Beantwoord

Inflatiecorrectie

  • 18 September 2020
  • 36 reacties
  • 664 keer bekeken

Beste KPN,

In mijn factuur zag ik dat de kosten van mijn abonnement omhoog zijn gegaan, dat komt door de inflatiecorrectie. Nu staat er op jullie site dat deze inflatiecorrectie 2,1% is. Echter zijn de kosten van mijn abonnement 5,4% omhoog gegaan. Zouden jullie aan mij uit kunnen leggen hoe het komt dat dit zo veel omhoog is gegaan.

icon

Beste antwoord door Heine 22 September 2020, 10:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

Reputatie 5
Badge +10

Hallo @bianeverts

Welkom op het KPN Forum. In 2020 is de inflatiecorrectie inderdaad 2,1%. Zonder verdere gegevens zou ik je niet kunnen zeggen waarom jouw berekening op een ander percentage uitkomt, maar natuurlijk kijk ik het graag voor je na. Kun je je gegevens (waaronder naam en adres) invullen in je Forumprofiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Zou je daarbij je 06-nummer en de laatste 3 cijfers van je IBAN bij “persoonlijke opmerkingen” willen vermelden? Alvast bedankt. 

Reputatie 5
Badge +10

Ik zie dat je intussen gegevens hebt ingevuld in je Forumprofiel. Van de mobiele aansluiting waarvan je daar de gegevens hebt ingevuld, is onlangs het contract verlengd. De inflatiecorrectie geldt daardoor nog niet voor die aansluiting. Een inflatiecorrectie zie ik dan ook niet terug voor die aansluiting. Mocht je wat anders bedoelen, licht het dan gerust even verder toe, en vermeld ook graag in je Forumprofiel de gegevens van de aansluiting waarop je vraag betrekking heeft. :wink:

Reputatie 5
Badge +10

Ik heb niets meer van je gehoord, dus ga ik ervan uit dat je vraag inmiddels is beantwoord. Anders hoor ik het graag!

Waarom is de inflatiecorrectie 2,1% als de jaarlijkse inflatie van augustus 2020 t/m augustus 2019 onder de 1% was?

Bron: https://www.inflation.eu/nl/inflatiecijfers/nederland/actuele-cpi-inflatie-nederland.aspx

 

Verder verwacht ik dan dat mijn nieuwe bedrag niet hoger kan zijn dan 1,021 * mijn oude factuurbedrag?

 

 

Waarom is de inflatiecorrectie 2,1% als de jaarlijkse inflatie van augustus 2020 t/m augustus 2019 onder de 1% was?

Bron: https://www.inflation.eu/nl/inflatiecijfers/nederland/actuele-cpi-inflatie-nederland.aspx

 

Verder verwacht ik dan dat mijn nieuwe bedrag niet hoger kan zijn dan 1,021 * mijn oude factuurbedrag?

 

 

Hallo @Marselaar , KPN baseert zich op de cijfers van het CBS, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm

@JanD  Ja, ik heb alle info van KPN en CBS gelezen maar volstrekt onduidelijk hoe men aan de 2,1 % komt.

 

Zie https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83133NED?q=prijsindex

 

Alleen in 2019 lag hij boven de 2. 

 

Ik dacht ik chat even met een medewerker maar alleen maar dezelfde standaardantwoorden naar de site die ik zelf natuurlijk ook al gelezen had. Verder: Hier kan ik u niet mee helpen. 

Vreemd dat een bedrijf zijn eigen prijscorrectie niet kan uitleggen.

Reputatie 7
Badge +18

Hoe ze er aan komen staat er toch bij in die link, bij de veel gestelde vragen:

Hoe wordt het berekend?

Wij volgen de berekening (consumentenprijsindex) van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Voor 2020 heeft het CBS een correctie berekend van 2,1%. Je maandelijkse abonnementsprijs gaat met dit percentage omhoog. Dat is de gemiddelde inflatie over de periode 1 juli 2019 t/m 30 juni 2020. Meer informatie over inflatie vind je op de website van het CBS.

 

Als je vervolgens bij het CBS kijkt vind je deze getallen, als je van de laatste kolom het gemiddelde uitrekent kom je op 2,0% maar dat komt denk ik omdat alles afgerond is, tel er iets bij op in een paar rijen dan kom je wel op 2,1%:

 

 

Jij neemt nu het gemiddelde over jaarmutaties.  Jaarmutatie van juni 2020 is 1.6% .  Maar het loopt tot 30 juni dus dan zouden we naar jaarmutatie juli 2020 kunnen kijken, komen we op 1.7%. Dat is de inflatie over het voorgaande jaar. 

Reputatie 1

Wat ik heel vreemd vind is dat m'n abonnement duurder wordt, maar dat hetzelfde abonnement nog steeds voor dezelfde prijs wordt aangeboden op de site van KPN. Dus zonder die zgn inflatiecorrectie. Lijkt me meer op vasteklantenuitknijperij ipv inflatiecorrectie.

Inflatiecorrectie van KPN blijkt opnieuw erg discutabel. Het zou beter zijn geweest als ze zich ingeleefd hadden in de moeilijke tijden voor veel van hun abonnees en ze een keer geen verhoging hadden doorgevoerd. Zeker gezien het feit dat het resultaat van KPN nog steeds prima is.

Reputatie 7
Badge +24

Inflatiecorrectie van KPN blijkt opnieuw erg discutabel. Het zou beter zijn geweest als ze zich ingeleefd hadden in de moeilijke tijden voor veel van hun abonnees en ze een keer geen verhoging hadden doorgevoerd. Zeker gezien het feit dat het resultaat van KPN nog steeds prima is.

