Beantwoord

Hoe verleng ik de batterijduur van mijn mobiel? 10 tips voor Android en iPhone!

Reputatie 7
Badge +23
Je kent het wel, gisteren je mobiel nog opgeladen en nu zie je alweer zo’n vervelend accu-icoontje met een klein rood balkje boven in je beeldscherm. Je vraagt je misschien af waarom jouw mobiel het niet een hele week volhoudt. Mijn onverwoestbare Nokia 3310 kon het toch ook? De reden dat ze geen week volhouden met 1 keer opladen is omdat mobieltjes ook steeds meer vragen van de accu door de HD-schermen, Wifi, bluetooth etc. Er zijn echter veel dingen die je zelf kan doen om de batterijduur te verlengen. Hier lees je 10 tips om je te helpen. Heb jij meer tips voor het verlengen van je accuduur? Deel ze hieronder met de community en win een powerbank!

Zet je beeldscherm minder fel
Mobieltjes worden kleiner, dan weer groter en je ziet ze nu ook weer kleiner worden. Eén ding is zeker, het beeldscherm wordt kwalitatief steeds beter. Het grote, heldere kleurenscherm van je mobiele toestel verbruikt veel energie. Je kunt zelf de helderheid instellen en deze minder fel zetten. Ook kun je de tijd verkorten dat het beeldscherm aan blijft staan na gebruik van het toestel. Zo verleng je de accuduur.

Je vindt de instelling voor helderheid bij Android via: Apps -> Instellingen -> Display -> Helderheid

Je vindt de instelling voor helderheid bij IOS (iPhone/iPad) via: Instellingen -> Beeldscherm en helderheid

Laat Bluetooth niet onnodig aan staan op je mobiel
Veel mensen die Bluetooth gebruiken, bijvoorbeeld in de auto om handsfree te bellen, laten deze na gebruik aan staan. Het mobiele toestel blijft al die tijd verbinding zoeken met een Bluetooth apparaat, wat veel energie kost. Zet Bluetooth uit zodra je het niet gebruikt voor het verlengen van de batterijduur.
Je vindt de instelling (verschilt wel een beetje per toestel) voor Bluetooth bij Android via: Apps -> Instellingen -> (Netwerkverbindingen ->) Bluetooth
Je vindt de instelling voor Bluetooth bij IOS (iPhone/iPad) via: Instellingen -> Bluetooth

Locatievoorzieningen / GPS uitzetten
Deze functie verbruikt veel energie omdat je mobiel constant jouw locatie aan het verversen is. Apps zoals de camera op je mobiel gebruiken ook vaak deze GPS zodat je nooit vergeet waar je die foto van de Eiffeltoren hebt gemaakt 😉 Soms wordt GPS ook gebruikt door apps zonder dat je het door hebt. Schakel GPS/locatievoorzieningen uit voor een langere accuduur.

Bij Android staat er vaak het volgende icoontje in beeld om aan te geven dat GPS aan staat:
Veeg met je vinger vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden -> Druk op het tandwieltje (instellingen) -> Locaties op je Android toestel om GPS schakelen.

Bij IOS (iPhone/iPad) zie je een pijltje boven in beeld.
Ga naar instellingen -> Privacy -> Locatievoorzieningen om op de iPhone het uit te zetten, en om te bepalen welke apps GPS mogen gebruiken.

Beperk het gebruik van videodiensten
Het via mobiel internet bekijken van filmpjes via bijvoorbeeld Uitzending Gemist of ITV-online onderweg gebeurt natuurlijk steeds meer. Mensen kijken zelfs hele films via Netflix op hun tablet of mobiel als ze onderweg zijn. Houd er wel rekening mee dat dit extra batterijcapaciteit en dataverbruik kost.

Probeer minder vaak te synchroniseren/updaten
Voor het synchroniseren en updaten van bijvoorbeeld e-mail, apps en sociale netwerken (Facebook, Twitter), maakt het mobiele toestel vaak contact met het mobiele internet. Dit gebeurt vaak zonder dat je het door hebt op de achtergrond, maar is zeker niet goed voor de accuduur en snelheid van het toestel. Je kunt dit beperken door de frequentie van het aantal automatische updates te verlagen of ze helemaal uit te zetten en alleen (handmatig) te synchroniseren op het moment dat jij dat wilt.

