Vraag

Veel slechter bereik sinds enkele weken

  • 2 July 2019
  • 15 reacties
  • 393 keer bekeken

Bij mijn nieuwe huis (3749AJ) is er vrijwel geen bereik. Buiten 0 streepjes 4g en 0-2 streepjes 2g. Hoewel de omgeving bosrijk is, zou de dekking toch goed moeten zijn. Er staat namelijk een zender (2g 900mhz en 4g 800mhz/geen 3g) op maar 750 meter van ons huis. Gek genoeg is de dekking als je 50 meter het bos voor ons huis inloopt opeens uitstekend (4 streepjes 4g). Soms pikt de telefoon zelfs het signaal van een 3g mast op die veel verder weg is en waar nog veel meer bos tussen zit. Het lijkt er dus op dat de zender niet op de huizen en het verpleeghuis gericht staat, maar op het bos.
Recentelijk is de situatie een stuk slechter geworden. Een maand geleden had ik zelfs binnen nog 2 streepjes 4g. Kan er eens worden gekeken wat hier aan de hand is?

15 reacties

Wat lastig dat je bereik thuis verminderd is.

Als je een Samsung of iPhone hebt kun je gebruik maken van VoWifi. Je belt dan met je 06 nummer via je eigen wifi en bent zo ook bereikbaar.
https://www.kpn.com/beleef/mobiel/mobiel-bellen-via-wifi-van-kpn.htm

Wat het bereik op je huisadres betreft: daar zal een moderator zich over moeten buigen. Die kunnen in allerlei systemen zien of bv. masten, al dan niet tijdelijk, uit staan of storing hebben.
VoWifi leek mij ook een goede oplossing, alleen wordt er maar een beperkt aantal toestellen ondersteund. En bovendien hebben we privételefoons en toestellen van het werk, die ook nog eens van een andere provider dan KPN zijn. Dus het is alleen een oplossing als we allebei een andere telefoon kopen en onze werkgevers ervan overtuigen om over te stappen naar KPN en aan ons ondersteunde toestellen te verstrekken. Wordt lastig denk ik...
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Onno, goed dat je het meldt. Het bereik op deze locatie is niet optimaal maar op de lage frequenties zou er zelfs binnenshuis een redelijk signaal moeten zijn. Ik zie overigens wel dat de mast uitzendt op 3G (900Mhz). Het lijkt me goed dat de storingsdienst gaat bekijken of er verbetering mogelijk is.

Kun je jouw profiel aanvullen met je adresgegevens en 06-nummer? Kun je ook vermelden welke toestellen je (privé) gebruikt? Als je een reactie stuurt zodra je profiel is aangevuld maak ik een storingsmelding aan en dan gaan we dit verder uitzoeken.
Hoi Joran,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik ontdekt dat als ik de wifi aan heb staan, het 4g symbooltje wel verdwijnt, maar het toestel toch niet terugschakelt naar 2g. Als ik hem handmatig op alleen 2g zet, is er opeens een veel beter signaal. De 2g is dus kennelijk veel beter dan de 4g. Vreemd, het signaal zou van dezelfde antennelocatie moeten komen en de frequentie is bijna dezelfde (800/900mhz). Fijn dat de storingsdienst ernaar wil kijken. Dat de mast geen 3g heeft leidde ik af uit de database van 4gmasten.nl, maar kennelijk klopt die niet. Privetoestel is een Xiaomi Mi8 en zakelijk een Samsung A5 van Tmobile (helemaal geen bereik trouwens) Ik zal mijn profiel aanvullen.
Reputatie 7
Badge +28
Dank voor de toelichting! We gaan ons er eerst op richten waarom het signaal recent zoveel slechter is geworden, daar moet een aanleiding voor zijn. Het is soms mogelijk dat we de antennes wat bij kunnen draaien. Het is vreemd dat het bos nu meer signaal heeft dan de woningen. De doorlooptijd van de storingsmelding is 1-2 weken, we nemen telefonisch contact met je op. Hou er rekening mee dat er anoniem wordt gebeld. Als het niet lukt je te bereiken (door problemen met bereik, bijvoorbeeld) ontvang je een e-mail met een terugbelnummer. Ik denk dat hier wel verbetering mogelijk is, je hoort van ons 🙂
Inmiddels heb ik ook gemeten hoe sterk het signaal buiten is: 4g ca. -123dB, 3g ca. -121dB en 2g ca. -101dB. 2g is daarmee het enige bruikbare netwerk, maar ook dit wisselt sterk. Als ik de telefoon uit mijn broekzak haal, zie ik vaak geen netwerk. Opmerkelijk is ook dat het bereik 's avonds het slechtst is, het netwerk valt dan vaak ca. 5-10 minuten helemaal weg.
Reputatie 7
Badge +28
Dat is echt dramatisch, ik kan er niet veel meer van maken. Ik kan het echter ook niet rijmen met het bereik dat wij verwachten op jouw adres:



