Beantwoord

Geen bereik op camping in Emst

  • 24 July 2019
  • 11 reacties
  • 427 keer bekeken

Op de camping in emst helemaal geen berijk hebben 6 verschillende apparaten en geen 1 kan bellen of internetten gelukkig alleen Wi-Fi van de camping die overigens ook slecht is

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door Bart_ 26 July 2019, 14:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Emst is ook 'berucht' om zijn slechte bereik.

*Admin: bericht samengevoegd met bestaand topic
Op de camping in emst helemaal geen berijk hebben 6 verschillende apparaten en geen 1 kan bellen of internetten gelukkig alleen Wi-Fi van de camping die overigens ook slecht is
Zie mijn reactie in je eigen topic.
Toevallig vandaag een artikel in De Stentor over wifi op de camping.
Reputatie 7
Badge +28
@P.Mol
Nu heb jij dat alleen maar op de camping. Ik woon in een plaats waar KPN geen bereik heeft met het mobiele netwerk.

In Nederland bestaan nog steeds gebieden waar dat zo is. Zo ook in het hele bosgebied tussen Emst en Vierhouten. Je kunt het hier terugvinden:

https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @P.Mol Goed dat je je hier meldt, op het KPN Forum. Je hebt slecht of zelf geen bereik op de camping in Emst. Ik snap dat je daar van baalt. Ik ga het bereik daar niet zomaar kunnen verbeteren, maar wellicht kan ik het één en ander een beetje toelichten.

In algemene zin: het signaal van een mobiele telefoon gaat via een zendmast naar de telefoon en hoe dichter je daar bij in de buurt bent, hoe beter het bereik zal zijn. Alles wat tussen zo'n zendmast en jouw telefoon in staat heeft een negatieve invloed op de kwaliteit. Denk eens een dikke muren of een tunnel, wat dat betreft en zelfs bomen kunnen invloed hebben. Het is de reden waarom je buiten eigenlijk altijd beter bereik hebt dan binnen.

Zoals je op de dekkingskaart waar @Noordzee naar verwijst kunt zien bieden we in praktisch heel Nederland een prima bereik en zijn er heel weinig plaatsen waar dat niet zo is. Ze zijn er wel: vaak zijn dit heel dunbevolkte gebieden. Vooral in de dichtbevolkte gebieden staan er veel zendmasten: logisch, want daar zijn de meeste mensen en is de behoefte aan bereik dus het grootst. Ook is het eenvoudiger om een zendmast te plaatsen in een stedelijke omgeving dan in een natuurgebied.

Het plaatsen van zo'n zendmast is aan strenge regels gebonden: we kunnen als KPN niet zo maar ergens eentje plaatsen. De gemeente en de eigenaar van de grond / locatie hebben hier een belangrijke stem in en daarmee kan het soms heel moeilijk zijn om een goede plek te vinden. Ik vond dit krantenartikel uit De Stentor van begin januari. Hier worden dezelfde zaken in omschreven die ik hierboven ook toelicht en het gaat specifiek over de situatie in Emst. Wij willen daar graag een zendmast plaatsen, maar dat gaat niet heel eenvoudig. Ik weet niet zeker of die betreffende mast inmiddels is geplaatst, maar het zou dus heel goed kunnen dit verhaal jouw situatie verklaart.

