Geen eSIM dus niet kiezen voor KPN!

• 15 september 2018
  • 38 reacties
  • 2973 keer bekeken

Zonder eSIM werken de nieuwste Apple apparaten niet volledig zoals bedacht.

Enkele providers hebben aangegeven eSim te gaan ondersteunen.
Verwacht wordt binnen een jaar.

Aangezien KPN dit niet op de roadmap heeft staan kies dus allemaal voor een andere provider!

Dat protectionisme en kartel gedrag in Nederland zou eens door de NMA onder de loep genomen moeten worden.
Admin: hoofdletters aangepast, in strijd met de huisregels

38 reacties

Reputatie 7
Veel plezier bij die andere provider.
Weet je al welke het gaat worden?
Vodafone heeft aangegeven dit wel te gaan ondersteunen,
Ik heb net de onderstaande melding bij de ACM gedaan.

"De nieuwste apparatuur van o.a. Apple (Apple watch 4 en alle nieuwe iPhones) kan alleen volledig werken met een elektronische ingebouwde SIM Kaart.

KPN houd de markt tegen door de invoering van deze eSIM niet op de roadmap te willen zetten.
Argument is dat klanten daardoor te makkelijk kunnen overstappen en dat ze met dual SIM ook makkelijk voice of data via verschillende providers kunnen afnemen. Zoals het bedrijf aan geeft "er is niet voldoende vraag uit de markt" wat natuurlijk onzin is.

In de ons omringende landen is dit wel reeds ingevoerd of is met hier mee bezig.

KPN houd de markt in Nederland hiervoor echter dicht.
Doordat KPN dit niet doet doen ook de overige kleine groep Nederlandse providers dit niet.

Kunt u dit onderzoeken?"
Beste @audionixs
Ik weet niet of je het weet maar vraag je dit laatste als klant aan een medeklant zoals wjb en ik dat zijn?

Op zich zie ik de vraag bij meerdere providers
Even dat bericht goed lezen.

Ik vraag hier namelijk niets.
Ik heb net de onderstaande melding bij de ACM gedaan.

"De nieuwste apparatuur van o.a. Apple (Apple watch 4 en alle nieuwe iPhones) kan alleen volledig werken met een elektronische ingebouwde SIM Kaart.

KPN houd de markt tegen door de invoering van deze eSIM niet op de roadmap te willen zetten.
Argument is dat klanten daardoor te makkelijk kunnen overstappen en dat ze met dual SIM ook makkelijk voice of data via verschillende providers kunnen afnemen. Zoals het bedrijf aan geeft "er is niet voldoende vraag uit de markt" wat natuurlijk onzin is.

In de ons omringende landen is dit wel reeds ingevoerd of is met hier mee bezig.

KPN houd de markt in Nederland hiervoor echter dicht.
Doordat KPN dit niet doet doen ook de overige kleine groep Nederlandse providers dit niet.

Kunt u dit onderzoeken?"

Volgens mij heb ik het goed gelezen.Even dat bericht goed lezen.

Moeilijk hè die eerste regel en aanhalingstekens. om het bericht.

Misschien even terug naar school?
Je kunt ook normaal reageren op een normale vraag of heb je dat niet geleerd van huis uit en school?
Reputatie 7
Wauw!

Waarom zouden wij dan voor een andere provider moeten kiezen?
Reputatie 7
Jouw melding bij ACM heeft geen enkele zin en zal ook niet in behandeling genomen worden.

Dat KPN de markt zou tegenhouden door de invoering van de eSim niet op de roadmap te zetten is natuurlijk onzin. Het staat de concurrentie vrij om dat wel te doen. En als ze denken daar een commercieel voordeel te kunnen behalen dan zullen ze dat natuurlijk als de wiedeweerga ook doen. Toch zie ik die beweging niet bij de concurrentie dus blijkbaar is het commercieel voordeel klein en weegt deze niet zomaar op tegen de benodigde investeringen.

Het is ook KPN's goed recht om zelf te bepalen of en zo ja wanneer, zij eSim gaat ondersteunen, daar heeft de ACM geen enkele zeggenschap over.

Ook geef je aan dat het onzin is om te stellen dat er "te weinig vraag is vanuit de markt". Ik denk dat je dat wel zo kunt stellen, ik denk dat de vraag vanuit de markt momenteel zelfs nog marginaal is. Ik denk ook dat die vraag marginaal zal blijven zolang de mainstream devices voorzien zijn van een sim-slot. Mainstream zijn de horloges niet en de iPhones hebben gewoon een sim-slot dus ...

Ik heb overigens om hele andere redenen vele jaren terug al voor een andere provider gekozen en het zal me een zorg zijn of die provider (T-Mobile) wel of niet eSim gaat ondersteunen zolang de telefoon die ik wil gebruiken ook "gewoon" een sim-slot heeft waar ik dat stukje plastic van de provider in moet duwen. Het wel of niet ondersteunen van eSim heeft voor mij en ik denk voor zeer vele anderen, geen enkel invloed op het gemak van switchen naar een andere provider, daar spelen mijns inziens hele andere factoren een rol.

PS. Weet je dat de iPhone Xs (Max) in China voorzien is van een sim-slot voor twee sim-kaarten. In China heeft 90% van de telefoons een dual-sim en het zou commercieel niet handig zijn om dan een telefoon uit te brengen met een sim-slot voor één sim-kaart, wetende dat eSim ook daar (nog) niet ondersteund wordt. Weet je overigens dat er maar tien landen zijn waar eSim wel ondersteund wordt. Deze landen zijn: Amerika, Canada, Duitsland, Engeland, Hongarije, India, Kroatië, Oostenrijk, Spanje en Tsjechië.
Eigenlijk ben ik best wel benieuwd wie die enkele providers zijn. Zoals gezegd de vraag is al meer gesteld, ik zat het pas nog te lezen bij verschillende fora van providers alleen de Thee ? viel me op.

