Beantwoord

Er wordt gebeld met gebruik van mijn nummer [spoofing]

  • 24 September 2018
  • 31 reacties
  • 38586 keer bekeken

Sunds een week wordt ik gebeld door onbekenden die aangeven naar mij terug te bellen nav mijn nummer bij gemiste oproepen. In kon winkel geweest en uit onderzoek lijkt nasr te komen dat er gebeld wordt via een soort doorschakeling??? Via 0653004 met meteen daarachteraan mijn mibuele nummer (zonder de eerste nul) wordt gebeld? Of contact gelegd met mijn nummer???
Er wordt nu wat uitgezocht en wordt teruggebeld. Omdat ik niets hoor maar weer eens gebeld. (Wordt gek vd mensen die steeds bellen omdat ik ze zgn gebeld zou hebben) maar is blijkbaar niet te achterhalen wie mij dan zou moeten bellen? Afwachten maar? U wordt door anoniem nummer gebeld mevrouw.. Gioed in de gaten houden. Tja, meerdere keren opgenomen. Weer een verkoper... zucht... ook een paar gemist. Geen berichten ingesproken.. ondertussen loopt de rekening op...
Meer mensen die dit mee hebben gemaakt? Dat anderen met jouw nummer bellen?? En zo ja, hoe opgelost??
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 27 September 2018, 09:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Burk, welkom op het forum! Heel vervelend dat jij hier overlast van hebt. Ik begrijp nog niet direct hoe jij hier kosten van hebt. Jouw mobiele nummer is gekoppeld aan jouw simkaart. De enige manier waarop jij kosten maakt is als je zelf belt met dat nummer, of je zelf een doorschakeling hebt ingesteld op jouw mobiele nummer naar een ander nummer. In dat laatste geval betaal jij namelijk voor het deel van jouw 06-nummer naar het doorgeschakelde nummer.

Een andere persoon kan niet via jouw nummer bellen. Zij kunnen hooguit hun nummer doorschakelen naar de jouwe. Maar in dat geval zijn de kosten voor hen, niet voor jou.

Wat ook nog kan is spoofing. Dat is een manier waarop er in het display een ander nummer wordt weergegeven dan waar daadwerkelijk vandaan wordt gebeld. Dat is ook een techniek die veel gebruikt wordt door buitenlandse spamtelefoontjes. Die doen het voorkomen alsof het een Nederlands nummer is zodat mensen eerder opnemen. Jij hebt er dan wel de overlast van omdat jouw nummer in beeld verschijnt, en mensen daar dan ook naar terugbellen. Dit artikel geeft wat meer achtergrond.


Helaas kunnen wij aan spoofing inhoudelijk niets doen. Meestal houdt het vanzelf op. In het allerergste geval zou je een ander telefoonnummer kunnen nemen.

Dat allemaal gezegd hebbende, ik wil hier graag wel even kijken wat er gezegd en gedaan is. Vul daarvoor je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt.

Erik, profiel ingevuld. Ik kan zelf de gebruiksgegevens nog niet inzien. In de winkel vertelden ze mij dat er een aantal keren gebeld was naar het genoemde nummer.
Reputatie 7
Badge +30

Dank je, Burk. Ik ben er ingedoken en ik zie het volgende:

TIjdens het contact met de klantenservice op de 22e gaf je aan een paar weken geleden gebeld te zijn door een buitenlands nummer: 36702027434. En dat je (op de 22e) inmiddels een kleine week steeds gebeld werd door mensen die zeggen dat jij hen gebeld hebt. Dit is, helaas, een schoolvoorbeeld van spoofing zoals ik hierboven al beschreef.

Een andere persoon kan niet via jouw nummer bellen. Zij kunnen hooguit hun nummer doorschakelen naar de jouwe. Maar in dat geval zijn de kosten voor hen, niet voor jou.

Wat ook nog kan is spoofing. Dat is een manier waarop er in het display een ander nummer wordt weergegeven dan waar daadwerkelijk vandaan wordt gebeld. Dat is ook een techniek die veel gebruikt wordt door buitenlandse spamtelefoontjes. Die doen het voorkomen alsof het een Nederlands nummer is zodat mensen eerder opnemen. Jij hebt er dan wel de overlast van omdat jouw nummer in beeld verschijnt, en mensen daar dan ook naar terugbellen. Dit artikel geeft wat meer achtergrond.

Helaas kunnen wij aan spoofing inhoudelijk niets doen. Meestal houdt het vanzelf op. In het allerergste geval zou je een ander telefoonnummer kunnen nemen.