Ik zag trouwens dat tweede topic, met het bericht waar @Jan-D al refereerde. Zijn bericht heb ik in dit topic gezet en het topic zelf heb ik verwijderd, aangezien het dubbel is.
Ik ben regelmatig sinds 2010 in mijn recreatiewoning in emst. In 2010 binnen in woning slecht KPN mobiel bereik en buiten redelijk. Nu in 2019 binnen in huis geen bereik en buiten slecht. 112 ook niet bereikbaar. Laatst bij een incident eerst in de auto moeten stappen om bereik te vinden om 112 te kunnen bellen. Afgezien van het feit dat je telefonisch het hele jaar daar dus niet bereikbaar ben en niet kan bellen (diverse mensen moeten voor hun werk bereikbaar zijn) is het niet acceptabel dat in een gebied waar zich vanaf 1 april tot 1 oktober honderden recreanten bevinden zelfs 112 niet gebeld kan worden. Ik begrijp dat er reeds jaren gesproken wordt over een nw zendmast, maar dat er maar geen vergunning komt. Het enige netwerk dat wel een iets betere bereikbaarheid heeft is T-mobile. En dat begrijp ik dan niet. Hebben die eigen zendmasten en krijgen die wel vergunning. Je wordt dus eigenlijk gedwongen om op T-mobile over te stappen. En dat lijkt mij uit het principe van vrije winkelnering onjuist.
Kortom wanneer wordt aan deze op zijn minst onveilige situatie iets gedaan.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Narbos. Welkom hier op het KPN Forum en goed dat je dit topic hebt gevonden. Ik begrijp dat de situatie in Emst niet optimaal is. In het antwoord dat ik hierboven heb gegeven heb ik wat extra toelichting gegeven over bereik in het algemeen en naar de situatie in Emst in het bijzonder. Ik heb verwezen naar een krantenartikel, waarin je wat extra informatie kunt lezen. Heb je dit stuk gelezen?
Hallo Bart, ja dat artikel ken ik. Staat oa in dat zendmast niet nodig zou zijn omdat er glasvezel komt. Slaat natuurlijk nergens op want met glasvezel kun je niet mobiel bellen. Zeker niet als passant/recreant zonder eigen glasvezelaansluiting. Diverse deskundigen zeggen mij trouwens dat mobiel bellen/internetten etc. de toekomst is en niet glasvezel. Ik begrijp dat KPN ook inzet op mobiele netwerken en niet voor glasvezel in de buitengebieden. Oa door verbetering van internetten via de gewone kabel in combinatie met mobiel 4G. Ik hoop dat de vergunning toch snel rond komt en de zendmast wordt geplaatst danwel KPN op andere wijze de mobiele bereikbaarheid ter plaatse kan verbeteren. Als ik lees dat de regering wenst dat de gemeenten meewerken aan een snelle opbouw van 5G netwerk(oa op bushokjes) mag dat gezien de onveilige situatie van geen bereik in een toeristengebied ter plekke toch geen probleem zijn.
Reputatie 7
Badge +20
Zoals je in het artikel kunt lezen willen wij heel graag een zendmast plaatsen in deze omgeving. Wat je aangeeft zijn de tegenargumenten die in dit artikel worden genoemd voor het niet of op een ander plek plaatsen van deze mast. Je ziet dus dat het niet eenvoudig is om het bereik te verbeteren en dat er veel bij komt kijken. De wens is er. De uitvoering ervan gaat helaas niet altijd zo snel als je zou willen.
Hallo Bart, de gemeente zou toch gevoelig moeten zijn dat zelfs 112 gewoon niet bereikbaar is. Daar het communicatiesysteem van de hulpdiensten, laatst bij een hulpverlening van een ambulance, daar ook niet werkte en men moest trachten te communiceren met het ziekenhuis via het mobiele netwerk geeft ook te denken.

Overigens waarom werkt T-mobile netwerk ter plaatse beter? Hebben zij een andere eigen zendmast, maken ze gebruik van een sterker signaal? Ik heb begrepen dat de diverse netwerk beheerders gebruik maken van dezelfde masten met hun eigen antenne of is dat niet zo?
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Narbos Ik denk ook zeker dat gemeente, en providers, daar zeker gevoelig voor zijn: we zijn als provider verplicht om er alles aan te doen dat het noodnummer bereikbaar is. Overal 100% bereik garanderen is echter heel erg moeilijk. We kunnen helaas niet 'zo maar' ergens een mast plaatsen.

T-Mobile heeft inderdaad haar eigen netwerk. Bij de meeste Nederlandse providers heb je een uitstekend bereik, al zijn er soms enkele verschillen. Antennes staan soms net iets anders uitgericht en er kunnen verschillen ontstaan doordat de verschillende providers gebruik maken van verschillende frequenties. Het kan dus inderdaad zo zijn dat T Mobile op een bepaalde plek iets beter bereik biedt dan wij en vice versa.

KPN netwerk niet te gebruiken in Emst. Ik ga op zoek naar andere aanbieder, dit sukkelt mij te lang!

EJ