms'jes nooit buitenbundel komen.

Let op: Deze tekst gaat dus ook over binnenbundel en er wordt niet aangegeven dat dit niet zou gelden voor de zorgeloos pakketten. Mijn interpretatie is dan ook dat die andere tarieven ook geldig zijn bij de zorgeloos pakketten en dat die kosten dus gewoon op jouw factuur komen te staan.
Ik kom dus ook nog steeds tot dezelfde conclusie als in mijn vorige bericht.

Ik hoop dat Cindy en/of een andere KPN medewerker voor eens en voor altijd duidelijkheid kan verschaffen.

Okay, ik snap je conclusie.

Net als jij zie ik dus ook een onduidelijkheid in de uitleg over de nieuwe zorgeloos bundels.
Het zou prettig zijn als de aanvullende voorwaarden herschreven worden zodat alles duidelijk is, en er geen misinterpretatie mogelijk is. Er zouden bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden een paar voorbeelden komen die alles verduidelijken of gewoon duidelijker tekst.

Laten we het antwoord van Cindy afwachten.
Reputatie 7
Ik ben zeer benieuwd naar dat antwoord.
Overigens hoop ik ook dat er geen opzet in het spel is in het feit dat alle items in de "Aanvullende voorwaarden" vet vermeld staan, uitgezonderd het item "Tarieven in/naar het buitenland" waardoor dit item eigenlijk wegvalt onder "Servicenummers" en er snel "overheen gekeken wordt" terwijl mij dit toch wel een cruciaal item lijkt.

Ik heb ook een vraag over Zorgeloos EU.

Ik heb een lopend Zorgeloos abonnement. Nu las ik een paar dagen geleden het volgende:
Bestaande klanten krijgen wel de optie om te profiteren van de 'voordelen' van de nieuwe abonnementen van KPN, waaronder het zorgeloze gebruik in de hele Europese Unie. Bestaande klanten kunnen dit voor 5 euro per maand activeren op hun bestaande abonnement.
Hoe doe ik dat?
Reputatie 7
Badge +24
Daar ben ik, met duidelijkheid!

Wat wordt er bedoeld met ‘gebruik’ in de EU (en/of VS en Canada)?

Er zijn verschillende manieren te bedenken:
1. Je belt/sms’t met een Zorgeloos abonnement vanuit een land uit de EU (en/of VS en Canada) bijvoorbeeld België naar een vaste of mobiele telefoon in Nederland.

2. Je belt/sms’t met een Zorgeloos abonnement vanuit een land uit de EU (en/of VS en Canada) bijvoorbeeld België naar een vaste of mobiele telefoon in een ander land in de EU (en/of VS en Canada) bijvoorbeeld Duitsland.

3. Je belt/sms’t met een Zorgeloos abonnement vanuit Nederland naar een vaste of mobiele telefoon geregistreerd in een land in de EU (en/of VS en Canada) bijvoorbeeld België

4. Je maakt gebruik van internet (niet via WiFi) om te Facebooken, Whatsappen, etc. in een land in de EU (en of VS en Canada).

In bovenstaande gevallen gaat het uit de bundel.

VS & Canada hebben betrekking op het zorgeloos premium plus abonnement.
Reputatie 7
...
3. Je belt/sms’t met een Zorgeloos abonnement vanuit Nederland naar een vaste of mobiele telefoon geregistreerd in een land in de EU (en/of VS en Canada) bijvoorbeeld België
Dat gaat dus uit jouw bundel. Bedoel je dan ook dat ik helemaal niets extra betaal voor dat telefoontje, ook niet die €0,23 die vermeld worden in de aanvullende voorwaarden?

...
2. Je belt/sms’t met een Zorgeloos abonnement vanuit een land uit de EU (en/of VS en Canada) bijvoorbeeld België naar een vaste of mobiele telefoon in een ander land in de EU (en/of VS en Canada) bijvoorbeeld Duitsland.
Dat gaat dus uit jouw bundel. Bedoel je dan ook dat ik helemaal niets extra betaal voor dat telefoontje, ook niet de onderstaande kosten?