- edit -
Behalve dan dat ze (enkele providers) ermee bezig zijn, maar dat zegt/betekent me weinig tot nix.

Beste @audionixs
Mijn excuses ik had het idd niet goed genoeg gelezen. Zal wel komen omdat ik nog niet mijn 1e thee had gedronken.?
Reputatie 7

Beste @audionixs
Mijn excuses ik had het idd niet goed genoeg gelezen.
Laat onverlet dat de wijze van reageren door @audionixs mijns inziens niet echt getuigt van hoogstaande sociale vaardigheden.
Moeilijk hè die eerste regel en aanhalingstekens. om het bericht.

Misschien even terug naar school?
Geen medewerker maar wel bias blijkbaar.
Weet je zeker dat je niet voor KPN werkt?

Ik heb zelf 6 jaar in de groot zakelijke marketing van KPN gewerkt en weet precies hoe men denkt en doet.

Klanten binding doe je ook door overstappen niet makkelijk te maken. en door diensten en infra te koppelen.
En dat is precies wat hier gebeurt door te wachten met eSIM.
"hoogstaande sociale vaardigheden?"
Schrijf je dat nu om de aandacht at te leiden of is het een losse flodder om toch maar iets neer te kunnen zetten?

Ik ben hier niet om vrienden te maken of sociale vaardigheden te tonen, maar om een punt te maken.
"Weet je overigens dat er maar tien landen zijn waar eSim wel ondersteund wordt. Deze landen zijn: Amerika, Canada, Duitsland, Engeland, Hongarije, India, Kroatië, Oostenrijk, Spanje en Tsjechië."

JUIST! waarom wordt het in Nederland dan dus tegen gehouden?

I rest my case.
Reputatie 7
"Weet je overigens dat er maar tien landen zijn waar eSim wel ondersteund wordt. Deze landen zijn: Amerika, Canada, Duitsland, Engeland, Hongarije, India, Kroatië, Oostenrijk, Spanje en Tsjechië."

JUIST! waarom wordt het in Nederland dan dus tegen gehouden?

I rest my case.
Het wordt niet tegen gehouden in Nederland, het staat de providers immers vrij om eSim te gaan ondersteunen.
Wel is het zo dat er blijkbaar nog te weinig behoefte voor de ondersteuning van eSim is waardoor partijen (nog) niet bereid zijn de benodigde investeringen te plegen. Ik heb eerder al uitgelegd waarom.
Reputatie 7
Klanten binding doe je ook door overstappen niet makkelijk te maken. en door diensten en infra te koppelen.
En dat is precies wat hier gebeurt door te wachten met eSIM.
Het is volgens mij complete onzin dat het "in je telefoon moeten duwen van een stukje plastic" mensen weerhoudt om een overstap te maken.
Waar ik meer/eerder kans zie voor de Esim ondersteuning is toch wel de smartwatch.
Reputatie 7
Waar ik meer/eerder kans zie voor de Esim ondersteuning is toch wel de smartwatch.Dat zie ik juist anders. Ik denk dat het volume aan "smart"watches met eSim domweg te klein is om de benodigde investeringen te rechtvaardigen.
Anders wjb, als smartwatches meer in trek komen met hun fysieke kleinere omvang kan de Esim-ondersteuning een grotere rol gaan spelen
(We zeggen hetzelfde maar de benadering verschilt)

En nou ga ik aan mun uurste thee, f-kuhs kiekuh of dè helpt. ?
Reputatie 7
Reaktie van @Marina_ in een ander topic;

“KPN gelooft in de toegevoegde waarde van eSIM. KPN vindt daarbij de toepassing van de GSMA standaarden een vereiste voor succesvolle implementatie van eSIM in de wereld en Nederland in het bijzonder. De technologie om eSIM’s te ondersteunen grijpt in op de kern van onze bedrijfsvoering en is daarmee een tijdrovende innovatie. Daarnaast geldt dat Apple de functionaliteit niet bij introductie van de nieuwe telefoons, maar pas later middels een software update beschikbaar zal stellen. De introductie van de mogelijkheid om smartwatches en smartphones met een eSIM op afstand van een SIM profiel te voorzien, is dan ook niet op korte termijn voorzien.”
Wow wat een brainiacs hier!

eSIM betekent ook dual sim mogelijkheden in de iPhone!
Dus goedkope data van de een en goedkope voice van een ander.
En dat wil KPN inderdaad niet want zij zijn de duurste aanbieder.

En nu zelf verder even nadenken!
Die bullshit over software.....
Allemaal smoesjes en gekonkel.

In IOS zit nu al code om dual sim te ondersteunen.
En dan zeker bij de introductie van de Xs in november in de nieuwe IOS
Ik ga het toch echt even zeggen, nix
Waar ben je mee bezig?

Talloze mensen zijn op fora actief om medeklanten te helpen bij vragen, vrijwilligers.

Je weet niet in welk een situatie ze kunnen verkeren.
Je hebt geen enkele vorm van fatsoen in je reactie. Je zou echt eens na moeten denken over je reacties want die zeggen meer over jou dan over de anderen en mij.

Hier wil ik het bij laten. Fatsoen, respect is je vreemd blijkbaar.

Reageer