Beantwoord

Buitenlands ID (EU) en mobiel abonnement (mijn ervaring)

  • 11 August 2019
  • 4 reacties
  • 1469 keer bekeken

Hoi,

Allereerst een pluim naar alle medewerkers van kpn die mij super hebben geholpen , daar ligt het absoluut niet aan, het is gewoon niet voor iedereen duidelijk denk ik.

Ik pen dit even neer voor ieder die tegen het feit aan loopt dat je het antwoord krijgt dat je sinds 2017 niet meer met een (buitenlands) belgisch ID je abonnement kan verlengen / wijzigen … en wat je moet doen

ik heb een belgisch id, woon reeds 15 jaar in nederland en ben sindsdien ook klant bij kpn
ik wou zoals ik altijd doe om de 2 jaar mijn abonnement online verlengen maar kwam voor het feit te staan dat ik mijn GELDIG belgisch ID niet meer kon invullen, dan maar even bellen om dit op te lossen dacht ik.
Daar kreeg ik te horen dat door een nieuwe wet in 2017 het niet meer mogelijk is met een pas anders dan een geldig nederlands bewijs je online aan te melden, ook telefonisch kon dat niet meer, maar dat kon wel nog in de winkel. Dus ik naar de winkel in arnhem, belgisch id afgegeven en kreeg te horen nee meneer die pas is geen geldige pas … eu excuseerd u mij ??? meneer nam niet eens de moeite om een poging te wagen dit nummer in het systeem in te voeren ( 3 man op de vloer, geen klanten in de winkel, erg … maargoed ), terug naar huis nogmaals kpn gebeld en toen kreeg ik te horen dat het met een ind pas wel kan, die kan ik aanvragen duurt wel 4 maanden en 70 euro maar ja … dat gaan we dus niet doen he

ik kreeg zoveel tegenstrijdige dingen te horen dat ik er zelf bijna niet meer uit kwam, maar we geven niet op.

Ik ben hierna naar een andere winkel van KPN gegaan ( in doetichem ) en die man was verbaasd toen ik zei dat kan niet meer wat nu, 5 min laten was het abonnement geregeld (kaartnummer is het nummer wat je nodig hebt (staat voorop je id, laat de streepjes weg)) … ik bedoel maar … de aanhouder wint, dit hele zaakje heeft me zowat 2 dagen gekost om te regelen
nog even dit, niet onbelangrijk :
Hou er rekening meer als je een nieuw abonnement wil afsluiten dat je bij de gemeente even een BRP formulier ( kost +/- 4 euro) aanvraagt zodat kpn weet dat je ook daadwerkelijk in nederland woont, want dat is eigenlijk het grootste probleem hier en daaarom is die wet er ook gekomen.
Hou er ook rekening mee als je toestel boven de 250 euro zit dat er dan een BKR toetsing is.

LET OP : wel naar KPN winkel gaan , gewone telefonie winkel kan dit niet 🙂 ( heb ik ook geprobeerd )

@Kpn asjeblief voor het behoud van je vaste klanten stuur even een memo rond naar jullie winkels met de procedure hoe dit moet, in doetichem weten ze het, dit is geen kritiek enkel een heads up.
icon

Beste antwoord door Bart_ 13 August 2019, 14:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Mike Mat Welkom hier op het KPN Forum en hartelijk dank dat je de tijd en moeite hebt genomen om je verhaal hier te doen. Ik ben als eerste blij om te horen dat je hebt volgehouden en dat je er in bent geslaagd om je abonnement te laten verlengen. Wat ik -samen met jou- heel bijzonder vind is dat het je verschillende informatie hebt gekregen en dat je zelfs niet bent geholpen in één van onze winkels.

Het is heel simpel: je Belgische paspoort is een volledig geaccepteerd identificatiebewijs en de collega in de KPN-winkel had dit gewoon kunnen gebruiken. Ik vind het daarbij ook erg bijzonder dat je aan de telefoon vervolgens de suggestie kreeg over een IND-pas. Gelukkig ben je in Doetinchem goed geholpen en is het in orde gekomen. Zo'n BRP-formulier kan gevraagd worden, maar in principe is een geldig paspoort uit een EU-land al echt voldoende. Ik kan niet anders dan je mijn excuses aanbieden voor de verwarrende gang van zaken.

Beste,

Het is ‘grappig’ te lezen dat KPN-medewerkers excuses aanbieden voor de gang van zaken. Mijn vrouw is Belgisch, woont al 15 jaar in Nederland, heeft al net zolang een KPN-abonnement en liep zojuist (2021 dus!!) tegen exact dit probleem op. Haar ID werd niet geaccepteerd, voor verlengen werd zelfs een uittreksel gevraagd en een toestel aanschaffen was al helemaal uit den boze. Ik vind dit bijzonder opmerkelijk. Volgens mij mag dit niet, of er zit iets goed fout in het systeem. 

Met groet,

Frank

UPDATE: zoals door Bart_ al aangegeven: bij kpn winkel geen enkel probleem. De medewerker had alleen geen  idee waarom het bij telefoonwinkels niet lukt. Wel wist hij dat het online onmogelijk is, maar daar wist hij de reden (ook) niet van. Tijdens de lockdown moesten/mochten zij openblijven om mensen met een niet Nederlandse IDde mogelijkheid te geven hun telefoon te blijven gebruiken. Ik zou toch zeggen dat hier iets raars aan de hand is. Dat zou simpeler (lees: beter) moeten kunnen lijkt mij.

Hier exact hetzelfde, maar dan met een zakelijk abonnement.

Ongeveer een uur lang met verschillende personen van de klantenservice gesproken, uitkomst: nee, met een buitenlands ID is het niet mogelijk, niet eens verlengen kon ik. Ik zei dat ik mij niet kon voorstellen, dat het de bedoeling of uitkomst van de genoemde wetswijziging zou zijn, dat het letterlijk onmogelijk zou zijn, om een abonnement te verlengen, maar men bleef stug volhouden dat dat helaas zo was. Doorverbinden met een leidinggevende kon helaas ook niet.

Nu lees ik hier dat het wel moet kunnen en dat is ook alleen maar logisch.

Ik persoonlijk vind deze service dan ook ondermaats en puur uit gemak zal ik morgen even naar de kpn zakelijk winkel gaan. Zin om nog langer klant van kpn te zijn heb ik namelijk niet en dat na meer dan 20 jaar klant geweest te zijn. Ik heb zelfs nog een planet.nl email adres...

Zojuist heb ik bovendien contact opgenomen met T-mobile, daar heeft men voor een zakelijk abonnement een inschrijving KVK, een Nederlands Iban en een Europees ID document nodig. 

Ik ben zo goed als weg!

Â