De Mi8 ondersteunt elke frequentieband die wij gebruiken dus daar zal het hem ook niet in zitten.

De storingsmelding is helaas nog niet in behandeling genomen. Tot de doorlooptijd is verstreken kan ik daar weinig aan veranderen maar ik hoop dat het nog voor dit weekend wordt opgepakt. Dit gaat uitgezocht worden en ik ben erg benieuwd naar de oorzaak van dit beroerde bereik.
Reputatie 7
Badge +28
De twee weken zijn voorbij maar ik zie nog geen voortgang. Ik heb contact opgenomen met de technische dienst en de storingsmelding is daar niet binnengekomen😟

Er is hier iets mis gegaan, het spijt me hiervoor! Ik heb een nieuwe melding aangemaakt. Je krijgt dit keer een bevestiging per sms en mail, ik vermoed dat die vorige keer ook niet zijn aangekomen. Ik doe direct een verzoek of deze eerder in behandeling genomen kan worden, het is niet eerlijk als je weer 2 weken moet wachten. Mijn excuses hiervoor, ik hou het wederom in de gaten.


Edit: Dit klopt niet. Ik kan een lange uitleg doen waarom dit mis leek te gaan maar het blijkt een misverstand. De storingsmelding is wel aangemaakt maar niet door mij inzichtelijk. Ik heb contact gehad met de techneuten die dit systeem in elkaar hebben gezet en daar gaat iets mis en dit gaan we oplossen. Wat wel een probleem is is dat de achterstand is opgelopen bij de technische dienst. Ik hoop dat we dit nog voor het weekend in behandeling kunnen nemen.
Graag, we hebben hier veel last van i.v.m. thuiswerken en bereikbaarheid bij diensten. Ik heb ook een melding bij het Agentschap Telecom gedaan omdat ik het vermoeden heb dat er iets is dat radiosignalen stoort in de buurt. De Wifi valt namelijk ook regelmatig opeens weg en de storing van het mobiele signaal doet zich alleen hier vlakbij voor. Vanaf 100 meter van mijn huis vallen gesprekken bij uitstekend signaal opeens weg. Daarna is het signaal wisselend en vooral 's avond soms helemaal weg. Voorbij die "grens" heeft de telefoon meestal ook geen verbinding meer met de vlakbij gelegen zendmast van Lage Vuursche, maar met de mast op 3,5 km afstand aan de A27 in Hollandsche Rading.
Reputatie 7
Badge +28
Als het recent zoveel slechter is geworden is het goed mogelijk dat er een externe storingsbron is. Prima plan om daar het Agentschap Telecom voor aan te sturen. Maar los van dat kunnen wij ook monteurs op locatie aansturen om dit te onderzoeken. Tot mijn spijt is de doorlooptijd verstreken en is er aan onze kant nog geen onderzoek gestart. Ik probeer dit intern te escaleren en hou je op de hoogte.
Inmiddels heb ik een reactie gekregen van de technische dienst. Er gaat zeker geen monteur ter plaatse of iets dergelijks. De technische dienst volstond met het downplayen van het probleem door te zeggen dat ik wel degelijk de hele dag op 4G zit (wat gewoon niet waar is, ik zet de telefoon thuis altijd handmatig op 2G, omdat er anders geen verbinding is) en met de opmerking dat er nou eenmaal niets aan te doen is, omdat er hier veel bos is. Dat laatste klopt, maar als het bereik op 742 meter van de zendmast met een afwisseling van bos en weilanden zo slecht is, zou er nooit landelijke dekking te halen zijn met de huidige antennedichtheid. Eerlijk gezegd kreeg ik niet de indruk dat men zich er erg serieus in verdiept had, maar misschien mag dat ook niet verwacht worden.

