Beantwoord

Hoe voorkom ik Automatische activering SIM kaart

  • 1 August 2019
  • 15 reacties
  • 520 keer bekeken

Ik heb net een nieuw SIM only abonnement afgesloten. Deze SIM kaart heb ik nu besteld omdat we binnenkort naar Turkije en Griekenland vertrekken. Ik wil hem pas ca. half september gaan gebruiken. Nu zie ik in de bevestigings email dat hij automatisch geactiveerd wordt als ik dat niet binnen 14 dagen doe. Hoe kan ik dit voorkomen?
icon

Beste antwoord door PeterG 1 August 2019, 21:14

Bekijk origineel

15 reacties

Euh, waarom heb je dan een nieuwe sim nodig? Dat kan toch ook op je huidige sim.

En waarom wil je de sim niet eerder activeren? Het blijft toch hetzelfde nummer???? Want ik neem aan dat dat nieuwe abo door verlenging is genomen.

Een sim wordt om veiligheidsredenen na 14 dagen automatisch geblokkeerd, en permanent onbruikbaar, als deze niet binnen die tijd geactiveerd wordt. Dat is uiteraard niet te voorkomen. Dan moet KPN het hele systeem even opnieuw bouwen.... 😕

Ik zie echter geen bezwaar om 'm binnen 14 dagen na ontvangst te activeren. Nummer en abo wijzigt tenslotte niet.

Wil je toch met een nieuw sim (?) op vakantie dan niet al te lang voor die tijd deze aanvragen.

DENK JE er verder aan dat in Turkije de bundel van je abonnement niet geldig is? Het land is geen lid van de E.U. En met Griekenland moet je aan de grenzen opletten dat je niet met een niet E.U.-lid land/provider/zendmast bent verbonden.
Dank je Peter,
Ik moet even wennen aan het populaire toontje gebaseerd op allerlei aannames...maar dat lijkt de norm te worden op dit soort platforms.
Nee het is geen verlenging, maar een nieuw abonnement. Omdat we binnenkort vertrekken maar nog in Turkije zijn wil ik de SIM meenemen, vandaar nu besteld. Ik wil echter niet 1,5 maanden voor niets betalen, vandaar nog niet activeren. Dat wil ik pas doen als we in Griekenland zijn.
Wij wonen een deel van het jaar op een boot en varen momenteel in Turkije (waar ze nu ligt), we gaan richting Griekenland waar ik het nieuwe abonnement wil gebruiken. Ik ben goed op de hoogte van alle bijkomstigheden van Telecom in dit grensgebied.
Blijft dus mijn vraag: Hoe kan ik automatische activering voorkomen?
Groet, André
Ah, nieuw abonnement. Ik moet in eerste instantie wel iets aannemen als de info niet duidelijk is. Sorry daarvoor. Ik neem dan het meest voorkomende aan.

Verder, je abonnement gaat lopen ongeacht of je de kaart activeert! Er is een startdatum met je afgesproken, zie contract. Dat hangt niet af van het activeringsmoment.

Je abonnement loopt minimaal 1 jaar of 2 jaar afh. van wat je hebt genomen.

Bij gebruik buiten Nederland v.e. NL abonnement zullen er na 120 dagen extra kosten komen. Tenzij je kunt aantonen dat je maximaal 6 maanden buiten NL verblijft en een adres in NL hebt.

Verder: activeren kan via internet. Ik heb echter geen idee of je daarvoor ook in Nederland (KPN-netwerk) moet zijn.

Blijft dus mijn vraag: Hoe kan ik automatische dé-activering voorkomen?

Niet. Je kunt het vervallen van de kaart niet voorkomen als je niet binnen 14 dagen activeert. Ik begrijp ook het bezwaar niet om 'm eerder te activeren. Als je binnen 14 dagen niet activeert, zul je een nieuwe kaart moeten aanvragen. Ondertussen zal wel je abonnement ingegaan zijn.
-> hij wordt na 14 dagen vervallen. En is dan niet geactiveerd noch weer te activeren. Waardeloos stukje plastic na 14 dagen. Tenzij geactiveerd binnen die 14 dgn.

