Beantwoord

Dataverkeer buitenland

• 24 juni 2014
  • 15 reacties
  • 1492 keer bekeken

Ik heb een Samsung S4 mini. Afgelopen mei op vakantie geweest in Tunesie en dataverkeer UIT gehad. Toch wordt er een aantal keer per dag 2kb dataverkeer geboekt en nu dus door KPN het bundelbedrag in rekening gebracht. Met 2kb kun je helemaal niet5. Er is absoluut geen gebruik gemaakt van dataverkeer, alles verliep via WIFI in het hotel. Hoe kan dit en hoe wordt dit finacieel opgelost?

icon

Beste antwoord door Shugosha 3 juli 2014, 09:57

Via 'Instellingen > Meer > Mobiele Netwerken > Namen Toegangspunten' zult u een toegangspunt die aangevinkt is, daar drukt u vervolgens op en in het volgende scherm zal de APN staan die u kan leegmaken. Dit zal ervoor zorgen dat de instelling eruit is gehaald zodat er niet mobiel geinternet kan worden.

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Beste joopjansen1951, 

Wanneer er in het buitenland dagelijks verbruik plaatsvindt, dan worden daar de bijbehorende kosten voor gefactureerd, ook als dit verbruik minimaal is. Het verbruik is door de buitenlandse provider en door ons geregistreerd en je maakt immers (bewust of onbewust) gebruik van het datanetwerk. Ik kan je in deze situatie dan ook geen financiële tegemoetkoming aanbieden. Wel raad ik je aan om je toestelinstellingen nogmaals te controleren. 

Met vriendelijke groet, 

Heine

De instellingen van het toestel waren goed. Dataverkeer was uitgeschakeld. Ik heb geen gebruik gemaakt van het datanetwerk. Als je er wel gebruik van gemaakt zou hebben zou er toch een ander gebruik zijn dan structureel 2KB per iedere keer dat er klaarblijkelijk iets gebeurt.

Reputatie 3
Badge +1
Beste Joop, 

KPN heeft geen inzage in wie het toestel voor welke doeleinden gebruikt en wat de instellingen van het toestel zijn ten aanzien van dataroaming. Wel ben je conform de Algemene voorwaarden als contractant verantwoordelijk voor het verbruik met de simkaart, of dit nu bedoeld of onbedoeld gebruik is. Gezien het feit dat er dataverbruik op het netwerk geregistreerd is, heeft je toestel dus wel degelijk gebruik gemaakt van het datanetwerk. 

Met vriendelijke groet, 

Heine

beste Heine,

Dit is een wel erg simpel antwoord. Heb je wel eens geprobeerd zelf dataverkeer op te starten en dan iedere keer exact 2kb af te nemen in het buitenland. Niet 1 keer maar wel 100 keer. Dataroaming stond uit en hoe er dan toch iedere keer 2kb gebruikt wordt is toch **bleep**. Als ik het echt gebruikt had, zou er toch ook wel eens een ander getal gestaan hebben of denk je dat ik in staat ben om exact 2Kb iedere keer af te nemen.

Reputatie 3
Badge +1
Beste Joop, 

Het is niet relevant of het dataverbruik dat jouw toestel op het netwerk genereert met een ander toestel en/of door handmatig datasessies op te zetten reproduceerbaar is. 

In elk bericht geef je weer aan dat dataroaming uitgeschakeld stond. Echter blijkt uit de verbruiksgegevens kennelijk dat je toestel toch data gebruikt heeft. Het lijkt mij niet zinvol om hierover nu weer in herhaling te vervallen. 

Wellicht maak je gebruik van een niet correct functionerende App om dataverkeer uit te schakelen, waardoor er toch nog dataverkeer plaatsvindt. Wellicht functioneert er andere software op je toestel niet correct, waardoor je toestel toch telkens even kort verbinding maakt met het datanetwerk. Feit blijft dat er dataverkeer is geconstateerd op je aansluiting, en daarvoor worden dus ook kosten gefactureerd. 

Met vriendelijke groet, 

Heine

Reputatie 1
Graag wil ik mij in deze discussie mengen:  

Ook ik heb dit waargenomen op mijn nota van april. Op 23.03.2014 ben ik op doorreis geweest naar Engeland, via Frankrijk. Ook bij mij stond roaming volledig uit, alsmede data verkeer! Zelfs wifi stond uit, dus alleen bellen, op mijn iPhone 5s. Ook op mijn nota stond 2kB aan data. Uitermate vreemd als alles uit staat....   

