Beantwoord

Bellen over WiFi (VoWifi) bij KPN

  • 5 april 2018
  • 36 reacties
  • 9758 keer bekeken

Reputatie 1
In 2016 heeft KPN met trots VoWifi aangekondigd voor 2017 maar inmiddels zijn we 3 maanden verder in 2018 en is VoWiFi er nog steeds niet.

'Volgend jaar bellen via WiFi'

KPN bevestigde deze week tijdens een bijeenkomst met investeerders dit jaar te komen met VoLTE en in 2017 met VoWIFI.

VoLTE kent een aantal voordelen dat de gebruikerservaring verbetert. Zo kun je gelijktijdig bellen en gebruikmaken van 4G en 4G+ datasnelheden, HD-geluidskwaliteit én de verbinding komt sneller tot stand.

In 2017 wil KPN bellen over WiFi introduceren (VoWiFi), zo werd maandag bekendgemaakt. Het toepassen van innovatie is de kern van de strategie van KPN. Door het vaste en mobiele netwerk verder te integreren, zullen klanten automatisch profiteren van de beste verbinding die beschikbaar is.

Of dat nu via WiFi is of via het mobiele netwerk. Dit zorgt enerzijds voor betere indoordekking omdat klanten automatisch overgaan op betere wifi, maar ook voor een ontlasting van het mobiele netwerk tijdens de piekuren. Bovenal krijgen klanten altijd de best mogelijke verbinding aangeboden.


Omdat alle KPNers de kaken stijf op elkaar houden ben ik op onderzoek gegaan en wat blijkt. KPN krijgt het zoals verwacht niet voor elkaar. Het certificeringstraject voor VoWiFi dat ism met toestelleveranciers doorlopen moet worden is te complex voor de KPN medewerkers die dit moeten uitvoeren. Hierdoor wordt de introductie datum keer op keer uitgesteld zonder dat klanten die hierop zitten te wachten geinformeerd worden.

Uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat men nog steeds aan het testen is en de betrokken KPNers krijgen het niet onder controle. 🤡 🤡 🤡 🤡

Concreet betekent dit dat bellen over WiFI / VoWifi er voorlopig nog niet in zit bij KPN. Reken er niet op dat VoWiFi nog in 2018 gaat komen. Daarvoor zijn de huidige problemen nog te groot.

Voor iedereen die niet langer kan wachten en geen vaste lijn (meer) heeft is overstappen naar Vodafone/Hollandnieuwe of Tele2 de enige oplossing.
icon

Beste antwoord door Erik_ 31 oktober 2018, 09:02

Goedemorgen! Het klopt dat VoWifi nu, voor een bepaald aantal toestellen, beschikbaar is. Je leest er meer over op kpn.com/mobielviawifi. Klanten krijgen in de eerste week van november ook een brief met info.

Goed om te horen dat de eerste ervaringen goed zijn, Leon!
Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Check, dat klinkt wel alsof het van hetzelfde kaliber is als het abonnement dat BBAM heeft. Dus dan zou ik verwachten dat het daarbij ook moet kunnen.

BBAM, je kunt nog een poging wagen op ons Zakelijk Forum, de collega's daar hebben net wat kortere lijnen omtrent zakelijke abonnementen en kunnen je hier waarschijnlijk meer over vertellen dan ik kan.
Hhelaas kan ik dat niet zien. Ik werk bij een groot concern waarbij we business kpn abonnementen hebben
Reputatie 7
Badge +27
Dat is goed om te horen, Birfo! Wat voor zakelijk abonnement heb jij? Het kan zijn dat er nog verschil is in soorten abonnementen waar het wel of niet op beschikbaar is.

Klopt het dat dit nog niet beschikbaar is voor KPN EEN zakelijke klanten?
Onze KPN Partner geeft aan het voor onze propositie nog niet beschikbaar is.

Ik zou graag vernemen wanneer deze optie voor alle abonnements vormen beschikbaar wordt.


Beste BBAM, ik heb een kpn zakelijk abonnement en VoWiFi is hierop beschikbaar en werkt prima.
Reputatie 7
Badge +27
BBAM, welkom! Ik heb nagevraagd of het ook voor zakelijke klanten beschikbaar is of komt. Helaas heb ik daar nog geen duidelijkheid over. Ga er voor nu dan ook maar vanuit dat het nog niet kan. Als we meer weten kom ik er op terug.

Reinder, jij ook welkom! Het zal op meer toestellen beschikbaar komen, maar welke en wanneer is ons niet bekend. Dit hangt af van wanneer de fabrikant het in een toestel beschikbaar maakt. Je kunt bij Samsung informeren of ze van plan zijn dit ook beschikbaar te maken voor de J5 (2016), en zo ja wanneer.
Goedemorgen! Het klopt dat VoWifi nu, voor een bepaald aantal toestellen, beschikbaar is. Je leest er meer over op kpn.com/mobielviawifi. Klanten krijgen in de eerste week van november ook een brief met info.

Goed om te horen dat de eerste ervaringen goed zijn, Leon!