Gewoon activeren (via internet; sim in toestel) en na activatie er weer uithalen en in Griekenland er weer in.
https://www.kpn.com/service/mobiel/simkaart/activeren.htm#/
Dit lijkt sterk op misleidende informatie. Op de site waarop je dit abonnement bestelt staat heel duidelijk dat het abonnement (en daarmee betaling) start na activering van de SIM. Ik heb het nog even nagekeken maar er staat niets over dat dat binnen 14 dagen moet (of het staat ergens goed verborgen).
Hetzelfde geldt voor maximaal 3 maanden in het buitenland. Nu hebben we daar volgens jouw verhaal geen last van want zijn nooit meer dan 6 maanden aansluitend in het buitenland en hebben een adres in NL. KPN wekt echter minimaal de indruk dat het gebruik van het abonnement binnen de EU exact hetzelfde is als in NL. Dit is voor mij nml. de reden om een KPN abo te nemen ipv unlimited T-Mobile...die geven namelijk aan dat bij gebruik buiten NL er allerlei limieten gaan gelden. Ik heb zelfs vandaag met KPN gebeld om dit laatste te laten bevestigen voordat ik de SIM bestelde.
Inmiddels begint mijn vraag te veranderen in: waar kan ik een formele klacht hierover indienen en mijn bestelling annuleren.
Groet, André
Om met het laatste te beginnen. U hebt de mogelijkheid om de overeenkomst/het abonnement binnen 14 kalenderdagen na levering van het product (Sim Only) kosteloos en zonder opgave van reden te annuleren - dit is namelijk de wettelijke bedenktijd - zg. herroepingsrecht. Dit kan telefonisch of op kpn.com/annuleren. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u KPN via een ondubbelzinnige verklaring op de hoogte stellen van uw beslissing de overeenkomst te herroepen. Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om uw mededeling betreffende uw uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken.
Als u de overeenkomst herroept, ontvangt u alle betalingen die u tot dat moment hebt gedaan, inclusief leveringskosten (m.u.v. eventuele extra kosten t.g.v. uw keuze voor een andere wijze van levering dan de door KPN goedkoopste standaard levering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat KPN op de hoogte is gesteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen van KPN terug. Voor de terugbetaling mogen géén kosten in rekening worden gebracht.
Indien u een klacht wenst in te dienen omdat u toch niet helemaal tevreden bent, kunt u dit doen via kpn.com/klachten.
Met betrekking tot misleidende informatie het navolgende. In de overeenkomst mobiele aansluiting, met behoudt van een bestaand mobiele nummer en in combinatie met een KPN Compleet pakket wordt het standaard pakket exclusief kortingen en extra voordelen vermeld dat afwijkt van de overstapdatum (dat later in een aparte e-mail aan u wordt bevestigd). Deze kortingen en extra's vindt u pas later terug, mits voor u van toepassing, op uw maandfactuur. Lang nadat de wettelijke bedenktijd verstreken is en u dus gebonden bent aan een bepaalde contractperiode (looptijd) van zo'n 1 of 2 jaar, zonder dit nog te kunnen herroepen c.q. annuleren! Afspraken bij het aangaan van een overeenkomst dienen onverwijld en zonder voorbehoud, expliciet worden vastgelegd in een overeenkomst met hierin een duidelijke vermelding van de kosten en aanbod bij zo'n abonnement. E.e.a. om later "verrassingen(?)" of "teleurstellingen(!)" in de toegezonden facturen van KPN te voorkomen.
@andrehu de activering van een sim binnen 14 dagen is zover ik weet bij alle providers gebruikelijk. Dit staat of hoort te staan in de documentatie die je bij je sim ontvangt. In de email bevestiging staat de de-activatie na 14 dagen gemeld dat komt op hetzelfde neer. Bij een nieuw abonnement(sim only) gaat deze inderdaad pas in na activatie. Logischer wijze binnen 14 dagen na bestelling voor de opzegtermijn om is.

Is er een specifieke reden (verjaardagskado) dat je deze sim niet eerder wil gebruiken. Het is uiteraard lastig opsturen naar een boot. Ik begrijp de achterliggende reden van het nog niet activeren niet helemaal.

Het is me duidelijk dat je dan niet zo makkelijk post kan ontvangen, dat kan niet de reden zijn om dit abonnement nog niet te activeren. Voor deze specifieke situatie zou een prepaid kaart kopen en deze later naar sim only over zetten nog het slimste zijn vermoed ik.
Galdor68 schrijft: Voor deze specifieke situatie zou een prepaid kaart kopen en deze later naar sim only over zetten nog het slimste zijn vermoed ik.
Een prepaid kaart van KPN kan alleen in Nederland geactiveerd worden, dan beltegoed bijgekocht, en dan pas mee naar het buitenland. Anders werkt het niet. Een KPN prepaid kan niet in het buitenland geactiveerd worden.
Een sim met abonnement kan via internet geactiveerd en het lijkt me dat je daar niet persé voor in Nederland hoeft te zijn. Maar wel binnen 14 dagen.

