Beantwoord

Bericht van KPN dat automatische incasso is mislukt

  • 6 February 2020
  • 31 reacties
  • 1205 keer bekeken

Na de overgang van telfort naar kpn nu voor de tweede keer een bericht gekregen van kpn dat de automatische incasso is mislukt. is dit een phishing bericht of is dit het begin van dezelfde ellende waarom ik jaren geleden bij kpn ben weggegaan?
bericht:
Beste klant, de automatische incasso is mislukt. U hebt voor klantnummer xxxxx een betalingsachterstand voor uw mobiele factuur van .. euro. Betaal binnen 5 dagen via https://kpn.com/betaalnu? of ga zelf naar: kpn.com/betaalnu en log in met inlogcode. Mvg, KPN

Admin: bericht afgesplitst en nieuw topic aangemaakt voor je vraag.

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 7 February 2020, 19:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

Na de overgang van telfort naar kpn, hebben we als bedrijf op alle 4 de in gebruik zijnde nummers en via email een bericht gekregen van kpn, dat de automatische incasso is mislukt!! Aangezien KPN niet per email is te benaderen toch maar gaan chatten?? (tijdrovend en de antwoorden waren matig van begrip en standaard). Kan niet, mag niet, doen we niet, want het systeem…...  Een automatische incasso zonder toestemming vooraf is een overtreding. Dit schrijft de consumentenbond hierover:

Onterechte incasso

Een machtiging geef je schriftelijk of via een Digitale Incassomachtiging. Alleen deze machtigingen zijn geldig. Geef je een online machtiging (dus niet via Digitaal Incassomachtigingen, maar bijvoorbeeld als je ergens aanvinkt dat je het bedrijf machtigt) of een telefonische machtiging, dan is deze niet geldig en kun je hem terugdraaien.

Ook bij Xs4all is de kpn cultuur doorgedrongen, zij zijn net zo slecht geworden. ook voor ons is dit het begin van dezelfde ellende waarom ik jaren geleden bij kpn ben weggegaan?
 

 

“chatten met een medewerker” is een optie met een hoge kpn kwaliteit. je chat met een robot die een beperkt aantal antwoorden heeft. zou een leuke grap zijn voor lubach om een keer te laten zien. maar ondertussen blijf je zonder antwoord.

Binnen 2 uur na elkaar alweer een betalingsverzoek, kpn zit er boven op!

Reputatie 7
Badge +30

Hallo Weklee, TelfortKH, welkom op het forum!

 

Om eerst gelijk duidelijkheid te geven: het is geen phishing. Dit een legitiem van ons afkomstige mail. Die links zijn ook de daadwerkelijke links die wij gebruiken voor het betalen van achterstallige bedragen.

 

Echter: bij de overgang van Telfort naar KPN loopt je bestaande incassomandaat gewoon door. Dus deze weigeringen zouden niet moeten voorkomen. Graag kijk ik dit voor jullie na. Vul daarvoor dan ook je forumprofiel in en laat hier weten als je dit gedaan hebt. In de tussentijd raad ik wel aan om dan even handmatig te betalen. Dit om te voorkomen dat het (geautomatiseerde) achterstalligheidsproces verder doorloopt.

Zonder toestemming vooraf, kun je er met een bestaand mandaat wat gebruikt wordt i.c.m. een nieuwe incasssant en rekeningnummer wel incasseren. Is dit toegestaan? Nee!

In dit geval treft kpn een afnemer die dit niet vindt kunnen en door problemen uit het verleden zijn alle kpn rekeningen bij ons nog steeds geblokkeerd (gelukkig).

Het heeft overigens niets met het bedrag te maken, wel met het gedrag. Chatten via een computer, of een forum of wat dan ook. Goed voor het bedrijfsresultaat, slecht voor klanten communicatie.

O ja, bellen kan ook moet je wel even de tijd hebben en een medewerker treffen met verstand van zaken,  want “het systeem of geautomatiseerde berichtgeving” kan namelijk niet gewijzigd worden.

