Beantwoord

Bestellen voor oma ten tijde van Corona

  • 4 April 2020
  • 5 reacties
  • 92 keer bekeken

Goedenavond,

 

Via deze weg wil ik vragen of er een procedure is waarop er veilig, maar soepel een telefoon + abonnement besteld kan worden voor iemand anders. 

 

Aanleiding:

De telefoon van mijn oma werkt niet meer en zij krijgt normaal gesproken hulp bij het bestellen van dit soort dingen van een van haar kleinkinderen (zoals ik). Dat is, door de tijd waar we nu in leven, natuurlijk niet zo handig. Ik wil haar graag helpen om via de telefoon snel weer contact te kunnen hebben. Juist nu is dat natuurlijk belangrijk.

 

Idee wat ik met haar besproken heb:

Ik bestel de telefoon en laat hem bij mij bezorgen. Ik installeer de telefoon en leg hem dan bij haar achter het huis. Het idee is natuurlijk wel dat zij er voor betaald. In ieder geval voor de abonnementskosten. 

 

Overweging:

Nu kan ik me heel goed voorstellen dat er omwille van fraude strenge richtlijnen zijn over hoe dit te doen. Ik ben benieuwd of er een manier is waarop ik haar niet in op een soort speurtocht door haar huis moet laten gaan. Als dat betekent dat er in eerste instantie iets op mijn naam komt en we dat vervolgens moeten omzetten vind ik dat ook goed. Ik hoor graag wat de opties zijn die jullie zien!

 

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag. Ik hoop dat jullie kunnen helpen om dit mogelijk te maken.

 

Met vriendelijke groet,

Timo

icon

Beste antwoord door Susan_ 5 April 2020, 13:31

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Regelneef, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht!

Het zijn inderdaad rare tijden, en voor dit soort gevallen moeten we inderdaad wat anders verzinnen. Het beste wat je op dit moment kan doen is:
Een abonnement nemen op jouw naam, inclusief toestel (of los kopen). Let hierbij wel op dat we een BKR registratie moeten doorgeven bij toestellen die duurder zijn dan €250,-. Nu denk ik dat je oma niet per se het duurste toestel hoeft, maar ik wil dit toch even benoemen. Eenmaal het toestel in handen kan je het voor haar installeren en gereed maken en bij haar afleveren (veilig en op afstand, zoals je aangeeft). 

Alles staat dan op jouw naam. Maar gelukkig kan je ook een contractovername regelen, op een moment dat het misschien weer wat rustiger is. Dit kan online, alleen weet ik niet hoe goed jouw oma is met digitale middelen. Het kan ook in de KPN winkel (met beide personen aanwezig). 

Wel belangrijk om te weten is, zij wil denk ik haar huidige 06-nummer behouden. Is dat nummer nu ook al bij KPN, of bij een andere provider? Indien bij KPN dan heeft zij denk ik al een abonnement (of prepaid) en kan ze misschien verlengen. Dan gaat het iets anders dan hierboven omschreven. Indien bij een andere provider, dan moet er nummerbehoud aangevraagd worden.

Je zou ook alleen los een toestel kunnen aanschaffen eerst, en later een sim only bestellen.

Hoi @Susan_ ,

Bedankt voor je reactie! Dit wil ik waarschijnlijk gaan doen. Vind het prima om de kosten eerst op mijn naam te hebben. Er zit nog wel een aandachtspunt. Zij heeft Internet & TV van KPN. Ik niet. Kunnen we daar nog iets op bedenken? Want als het op mijn naam komt, krijg ik waarschijnlijk niet die korting en zij dus ook niet. Juist omdat zij bij alle andere zaken bij KPN zit leek het me handig (zowel qua kosten als communicatie) om ook het abonnement hier af te sluiten. 

 

Verder heeft ze tot nu toe altijd met prepaid gebeld, maar wilde ze al een tijdje overstappen naar een abonnement. Dat gaan we nu dus maar meteen doen. Ik hoor vandaag welke provider ze voor haar prepaid bellen gebruikte. Ze wilt zeker nummerbehoud. 

 

Het losse toestel + sim only is ook nog wel een goede suggestie. Daar ga ik ook even naar kijken. Dat scheelt wellicht wat geregel. 

Als we gaan voor de optie losse toestel + sim only.. dan zijn er twee andere dingen die spelen.

  1. Heeft ze het juiste formaat simkaart
  2. Bij wie regelt ze nu het prepaid

Daar ga ik even achteraan. Voor punt 1 is natuurlijk wel weer de vraag hoe kan ik die handig laten bestellen bij mij terwijl het haar nummer is. Anders ontstaat er natuurlijk hetzelfde probleem. Mocht je daar nog een insight hebben dan hoor ik het graag. 

Reputatie 7
Badge +21

@Regelneef, de naam van het abonnement heeft geen invloed op eventuele voordelen. Het adres wél! Maar dat kan, nadat het abonnement is ingegaan en jij het toestel hebt afgeleverd, gewijzigd worden (door jou, als contractant). Als je, als het adres gewijzigd is, samen met het klantnummer van haar vaste diensten, de voordelen online aanvragen.

Antwoord op je vragen in het latere bericht: 
1. Een nieuwe klant bij KPN krijgt altijd een nieuwe 3-in-1 simkaart. Deze kan in het juiste formaat uitgedrukt worden.​​​​​​ Staat dit (eerst) op jouw naam en adres, is dat geen enkel probleem.
2. Dat kan ik helaas niet controleren (behalve als het Telfort of KPN is). Alle informatie over nummerbehoud vind je hier.

Kom je hiermee weer wat verder?

Reputatie 7
Badge +21

@Regelneef, ik ben erg benieuwd waar je nu voor gekozen hebt én of je het al bij je oma hebt gekregen :blush:

Reageer