Illegale contractverlenging na inlijving Hi

• 3 juli 2016
  • 6 reacties
  • 206 keer bekeken

In december 2014 mocht ik bij HI uit 'coulance' na 1,5 jaar mijn (twee-jarig) contract al verlengen. Dat heb ik gedaan en ik ging zodoende uit een sim-only abonnement naar een met toestel. Ingangsdatum is 09-12-2014 en er worden geen verdere voorwaarden aan het vroegtijdig verlengen gesteld.
In de applicatie van HI staat (zolang we die konden gebruiken) einddatum 09-12-2016.
Begin 2015 wordt bekend gemaakt dat KPN HI zal inlijven en de lopende contracten dus overgaan naar KPN. We gaan over naar de applicatie van KPN en als de omzetting is voltooid verschijnt een nieuwe einde contractdatum van 01-05-2017. Dat zal wel een foutje zijn.
Nu hebben ze die actie van vroegtijdig verlengen bij KPN nog steeds en ging ik begin juni (1,5 jaar na ingaan contract) naar KPN om te informeren naar de verlengingsmogelijkheden. Daar werd mij medegedeeld dat het niet mogelijk was, omdat de resterende maanden van het oude contract bij het huidige worden opgeteld. En gaat KPN er vanuit dat ik het contract tot mei 2017 uitzit of eventueel verleng in november 2016.

1.- Eenzijdige contractwijziging is naar mijn weten verboden in Nederland.
2.- De telecom-wet voor consumenten schrijft voor dat contracten niet langer mogen zijn dan 2 jaar (Wet Van Dam, maar ik ben geen jurist, dus weet niet of ik het hier goed aanhaal). Die 2 jaar wordt, als we de periode die KPN handteert, ook handhaven ruim overschreden.
3.- Ik in feite wordt geacht 6 maanden abonnement te betalen van het huidige contract (abo+toestel) in plaats van de sim-only prijs van het oude contract.
4.- Is er uiteraard, op een stadaard antwoord na, niemand die je fatsoenlijk te woord kan staan bij KPN.

Nu zijn er vast een hoop mensen die tegen dezelfde illegale actie aanlopen. Wat hebben jullie gedaan en/of hoe ben je KPN tot een oplossing gekomen?

Ik heb al bij KPN aangegeven dat ik mijn contract zou beeindigen als er niet een passende oplossing geboden werd, maar zowel klantenservice als online klachtenformulier leveren alleen standaard antwoorden en gaan niet in op je klacht.

Nu kan ik inderdaad een nieuw abonnement afsluiten bij een andere aanbieder en de automatische incasso blokkeren, maarja ben je wel je nummer kwijt met alle rompslomp die dat met zich meebrengt.

Met vriendelijke groet,

David

6 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Hoi David, welkom op het forum! Vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan over de looptijd van je abonnement. Graag kijk ik voor je na hoe de vork precies in de steel zit. Reageer je op m'n privébericht? Dan duik ik mijn systemen in.
Reputatie 7
Wat is de startdatum en wat is de einddatum van dat nieuwe contract?
Zit daar meer dan 24 maanden tussen dan is het contract juridisch aanvechtbaar.
Reputatie 7
Je dient eerst je bestaande contract af te maken. Je kunt wel tot 6 maanden voor het einde al het nieuwe contract afsluiten. Maar dat gaat dus in op de dag nadat je lopende contract afloopt.

Tot 1 april dit jaar kon je bij KPN (en eerst ook HI) ook voortijdig verlengen waarbij (de gebruiksvoorwaarden) van je nieuwe abonnement al direct inging. Omdat toen (ook) de oude periode erbij opgeteld moest worden, kon dat dus 2½ jaar worden. Omdat je nou eenmaal ook aan dat halve jaar van je oude periode gehouden moest worden.
Er heeft sinds 1 april een wijziging plaatsgevonden waarbij je dus eerst de volledige periode van je huidige contract af dient te maken voordat je nieuwe ingaat.
Het moment van afsluiten daarvan is wel op min 6 maanden gehouden zodat mensen evt. wel eerder over een nieuw toestel kunnen beschikken.
Door de nieuwe regeling voldoet KPN dan aan het feit dat een abonnement niet langer dan 2 jaar vast mag zijn (2) (vlgs jouw opgaaf).
Er lijkt me geen sprake van eenzijdige contractwijziging (1). Je oude contract, wat je zelf hebt afgesloten, dient eerst "uitgezeten" te worden. Daarna je nieuwe contract. Ook daar heb je zelf mee ingestemd.
Uiteraard betaal je nu nog voor je huidige abonnement (3). Het nieuwe gaat tenslotte pas in na je huidige.
Reputatie 7
Aangezien het contractnummer gewijzigd is, betreft het dus een nieuw contract en mag de looptijd wettelijk dus niet meer dan 24 maanden zijn. Wat is de startdatum van het contract en wat is de einddatum van het contract?
He WJB,

Dank voor je antwoord, zo had ik er nog niet naar gekeken. Dat van die verlengde contracten kon ik niet vinden. Contractnummer is gewijzigd btw.
Wellicht discutabel of dat argument blijft staan, maar punt 1, eenzijdige contractwijziging, zal nooit vallen.
Reputatie 7
Het is inderdaad zo dat de looptijd van de eerste vaste contractperiode wettelijk niet langer mag zijn dan twee jaar. Er staat echter niets over de maximale looptijd voor een tweede vaste contractperiode binnen hetzelfde contract. De vraag is nu dus: Ben je een nieuw contract aangegaan of betreft het een voortzetting van het bestaande contract waarbij de nieuwe voorwaarden direct in gaan. In alle uitingen lijkt het op een voortzetting (verlenging) van het bestaande contract te gaan, maar wettelijk zou er best wel eens sprake kunnen zijn van een nieuw contract. Zelfs als alleen het nummer van de overeenkomst gewijzigd is, is er sprake van een nieuw contract en is daarmee de geldigheid aanvechtbaar.
Mocht ook het contractnummer niet gewijzigd zijn, dan maak je juridisch waarschijnlijk weinig kans en ben je helaas slachtoffer van de gewiekste marketingtrucjes die we bij vele commerciële bedrijven zien.

Reageer