Beste Erik,
Nu staat op je link mijn toestel Samsung Galaxy J5 2016 niet in de lijst en blijf ik nog steeds onbereikbaar omdat ik in een buitengebied woon. Voor mij zou dit een uitkomst zijn, kan je vertellen of dit op korte termijn ook voor mijn toestel beschikbaar word of dat ik een ander toestel kopen moet?
Ik hoor graag je reactie.
Goedemorgen! Het klopt dat VoWifi nu, voor een bepaald aantal toestellen, beschikbaar is. Je leest er meer over op kpn.com/mobielviawifi. Klanten krijgen in de eerste week van november ook een brief met info.

Goed om te horen dat de eerste ervaringen goed zijn, Leon!


Klopt het dat dit nog niet beschikbaar is voor KPN EEN zakelijke klanten?
Onze KPN Partner geeft aan het voor onze propositie nog niet beschikbaar is.

Ik zou graag vernemen wanneer deze optie voor alle abonnements vormen beschikbaar wordt.
YES het werkt met een Iphone 7 plus ios12.1.
Ik kan eindelijk thuis op de bank bellen......


THNX
Reputatie 7
Badge +27
Goedemorgen! Het klopt dat VoWifi nu, voor een bepaald aantal toestellen, beschikbaar is. Je leest er meer over op kpn.com/mobielviawifi. Klanten krijgen in de eerste week van november ook een brief met info.

Goed om te horen dat de eerste ervaringen goed zijn, Leon!
Hoera! Vandaag beschikbaar. Werkt tot nu toe goed met Samsung S8 in min. Nieuwbouwwoning met bijna geen 4G bereik.
Sinds vandaag heb ik via KPN op mijn Samsung S8 Vowifi. Ik zie namelijk een telefoon met wifi symbool boven in mijn scherm staan. Op tweakers zie ik een bericht van KPN staan dat het geactiveerd is.
wizardtm:
Realiseer je dan wel een aantal zaken. Je zal een branded toestel moeten hebben van de (nieuwe) provider.
Het zal namelijk in 99% van de gevallen alleen werken met een Vodafone of Tele2 toestel met hun software. De keuze is beperkt en het betreft merendeel de duurdere toestellen.
Dus ergens een los toestel kopen en een sim only zit er niet . Ook je huidige toestel zal het niet doen. Ik begreep dat er mogelijk einde van dit jaar licht in de tunnel is v.w.b. KPN Wi-Fi bellen.
Toch best teleurstellend dat dit nog steeds niet mogelijk is. Zeker omdat er gewoon kleine gebieden zijn waar de ontvangst echt heel slecht is. Nu ook bijvoorbeeld op mijn werk waardoor ik serieus overweeg om over te stappen.
Reputatie 1
Dan kan je het best nog even bij Vodafone blijven 😅 vandaag is er nog geen publiek beschikbare VoWiFi implementatie bij KPN.

@RobinFlikkema meldt op Tweakers :

Er is mij begin mei bevestigd dat: De nadruk ligt op het feit dat we een feilloze gebruikerservaring willen. Daarvoor zijn testen met de handset leveranciers noodzakelijk. Die lopen op dit moment nog.
In diezelfde email is aangeven wanneer er verwacht wordt VoWiFi/VoWLAN uit te rollen, en dat is eind dit jaar.



Concreet betekent dit dat bellen over WiFI / VoWifi er voorlopig nog niet in zit bij KPN. Reken er niet op dat VoWiFi nog in 2018 gaat komen. Daarvoor zijn de huidige problemen nog te groot.


De beginpost is hiermee de werkelijkheid geworden 😂

Admin: emoticon verwijderd nav huisregels
Ik blijf me verbazen... ?
Het blijkt zelfs dat een B- partij als Tele-2 het al lang voor elkaar heeft! ?

En een premium partij als KPN zit nog steeds in de "testfase" ??? Misschien is premium niet meer van toepassing als andere partijen het wel voor elkaar krijgen en KPN zit nog steeds te proberen...?
Reputatie 7
Badge +30
Ik stap vandaag nog over naar KPN ALS VoWiFi werkt. Zo niet: Blijf ik bij Vodafone...😯Dan kan je het best nog even bij Vodafone blijven 😅 vandaag is er nog geen publiek beschikbare VoWiFi implementatie bij KPN.
Ik stap vandaag nog over naar KPN ALS VoWiFi werkt. Zo niet: Blijf ik bij Vodafone...😯
Reputatie 1
Wat jammer dat deze mogelijkheid er nog niet is. ... Maar ja, slechte mobiele dekking is voor mij geen optie.