Gaaf vooral geen geld uit aan GOEDE service maar aan de eredivisie, wij hoeven niks van jullie.

 

Reputatie 1

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb daar eergisteren een uur  telefonisch aan besteed en kwam uiteindelijk bij financiele zaken/collections. Ze zouden het mandaat aanpassen, maar vandaag kreeg ik een e-mail dat de incasso geweigerd was. RaRa?? Ik heb nu met Ideal betaald, maar ik blijf dat niet doen.

Reputatie 1

Ik heb in het verleden na een geschil met KPN de machtiging meen ik ingetrokken. Lijkt zelfde probleem als dat van TelfortKH.

Als het een mandaat issue is, kan ik helaas zelf niet zo veel doen. Het is belangrijk om contact met je bank te zoeken en navraag te doen of er geen blokkade op staat. Als het daarna nog steeds misgaat is het belangrijk om telefonisch contact te zoeken met onze afdeling collections. Zij zijn de enige die dit soort zaken kunnen oplossen.  Ze zijn gratis te bereiken op 0800 0402

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust!

ondertussen heb ik een hele serie KPN pagina's afgezocht naar een oplossing voor dit probleem, zinloze chatsessies gehad met een verstandelijk beperkte robot en ben naar de KPN winkel geweest (vorige maand toen deze nog open was). daar verzekerde men mij dat het nu echt echt echt goed zou gaan met de incasso, zowel voor de rekening van mijn vrouw als voor mij, ECHT! vandaag weer bericht van KPN dat de automatische incasso is mislukt.

jaren geleden bij KPN vertrokken om precies dit soort ellende, ik heb niet de verwachting dat dit nog goed komt. als het al geregeld wordt komt er vast een ander probleem voor terug. hoop dat freedom internet snel on line komt!

Erg spijtig. Ik lees in je bericht niet dat je met collections gebeld hebt. Ik heb nog stille hoop dat zij iets voor je kunnen doen.

afdeling collections gebeld en een vriendelijke man gesproken. hij wilde eerst een andere datum op de incasso opdracht zetten, dan kwam het vast wel goed, dacht hij. dat leek mij een houtje touwtje oplossing met weinig kans dat het goed zou gaan. daarna heeft hij wat verder gezocht en kwam tot de ontdekking dat er iets fout was gegaan bij de bank. hij zou een bericht bij de bank achterlaten en dan kwam het wel goed… het was wel een goed idee om zelf ook nog met de bank te bellen. bij de bank gaf men aan dat er in de incasso opdracht van kpn een fout staat waardoor de bank hem tegenhoudt omdat men er niet zeker van is dat de klant akkoord is met de incasso. ik heb aangegeven dat het wat mij betreft ok was en nu zou het volgende keer wel goed moeten gaan.

is het een idee dat men bij kpn nagaat wat er fout staat in de incasso opdracht? bij de bank zei men me dat dit erg veel gebeurt bij oud telfort klanten. kpn vertelde me echter dat ik de enige ben…. :joy::joy:

vandaag voor het mobiel abonnement van de telefoon van mijn vrouw weer een melding gekregen van KPN: U ontvangt deze mail omdat de laatste factuur van uw mobiele dienst nog niet betaald is. De automatische incasso is mislukt omdat het rekeningnummer dat wij van u hebben onjuist is.
het rekening nummer gecontroleerd en dat is correct, net als in de vorige maanden.  ik verwacht dat ik morgen een melding krijg mbt mijn eigen nummer. ik was van plan over te stappen naar freedom internet zodra dit in de lucht is. de onmacht van KPN om een dergelijk probleem op te lossen biedt echter zo weinig hoop voor de toekomst dat ik nu op zoek ga naar een andere aanbieder. hoe is het mogelijk dat er nog klanten zijn bij KPN? jaren geleden vertrokken bij kpn omdat er ook toen onoplosbare administratieve problemen waren, dwz kpn kon het niet oplossen. wat heb ik er zelf aan gedaan om dit op te lossen?