Oplader
Gebruik altijd de originele lader die is bijgeleverd bij je telefoon. Een andere oplader past wellicht op de telefoon, maar kan de batterijduur en/of oplaadtijd negatief beïnvloeden.

Zet WiFi uit op moment dat je het niet gebruikt
Vrijwel iedereen gebruikt WiFi. Logisch natuurlijk, probeer maar eens een internetkabel in je mobiel te drukken 😉 Alleen slurpt deze functie stroom op het moment dat de functie is ingeschakeld, maar geen netwerk heeft om mee te verbinden. Zet dus WiFi uit als je het op dat moment toch niet gebruikt.

Zet de trilfunctie van je mobiel uit
Vrijwel elke mobiele telefoon heeft een trilfunctie. Superhandig als je niet gestoord wilt worden maar toch wil weten dat je een appje krijgt. Als je mobiel niet op stil staat, staat de trilfunctie ook vaak aan terwijl het niet nodig is. De trilfunctie is een energievretende functie dus kan je het beste de trilfunctie gewoonweg uitschakelen. Al helemaal als je jouw mobiel niet op stil hebt staan.

Gebruik de energiebesparingsmodus
De spaarstand/ energiebesparingsmodus is een uitkomst en heb je tegenwoordig bij zowel Android als bij IOS. Schakel deze functie in als je bijvoorbeeld de hele dag nog bereikbaar moet zijn terwijl de accu al leeg begint te raken. Het heeft mij meerdere malen uit de brand geholpen 🙂

Bij Android vind je de spaarstand bij: Instellingen -> Accu -> Opties -> Accubesparing

Bij IOS (iPhone/iPad) vind je de energiebesparingsmodus bij: instellingen -> Batterij

Last but not least: Verwijder grote apps van je mobiel
Het verwijderen van (grote) apps die veel energie verbruiken kan je veel accuduur schelen! Je kan zien welke apps dat zijn.

Bij Android vind je het accuverbruik per app bij: Apps -> Instellingen -> Batterij

Bij IOS (iPhone/iPad) vind je het accuverbruik per app bij: instellingen -> Batterij

The Guardian heeft recentelijk een test gedaan met het verbruik van de Facebook app waarbij duidelijk werd dat het je tussen de 15% en 20% accuduur kan opleveren zodra je die app verwijdert!
Natuurlijk wil je Facebook wel kunnen blijven gebruiken. Via de mobiele Facebook-website werkt het prima en kost het lang niet zoveel batterij.

Op de iPhone/iPad kan je makkelijk een snelkoppeling maken van bijvoorbeeld Facebook zodat je er niet elke keer apart naar hoeft te surfen. Zo werkt het: Open de gewenste website via de browser -> Klik op het Delen-icoontje onderin het scherm (middelste icoontje met vierkant en pijltje) -> Zet in beginscherm -> Verzin een naam en Voeg toe

Op een Android toestel kan je op de volgende manier een favoriet toevoegen:
Open de gewenste website via de browser -> Naast het webadres staat er een ster. Klik die aan zodat je bij je favorieten komt -> klik op toevoegen

Bonustip:
Ooit van een powerbank gehoord? Superhandig als je een tijdje onderweg bent zonder dat je jouw mobiel kan opladen! Je kan een powerbank bestellen via apparatuurvoorthuis.kpn.com maar je kan er ook 1 winnen als jij een gouden tip hebt om je accuduur te verlengen.

[b]Heb je zelf ook nog tips die je wilt delen? Laat het weten op het forum zodat anderen er ook profijt van hebben!
icon

Beste antwoord door Paul_ 20 juli 2016, 13:19

Bedankt voor jullie reacties! Dit zijn de winnaars: Speedbasic, GWVos en Hjjb. Jullie krijgen zo een privébericht. Reageren jullie daar op? Dan zorg ik dat de powerbanks worden verstuurd!

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 2
Badge
Als je toevallig beschikt over een telefoon met een amoled scherm, kun je wat 'juice' besparen door een zwarte achtergrond te gebruiken en als het mogelijk is, een donkere UI te gebruiken.
Voor iedere telefoon een Tip: Als u de telefoon oplaad (Maakt niet uit welk merk) Zet hem in vliegtuigmodus. Zo kunt u wel internet inschakelen om toch berichten te ontvangen + hij laad 2x zo snel op!

