Geen eSIM dus niet kiezen voor KPN!

• 15 september 2018
  • 38 reacties
  • 3021 keer bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

Reputatie 7
Dus goedkope data van de een en goedkope voice van een ander.Dat is al tijden geen enkel probleem, als je maar een dual-sim apparaat hebt en die zijn al jaren te koop.
Overigens is KPN soms ook de goedkoopste. Zo heb ik voor min €4,99 een 500MB mobiel Internet abonnement afgesloten (Zie dit topic). Dat levert mij dus een besparing van €4,99 op terwijl mijn zoon 1GB data naast zijn T-Mobile prepaid heeft op zijn OnePlus 5T (dual-sim). ☺

Weet je overigens dat de iPhone Xs (Max) in China voorzien is van een "gewoon" dual-sim slot?
Reputatie 7
Die bullshit over software.....
Allemaal smoesjes en gekonkel.

In IOS zit nu al code om dual sim te ondersteunen.
En dan zeker bij de introductie van de Xs in november in de nieuwe IOS
En gemakshalve zeg je maar niets over misschien wel het belangrijkste deel van dat bericht van Marina.

"De technologie om eSIM’s te ondersteunen grijpt in op de kern van onze bedrijfsvoering en is daarmee een tijdrovende innovatie.".

Ik hoop dat je beseft dat daar dus ook een prijskaartje aan hangt en die is waarschijnlijk niet misselijk.
Reputatie 7
Anders wjb, als smartwatches meer in trek komen met hun fysieke kleinere omvang kan de Esim-ondersteuning een grotere rol gaan spelen
(We zeggen hetzelfde maar de benadering verschilt)
Ik denk dat smartwatches nog vele jaren een niche-markt zullen blijven en dat het aantal verkochte smartwatches t.o.v. smartphones marginaal zal zijn. Mijns inziens dus helemaal niet interessant voor de providers.
Nogmaals:
Ik ben hier niet om vrienden te maken, maar om iets duidelijk te maken.

Wordt eens wakker: KPN is een moloch die met de twee overige netbeheerders constant bezig is de markt zo te vormen met dat zij het meest aan ons verdienen.

Vodafone ondersteunt in de UK al e-sim. Hier niet ondanks dat hier hetzelfde netwerk ligt.

Waarom? Omdat KPN afspraken maakt met zowel Vodafone en T-Mobile hier over.

Dat deden we toen ik 12 jaar geleden bij KPN werkte en dat gebeurt nu nog.

Met drie netwerken is er geen concurrentie.
En nee Tele2 is inderdaad geen partij in dit verhaal.
Reputatie 7
Wordt eens wakker: KPN is een moloch die met de twee overige netbeheerders constant bezig is de markt zo te vormen met dat zij het meest aan ons verdienen.

Vodafone ondersteunt in de UK al e-sim. Hier niet ondanks dat hier hetzelfde netwerk ligt.

Waarom? Omdat KPN afspraken maakt met zowel Vodafone en T-Mobile hier over.

Dat deden we toen ik 12 jaar geleden bij KPN werkte en dat gebeurt nu nog.
Als je dit echt gelooft, waarom heb je dan zo'n ontzettend zwakke melding bij de ACM gedaan?

"De nieuwste apparatuur van o.a. Apple (Apple watch 4 en alle nieuwe iPhones) kan alleen volledig werken met een elektronische ingebouwde SIM Kaart.

KPN houd de markt tegen door de invoering van deze eSIM niet op de roadmap te willen zetten.
Argument is dat klanten daardoor te makkelijk kunnen overstappen en dat ze met dual SIM ook makkelijk voice of data via verschillende providers kunnen afnemen. Zoals het bedrijf aan geeft "er is niet voldoende vraag uit de markt" wat natuurlijk onzin is.

In de ons omringende landen is dit wel reeds ingevoerd of is met hier mee bezig.

KPN houd de markt in Nederland hiervoor echter dicht.
Doordat KPN dit niet doet doen ook de overige kleine groep Nederlandse providers dit niet.

Kunt u dit onderzoeken?"

Dan had je toch gewoon een keiharde melding over kartelvorming kunnen maken, of niet soms?

Sorry hoor, maar het waarschijnlijkheidsgehalte is mijns inziens ver te zoeken en ik hecht dan ook heel wat meer waarde aan de uitspraak van Marina.

We kunnen er lang over blijven discussiëren, maar ik ben bang dat je nog geruime tijd zult moeten wachten alvorens eSim door KPN ondersteund zal worden, het is niet anders.
wjb: weet jij heel zeker dat je niet aan KPN gelieerd bent?
Reputatie 7
wjb: WEET JIJ HEEL ZEKER DAT JE NIET AAN KPN GELIEERD BENT?Ja, dat weet ik heel zeker ik ben directeur grootaandeelhouder van mijn eigen ICT bedrijf en heb KPN ook niet als klant.
Ons Internet, televisie en vast telefonie heb ik bij KPN ondergebracht.
Onze mobiele telefonie hebben wij bij T-Mobile ondergebracht omdat zij een voor ons veel aantrekkelijkere propositie hebben.
Bij KPN zouden wij per maand minimaal €55,- kwijt zijn om zo onderling gratis te kunnen bellen.
Bij T-Mobile zijn wij per maand €19,- kwijt en dat is toch per maand €36,- minder.
Ik ga natuurlijk niet €432,- per jaar meer uitgeven, ik ben niet gek.
Reputatie 7
Badge +15
Dag Audionixs, we moedigen het hier aan een topic en discussie te start over KPN gerelateerde zaken. Op dit platform willen we graag elkaar helpen en inspireren. Ik zie dat je hier nieuw bent, welkom op het KPN forum. Ik wil ik je graag wijzen op onze huisregels . Ik wil je in het bijzonder vragen om andermans standpunten te respecteren en met fatsoen andere gebruikers aan te spreken. Alvast bedankt voor je medewerking.
Reputatie 4
Badge +2
Vodafone heeft aangegeven dit wel te gaan ondersteunen,

Succes en vooral sterkte! Ik heb hem als provider voor het werk. Voor mij veel te veel storing.
Maar als je zo'n toon aanslaat aan mensen die alleen maar naar jouw verhaal willen luisteren en helpen dan is het maar goed dat je vertrekt naar een andere provider, doei!
Reputatie 1
Badge
Ik kan als ex collega van NIX ( ook ex KPN Sales zakelijke markt ) zijn vehaal bevestigen.