Wij zijn door het uitblijven van VoWiIfi bij KPN en alle non-communicatie omtrent dit onderwerp overgestapt naar een provider die wel VoWifi aanbiedt. Zoals ook door BMJ aangehaald is bereikbaarheid belangrijker dan alle compleet voordelen. Wij waren al heel lang klant bij KPN hebben KPN zeer lang de kans gegeven om met VoWifi te komen, maar loyaliteit heeft een grens. KPN slaagt er tot op vandaag niet in om VoWiFi aan te praat te krijgen. Laat staan er iets over te communiceren wanneer VoWifi wel beschikbaar komt. 😥

Het is zo fijn om nu voor het eerst zonder problemen binnenshuis te kunnen bellen en gebeld te worden. Een aanrader voor iedereen met bereikbaarheidsproblemen binnenshuis om dus over te stappen naar een provider (Vodafone/Hollandsnieuwe/Tele2) die wel VoWifi aanbiedt
Reputatie 7
Badge +30
Het maakt niet uit via welke aansluiting je belt, dat kan elke aanbieder zijn. Dat moet ook wel want niet alle mobiele aanbieders hebben een (commercieel) vastnetwerk.
Wat jammer dat deze mogelijkheid er nog niet is. Al jaren super tevreden met mijn XS4ALL-aansluiting en was voor mijn mobiele telefoonabonnement overgestapt naar KPN, wegens het voordeel van KPN-compleet en een gratis e-reader. Helaas liet de dekking in mijn huis te wensen over. Dus terug naar Vodafone gegaan . Was er Wi-Fi bellen voor KPN beschikbaar geweest had ik nu van een mobiel KPN-abonnement genoten (dubbele data, extra TV zenders)... Maar ja, slechte mobiele dekking is voor mij geen optie. Het cynische is dat Vodafone wèl Wi-Fi bellen ondersteunt via mijn XS4ALL-aansluiting.
Reputatie 7
Badge +30
Maar, je weet dat dit er helemaal los van staat en dat is eigenlijk gewoon kan met elke willekeurige VoIP aanbieder
Jammer dat je in dit informatietijdperk nog steeds niet thuis de tablet, pc of Google home kunt gebruiken voor een ''ouderwets'' telefoongesprek via kpn's Wifi .
Wil niet overstappen (heb al bijna 20 jaar een prima werkend pakket) maar het wordt wel verleidelijk.
Reputatie 7
Badge +30
Uit die tekst zou ikzelf niet de volgende conclusie trekken: Het certificeringstraject voor VoWiFi dat ism met toestelleveranciers doorlopen moet worden is te complex voor de KPN medewerkers die dit moeten uitvoeren.Maar gelukkig hebben forumbezoekers nu alle informatie om een conclusie voor hen zelf te trekken.

Robin
Reputatie 1
Ik wil hier mee bereiken dat bezoekers van dit forum genoeg informatie krijgen om zelf te kunnen beslissen welke ze geloven. En of dat nu mijn informatie is of jouw informatie is aan hen.

Robin
Prima dan hebben we hetzelfde doel. Ik ben benieuwd wat KPN tegen jou zegt mbt VoWiFi
Heel simpel: er wordt (nog steeds) druk gewerkt aan VoWiFi. De focus ligt met name op de "feilloze gebruikerservaring" en er lopen op dit moment nog testen i.c.m. fabrikanten.

(...)maar Jacob Groote heeft wel degelijk de status van VoWifi met mij gedeeld. Wat je probeert te doen is stemmingmakerij en dit doe je in je meeste reacties zonder iets zinvol toe te voegen. 😓Dit is niet waar. Naar aanleiding van mijn contact heeft Jacob Groote gezegd: "Ik heb het forum er nog eens op nagelezen. Dank voor de steun die je biedt richting de poster die mij zegt te citeren maar dat op geen enkele manier juist doet."

Robin[/quote]

@RobinFlikkema Dit is de letterlijke informatie die ik van JacobGroote heb gekregen

Heel vervelend om te lezen dat jullie met issues te maken hebben. Echter soms zijn zaken moeilijker op te lossen dan ze lijken. Met name om voor alle merken mobiele telefoons alles geregeld te krijgen zijn we meer zakenn tegen gekomen dan verwacht. En we willen het graag voor iedereen voor elkaar hebben.

We willen gebruik maken van ons IMS platform, met alle koppelingen naar ons core netwerk erbij. Dat is echt niet eenvoudig. Zeker niet omdat er verschillen zijn tussen Android en IOS telefoons. Die moeten we toch echt oplossen met instemming van bijvoorbeeld Apple. De testen zijn gestart zoals ik eerder aangaf. Voor mij betekent dat dat er licht aan het einde van de tunnel is.

Jacob Groote


Voor mij klip en klaar dat KPN verstoppertje speelt om te verbergen dat men onvoldoende kennis van zaken heeft om VoWifi conform persbericht in 2017 te realiseren 🤡
Reputatie 7
Kan iemand mij eens uitleggen wat het voordeel is van VoWifi?T grootste voordeel is dat je kan bellen zonder Mobiel bereik. Heb je dus een hele grote kelder of een groot kasteel waar weinig tot geen bereik is maar wel een dekkend WiFi netwerk kan je over dat WiFi netwerk bellen.

Al lang mogelijk als je gewoon belt via een SIP server die zowel via WiFi als Mobiel internet te bereiken is, maarja.
That's it? Ik heb toch al heel wat jaren een mobiele telefoon, maar het aantal keren dat ik geen bereik had is ongeveer op één hand te tellen. Dat is dan wel een heel klein voordeel.

Reageer