  1. met de robot kleuter van kpn gechat. (heeft zeer beperkte antwoorden opties
  2. internet afgezocht naar oplossingen hiervoor
  3. diverse keren melding gedaan op dit forum
  4. naar de kpn winkel geweest (pre-corona dus)
  5. gebeld met de afdeling collections waar een non-oplossing werd voorrgesteld
  6. gebeld met de bank
  7. maar weer eens wat op dit forum gezet

o ja, kpn beweert steeds dat ik de enige ben met dit probleem maar op internet zie ik toch iets anders. ook bij de bank werd gezegd dat er veel mensen zijn waarbij dit fout gaat.

Ai, wat een narigheid. Ik val in herhaling maar er is toch maar een partij binnen KPN die hier over gaat. Dat is collections. Ik kan hier zelf helaas niks aan doen.

Hallo @weklee , zelf heb ik de SNS-bank, als de SNS een incasso-opdracht krijgt  die ik nog niet (eenmalig) geaccordeerd heb krijg ik daar een e-mail van. Die ik daar niets mee wordt er niet geïncasseerd.

Zo ook bij de overgang van mobiel TFT naar KPN.

Een incasso van KPN kende de bank dus (nog) niet en meteen door mij geaccordeerd en gaan de automatische incasso's gewoon goed.

Bij jouw zal het niet veel anders zijn, als er voor de 1e keer een aut. incasso aangeboden wordt moet deze door de cliënt geaccordeerd worden, ik weet natuurlijk niet hoe jouw bank met dat soort zaken omgaat.

CC @Erwin_ 

 

Ai, wat een narigheid. Ik val in herhaling maar er is toch maar een partij binnen KPN die hier over gaat. Dat is collections. Ik kan hier zelf helaas niks aan doen.


kpn gaat dit ongelooflijk ingewikkelde probleem niet kunnen oplossen.

Hallo @weklee , zelf heb ik de SNS-bank, als de SNS een incasso-opdracht krijgt  die ik nog niet (eenmalig) geaccordeerd heb krijg ik daar een e-mail van. Die ik daar niets mee wordt er niet geïncasseerd.

Zo ook bij de overgang van mobiel TFT naar KPN.

Een incasso van KPN kende de bank dus (nog) niet en meteen door mij geaccordeerd en gaan de automatische incasso's gewoon goed.

Bij jouw zal het niet veel anders zijn, als er voor de 1e keer een aut. incasso aangeboden wordt moet deze door de cliënt geaccordeerd worden, ik weet natuurlijk niet hoe jouw bank met dat soort zaken omgaat.

CC @Erwin_ 

 


HoI @JanD mijn bank is de Rabo, vorige maand alles gecontroleerd en goed gezet, er zat een fout in de incasso opdracht van kpn. fout eruit gehaald, akkoord gegeven voor incasso van kpn en het bank rek nr van kpn en dan staat het goed bij de bank neem ik dan aan.  de oplossing van kpn collections was om een andere datum aan de incasso te koppelen, daarna zou het wel goed gaan…. de medewerker kon niet verklaren waarom het dan goed zou gaan. hij gaf alleen aan dat hij een snelle “oplossing” bood omdat de klanten vaak een kort lontje hebben. ben hier nu vanaf de overgang naar kpn mee bezig en kpn gaat dit echt niet op kunnen lossen. ze werken met protocollen en niemand gaat zich in een probleem verdiepen. dat zie je ook weer aan de reactie van @Erwin_  afschuiven maar is troef.

het is echt niet veel werk om het bedrag handmatig over te maken maar wat vooral irriteert is de onwil/onmacht van kpn om dit probleem op te lossen. dat is precies zoals ik het bedrijf ken uit het verleden en dat geeft geen vertrouwen om verder te gaan met deze club. buiten mijn schuld weer bij ze terecht gekomen en dat is wel zuur, je bent zoveel tijd bezig om het allemaal uit te zoeken en te regelen. aangezien er nu ook geen enkele reactie meer komt van kpn nu bezig met de overstap.

