Beantwoord

Bellen over WiFi (VoWifi) bij KPN

  • 5 april 2018
  • 36 reacties
  • 9750 keer bekeken

Reputatie 1
In 2016 heeft KPN met trots VoWifi aangekondigd voor 2017 maar inmiddels zijn we 3 maanden verder in 2018 en is VoWiFi er nog steeds niet.

'Volgend jaar bellen via WiFi'

KPN bevestigde deze week tijdens een bijeenkomst met investeerders dit jaar te komen met VoLTE en in 2017 met VoWIFI.

VoLTE kent een aantal voordelen dat de gebruikerservaring verbetert. Zo kun je gelijktijdig bellen en gebruikmaken van 4G en 4G+ datasnelheden, HD-geluidskwaliteit én de verbinding komt sneller tot stand.

In 2017 wil KPN bellen over WiFi introduceren (VoWiFi), zo werd maandag bekendgemaakt. Het toepassen van innovatie is de kern van de strategie van KPN. Door het vaste en mobiele netwerk verder te integreren, zullen klanten automatisch profiteren van de beste verbinding die beschikbaar is.

Of dat nu via WiFi is of via het mobiele netwerk. Dit zorgt enerzijds voor betere indoordekking omdat klanten automatisch overgaan op betere wifi, maar ook voor een ontlasting van het mobiele netwerk tijdens de piekuren. Bovenal krijgen klanten altijd de best mogelijke verbinding aangeboden.


Omdat alle KPNers de kaken stijf op elkaar houden ben ik op onderzoek gegaan en wat blijkt. KPN krijgt het zoals verwacht niet voor elkaar. Het certificeringstraject voor VoWiFi dat ism met toestelleveranciers doorlopen moet worden is te complex voor de KPN medewerkers die dit moeten uitvoeren. Hierdoor wordt de introductie datum keer op keer uitgesteld zonder dat klanten die hierop zitten te wachten geinformeerd worden.

Uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat men nog steeds aan het testen is en de betrokken KPNers krijgen het niet onder controle. 🤡 🤡 🤡 🤡

Concreet betekent dit dat bellen over WiFI / VoWifi er voorlopig nog niet in zit bij KPN. Reken er niet op dat VoWiFi nog in 2018 gaat komen. Daarvoor zijn de huidige problemen nog te groot.

Voor iedereen die niet langer kan wachten en geen vaste lijn (meer) heeft is overstappen naar Vodafone/Hollandnieuwe of Tele2 de enige oplossing.
icon

Beste antwoord door Erik_ 31 oktober 2018, 09:02

Goedemorgen! Het klopt dat VoWifi nu, voor een bepaald aantal toestellen, beschikbaar is. Je leest er meer over op kpn.com/mobielviawifi. Klanten krijgen in de eerste week van november ook een brief met info.

Goed om te horen dat de eerste ervaringen goed zijn, Leon!
Bekijk origineel

36 reacties

Interessant statement. Ben wel benieuwd hoe het echt zit. Ook ik zit namelijk al lang op VoWifi te wachten, maar helaas is het oorverdovend stil vanuit KPN kant wat dit betreft. Vandaar, elke info wanneer wij het wel mogen verwachten is welkom. (Alternatief zou zijn de 4G in-house dekking te verbeteren. Maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren....) Zo moeilijk kan het niet zijn, andere providers leveren het tenslotte al lang.
Reputatie 1
Interessant statement. Ben wel benieuwd hoe het echt zit. Ook ik zit namelijk al lang op VoWifi te wachten, maar helaas is het oorverdovend stil vanuit KPN kant wat dit betreft. Vandaar, elke info wanneer wij het wel mogen verwachten is welkom. (Alternatief zou zijn de 4G in-house dekking te verbeteren. Maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren....) Zo moeilijk kan het niet zijn, andere providers leveren het tenslotte al lang.

De informatie komt voornamelijk van deze KPN medewerker: twitter.com/jcgroote Hij communiceert heel wollig en heeft het over licht aan het einde van de tunnel als je hem vraag naar VoWiFi van KPN. en geeft het advies om over te stappen naar een andere provider indien je niet langer kan wachten.
Reputatie 7
Badge +30
Om heel eerlijk te zijn geloof ik hier niet zo veel van als ik alleen op de tekst in de startpost moet vertrouwen
Reputatie 1
Om heel eerlijk te zijn geloof ik hier niet zo veel van als ik alleen op de tekst in de startpost moet vertrouwen

@RobinFlikkema Wijsneus: Waarom is heeft KPN nog geen VoWifi en wanneer komt VoWifi wel dan?
Zo'n losse opmerking voegt helemaal niets toe. Heb je al contact met KPN hierover gehad en wat zeggen ze tegen jou over VoWifi en als je geen vaste lijn meer hebt wat moet je dan doen?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Op die eerste vraag kan ik je op dit moment nog geen antwoord geven. Ik zal kijken of ik hier informatie over kan krijgen.

