Beantwoord

BUITEN EU roaming uitzetten aan providerskant

• 13 mei 2017
  • 50 reacties
  • 2095 keer bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

@Joran BEDANKT !! Ik zag de sms toen ik gisterochtend landde in Frankfurt, en direct daar weer data kon gebruiken:
Fantastisch !!
@Joran Zou je vanaf 27/10 t/m 03/11 mijn buiten EU data roaming aan de providerskant weer willen uitschakelen, ik ga nl. weer een week naar de USA.
Laat het even weten :-)
Alvast bedankt !☺
Rudi
Reputatie 7
Badge +28
Zeker! Ik kan het ook nu vast uitzetten als je niet meer naar een ander EU land gaat? In Nederland blijf je gewoon werkend 4G houden. Anders wordt het 25/10 tot 4/11 , in verband met mijn eigen aanwezigheid. Of ik regel even een collega die het op de gewenste dagen doet. Laat maar weten 🙂
@Joran Tuurlijk, het kan nu ook al uit, en dan 4/11 weer aan 🙂 geen probleem, bedankt voor de service !
Reputatie 7
Badge +28
Geregeld! 👌 Ik heb een agendapunt ingesteld voor 4/11 en stuur een bericht zodra het weer aanstaat.
Reputatie 7
Badge +28
Goedemorgen! Het is toch iets later geworden, roaming staat weer ingeschakeld.
Goedemorgen! Het is toch iets later geworden, roaming staat weer ingeschakeld.
NO worries.... (moet toch nog wakker worden van mijn JetLag) *THANKS* Prima service !!
Rudi
Reputatie 7
Wanneer komt KPN, net als de concurrent, met functionaliteit waarmee je zelf roaming kunt blokkeren en weer aanzetten.

Reputatie 7
Badge +28
Staat nog steeds niet in de planning. Ik ben wel benieuwd naar de use cases. In dit topic hebben we een wat unieke situatie met een extra-sim-omschakel hoesje waarbij roaming niet is uit te schakelen. Normaal gesproken doe je dat gewoon in het toestel lijkt me? Mijn verbetervoorstel is een tijd terug niet in behandeling genomen. Ik wil het met alle plezier nog eens proberen.
Reputatie 7
Het liefst zou ik zien dat roaming niet aan hoeft te staan binnen de EU, zodat je het eigenlijk, net als vroeger, standaard uit kunt hebben staan.
Ik heb dit voorstel ook bij T-Mobile ingediend, maar ook daar helaas nog geen aanpassingen.
Reputatie 2
Maar is niet gewoon Internet bescherming buitenland de oplossing?
https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/instellingen.htm

Je kunt wel bellen/gebeld worden/smsen, maar je data doet niets zonder een bundel...
Reputatie 7
Maar is niet gewoon Internet bescherming buitenland de oplossing?
https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/instellingen.htm

Je kunt wel bellen/gebeld worden/smsen, maar je data doet niets zonder een bundel...

Ik lees daar geen mogelijkheid om beschermd te zijn zonder het afnemen van een Extra bundel voor buiten de EU en dan ben je dus minimaal €9,99 kwijt.

Er lijkt immers geen mogelijkheid om BESCHERMING AAN naar 1266 te smsen, de bescherming lijkt alleen aangezet te kunnen worden door het afnemen van zo'n extra bundel.
Reputatie 2
Ja... Zo zou je 'm ook kunnen lezen. Mijn ervaring was in ieder geval in de VS begin dit jaar dat zonder bundel ik niet kon internetten. Hetzelfde gold voor St. Petersburg afgelopen zomer, net zoals aan boord van het cruiseschip.... En ik had geen bundels gekocht..! En "BESCHERMING AAN" werkte dacht ik wel.... Maar wellicht dat Joran het kan bevestigen..?
Reputatie 2

Reputatie 7
Ja... Zo zou je 'm ook kunnen lezen. Mijn ervaring was in ieder geval in de VS begin dit jaar dat zonder bundel ik niet kon internetten. Hetzelfde gold voor St. Petersburg afgelopen zomer, net zoals aan boord van het cruiseschip.... En ik had geen bundels gekocht..! En "BESCHERMING AAN" werkte dacht ik wel.... Maar wellicht dat Joran het kan bevestigen..?
Ik hoop inderdaad dat @Joran wat meer duidelijkheid kan verschaffen t.a.v. het aan en uit kunnen zetten van de bescherming. Ook de faq pagina hierover geeft geen duidelijkheid. De onderstaande tekst wordt daar vermeld, maar hoe je dat dat voor elkaar krijgt?