Ik zie het eerder activeren, in Turkije nog, niet helemaal als bezwaarlijk. Een abonnement is tenslotte 1 of 2 jaar geldig. Na activatie pas gebruiken in Griekenland kan gewoon. Tijdens activatie vlgs mij wel in toestel hebben. En checken of activatie is geslaagd om later (in Griekenland) verrassingen te voorkomen.

Fijne vakantie nog! 😃 🏖️ ⛩️ ⛵️

Een prepaid sim is volgens de site meteen actief deze hebben geen activatie nodig je kan gelijk hebben dat ze bij het eerste gebruik in Nederland in een telefoon moeten dat detail vind ik niet terug. En prepaid sims zonder basis tegoed zijn er niet bij mijn weten. Ook dit is tegenwoordig vrij makkelijk online op te waarderen.

Mijn optie is bedoeld om het activatie probleem te omzeilen.

Meest belangrijke is bij deze vraag is het waarom niet meteen in gebruik nemen. Dat jij/wij het niet bezwaarlijk vinden neemt de reden waarom de wens er is niet weg.

Een sim hoeft voor activatie niet in een toestel. Bij een overstap bijvoorbeeld juist niet. Je kan een sim dan ruim voor tijd online activeren terwijl het abonnement pas later ingaat. Dit gaat hier niet op dat is in het start bericht al duidelijk genoeg.
Een prepaid sim is volgens de site meteen actief deze hebben geen activatie nodig je kan gelijk hebben dat ze bij het eerste gebruik in Nederland in een telefoon moeten dat detail vind ik niet terug. En prepaid sims zonder basis tegoed zijn er niet bij mijn weten. Ook dit is tegenwoordig vrij makkelijk online op te waarderen.


@Galdor68 Een prepaid sim heeft € 2,50 basistegoed. Dit is nodig om 'm te activeren door middel van een gesprek op te zetten. Dat gaat niet zonder basistegoed. Het basis- en bonustegoed werkt alleen in Nederland.
Het staat idd niet op de site, maar wel in het boekje bij het pakketje v.d. prepaid sim.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @andrehu, Welkom op het forum. Ik lees dat je de activatie van je simkaart wou uitstellen, omdat je naar Turkijke/Griekenland gaat en de aansluiting pas half september gaat gebruiken. Uitstellen van de activatie is niet mogelijk, hoe dit zit is al uitgelegd in berichten die hier al geplaatst zijn. Als je de bestelling nog niet geannuleerd hebt kan ik je helpen. Zou je daarvoor het 06-nummer, jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf)
Hoi @andrehu, Welkom op het forum. Ik lees dat je de activatie van je simkaart wou uitstellen, omdat je naar Turkijke/Griekenland gaat en de aansluiting pas half september gaat gebruiken. Uitstellen van de activatie is niet mogelijk, hoe dit zit is al uitgelegd in berichten die hier al geplaatst zijn. Als je de bestelling nog niet geannuleerd hebt kan ik je helpen. Zou je daarvoor het 06-nummer, jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf)
Dank voor je positieve antwoord Marina! Ik heb de gegevens toegevoegd aan mijn profiel waarbij ik mijn eigen mobiele nummer bij klantnummer mobiel heb gezet. Ik weet niet waar ik een eventueel klantnummer kan vinden. Ik heb nog een ander mobiel KPN abonnement en dadelijk dus het nieuwe abonnement (dat ik nog niet heb geannuleerd) waar ik het nummer nog niet van weet. Groet, André
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @andrehu, Aan de hand van je gegevens zie ik een aanvraag staan voor een nieuw nummer. Deze kan ik niet annuleren, omdat ik deze rechten niet heb. Mijn collega's via de chat en telefonisch(0800-0402) kunnen je doorverbinden naar de afdeling die dit wel kan. Als het gelukt is, laat je het hier dan nog even weten?
Reputatie 7
Badge +19
@andrehu, Ik heb niets meer van je gehoord en ga ervan uit dat het gelukt is met het annuleren van je aanvraag. Mocht je later nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.
@andrehu, Ik heb niets meer van je gehoord en ga ervan uit dat het gelukt is met het annuleren van je aanvraag. Mocht je later nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Dank voor het opvolgen Marina. Ik heb besloten het abonnement niet te annuleren omdat ik geen echt alternatief heb (behalve gedoe met Griekse en Turkse SIMs). Groet, André
Reputatie 7
Badge +19
Bedankt voor je bericht @andrehu, dan laten we het zo. Mocht je er nog vragen over hebben, hoor ik het graag van je.

Reageer