Hoe een batterij minder snel leeg gaat.
Als u de telefoon toch niet gebruikt zet hem dan op Extra Spaarstand en zet internet uit.

Gebruikt u hem wel?
Zet hem dan op Extra Spaarstand.
Hier de Grote tip: Nou hangt dit heel erg af van u telefoon hoe dit precies moet maar op een samsung is het op het linker knopje dan ziet u alle geopende applicaties. Klik op alles sluiten en de processor zal een stuk minder batterij verbruiken.

Heeft u in de trein slome wifi of Sloom 4G hier de oplossing hoe u een website sneller kan laten laden.
Open thuis de website, Als het ware download u de website dan alvast vervolgens gaat u in de trein verder.
Als je een Samsung gebruikt.
Zet hem dan in de spaarstand modus. Dan gaat ie 2x zolang mee.
Voor een iPhone gebruiker is het de Energie besparing modus, zet die gewoon aan. Als je batterij wilt besparen.
Reputatie 1
Zet je toestel op spaarstand (scherm, achtergrond functies) en leer eraan te wennen. Zo is dat standaard en moet je alleen uitzonderlijk nog je spaarstand uitzetten als je iets niet kunt lezen of het maximale uit je toestel wilt halen.
Reputatie 2
Badge +3
Voor de mensen met een iPhone hier 30 tips om de accuduur te verlengen.

http://www.iculture.nl/tips/tips-iphone-batterijduur-langer-maken/
Mijn tip is om een donkere achtergrond / donker thema te gebruiken.
Door een donkere achtergrond is er minder energie nodig om het beeld aan te sturen dan in het geval om gekleurde pixels te weergeven. Dit zal aanzienlijk merkbaar zijn op de batterijduur!
Reputatie 7
Badge +29
Als je echt batterij wilt besparen moet je gewoon Facebook verwijderen en via internet gaan gebruiken. Op Android zuipt die app zo je batterij leeg en het is ook nog eens super groot.

Op Android 5 en hoger wil je je telefoon neerleggen of in je broekzak doen als je deze niet gebruikt. Op deze manier komt Doze in werking en zal je telefoon energiebesparen zonder dat je meldingen mist!
Ik heb nog een tip voor batterij besparen, maar dan mijn 'eigen batterij'. Ik leg twee keer per week mijn telefoon weg om 18:00 uur. Was serieus even wennen, maar het geeft een hoop rust op zo;n avond. Ik ben dol op mijn telefoon, maar ik merk ook hoe snel ik bijna 'verslaafd' ben en bij alles denk 'dat zoek ik even op'. Twee avondjes per week.... heel goed voor mijn eigen batterij 🙂
Gewoon je telefoon uitzetten 😉
De beste tip is om applicaties echt af te sluiten ipv te minimaliseren. Ook geminimaliseerde applicaties verbruiken stroom (en ook data in sommige gevallen!). Op Androids doe je dit door naar het "applicatie wisselscherm" (vierkantje rechtsonder) te gaan en ze daar zijwaards te swipen.
De tip voor op een festival:
Wanneer er meer en meer mensen op het festival zijn raakt vaak het netwerk overbelast. Je telefoon probeert dan steeds te zoeken naar het beste bereik door o.a. te switchen tussen. 2g, 3g en 4g. Om beter bereikbaar te blijven, en batterij te besparen, zet tijdens de piekuren je netwerk standaard op 2g.
Via je netwerkinstellingen kan je je netwerk standaard op 2g instellen

Voordelen:
Zelfs bij overbelast netwerk kan je bellen en gebeld worden.
Langere batterijduur

Nadeel:
2g is uiteraard wat langzamer. Whatsapp en bellen is geen probleem. Maar je nieuwste filmpje van de opening van dat ene concert uploaden gaat hem niet worden.

Werkt voor Android en iPhone.

Dit doen wij al jaren op bijvoorbeeld lowlands. Het scheelt echt enorm veel en je kan altijd bellen en gebeld worden!
Pokemon-go er af gooien gaat je batterij en jezelf langer mee🆒
De beste manier om langer je telefoon te kunnen gebruiken lijkt me toch de KPN powerbank winnen. 😃
4g uitzetten en instellen op 2 of 3g
Reputatie 1
Zet je zonnebril af als je naar je scherm kijkt in de zomer, en alle andere seizoenen ook trouwens! Scheelt extra belichting.
Ik persoonlijk meer ervaring met Android en weet hiervoor dan ook een paar hele goede batterij besparings tips!

