Vraag

Geen ontvangst sms berichten

  • 22 July 2019
  • 3 reacties
  • 76 keer bekeken

Ook wij hebben sinds kort problemen met de ontvangst van sms berichten uit NL op onze Spaanse mobiele nummers. Movistar heeft e.e.a. voor ons gecheckt, maar zegt dat het bij hen correct werkt. De sms-en verzonden met onze Nederlandse mobiele nrs komen niet aan op onze Spaanse nrs. We hebben e.e.a. getest met onze eigen nummers. Inderdaad DigiD werkt niet, gesproken soms wel of komt te laat binnen en dan is de tijd verstreken. Spanje-Spanje en Spanje-Nederland werkt wel goed. Wat is er aan de hand KPN?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom Kiekie! Even samenvattend gaat het zowel bij een KPN-nummer, als een Spaans nummer mis met binnenkomende sms berichten? Ik denk niet dat er iets aan de hand is met het KPN netwerk als het ook met DigiD berichten misgaat. Wat gebeurt er als je met je Nederlandse nummers dezelfde test doet, maar dan handmatig met een ander netwerk verbinding maakt? Komen de berichten dan wel direct aan?
Beste Joran,
Dank voor je reactie. Ter info: Onze NL mobiele nrs zijn prepaid; onze mobiele Spaanse nrs zijn abonnementen, want wij wonen in Spanje. Wij kunnen niet kiezen voor een andere provider om te ''proberen". Feit: Alleen sms berichtjes verzonden met een NL mobiele nr komen NIET binnen op onze Spaanse mobiele nrs. Maakt niet uit verzonden uit NL of uit Spanje, ze worden niet ontvangen. Omgekeerd werkt het wel en zoals gezegd NL>NL en ES>ES gaan ook goed.
De sms centrale voor onze prepaid staat ingesteld op +31653131314. Is dat wel correct?
De Spaanse sms centrale hebben wij ook gecheckt.
Dank voor je aandacht en tijd.
Reputatie 7
Badge +28
De centrale is prima, dit is de smscentrale voor prepaid nummers.

Ik bedoel niet dat je over hoeft te stappen op een andere provider, maar je kunt een ander netwerk kiezen om via te roamen. Het verschilt een beetje per toestel hoe je dit kunt instellen. Bij Android is dit vaak bij Instellingen > (Verbindingen) > Mobiele Netwerken > Netwerken zoeken. In de lijst met beschikbare netwerken zal je Movistar zien maar hopelijk ook andere netwerken. Kies dan een willekeurig netwerk om te testen of het daar wel lukt.

Wat ik probeer uit te zoeken is of dit alleen misgaat op het Movistar netwerk, of dat het ook bij andere Spaanse mobiele netwerken niet lukt. Als het laatste het geval is kan er goed iets misgaan in de internationale routering.

Het andere wat ik probeer uit te sluiten is of het alleen vanuit KPN misgaat. De DigiD sms'jes hebben niets te maken met het KPN netwerk, daarom twijfel ik daar aan. Als je kennissen hebt die bij een andere provider zitten (Vodafone, T-Mobile) ben ik benieuwd of die sms'jes wel direct aankomen. Zowel op jullie Spaanse nummers als op de prepaidnummers.

Reageer