gesprekskwaliteit - technische vraag

• 8 augustus 2013
  • 3 reacties
  • 4892 keer bekeken

Het is al heel lang dat ik in mijn eigen woning een bijzonder slechte ontvangst heb. Wegvallende verbindingen, klachten van de mensen met wie ik bel dat ik ge-"chopt" doorkom. Vooral de uplink, mijn stem naar de ander, is bar en boos. Al eerder over geklaagd, maar het eindresultaat is dat ik kennelijk precies op een soort "witte plek" woon temidden van heel veel zendmasten (notabene vlakbij het congrescentrum de RAI in Amsterdam).

Nu heb ik sinds twee maanden mijn telefoon zo ingesteld dat zolang ik op Wifi zit, de mobiele data uitgeschakeld staan. Scheelt echt enorm in batterijverbruik (met data aan: 1.3% per uur, zonder data aan, alleen Wifi: 0,4% per uur - Galaxy SIII LTE).

Alleen sindsdien komen de klachten over de kwlaiteit van de mobiele gesprekken nóg frequenter en gebeurt het wegvallen nóg vaker. Ik had al gehoord, dat voor mobiele gesprekken 2G (op dit moment niet 3G) als fall-back gebruikt werd.

Mijn vraag is: veroorzaakt het feit dat ik mobiele data uitgeschakeld heb, dat mobiele gesprekken geen gebruik meer kunnen maken van de fall-back optie via data op 2G of 3G?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Als u het toestel wil forceren 2g of 3g te gebruiken kan dat binnen de instellingen via meer instellingen > mobiele netwerken > Netwerk Modus.

GSM = 2G

WCDMA = 3G

Het uitzetten van de mobiele data zorgt er niet voor dat 3g niet gebruikt wordt.

Bedankt voor het antwoord. Maar het is vrees ik niet het antwoord op mijn vraag, kennlijk heb ik me niet duidelijk uitgedrukt.

Omdat onder mijn buren meerdere KPN klanten zitten met hetzelfde probleem van slechte gesprekskwaliteit, heeft KPN Netwerk uitgebreide testen gedaan. Een technische medewerker van Netwerken heeft vervolgens contact met ons opgenomen over de resultaten. Het is die KPN technicus die zei dat fallback voor gesprekken standaard via een 2G verbinding gaat, niet 3G. Dit omdat 2G gewoon veel beter doordringt dan 3G, ook binnenshuis.

Wat hij echter niet kon zeggen, is of bijvoorbeeld mijn Galaxy SIII fallback verkeer via 2G kon afhandelen als ik mobiele data op het toestel uitgezet had.

Mijn vraag is dus: als mobiele data uitgeschakeld staan op de telefoon zelf (Wifi staat wel aan), kan dan tóch het fallback systeem gebruik maken van mobiele data op het toestel - dus ondanks dat die uitgeschakeld staan?

Reputatie 7
Badge +12
Wanneer de optie van mobiele data op het toestel uitgevinkt staat dan kan de Samsung niet meer op internet via het mobiele netwerk. Wifi zal dan nog steeds werken.

Reageer