Ik betreur dat je er zo tegenaan kijkt. Ik heb geprobeerd uit te leggen bij wie je voor dit soort problemen moet zijn. Als ik zelf de kennis en middelen had, had ik uiteraard graag voor je aangepast.

KPN heeft voor dit soort financieel gerelateerde problemen een aparte afdeling: collections. Deze mensen hebben de rechten en de kennis om hier goed advies in te geven. 

Het is geen onwil, dat verzeker ik jou. 

 

dank voor je reactie Erwin. Hoe vaak moet ik bellen met collections om dit opgelost te krijgen? Ik geloof niet dat ze dat kunnen/willen.

Ik moet er van uit gaan dat mijn collega's daar bekwaam zijn, @weklee .  Natuurlijk zijn we een groot bedrijf en  ik zou liegen als ik zou zeggen dat álle medewerkers van KPN het altijd bij het juiste eind hebben. We blijven mensen. Ik mag er van uit gaan dat de  overgrote meerderheid van mijn collega's vriendelijk en behulpzaam zijn, dus ik zou er gewoon nog een belletje aan wagen en het verhaal nogmaals toelichten. 

Ook bij mij mislukt steeds de automatische incasso van KPN bij ING; voldoende saldo, geen blokkade, maar toch betaal ik nu elke maand handmatig via iDeal.

In 2016 heb ik KPN geblokkeerd (na opzeggen backupdienst KPN online). Zelf zie ik KPN niet staan bij geblokkeerde incassanten. Volgens ING is er vandaag de dag ook achter de schermen geen blokkade te zien in hun systemen en biedt KPN het mandaat op een verkeerde manier aan.

KPN heeft tot twee maal toe een nieuw mandaat ingediend. Er zal nu vast een derde moeten komen. Beide partijen wijzen naar elkaar; ik geef aan waar de hik in het systeem zou moeten zitten maar tot nu toe zonder goed resultaat.   

Hier een soortgelijk probleem :

https://forum.kpn.com/kpn-compleet-voordeel-91/incasso-misluikt-maandelijks-490270

Met oplossing.

Nu staat er helaas niet bij hoe de vraagsteller daar achter gekomen is, ws door langdurig met een klantenservice te communiceren, het zou zo veel mooier zijn als de bank een melding geeft van een geblokkeerde incasso poging.

Maar banken zijn bepaald niet scheutig met dit soort berichten, hoe de diverse soorten incasso’s precies in z’n werk gaan is ook een goed bewaard geheim.

Ik ben bij de ING weggegaan oa omdat men het laatste inlogtijdstip weg heeft gehaald.

Om uiteindelijk helemaal van die bank af komen kostte nog aardig wat moeite, en ik had al nooit gekozen voor die bank maar was er -zoals zovelen- terecht gekomen via de postbank route, en daar was ik bewust op overgestapt wegens zijnde de eerste digitale bank, pre internet.

Maar dat laatste allemaal ter zijde.

@Elvee33 : Erg jammer om te lezen dat je zo van kastje naar de muur gaat. Helaas moet ik in herhaling vallen want dit is niet mijn expertise. Ik vermoed dat je ook al meerdere keren hebt gebeld met collections? Dit is toch écht de partij die hier bij moet kunnen helpen.

Hier een soortgelijk probleem :

https://forum.kpn.com/kpn-compleet-voordeel-91/incasso-misluikt-maandelijks-490270

Met oplossing.

Nu staat er helaas niet bij hoe de vraagsteller daar achter gekomen is, ws door langdurig met een klantenservice te communiceren, het zou zo veel mooier zijn als de bank een melding geeft van een geblokkeerde incasso poging.

 

Mij is door ING verzekerd, dat er geen blokkade (meer) is, ook niet ergens onzichtbaar voor mij. In de app van ING krijg je een bericht, wanneer een incasso mislukt. Sterker nog, toen ik KPN belde, hadden ze nog geen terugkoppeling van ING ontvangen van de mislukte incasso.