Driemaster,

Enorm bedankt voor je reactie. Wellicht dat we met nog meer mensen die dit meemaken met KPN een andere reactie van KPN krijgen.

Vriendelijk groetend,

Joop Jansen

Beste Heine,

Kijk eens naar de reactie van Driemaster. Ik ben klaarblijkelijk niet alleen, wellicht is een oproep door mij op dit forum aan KPN gebruikers om zich te melden de enige oplossing.

Verder vind ik je antwoord echt onbruikbaar. Ik gebruik gen app, maar schakel dataverkeer gewoon standaard uit met de toets die de Samsung S4 Mini daarvoor heeft.

Ik wacht nog even met de oproep op dit forum, facebook. Wie weet heeft KPN echt een "oplossing"

Vriendelijk groetend,

Joop Jansen

Reputatie 3
Badge +1
Beste Joop, 

Uit de reactie van driemaster maak ik op dat het in die situatie over één incidentele datasessie van 2KB gaat. In jouw situatie spreek je daarentegen over wel 100 sessies van 2KB. Dat lijkt mij toch wel een wezenlijk verschil. 

Ik vind het jammer dat je mijn tips en suggesties wegwuift als onbruikbaar. Op mijn opmerking inzake de software van je toestel ga je zelfs geheel voorbij. Wellicht is de software van het toestel niet up to date of is het toestel ge-root met onjuiste software. 

Vanaf afstand kan ik niet zien hoe jij je aansluiting gebruikt. Ik raad je aan om bij een volgend bezoek in het buitenland gedurende een bepaalde periode eens een ander toestel te gebruiken en daarop de dataroaming uit te schakelen. Indien er gedurende die periode geen datasessies van 2KB geregistreerd worden, dan zal het duidelijk zijn dat het toch echt aan de instellingen of de software van je toestel ligt. 

Met vriendelijke groet, 

Heine

Beste Heine,

In zijn totaliteit is er 44 maal 2 kb gebruikt. Ik blijf je reactie heel bijzonder vinden, maar hier nog wat extra informatie. Op de App MB meter geleverd door KPN staat bij alle dagen dat er geen buitenland gebruik geweest is, terwijl op de afrekening van KPN 2 KB gebruik staat op diezelfde dagen. Ik mag dan wellicht, volgens jou, onjuiste app's of verkeerde software hebben, maar volgens mij is er iets heel anders aan de hand. De KPN App MB meter signaleert GEEN gebruik en KPN boekt 2KB.

Groeten,

Joop

Reputatie 3
Badge +1
Beste Joop, 

De KPN MB Meter App is al geruime tijd geleden uitgefaseerd en is ook niet meer te downloaden in de Google Play / App-store. Om je (data)verbruik bij te houden, raad ik je aan om de meest recente versie van de MijnKPN App te downloaden en te gebruiken. 

Overigens worden in MB verbruiksapps de hoeveelheid verbruikte MB's weergegeven. Enkele KB's zijn afgerond nog steeds minder dan 1 MB, vandaar dat er mogelijk afgerond 0 MB wordt weergegeven, terwijl er toch een gering dataverbruik heeft plaatsgevonden. 

Met vriendelijke groet, 

Heine

Reputatie 7
Badge +12
Verwijder de APN om het probleem te verhelpen. Na een tijdje van zoeken ben ik uit eindelijk terecht gekomen op deze bug, blijkbaar kan het zijn dat als je gebruik maakt van de wifi dat het toestel toch zeer kortstondig gebruik maakt van data, ongeacht dat dataroaming uitstaat.

Shugosha,

Bedankt voor je reactie. Bedoel je de dat ik de APP MB meter moet verwijderen?

Vriendelijk groetend,

Joop Jansen

Reputatie 7
Badge +12
Via 'Instellingen > Meer > Mobiele Netwerken > Namen Toegangspunten' zult u een toegangspunt die aangevinkt is, daar drukt u vervolgens op en in het volgende scherm zal de APN staan die u kan leegmaken. Dit zal ervoor zorgen dat de instelling eruit is gehaald zodat er niet mobiel geinternet kan worden.

Enorm bedankt. Ik ga dit doorvoeren

Reageer