Achtergrond services beperken:
Waar je bij Android het meeste kan besparen is in standbytijd. Android telefoons gebruiken ook als het scherm uit staat nog veel stroom, dit komt door alle achtergrond services die nog blijven aanstaan. Bijvoorbeeld de Facebook app die in de achtergrond blijft vernieuwen.
Om deze Services uit te schakelen kan je verschillende apps downloaden zoals bijvoorbeeld: Amplify of Greenify.
Amplify zorgt ervoor dat Services zoals Facebook de telefoon niet uit 'deep sleep' halen. In deep Sleep gebruikt de telefoon in standbytijd niks tot heel weinig. Amplify activeert de apps om de zoveel tijd wel om notificaties mogelijk te maken.
Greenify zorgt er juist voor dat achtergrondservices worden uitgeschakeld en pas weer actief worden als het scherm van de telefoon aangaat.

Een custom kernel:
Dit is misschien een tip voor de iets meer technische gebruikers maar werkt heel goed!
Het Android besturingssysteem maakt gebruik van een 'kernel' in deze kernel staat alle informatie over het stroomverbruik van de telefoon, bijvoorbeeld hoe snel de telefoon moet werken als er informatie moet worden verwerkt.
De fabrikant van een telefoon optimaliseert deze kernel vaak wel goed maar meestal is er nog veel ruimte voor verbetering. Op deze manier kan je je telefoon sneller laten werken en ook meteen stroomverbruik verminderen.
Een custom kernel kan de garantie van je telefoon verbreken (dit is niet altijd het geval). Het werkt ook op elke telefoon anders dus even goed google'en voordat je aan de slag gaat kan geen kwaad!

Met deze 2 tips lukte het mij om op mijn Oneplus One van 24 uur actief waarvan 4.5 uur scherm aan naar 46 uur actief met 8 uur scherm aan te gaan :)

Hopelijk hebben jullie er wat aan 😉
Reputatie 7
Badge +23
Bedankt voor jullie reacties! Dit zijn de winnaars: Speedbasic, GWVos en Hjjb. Jullie krijgen zo een privébericht. Reageren jullie daar op? Dan zorg ik dat de powerbanks worden verstuurd!
Ik weet dat het bij android kan, de 4g antenne uitschakelen en verder gaan met alleen 3g. Dit scheelt heel veel op een dag, dit is vooral relevant sinds iedere 100-euro-chinaphone ook met 4g antennes geleverd wordt.
Alle apps uitzetten na gebruik. Zo blijven ze niet draaien op de achtergrond.
Reputatie 7
Badge +15
Laat apps niet onnodig openstaan, er zijn apps die automatisch opstarten wanneer ze geïnstalleerd zijn. De-installeer ze als je ze niet meer nodig hebt.
Reputatie 7
Badge +15
Laad de telefoon pas op als deze bijna leeg is(Circa 20%). En als je het op laad: Zorg er voor dat de telefoon tot minimaal 80% wordt opgeladen. Accus kunnen namelijk maar een beperkt aantal keren opgeladen worden en moeten "actief" blijven. Via deze methode blijft je maximale accu capaciteit optimaal.
Reputatie 7
Badge +15
Zet je dataverbinding(3g/4g) uit als je op een locatie bent zonder ontvangst, Je telefoon probeert namelijk te zoeken naar een netwerk en het lukt telkens niet, zonde van de moeite die je telefoon moet doen om verbinding te maken 😉

Verbinding maken kost trouwens meer stroom dan verbinding hebben(!)
Wanneer je de telefoon toch niet gebruik, gewoon uitzetten
tijdens sporten/overleg/bijeenkomsten/ergaderingen
🆒;)
Reputatie 1
Op mijn android toestel gebruik ik Droid Optimizer, dat scheelt echt.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ashampoo.droid.optimizer&hl=nl
Reputatie 1
Een ander goed programma voor Android is Greenify https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oasisfeng.greenify&hl=nl

Reageer