Beantwoord

Bundeltegoed na verlengen abonnement klopt niet

  • 2 December 2021
  • 15 reacties
  • 292 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemorgen,

Ik heb halverwege november mijn mobiele sim only abonnement verlengd. De volgende dag startte deze en ik zag dat ik een halve bundel had tot eind van de maand. Prima dacht ik, nog een halve maand te gaan, dus een halve bundel is helemaal prima.

Nu is de nieuwe maand gestart en nu heb ik een bundel van 3GB (heb een abo van 10GB) welke 8 dagen geldig is. Ik had nu een 10 GB bundel verwacht die een hele maand geldig is.

Wat is hier aan de hand? Wellicht begrijp ik het verkeerd en kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is ingericht.

Alvast bedankt voor een reactie.

 

Groeten,

Michel

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Rutger van KPN 5 December 2021, 19:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +7

@OCS Klinkt mij bekend in de oren. Zie mijn bericht hierover:

https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/weergave-mb-s-in-mijnkpn-klopt-niet-554305?postid=1421233#post1421233

Reputatie 7
Badge +24

Vroeger starte bij iedereen de factuurperiode op de eerste van de maand. En dus kreeg je op de eerste van de maand nieuwe data. Dat is nu bij nieuwe abonnementen niet meer zo. De factuurperiode kan op elke dag vallen, dus bijvoorbeeld ook op 8 december. 

Reputatie 1

Dat lijkt idd hetzelfde, wel een ingewikkeld verhaal. Een beetje onduidelijk waarom KPN dit zo doet.

Maar wat verder onderzoek gedaan en ik zie dat van mijn mobiele abonnement de factuurdatum zo rond de 10 van de maand is.…

Maar data bundels liepen altijd van de 1e van de maand. Dus ik begrijp dat KPN de factuurdatum rond de 10e houdt, maar loopt nu mijn bundel van de 9e tot de 9e ?

En waarom is dat nu veranderd tov mijn vorige abonnement vraag ik me af.

Reputatie 1

Vroeger starte bij iedereen de factuurperiode op de eerste van de maand. En dus kreeg je op de eerste van de maand nieuwe data. Dat is nu bij nieuwe abonnementen niet meer zo. De factuurperiode kan op elke dag vallen, dus bijvoorbeeld ook op 8 december. 

Zou KPN dan voor elke klant willekeurig een startdatum voor de bundel kiezen? Klinkt wat vreemd in de oren. En onoverzichtelijk voor KPN.

 

Reputatie 1

BTW, bedankt voor jullie reacties en meedenken, dat wordt gewaardeerd.

De link eindigt met de opmerking dat de bundel wel de eerste van de maand start, maar de factuurdatum anders is.

Via PB gaat het verhaal verder en stopt het op het forum.

Hopelijk kan iemand van KPN ook mij wat duidelijkheid geven in deze.

Bedankt.

Reputatie 7
Badge +7

Vroeger starte bij iedereen de factuurperiode op de eerste van de maand. En dus kreeg je op de eerste van de maand nieuwe data. Dat is nu bij nieuwe abonnementen niet meer zo. De factuurperiode kan op elke dag vallen, dus bijvoorbeeld ook op 8 december. 

@Nick83 Tot deze maand lag de factuurdatum van de 2 nieuwe abo's binnen mijn gezin rond de 8e van de maand. Maar de databundel ging bij die 2 abo's altijd in op de 1e van de maand.

Reputatie 7
Badge +7

---

Via PB gaat het verhaal verder en stopt het op het forum.

Hopelijk kan iemand van KPN ook mij wat duidelijkheid geven in deze.

Bedankt.

@OCS  Mijn “casus” is in onderzoek. Heb er verder nog niets over gehoord/gelezen.

Reputatie 1

---

Via PB gaat het verhaal verder en stopt het op het forum.

Hopelijk kan iemand van KPN ook mij wat duidelijkheid geven in deze.

Bedankt.

@OCS  Mijn “casus” is in onderzoek. Heb er verder nog niets over gehoord/gelezen.

Ik zie dat jouw 'issue' ook van erg recent is. Ben benieuwd wat de uitleg van KPN is. Het zal allemaal wel kloppen, dat denk ik wel.....

Reputatie 1

Update; Ik heb toch even een chat geopend met KPN. De medewerker vertelde me dat ik de 10e weer nieuw tegoed krijg.

Ik heb op de 16e verlengd, waarom de bundel dan toch de 10e ingaat is vooralsnog onduidelijk.

Ik denk dat het goed komt en voor nu wacht ik de 10e wel even af....als ik dan gewoon weer 10GB bundel krijg zal het allemaal wel kloppen :thumbsup_tone2:

Reputatie 7
Badge +7

@OCS  Bij mij is het ook enigszins vaag. Zie mijn bericht in het andere topic.

Reputatie 1

@OCS  Bij mij is het ook enigszins vaag. Zie mijn bericht in het andere topic.

Dat is ook best wel complex. Eigenlijk zou het eenvoudiger zijn als alle bundels op de eerste van de maand starten. 

En blijkbaar zeker wanneer je MBs wil delen. Als ik dat straks ook ga doen, laat ik mijn vrouw haar abo afsluiten op de 10e van de maand, dan lopen onze bundels iig gelijk. 😁😂

Maar wel hulde voor KPN dat ze het hier en via de support (chat op hun website) snel oppakken.