 

Wij kunnen hier niets aan doen. Die mensen worden gebeld door een ander nummer, waarschijnlijk hetzelfde buitenlandse nummer dat jou gebeld heeft. Alleen doet dat buitenlandse nummer het voorkomen alsof ze met jouw nummer bellen. Dit doen ze echter niet echt. Dus hoewel je er wel veel overlast van hebt, heb je er géén kosten van.

Dan, het uitbellen. Ik zie inderdaad (wat de winkel ook al zag) een aantal uitgaande 'gesprekken' naar 0653004 gevolgd door jouw nummer. Wat dat precies is, is voor mij ook niet duidelijk. Wat ik echter wel zie, is dat hiervoor ook géén kosten in rekening worden gebracht. De collega's in de winkel hebben dit intern uitgezet om te laten nakijken door onze fraude helpdesk. ZIj hebben geen rare dingen kunnen ontdekken.

De conclusie is dan ook dat er gelukkig geen kosten voor jou zijn. Maar dus wel de overlast van het steeds gebeld worden. Dat kunnen we niet stoppen. Als dat blijft aanhouden, dan kun je er nog voor kiezen om een ander mobiel nummer te nemen. Dit is gratis.

Dag!
Betekent dit dat het technisch onderzoek is afgerond? Ik word niet meer gebeld door kpn?
Ondanks uitzetten “doorschakeling” dus nog steeds wel de telefoontjes. En gisteravond een mail van het bel me niet register dat iemand een account heeft aangemaakt met mijn telefoonnummer. Zie hieronder.

Informatie van de beheerder van het Bel-me-niet Register over telefoonnummer: 06*************

Het aangegeven telefoonnummer staat geregistreerd in het Bel-me-niet Register met onderstaande deelblokkades. Maar dit telefoonnummer is nu ook geregistreerd door een andere consument. Is dat niet juist dan verzoeken wij u opnieuw in te loggen en het nummer opnieuw te registreren bij uw accountgegevens.

Met vriendelijke groeten,

Uw Bel-me-niet register beheerder.

Dus er zijn nog steeds rare dingen bezig.
BTW... ik snap het verhaal van spoofing maar vraag me wel af of hier niet ook iets anders aan de hand is..
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Burk, het onderzoek is afgerond maar er wordt nog contact opgenomen. Dinsdag is een belpoging gedaan, morgen volgt er een nieuwe poging.

Je hebt je gisteren zelf niet ingeschreven voor het Bel-Me-Niet register? Ik ga er voorzichtig vanuit dat dit ook niet is gebeurd naar aanleiding van het onderzoek of het contact met de helpdesk. Een inschrijving in dit register behoor je zelf te doen. Dit is wel een standaardmailtje dat je aangemeld bent, maar dat er al een account bestaat.

Ik stel voor het telefoontje van mijn collega's even af te wachten, ik hoop dat daar meer duidelijkheid uit naar voren komt. Als dat niet het geval is, laat het gerust weten. Ik snap dat je geen goed gevoel krijgt bij wat er allemaal gebeurt.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi @Burk, ik zie drie belpogingen maar het lijkt nog niet gelukt om je te bereiken. Is er een ander nummer waarop je beter bereikbaar bent? Kun je die dan in een privébericht sturen? Dan geef ik het door aan mijn collega van de winkel.
Dag Joran,
Ik heb inderdaad een aantal anonieme oproepen gemist maar mijn werkzaamheden laten het helaas niet toe om altijd het geluid aan te hebben staan.

Kan er een indicatie (dag/tijd) worden aangegeven? Of kan ik zelf contact op nemen?
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb hem gemaild met deze vragen, ik laat het direct weten als ik reactie heb.
Reputatie 7
Badge +28
@Burk: Sorry voor de (hele) late opvolging. Ik heb mijn collega gemaild maar besef me nu dat ik nooit reactie heb gehad. Daar had ik eerder achteraan moeten gaan. Hij heeft het probleem nog wel steeds in behandeling. Hebben jullie al contact gehad of is het nog niet gelukt?
Dag!
Nee nog steeds geen contact gehad. Siinds vorige week woensdag ook geen anonieme telefoontjes gemist.

Ik wacht maar gewoon af. Zo nu en dan nog oproepen van mensen die beweren dat ik ze gebeld heb. Mijn KPN factuur gehad. Ben nog aan het uitzoeken of er beliminuten staan die ik niet heb gepleegd. Wel 15 euro meer dan anders....
Reputatie 7
Badge +28
De hogere kosten viel de klachtbehandelaar ook op. Het zou handiger zijn als jullie direct met elkaar in contact komen 😉 Ik neem nogmaals contact met hem op zodat we wat duidelijkere afspraken kunnen maken.
Reputatie 7
Badge +28
Je hebt mail als het goed is 🙂

Oké, spoofing dus, wat ik waarschijnlijk ook heb. Eerst afwachten maar of het aanhoud.