Of is het misschien zo dat Zorgeloos EU staat voor: De kosten voor het gebruik van uw telefoon zijn gelijk aan de kosten die u in Nederland zou maken voor hetzelfde telefoontje verhoogd met €0,06 roaming kosten. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat is wat er bedoeld wordt. In ieder geval zijn de aanvullende voorwaarden verre van duidelijk of staat er in ieder geval iets anders dan dat Cindy ons hier vertelt.

Cindy, dank je voor de toelichting. Als het zo simpel is neemt dat een hoop onduidelijkheid weg. Ik zal mijn komende factuur even in de gaten houden. Heb inmiddels al wel een keer naar het buitenland gebeld vanuit mijn EU abonnement.
Reputatie 7
Badge +24
@xtronics; als je dat wilt, dan kan ik dat in orde voor je maken. Hierbij wil ik wel de kanttekening maken dat als het erop staat, ik het er vervolgens niet meer af kan halen voor je. Als je dat wilt, beantwoord je dan mijn privébericht?

1. Je belt/sms’t met een Zorgeloos abonnement vanuit een land uit de EU (en/of VS en Canada) bijvoorbeeld België naar een vaste of mobiele telefoon in Nederland.

4. Je maakt gebruik van internet (niet via WiFi) om te Facebooken, Whatsappen, etc. in een land in de EU (en of VS en Canada).

Hallo Cindy,

Bedankt voor de verduidelijking.

Mijn conclusie uit jou tekst is:
Punt 3: uit mijn bundel Zorgeloos EU kan ik onbeperkt bellen met een vast nummer in België, terwijl ik in Nederland ben.

Dus waar ik naar vroeg in het begin van deze discussie bestaat. De bundel voor bellen naar het buitenland (binnen de EU) bestaat in de vom van het Zorgeloos EU abonnment.

Wat ik wel raar vind, is dat ik in de KPN winkel een ander antwoord kreeg. Daar zei de medewerkster stellig dat je voor bellen naar het buiteland gewoon altijd moet betalen.

Wellicht nuttig om vanuit KPN headquarters een duidelijk bericht te sturen naar alle KPN winkels.
Sterker nog, ik zou het in een campagne breed uitsmeren, want er zijn veel mensen die dit zoeken en dus juist nu klant zouden willen worden.

Groeten,
Bart
Reputatie 7
Badge +24
@BdS, dat is ook erg raar. In welke winkel ben je geweest? Dan pak ik dat verder op.

@allen; de roamingtool op kpn.com moet worden aangepast. Hierbij moet je kunnen aanklikken dat je een zorgeloos EU abonnement hebt, zodat daarvoor ook de juiste tarieven eruit rollen. Dat kan nu nog niet. Dat heb ik doorgezet naar de betreffende marketingmanager die hierover gaat, dat dit moet worden aangepast. Een heel goed signaal!
Reputatie 7
Badge +24
Meer informatie kunnen jullie in dit topic vinden 🙂.
Reputatie 7
Badge +24
Het abonnement van @xtronics heb ik zojuist gewijzigd 🙂.
@BdS, dat is ook erg raar. In welke winkel ben je geweest? Dan pak ik dat verder op.

@allen; de roamingtool op kpn.com moet worden aangepast. Hierbij moet je kunnen aanklikken dat je een zorgeloos EU abonnement hebt, zodat daarvoor ook de juiste tarieven eruit rollen. Dat kan nu nog niet. Dat heb ik doorgezet naar de betreffende marketingmanager die hierover gaat, dat dit moet worden aangepast. Een heel goed signaal!

Hallo Cindy, Dit was bij de KPN Winkel aan de Middenweg in Amsterdam.
Goed om daar even de juist info naartoe te sturen. Maar ik sluit niet uit dat het op andere plekken ook nog onbekend is.

Groet,
Bart
Reputatie 7
Badge +24
Ik pak het op met de winkel in Amsterdam, bedankt voor je bericht hierover @BdS.

Reageer