Beantwoord

Het melden van Wangiri Fraude problemen

• 24 maart 2017
  • 10 reacties
  • 619 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +15
Hallo allemaal 🙂

Ik had vandaag het idee om een gevalletje Wangiri fraude te melden via de livechat zodat het nummer geblokkeerd kan worden. Het idee hierachter was om de hoeveelheid klachten en natuurlijk ook calls vanuit de klant te minimaliseren.

De klantenservice medewerkster (Simone) zei dat dit niet mogelijk was - Hier heb ik natuurlijk begrip voor gezien een klantenservicemedewerker ook niet alles kan of weet. Op een gegeven moment heb ik in de conversatie gevraagd om de feedback door te geven gezien ik winst zag voor KPN. Als antwoord daarop zei Simone dat het wettelijk niet is toegestaan.

Natuurlijk ben ik zo gek om de wet er op na te lezen en eerlijk gezegd kan ik niks vinden als het gaat over een verbod van het blokkeren van nummers (Gezocht naar "Fraude" en "Blokkeren")

Bron:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/2017-03-10

Is het mogelijk een idee om de wettelijk kaart minder snel te spelen als het niet in de wet staat? Het is natuurlijk een makkelijke manier om de call tijd zo kort mogelijk te houden en de schuld weg te schuiven naar de wetgever terwijl het in dit geval alleen maar om feedback ging en om een mogelijkheid om geld te besparen (voor zowel de klant als voor KPN 🙂 ).

Daarnaast ben ik er ook achter gekomen dat de concurrent dit wel doet:
https://forum.tele2.nl/mobiele-abonnementen-180/help-mee-buitenlandse-nummers-om-blokkeren-52751
icon

Beste antwoord door Erik_ 24 maart 2017, 20:39

Goede vraag, Sjors. Ik ben er ingedoken, want ik weet ook niet beter dan dat wij individuele nummers niet mogen blokkeren. Ik kan er in de wetgeving alleen niet direct iets specifieks over vinden. Alles wat ik verder vind zegt steeds dat providers niet kunnen en mogen blokkeren op individuele basis. In de systemen hebben wij in ieder geval geen enkele mogelijkheid tot het blokkeren van een individueel nummer. We kunnen alleen, per aansluiting, categorieën blokkeren voor uitgaand bellen. Wel kun je in de meeste toestellen wel specifieke nummers blokkeren. Dan wel omdat het ingebouwd zit, dan wel omdat er een app voor is 🙂
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +30
11.9.2, zie punt a. Is daar al een regeling voor, want daar ben je denk ik naar op zoek.
Reputatie 7
Buitenlandse nummers zijn niet te blokkeren. Bovendien zijn er meer providers dan KPN tegenwoordig. Het blijft lastig ze buiten de deur (telefoon) te houden.
Gewoon niet terugbellen, tenzij er ook een naam bij staat. Want dan is het gewoon een nummer dat je kent.
Reputatie 7
Badge +15
11.9.2, zie punt a. Is daar al een regeling voor, want daar ben je denk ik naar op zoek.

Dat is een mooi kapstokartikel om ad-hoc regeltjes in te voeren 😉 Daar kan in theorie een beslissing onder vallen waardoor KPN een verbod op iets krijgt.

Buitenlandse nummers zijn niet te blokkeren. Bovendien zijn er meer providers dan KPN tegenwoordig. Het blijft lastig ze buiten de deur (telefoon) te houden.
Gewoon niet terugbellen, tenzij er ook een naam bij staat. Want dan is het gewoon een nummer dat je kent.

Technisch gezien is het voor KPN niet mogelijk om het telefoon nummer volledig "uit de lucht" te krijgen. Wat KPN technisch gezien wel kan is de call verbreken voordat deze op stand is gekomen, door bijvoorbeeld gebruik te maken van een blacklist op te stellen. Natuurlijk kan men besluiten dat dit niet wenselijk is.

Niet terugbellen is natuurlijk de beste optie maar je moet nooit de gebruiker onderschatten. Elk geval van fraude dat te voorkomen is, is een ontevreden klant minder. Daarnaast kan het ook nog eens in de kosten bij de klantenservice besparen. (Dat is mijn insteek 😛 )

Natuurlijk kan je het ook uitbreiden tot een dienst voor resellers of een blacklisting dienst gezien het probleem toch net wat groter is :8 Maar dat is weer een andere discussie 😛
Reputatie 7
Badge +27
Goede vraag, Sjors. Ik ben er ingedoken, want ik weet ook niet beter dan dat wij individuele nummers niet mogen blokkeren. Ik kan er in de wetgeving alleen niet direct iets specifieks over vinden. Alles wat ik verder vind zegt steeds dat providers niet kunnen en mogen blokkeren op individuele basis. In de systemen hebben wij in ieder geval geen enkele mogelijkheid tot het blokkeren van een individueel nummer. We kunnen alleen, per aansluiting, categorieën blokkeren voor uitgaand bellen. Wel kun je in de meeste toestellen wel specifieke nummers blokkeren. Dan wel omdat het ingebouwd zit, dan wel omdat er een app voor is 🙂
Reputatie 7
Badge +15
Bedankt voor de informatie Erik. Persoonlijk denk ik dat dit meer een beleidskeuze is, ook gezien KPN een serviceprovider is. Je wilt natuurlijk ook niet dat iemand willekeurige telefoon nummers gaat blokkeren omdat het toevallig de concurrent van een goede vriend is. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld maar dat kan gebeuren als iedereen specefieke telefoon nummers kan blokkeren 😛 Een wildgroei van blokkades kan gevaarlijk zijn, zeker als er niet gedocumenteerd is waarom een telefoon nummers geblokkeerd is op het niveau van een MNO(Mobile Network Operator).

Daarnaast bestaat het risico dat het wordt bestempeld als machtsmisbruik - In het geval van fraude is het juist een goed middel maar het is gevaarlijk om legitieme telefoon nummers per ongeluk te blokkeren :p

Naja, zo heeft alles z'n voor en nadelen
Door deze nummers ben ik gebeld, ook via Whatsapp..

Deze nummers waren het, natuurlijk heb ik niet opgenomen..heb ze geblokkeerd
Per ongeluk 3x geplaatst
Reputatie 7
Badge +15
Per ongeluk 3x geplaatst

Maakt niks uit graadje. Ik zou het fijn vinden als KPN iets kon doen tegen dit type misbruiken (Met een redelijke deblokeringspolicy). Maar helaas is dat niet mogelijk. Er zijn gelukkig wel blacklist apps die het leven een stuk makkelijker maken 🙂
@Moderator: Men kan altijd contact opnemen met Overlast@kpn.com i.g.v Wangiri of overlast zoals bijvoorbeeld teruggebeld worden als je nummer gebruikt wordt voor MicrosoftScam oproepen. Daar zal men bepalen wat de mogelijkheden zijn.

Reageer