Bovenstaande problemen heb ik nu ook last van. Lost het zich echt vanzelf op???

Heb het nummer nl zakelijk en een ander nummer zou echt vreselijke gevolgen hebben.

@Tonnes

Ik ben zo'n 2 jaar geleden, ten tijde van dit topic, ook gespoofd. In mijn situatie het vaste nummer. Werd meerdere keren per dag “terug”-gebeld. Nooit kosten van gehad. Hield bij mij vanzelf weer op gelukkig.

Het is maar hoe lang de criminelen je gespoofde nummer gebruiken. Helaas is door een provider de daders niet te achterhalen omdat ze jou nummer gebruiken. Verder is er ook niks aan te doen omdat het vaak vanuit buitenlanden als Bangladesh en India plaatsvindt. Het is dus afwachten wanneer ze dus weer een ander nummer gaan gebruiken.

Het is bijzonder lastig. En enige wat je kan doen is nummer wijzigen of wachten tot het ophoudt (men je niet meer "terug” belt dus).

Per vandaag heb ik dit ook, nu heb ik klanten service gebeld, en werd na tijdje in wacht aan de kant gedrukt. En weg verbinding. 

Nogmaals geprobeerd, en kreeg de vraag of ik met zelfde vraag weer belde, door een computer stem.

Na ja gezegd te hebben in de wacht wederom. En is er als goed is melding gemaakt.

Knap apart dat mensen je bellen, en zowat geirriteerd zijn als je aangeeft niet te hebben gebeld. 

Wil net als bovengenoemde mijn nummer niet kwijt.

Moet wel zeggen dat ik nu het telfort kpn geworden is, steeds meer van die belletjes krijg.  Uit buitenland, of vanuit FBI Amerika ofzo. 

 

Reputatie 7

Meestal is dergelijke spoofing van korte duur en kiest de fraudeur binnenkort waarschijnlijk weer een nieuw nummer uit waardoor iemand anders slachtoffer wordt.

Ik denk dat ik het/een huidig slachtoffer van spoofing ben, super vervelend inderdaad. Heeft iemand van de vorige 'slachtoffers' een indicatie van hoe lang het duurt voordat 'ze' switchen van nummer?

Ik was er na paar dagen weer vanaf. Heeft misschien 3/4 dagen zo af en toe telefoon gehad. 

Bedankt voor je bericht! Dan wacht ik toch nog maar even af zodat ik mijn eigen nummer kan houden.

Badge

Ik sluit mij aan bij deze irritante situatie. Sinds 3 dagen wordt ik ook gebeld door mensen die zeggen dat ze een oproep van mij hadden gemist. 

Al een paar keer eerlijk verteld, dat ik van niets weet. Gisteravond contact gezocht met KPN Webcare en die zien geen bijzonder qua uitgaande gesprekken op mijn 06. 

Hopelijk houdt het straks op.

Anders ander nummer aanvragen, waar ik eigenlijk geen zin in heb.

Ik snap gewoon ook niet waarom mensen terugbellen als er alleen een nummer staat. Je bekenden staan in je contactenlijst, zie je met naam, en bel je dus terug.

Onbekenden (“anoniem” of wel met nummer) bel ik nooit terug. Die bellen mij maar nog een keer. Van mij zul je geen belletje krijgen, @jburgerhout :wink: .

Geachte KPN,

Ik word al zins 4 maanden  lastig gevallen door mensen die ik zou hebben gebeld. In mijn whats app en bel register zie ik hiervan geen melding. Eerst dacht ik aan Simkaart skimming en daarom is mijn Simkaart vervangen echter heeft dit niets opgelost. Het heeft dus te maken met spoofing. De oplossing in dit verhaal is dan dat ik een ander nummer zou krijgen, maar dat is voor mijn  een groot probleem aangezien ik dit nummer al meer dan 25jaar heb. Kunnen jullie niet achter halen van de telefoon nummer die ik zou hebben gebeld wat het werkelijke nummer is die er achter zit?

 

Volgens mij is dit technisch heel lastig. Goed dat u het hier vraagt. Anderzijds kan een nieuwe nummer ook wel fijn zijn. Direct de lijst bekijken met contacten en kijken wie je nog van je nieuwe nummer wilt voorzien. Denk wel aan twee staps verificatie om die dan uit te zetten.