KPN blokkeert als grootse provider van Nederland. expres E-Sim en dual Sim toestellen. KPN is de grootste afnemer (verkoop kanaal )van mobile telefoons. In de onderhandelingen met telefoonfabrikanten neemt KPN altijd mee dat wanneer een fabrikant een dual Sim toestellen op NL markt uitbrengt. KPN deze fabrikant zal weren uit het assortiment.
De afnemers macht van KPN bevat 50% van alle verkochte telefoons in NL. Hierdoor geven alle fabrikanten die zaken willen doen met KPN gehoor aan deze eis.

Voor de esim van Apple geld het zelfde.
Ja het zit standaard in de iPhone maar KPN heeft bij Apple een isp profiel. En hier staat het uit geschakeld. Ook voor andere de 3 andere providers (die zijn dus afhankelijk wanneer Apple functies aanzet in hun isp profiel )
Het isp werkt profiel zo:
Je koopt een lose iPhone en stop je daar KPN of andere NL Sim in dan zorgt de KPN/nl Sim dat esim wordt uit geschakeld bij het binnen halen van je KPN profiel (Je provider update) en deze is pas weer is aan te zetten door er een simkaart van een provider in te stoppen die esim ondersteunt.( je krijgt dan probider update die bij die provider hoord) Iedereen heeft dit eerst kunnen ervaren met de terhering functie die providers in het beging probeerde tegen te houden. (Via een provider update werd deze functie na een overheids verbod op tegenhouden weer toegevoegd op de iPhones)

Dual Sim is voor grotes providers nadelig omdat mensen dan 2 goedkope abbos van 2 verschillende provider en hier door goedkoop goed berijk inkome de voice hebben en uitgaande goedkoop data van een andere provider kunnen nemen. KPN heeft een gemiddelde arpu van 35+ euro nodig. En en wanneer de dual Sim en e-Sims komen verwacht KPN deze arpu niet vast te houden omdat mensen te makkelijk voor een andere provider kunnen kiezen. Of met de goedkoopste KPN abbo de trippel Play korting pakken maar helemaal niet bellen via KPN.

Daarom heeft KPN vanaf het moment dat Apple werkt aan Apple Sim (sinds 2010 en sinds 2013/14 op de markt) . Dit in NL tegen gehouden
Apple Sim is de voorganger van de E-Sim en beschikbaar in 180 landen behalve Nederland.
https://www.iculture.nl/uitleg/apple-sim/

In Nederland en België kun je maar beperkt gebruik maken van de eSIM en Apple SIM, omdat lokale providers nog niet meedoen. Er is daarom ook nooit een Apple SIM meegeleverd bij de 4G-modellen van de iPads.

KPN zegt al jaren dat het esim en Apple Sim gaat onder steunen wanneer de markt er om er vraagt.
Geloof me als het KPN ligt komt die er nooit. En ook bij Vodafone en t-mobile die ook al jaren roepen dat ze hem gaan onder steunen wanneer fabriekanten er mee komen. (Hè dat is gek esim en Apple Sim bestaan al jaren )

Providers waren tot nu toe afwachtend, maar uit navraag van Tweakers blijkt dat in ieder geval drie van de vier grote providers het nu wel zien zitten. Alleen KPN is terughoudend; zij gaan nog niets doen met eSIM en gaven het standaardantwoord “dat ze de marktontwikkelingen nauwgezet in de gaten houden”.

Zie hier Apple:

Apple maakt zich al jarenlang sterk voor een dergelijke E-SIM (of eSIM, zoals Apple het noemt) en heeft ze al ingevoerd in sommige iPads en de Apple Watch Series 3.

NIX heeft 100% gelijk dat de ACM hier moet optreden.Het is geen eigen eigen keus van nl provider om dual Sim of esim toestellen te gaan verkopen. KPN drijgt dan gewoon de fabrikant te weren uit het assortiment. En dat risico nemen fabrikanten gewoon niet. Ook apple niet (doen ze al jaren niet) ik hoop dat ze door samen met Google op te trekken KPN op de knienen krijgen en duale en esim toelaten op de Nederlandse markt.
Reputatie 7
KPN blokkeert als grootse provider van Nederland. expres E-Sim en dual Sim toestellen. KPN is de grootste afnemer (verkoop kanaal )van mobile telefoons. In de onderhandelingen met telefoonfabrikanten neemt KPN altijd mee dat wanneer een fabrikant een dual Sim toestellen op NL markt uitbrengt. KPN deze fabrikant zal weren uit het assortiment.Waarom staan er dan 12 dual-sim apparaten op de site van KPN?
Nogmaals:
Ik ben hier niet om vrienden te maken, maar om iets duidelijk te maken.

Niemand is hier om vrienden te maken, maar dat wil niet zeggen dat je jezelf als een hork moet opstellen. Wat een drogreden zeg.

Wacht even. KPN en de twee overige netbeheerders zijn commerciële bedrijven. En je verwijt ze dat ze het zo willen vormen dat ze het meest aan ons verdienen? Jeetje, wie had dat verwacht?!

Reageer