En de vraag daarbij is dan ook direct wat men nu onder het buitenland verstaat immers voor EU landen wil je internet juist niet meer blokkeren.

Ik denk dat KPN er vanuit gaat dat de abonnee op zijn/haar telefoon roaming standaard uit hebben staan of anders wel uit zetten als ze naar het buitenland gaan. En daar zit hem nu juist de crux. De abonnee heeft roaming tegenwoordig standaard aan staan immers ook voor binnen de EU moet roaming aan staan. Ik pleit er juist voor dat je roaming niet meer hoeft aan te zetten binnen de EU zodat je met roaming uit binnen de EU kunt Internetten maar buiten de EU (en dus ook op schepen) automatisch beschermd bent.

Edit: Ik zie nu jouw screenshot van dat smsje. Dat ziet er goed uit, nu maar hopen dat KPN heel duidelijk gaat communiceren/publiceren wat je dan moet smsen. En helemaal mooi zou het zijn als deze bescherming standaard bij het activeren van een sim kaart aangezet zou worden.
Reputatie 7
Beste @Joran, zou jij voor mij de bescherming buiten de EU voor het 097 nummer vermeld in mijn profiel aan kunnen zetten?
Dit is het 500MB Mobiel Internet sim-kaartje dat ik aangeschaft heb om geld te besparen en daarmee kan je geen smsjes versturen.

Dit kaartje is door mijn zoon in gebruik en hij vertrekt binnenkort weer een weekje naar verweggistan. Ik wil hem, of eigenlijk mijn bankrekening, beschermen tegen het (per ongelijk) verbruiken van data in verweggistan.

Ik hoop dat het via mijnKPN mogelijk gaat worden om gewoon zelf deze bescherming uit en aan te kunnen zetten.
Reputatie 7
Badge +28
Interessant dit, ik begreep (ook) dat deze blokkering alleen werkt als een buitenlandbundel verbruikt is. De tekst lijkt te bevestigen dat dit roaming alleen uitschakelt buiten de EU, dit is precies wat @rudivd nodig heeft. Ik vraag het nog even na voor de zekerheid en doe direct het verzoek dit aan te vullen op de website. Dan is dit ritueel misschien niet meer nodig in de toekomst ;)

@wjb: Ik heb vooralsnog alleen de mogelijkheid dataroaming helemaal uit te schakelen, waardoor het dus niet werkt buiten Nederland. Ik ga ervan uit dat de OnePlus 5T de mogelijkheid biedt dataroaming uit te schakelen voor de 2e simkaart. In dit topic hebben we een wat unieke situatie met een sim-omschakel-hoesje die deze instellingen niet biedt. Als ik de blokkering aan onze kant moet instellen is dat geen probleem. Maar alleen een buiten-de-EU-blokkade heb ik nog niet. Laat maar weten!
De vraag is, of dit ook werkt als je *geen* (extra) buitenland (buiten EU) bundel aanschaft 🙂
Reputatie 7
@wjb: Ik heb vooralsnog alleen de mogelijkheid dataroaming helemaal uit te schakelen, waardoor het dus niet werkt buiten Nederland. Ik ga ervan uit dat de OnePlus 5T de mogelijkheid biedt dataroaming uit te schakelen voor de 2e simkaart. In dit topic hebben we een wat unieke situatie met een sim-omschakel-hoesje die deze instellingen niet biedt. Als ik de blokkering aan onze kant moet instellen is dat geen probleem. Maar alleen een buiten-de-EU-blokkade heb ik nog niet. Laat maar weten!
Het gaat mij alleen om de buiten-de-EU-blokkade, binnen de EU moet mijn zoon gewoon data kunnen gebruiken. Uiteraard kan je op deOnePlus 5T dataroaming uitschakelen, maar het is mij juist te doen om het per ongeluk inschakelen te voorkomen en dat niet alleen ter bescherming van mijn bankrekening, maar van de bankrekening van "de abonnee". Je hoeft dus nu niets te doen met mijn 097 nummer, maar ik kijk wel uit naar het moment dat deze use-case in mijnKPN ondersteund gaat worden.