Gaat KPN binnen afzienbare termijn andere oplossingen voor mobiel bereik binnen aanbieden? Of wordt de lijst met toestellen die KPN gebruik laat maken van VoWifi (m.n. Xiaomi) fors uitgebreid? En als dat niet zo is en ik toch een nieuw toestel aanschaf dat wel op de VoWifi-lijst voorkomt, garandeert KPN dan dat het werkt met VoWifi (we hebben bijv. ook een Iphone 6 die op de lijst voorkomt, maar toch niet werkt) en dat de ondersteuning van dat toestel voor VoWifi een bepaald aantal jaren geldt? Ik wil voorkomen dat ik 800 euro uitgeef aan een nieuw toestel en volgend jaar te horen krijg dat VoWifi niet meer wordt ondersteund op het toestel.
Reputatie 7
Badge +28
Balen dit zeg! 😞 Ik had op meer resultaat gehoopt. Zeker omdat je aangaf dat het recent slechter is geworden.

VoWiFi kan inderdaad een uitkomst bieden voor bereik binnenshuis. De lijst op de site is niet compleet, als de ondersteuning van fabrikanten op een gegeven moment standaard is zal de lijst ook weggehaald worden. Met VoLTE (bellen over 4G) is dat hetzelfde gegaan. Dit is de lijst van toestellen waarop we VoWiFi werkend hebben getest. Xiaomi heeft de Mi A2 overigens geschikt gemaakt voor VoWiFi bij KPN, hopelijk voorzien ze andere toestellen ook van een update om dit mogelijk te maken.

De iPhone 6 moet vanaf iOS 12.1 geschikt zijn. Het is mogelijk dat er geen popup is gekomen met nieuwe aanbiederinstellingen. Als je naar Instellingen > Algemeen > Info gaat moet die popup alsnog verschijnen. Vervolgens ga je naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele data > Schakel 4G in en kies voor Gesprekken en Data. Als daar een vinkje verschijnt wordt VoWiFi de eerstvolgende dag ingeschakeld.

VoWiFi is een techniek die niet opeens stopt met werken. Als een toestel eenmaal geschikt is, blijft het ook geschikt.
Sinds gisteren werkt VoLTE opeens op de Xiaomi (als er 4G dekking is natuurlijk). De VoWifi werkt nog niet, dus het probleem is nog niet opgelost, maar er is hoop! Op de Iphone krijgen we de VoWifi helaas niet aan de praat.
Is er toch niet een mogelijkheid dat er eens serieus naar deze klacht wordt gekeken? Ik heb toch eigenlijk wel een betrouwbare internet- en telefoonverbinding nodig en de vaste verbinding is ook niet optimaal (dataverbinding en dus ook het externe bureaublad valt regelmatig weg en de hele volgende week ligt deze er overdag uit door werkzaamheden). 4g als backup zou welkom zijn. Evt. heb ik een schermopname van G-track waarop te zien is dat de dekking in enkele tientallen meters opeens heel sterk afneemt.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Onno, sorry voor de late reactie! Ik snap dat dit niet lekker werkt zo. Of een nieuwe storingsmelding zin heeft betwijfel ik. Maar omdat er op dit moment nog geen technische oplossing is lijkt een klachtenprocedure me de beste vervolgstap. Voordeel is ook dat het niet zo lang duurt als de eerdere storingsmelding.

Ik heb een klacht aangemaakt en aangegeven dat wij het vermoeden hebben dat het 4g signaal beter moet kunnen op jouw adres, maar dat het aansturen van de technische dienst geen effect heeft gehad. De klachtbehandelaar bekijkt de opties en kan ook een nieuw onderzoek opstarten als hij denkt dat dat zinvol is. We nemen contact met je op over de vervolgstappen. Ik hoop dat er een betere oplossing mogelijk is.

Reageer