Wel kan ik je vertellen dat Jacob Groote al een lange tijd niet meer bij de KPN Mobiel afdeling werkt (die zich met VoWiFI/VoWLAN bezighoudt). Daarnaast, toen ik hem hiernaar vroeg wist hij niet hoe het met de uitrol van VoWiFi/VoWLAN stond dus logischerwijs kan je daaruit concluderen dat hij hier niet over heeft gecommuniceerd met jou.
Hierom blijf ik, voorlopig in iedergeval nog, bij mijn opmerking dat ik vrij weinig van je startpost geloof.

Robin
Reputatie 1
Hoi,

Op die eerste vraag kan ik je op dit moment nog geen antwoord geven. Ik zal kijken of ik hier informatie over kan krijgen.

Wel kan ik je vertellen dat Jacob Groote al een lange tijd niet meer bij de KPN Mobiel afdeling werkt (die zich met VoWiFI/VoWLAN bezighoudt). Daarnaast, toen ik hem hiernaar vroeg wist hij niet hoe het met de uitrol van VoWiFi/VoWLAN stond dus logischerwijs kan je daaruit concluderen dat hij hier niet over heeft gecommuniceerd met jou.
Hierom blijf ik, voorlopig in iedergeval nog, bij mijn opmerking dat ik vrij weinig van je startpost geloof.

Robin


Beste @RobinFlikkema ik heb geen idee wat je met jouw beweringen wil bereiken maar Jacob Groote heeft wel degelijk de status van VoWifi met mij gedeeld. Wat je probeert te doen is stemmingmakerij en dit doe je in je meeste reacties zonder iets zinvol toe te voegen. 😓
Reputatie 7
Badge +30
Ik wil hier mee bereiken dat bezoekers van dit forum genoeg informatie krijgen om zelf te kunnen beslissen welke ze geloven. En of dat nu mijn informatie is of jouw informatie is aan hen.

Robin
Reputatie 1
Ik wil hier mee bereiken dat bezoekers van dit forum genoeg informatie krijgen om zelf te kunnen beslissen welke ze geloven. En of dat nu mijn informatie is of jouw informatie is aan hen.

Robin


Prima dan hebben we hetzelfde doel. Ik ben benieuwd wat KPN tegen jou zegt mbt VoWiFi
Reputatie 7
Badge +10
Beste @RobinFlikkema ik heb geen idee wat je met jouw beweringen wil bereiken maar Jacob Groote heeft wel degelijk de status van VoWifi met mij gedeeld. Wat je probeert te doen is stemmingmakerij en dit doe je in je meeste reacties zonder iets zinvol toe te voegen. 😓

Tja, @hjabmns, dat is net zoiets als beweren dat Einstein een zwetser is of Messi een koekenbakker. Het bewijst dat jij maar wat roept, zonder je te verdiepen in de feiten (meer dan 1800 antwoorden op naam van @RobinFlikkema en talloze informatieve topics).
Reputatie 7
Kan iemand mij eens uitleggen wat het voordeel is van VoWifi?
Reputatie 7
Badge +30
Kan iemand mij eens uitleggen wat het voordeel is van VoWifi?T grootste voordeel is dat je kan bellen zonder Mobiel bereik. Heb je dus een hele grote kelder of een groot kasteel waar weinig tot geen bereik is maar wel een dekkend WiFi netwerk kan je over dat WiFi netwerk bellen.

Al lang mogelijk als je gewoon belt via een SIP server die zowel via WiFi als Mobiel internet te bereiken is, maarja.
Ik wil hier mee bereiken dat bezoekers van dit forum genoeg informatie krijgen om zelf te kunnen beslissen welke ze geloven. En of dat nu mijn informatie is of jouw informatie is aan hen.

Robin
Prima dan hebben we hetzelfde doel. Ik ben benieuwd wat KPN tegen jou zegt mbt VoWiFi
Heel simpel: er wordt (nog steeds) druk gewerkt aan VoWiFi. De focus ligt met name op de "feilloze gebruikerservaring" en er lopen op dit moment nog testen i.c.m. fabrikanten.

