Beantwoord

Extra kosten mobiele telefoon, bellen naar Turkije

  • 14 June 2019
  • 9 reacties
  • 896 keer bekeken

Hoe kan het dat je bij de KPN extra kosten moet maken om met je mobiele telefoon te bellen in Turkije? Ben je klant van Vodafone, dan kun je gewoon gebruik maken van je abonnement en heb je geen extra kosten.
icon

Beste antwoord door Alex van KPN 15 June 2019, 17:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hoi Hami, welkom hier.

De regel is dat je binnen de EU je bundel net als in Nederland kunt gebruiken. Turkije valt daar niet onder. De logische verklaring is dat Vodafone Turkije extra heeft opgenomen in die regeling omdat zij een internationaal netwerk hebben en dit veel makkelijker en goedkoper kan, een dergelijk netwerk hebben wij niet. Dit is nooit officieel bevestigd door Vodafone, zover ik weet, maar een aanname/conclusie van mij. In dat opzicht is Vodafone ons een stapje voor. Uiteraard aan jou om de overweging te maken tussen Vodafone en KPN, als je veel belt naar Turkije. Mooier dan dit kan ik het helaas niet maken.
Als je een medewerker van KPN verteld dat klanten van Vodafone geen extra kosten (in Turkije) hebben krijg je als antwoord “dat kan niet” de wettelijke regels zijn voor ieder bedrijf hetzelfde. Ze weten dus blijkbaar zelf niet hoe dat zit!
Badge +19
Blijkbaar weten ze wel hoe het zit want een medewerker van KPN legt het net aan je uit.
Dag Joep1965, ja bovenstaande medewerker wel. Maar de medewerker die ik eerder telefonisch had gesproken wist van niks!
Reputatie 7
Badge +24
Die collega heeft de wet toch op een eigen manier geïnterpreteerd. Alle providers mogen binnen de EU geen extra kosten in rekening voor gebruik van de bundel. Of een provider extra landen zoals Turkije opneemt in die regeling mogen ze uiteraard zelf weten. Excuses voor de verkeerde informatie aan de telefoon.
Dag Alex, bedankt voor je duidelijke uitleg.
Maar ook als je in Griekenland (kos) op vakantie bent krijg je onverwacht voor bijna 60 euro kosten als je telefoon terwijl die in je kluisje ligt verbinding heeft gemaakt met een Turks netwerk. Antwoord van KPN je moet ook in het buitenland altijd jr internet uitzetten, waarom heb ik dan internet?
Maar ook als je in Griekenland (kos) op vakantie bent krijg je onverwacht voor bijna 60 euro kosten als je telefoon terwijl die in je kluisje ligt verbinding heeft gemaakt met een Turks netwerk. Antwoord van KPN je moet ook in het buitenland altijd jr internet uitzetten, waarom heb ik dan internet?

Om te betalen misschien?

Maar het is wellicht goed, ook voor andere mensen, om je eens te verdiepen in de regels voor internet in het buitenland om deze onaangename verrassingen te voorkomen!
Reputatie 7
Badge +24

Maar ook als je in Griekenland (kos) op vakantie bent krijg je onverwacht voor bijna 60 euro kosten als je telefoon terwijl die in je kluisje ligt verbinding heeft gemaakt met een Turks netwerk. Antwoord van KPN je moet ook in het buitenland altijd jr internet uitzetten, waarom heb ik dan internet?
Om te betalen misschien?

Maar het is wellicht goed, ook voor andere mensen, om je eens te verdiepen in de regels voor internet in het buitenland om deze onaangename verrassingen te voorkomen!



Dat kan ik ook iedereen adviseren, je bent zelf verantwoordelijk voor je gebruik. Zeker als je op de buitengrens van de EU op vakantie bent waarbij de kans bestaat dat je verbinding maakt met een mast buiten de EU. (Hier krijgt je dan een sms over).