Alles komt goed.

Reputatie 7
Badge +24

Vroeger starte bij iedereen de factuurperiode op de eerste van de maand. En dus kreeg je op de eerste van de maand nieuwe data. Dat is nu bij nieuwe abonnementen niet meer zo. De factuurperiode kan op elke dag vallen, dus bijvoorbeeld ook op 8 december. 

@Nick83 Tot deze maand lag de factuurdatum van de 2 nieuwe abo's binnen mijn gezin rond de 8e van de maand. Maar de databundel ging bij die 2 abo's altijd in op de 1e van de maand.

Ja, dat kan. Maar wat maakt dat uit? Als je nu later in de maand nieuwe data krijgt, dan zal de factuurdatum ook wel wat later zijn.

Reputatie 7
Badge +24

Vroeger starte bij iedereen de factuurperiode op de eerste van de maand. En dus kreeg je op de eerste van de maand nieuwe data. Dat is nu bij nieuwe abonnementen niet meer zo. De factuurperiode kan op elke dag vallen, dus bijvoorbeeld ook op 8 december. 

Zou KPN dan voor elke klant willekeurig een startdatum voor de bundel kiezen? Klinkt wat vreemd in de oren. En onoverzichtelijk voor KPN.

De facturen worden toch allemaal automatisch opgemaakt, daar komt geen mensenhand aan te pas.

Ik denk dat het de volgende reden heeft:

Heel veel mensen delen tegenwoordig hun data naar andere gezinsleden die een abonnement hebben zonder data. Dat doen ze dan als ze nieuwe data gekregen hebben. Als iedereen op de eerste van de maand nieuwe data krijgt, dan is dus ook iedereen op die dag aan het data delen. Daardoor kunnen de systemen van KPN mogelijk overbelast raken, terwijl ze de rest van de maand uit hun spreekwoordelijke neus staan te peuteren. Niet handig dus. Daarom word nu bij nieuwe abonnementen de startdag van de factuurperiode ergens op een andere dag in de maand gekozen, en niet op de eerste. Het systeem zal er wel voor zorgen dat alle abonnementen een beetje evenredig door de maand verspreid worden. Vandaar dat...

Ik heb op de 16e verlengd, waarom de bundel dan toch de 10e ingaat is vooralsnog onduidelijk.

Het systeem zal dat denk ik helemaal automatisch sturen. Zodat de belasting van het data delen netjes over de maand verspreid word.

Zo denk ik dat het werkt. Maar ik weet het niet zeker.

Reputatie 1

Vroeger starte bij iedereen de factuurperiode op de eerste van de maand. En dus kreeg je op de eerste van de maand nieuwe data. Dat is nu bij nieuwe abonnementen niet meer zo. De factuurperiode kan op elke dag vallen, dus bijvoorbeeld ook op 8 december. 

Zou KPN dan voor elke klant willekeurig een startdatum voor de bundel kiezen? Klinkt wat vreemd in de oren. En onoverzichtelijk voor KPN.

De facturen worden toch allemaal automatisch opgemaakt, daar komt geen mensenhand aan te pas.

Ik denk dat het de volgende reden heeft:

Heel veel mensen delen tegenwoordig hun data naar andere gezinsleden die een abonnement hebben zonder data. Dat doen ze dan als ze nieuwe data gekregen hebben. Als iedereen op de eerste van de maand nieuwe data krijgt, dan is dus ook iedereen op die dag aan het data delen. Daardoor kunnen de systemen van KPN mogelijk overbelast raken, terwijl ze de rest van de maand uit hun spreekwoordelijke neus staan te peuteren. Niet handig dus. Daarom word nu bij nieuwe abonnementen de startdag van de factuurperiode ergens op een andere dag in de maand gekozen, en niet op de eerste. Het systeem zal er wel voor zorgen dat alle abonnementen een beetje evenredig door de maand verspreid worden. Vandaar dat...

Ik heb op de 16e verlengd, waarom de bundel dan toch de 10e ingaat is vooralsnog onduidelijk.

Het systeem zal dat denk ik helemaal automatisch sturen. Zodat de belasting van het data delen netjes over de maand verspreid word.

Zo denk ik dat het werkt. Maar ik weet het niet zeker.

Klinkt allemaal erg plausibel. Ik ben ervan overtuigd dat het allemaal klopt, dat sowieso. KPN heeft dat gewoon goed voor elkaar.

Maar ik vind het super interessant wat de gedachtegangen zijn bij zulke IT oplossingen.

En, zeker dat men er goed over heeft nagedacht, geen twijfel.

Zou echt gaaf zijn als ze dit inderdaad doen om load op servers te delen.

Reputatie 7
Badge +15

@OCS Welkom op het forum. 

Ik zie dat je al goed op weg geholpen bent. Het klopt inderdaad dat nieuwe en abonnementen die je verlengd tegenwoordig niet meer op de eerste van de maand ingaat. 

Er is dan sprake van "rolling billing" waardoor je bundel dus in principe op iedere dag van de maand in zou kunnen gaan. 

Hierdoor kan het inderdaad voorkomen dat je bij het ingaan van het abonnement een afwijkende bundelgrootte hebt. uiteraard gaat dit naar rato. 

Er wordt op deze manier ook inderdaad gezorgd dat het bezoeken van mijnKPN beter wordt verdeeld.