(...)maar Jacob Groote heeft wel degelijk de status van VoWifi met mij gedeeld. Wat je probeert te doen is stemmingmakerij en dit doe je in je meeste reacties zonder iets zinvol toe te voegen. 😓Dit is niet waar. Naar aanleiding van mijn contact heeft Jacob Groote gezegd: "Ik heb het forum er nog eens op nagelezen. Dank voor de steun die je biedt richting de poster die mij zegt te citeren maar dat op geen enkele manier juist doet."

Robin
Reputatie 7
Kan iemand mij eens uitleggen wat het voordeel is van VoWifi?T grootste voordeel is dat je kan bellen zonder Mobiel bereik. Heb je dus een hele grote kelder of een groot kasteel waar weinig tot geen bereik is maar wel een dekkend WiFi netwerk kan je over dat WiFi netwerk bellen.

Al lang mogelijk als je gewoon belt via een SIP server die zowel via WiFi als Mobiel internet te bereiken is, maarja.
That's it? Ik heb toch al heel wat jaren een mobiele telefoon, maar het aantal keren dat ik geen bereik had is ongeveer op één hand te tellen. Dat is dan wel een heel klein voordeel.
Reputatie 1
Ik wil hier mee bereiken dat bezoekers van dit forum genoeg informatie krijgen om zelf te kunnen beslissen welke ze geloven. En of dat nu mijn informatie is of jouw informatie is aan hen.

Robin
Prima dan hebben we hetzelfde doel. Ik ben benieuwd wat KPN tegen jou zegt mbt VoWiFi
Heel simpel: er wordt (nog steeds) druk gewerkt aan VoWiFi. De focus ligt met name op de "feilloze gebruikerservaring" en er lopen op dit moment nog testen i.c.m. fabrikanten.

(...)maar Jacob Groote heeft wel degelijk de status van VoWifi met mij gedeeld. Wat je probeert te doen is stemmingmakerij en dit doe je in je meeste reacties zonder iets zinvol toe te voegen. 😓Dit is niet waar. Naar aanleiding van mijn contact heeft Jacob Groote gezegd: "Ik heb het forum er nog eens op nagelezen. Dank voor de steun die je biedt richting de poster die mij zegt te citeren maar dat op geen enkele manier juist doet."

Robin[/quote]

@RobinFlikkema Dit is de letterlijke informatie die ik van JacobGroote heb gekregen

Heel vervelend om te lezen dat jullie met issues te maken hebben. Echter soms zijn zaken moeilijker op te lossen dan ze lijken. Met name om voor alle merken mobiele telefoons alles geregeld te krijgen zijn we meer zakenn tegen gekomen dan verwacht. En we willen het graag voor iedereen voor elkaar hebben.

We willen gebruik maken van ons IMS platform, met alle koppelingen naar ons core netwerk erbij. Dat is echt niet eenvoudig. Zeker niet omdat er verschillen zijn tussen Android en IOS telefoons. Die moeten we toch echt oplossen met instemming van bijvoorbeeld Apple. De testen zijn gestart zoals ik eerder aangaf. Voor mij betekent dat dat er licht aan het einde van de tunnel is.

Jacob Groote


Voor mij klip en klaar dat KPN verstoppertje speelt om te verbergen dat men onvoldoende kennis van zaken heeft om VoWifi conform persbericht in 2017 te realiseren 🤡
Reputatie 7
Badge +30
Uit die tekst zou ikzelf niet de volgende conclusie trekken: Het certificeringstraject voor VoWiFi dat ism met toestelleveranciers doorlopen moet worden is te complex voor de KPN medewerkers die dit moeten uitvoeren.Maar gelukkig hebben forumbezoekers nu alle informatie om een conclusie voor hen zelf te trekken.