Interessant dit, ik begreep (ook) dat deze blokkering alleen werkt als een buitenlandbundel verbruikt is. De tekst lijkt te bevestigen dat dit roaming alleen uitschakelt buiten de EU, dit is precies wat @rudivd nodig heeft.
En dit is ook precies wat ik nodig heb en wat al die abonnees nodig hebben die onverwacht met aanzienlijke kosten geconfronteerd worden omdat ze onder de rook van Turkije op een Grieks eiland vertoeven.

Ik vraag het nog even na voor de zekerheid en doe direct het verzoek dit aan te vullen op de website. Dan is dit ritueel misschien niet meer nodig in de toekomst ;)
Voor Mobiel Internet simkaarten is het heel belangrijk om dit ook via mijnKPN te kunnen doen immers met een Mobiel Internet simkaart kan je geen smsjes versturen.
Reputatie 2
De vraag is, of dit ook werkt als je *geen* (extra) buitenland (buiten EU) bundel aanschaft :-)

Proefondervindelijk is dat hetgeen dat bij mij het geval was... En het screenshot van het SMSje bevestigt dat ook... Maar het zou inderdaad mooi zijn als de site geüpdatet wordt zodat het meteen 100% duidelijk is.
Reputatie 7
Badge +28
Het duurde even maar @RobbertV heeft helemaal gelijk. Met de introductie van "Roam like home" is deze functionaliteit toegevoegd aan de internetbescherming. Dat mag wat duidelijker vermeld worden op de site (en aan de medewerkers 🙄), ik ga daar werk van maken.

@rudivd: Hoewel ik het leuk vond je het afgelopen jaar zo te kunnen helpen kan het dus een stuk makkelijker. Als je "bescherming aan" sms't naar 1330 wordt dataroaming buiten de EU geblokkeerd. Je hoeft dus ook niet meer moeilijk te doen als je op een buitenlands vliegveld bent, nog veel handiger.

@wjb: Of er een keuzeoptie in MijnKPN komt voor data-only abonnementen kon nog niet worden bevestigd. Wel wordt deze blokkering ergens volgend jaar standaard ingeschakeld voor alle klanten. Het staat onder voorbehoud gepland voor Q2 2019. Ik ga ervan uit dat er dan een keuzeoptie moet komen in MijnKPN, anders kunnen klanten met data-only niet meer buiten de EU roamen als ze dat wel zouden willen. Als daar meer over bekend worden zal ik het hier laten weten.
@Joran mooi dat ik het zelf (nu) kan doen. In ieder geval nogmaals heel erg bedankt voor de support de afgelopen tijd 😃
@joran Hallo :-)

Na een tijdje even terugkomen op het uitzetten van "buiten EU" roaming, vandaag even geprobeerd om "BESCHERMING AAN" of "bescherming aan" (zonder " uiteraard) te sms-en naar 1330, om te zien of de voorgestelde oplossing werkt. (alvast voor de vakantie....)
Helaas, ik krijg de melding per sms terug dat de opdracht niet wordt herkend... VREEMD, of is de functionaliteit van "BESCHERMING AAN" zonder een (buitenland) bundel te hebben veranderd, en werkt het toch niet als je geen bundel hebt aangeschaft !?

Misschien weet jij meer ?!

R.
Reputatie 7
@wjb: Of er een keuzeoptie in MijnKPN komt voor data-only abonnementen kon nog niet worden bevestigd. Wel wordt deze blokkering ergens volgend jaar standaard ingeschakeld voor alle klanten. Het staat onder voorbehoud gepland voor Q2 2019. Ik ga ervan uit dat er dan een keuzeoptie moet komen in MijnKPN, anders kunnen klanten met data-only niet meer buiten de EU roamen als ze dat wel zouden willen. Als daar meer over bekend worden zal ik het hier laten weten.
@Joran, heb je al een update nu de vakanties weer voor de deur staan.
Reputatie 7
Badge +28
Het moet 1266 zijn @rudivd, sorry daarvoor. 1330 lijkt specifiek over bundels te gaan.

@wjb: Nee, maar ik heb navraag gedaan. Ik laat het weten!

Reageer