Robin
Jammer dat je in dit informatietijdperk nog steeds niet thuis de tablet, pc of Google home kunt gebruiken voor een ''ouderwets'' telefoongesprek via kpn's Wifi .
Wil niet overstappen (heb al bijna 20 jaar een prima werkend pakket) maar het wordt wel verleidelijk.
Reputatie 7
Badge +30
Maar, je weet dat dit er helemaal los van staat en dat is eigenlijk gewoon kan met elke willekeurige VoIP aanbieder
Wat jammer dat deze mogelijkheid er nog niet is. Al jaren super tevreden met mijn XS4ALL-aansluiting en was voor mijn mobiele telefoonabonnement overgestapt naar KPN, wegens het voordeel van KPN-compleet en een gratis e-reader. Helaas liet de dekking in mijn huis te wensen over. Dus terug naar Vodafone gegaan . Was er Wi-Fi bellen voor KPN beschikbaar geweest had ik nu van een mobiel KPN-abonnement genoten (dubbele data, extra TV zenders)... Maar ja, slechte mobiele dekking is voor mij geen optie. Het cynische is dat Vodafone wèl Wi-Fi bellen ondersteunt via mijn XS4ALL-aansluiting.
Reputatie 7
Badge +30
Het maakt niet uit via welke aansluiting je belt, dat kan elke aanbieder zijn. Dat moet ook wel want niet alle mobiele aanbieders hebben een (commercieel) vastnetwerk.
Reputatie 1
Wat jammer dat deze mogelijkheid er nog niet is. ... Maar ja, slechte mobiele dekking is voor mij geen optie.

Wij zijn door het uitblijven van VoWiIfi bij KPN en alle non-communicatie omtrent dit onderwerp overgestapt naar een provider die wel VoWifi aanbiedt. Zoals ook door BMJ aangehaald is bereikbaarheid belangrijker dan alle compleet voordelen. Wij waren al heel lang klant bij KPN hebben KPN zeer lang de kans gegeven om met VoWifi te komen, maar loyaliteit heeft een grens. KPN slaagt er tot op vandaag niet in om VoWiFi aan te praat te krijgen. Laat staan er iets over te communiceren wanneer VoWifi wel beschikbaar komt. 😥

Het is zo fijn om nu voor het eerst zonder problemen binnenshuis te kunnen bellen en gebeld te worden. Een aanrader voor iedereen met bereikbaarheidsproblemen binnenshuis om dus over te stappen naar een provider (Vodafone/Hollandsnieuwe/Tele2) die wel VoWifi aanbiedt
Ik stap vandaag nog over naar KPN ALS VoWiFi werkt. Zo niet: Blijf ik bij Vodafone...😯
Reputatie 7
Badge +30
Ik stap vandaag nog over naar KPN ALS VoWiFi werkt. Zo niet: Blijf ik bij Vodafone...😯Dan kan je het best nog even bij Vodafone blijven 😅 vandaag is er nog geen publiek beschikbare VoWiFi implementatie bij KPN.
Ik blijf me verbazen... ?
Het blijkt zelfs dat een B- partij als Tele-2 het al lang voor elkaar heeft! ?

En een premium partij als KPN zit nog steeds in de "testfase" ??? Misschien is premium niet meer van toepassing als andere partijen het wel voor elkaar krijgen en KPN zit nog steeds te proberen...?
Reputatie 1
Dan kan je het best nog even bij Vodafone blijven 😅 vandaag is er nog geen publiek beschikbare VoWiFi implementatie bij KPN.

@RobinFlikkema meldt op Tweakers :

Er is mij begin mei bevestigd dat: De nadruk ligt op het feit dat we een feilloze gebruikerservaring willen. Daarvoor zijn testen met de handset leveranciers noodzakelijk. Die lopen op dit moment nog.
In diezelfde email is aangeven wanneer er verwacht wordt VoWiFi/VoWLAN uit te rollen, en dat is eind dit jaar.



Concreet betekent dit dat bellen over WiFI / VoWifi er voorlopig nog niet in zit bij KPN. Reken er niet op dat VoWiFi nog in 2018 gaat komen. Daarvoor zijn de huidige problemen nog te groot.


De beginpost is hiermee de werkelijkheid geworden 😂

Admin: emoticon verwijderd nav huisregels
Toch best teleurstellend dat dit nog steeds niet mogelijk is. Zeker omdat er gewoon kleine gebieden zijn waar de ontvangst echt heel slecht is. Nu ook bijvoorbeeld op mijn werk waardoor ik serieus overweeg om over te stappen.
wizardtm:
Realiseer je dan wel een aantal zaken. Je zal een branded toestel moeten hebben van de (nieuwe) provider.
Het zal namelijk in 99% van de gevallen alleen werken met een Vodafone of Tele2 toestel met hun software. De keuze is beperkt en het betreft merendeel de duurdere toestellen.
Dus ergens een los toestel kopen en een sim only zit er niet . Ook je huidige toestel zal het niet doen. Ik begreep dat er mogelijk einde van dit jaar licht in de tunnel is v.w.b. KPN Wi-Fi bellen.

Reageer