Denk je dat KPN geen moeilijke tijden heeft dan?

Op basis van hun laatste rapportage gaat het prima met KPN.
https://ir.kpn.com/download/companies/koninkpnnv/Results/KPN_Q2_2020_Presentation.pdf
 

https://www.overons.kpn/nl/pers/kwartaalcijfers/publicatie-kpn-tweede-kwartaalcijfers-2020-1

Volgens de CEO:
Als we vooruit kijken, blijft de ontwikkeling van COVID-19 en de impact ervan op de huidige economische crisis onzeker. Onze prestaties in het eerste halfjaar en onze sterke balans geven ons echter een veerkrachtige basis om op te bouwen. We zijn toegewijd aan onze strategie en vastberaden om onze vooruitzichten, zoals we in januari hebben afgegeven, te halen. We hebben besloten om in het derde kwartaal van 2020 een interim-dividend voor 2020 uit te keren en KPN blijft goed gefinancierd met voldoende liquiditeit om de schulden voor de komende jaren te voldoen.’’

Reputatie 7
Badge +24

En wat wil je daar mee zeggen? Zulke rapportjes en zo'n mooi verhaaltje hoort bij een goedlopend beursgenoteerd bedrijf en het is in ons aller belang dat da zo blijft.

U heeft het over "opnieuw erg discutabel". Corona is iets van het laatste 7 - 8 maanden. In die periode heeft er maar 1 x een inflatiecorrectie plaats gevonden. 

Reputatie 1

Ik ben tevreden over KPN, maar vind het eigenlijk zielig dat ze binnen de looptijd van een contract steeds een paar dubbeltjes erbij pakken. Gewoon ouderwetse Hollandse kruideniersmentaliteit van ze :)

Ik ben tevreden over KPN, maar vind het eigenlijk zielig dat ze binnen de looptijd van een contract steeds een paar dubbeltjes erbij pakken. Gewoon ouderwetse Hollandse kruideniersmentaliteit van ze :)

Moeten de inkomsten van de burgers zoals uitkeringen, AOW, minimum loon etc. dan ook maar niet meer met de inflatiecorrectie aangepast worden?

 

Reputatie 1

Ik ben tevreden over KPN, maar vind het eigenlijk zielig dat ze binnen de looptijd van een contract steeds een paar dubbeltjes erbij pakken. Gewoon ouderwetse Hollandse kruideniersmentaliteit van ze :)

Moeten de inkomsten van de burgers zoals uitkeringen, AOW, minimum loon etc. dan ook maar niet meer met de inflatiecorrectie aangepast worden?

 

Nee, zeker niet, maar ik had even mijn eerdere reactie moeten aanhalen:

Wat ik heel vreemd vind is dat m'n abonnement duurder wordt, maar dat hetzelfde abonnement nog steeds voor dezelfde prijs wordt aangeboden op de site van KPN. Dus zonder die zgn inflatiecorrectie. Lijkt me meer op vasteklantenuitknijperij ipv inflatiecorrectie.

Gewoon dan jaarlijks kijken of er wat uit te slepen is met een verlenging, heb je geen last van de inflatie correctie, die mij overigens weinig boeit, word het teveel of kan het elders goedkoper en heb ik er zin stappen we toch een jaartje over.:yum:

Sorry KPN, maar ik vind die hele inflatiecorrectie klinkklare onzin. Ik sluit een contract voor een bepaalde periode met een bepaald bedrag, en verwacht dit te betalen. Ikzelf mag er niet vanaf in die periode.

En waarom wordt de husselkorting niet voor inflatie gecorrigeerd?

Het gaat me niet om die paar cent, en juridisch zal het kloppen aangezien ik (natuurlijk) het contract niet heb gelezen, maar na tientallen jaren bij anderen te hebben gezeten zonder ooit enige inflatiecorrectie gezien te hebben laat dit bij mij een zeer nare smaak na. Net de hele familie overgezet naar KPN; volgend jaar dus weer snel weg.

Wat ik heel vreemd vind is dat m'n abonnement duurder wordt, maar dat hetzelfde abonnement nog steeds voor dezelfde prijs wordt aangeboden op de site van KPN. Dus zonder die zgn inflatiecorrectie. Lijkt me meer op vasteklantenuitknijperij ipv inflatiecorrectie.

Vandaag zie ik zelfs dat je onbeperkt bellen en internet kunt afsluiten voor 32,50!! Ik heb in maart afgesloten voor 37,50! Nu is dat al over de 38e. Lekker is dat. Ik weet wel wat ik na 2 jaar ga doen. 

Reputatie 7
Badge +24

Wat is hier bijzonder aan @Chrisvo ? Dat gebeurt bij alle providers. 

Reputatie 7
Badge +8

@Chrisvo Heb je ook KPN thuis voor hussel korting?

Reputatie 7
Badge +24

@Chrisvo Heb je ook KPN thuis voor hussel korting?

Dat denk ik niet. Anders had het volgens mij 25 euro geweest ipv 32,50.

Reputatie 7
Badge +8

@Chrisvo Heb je ook KPN thuis voor hussel korting?

Dat denk ik niet. Anders had het volgens mij 25 euro geweest ipv 32,50.

Er word 37,50 genoemd vandaar dat ik dacht geen hussel?


Momenteel is KPN in combi met Hussel echt niet duur voor onbeperkt.

Soms loont het dus echt om te wachten met verlengen want het kon 2kanten opgaan ze zouden stijgen of ze zouden omlaag gaan voor onbeperkt.

Reputatie 7
Badge +24

Nu is het € 32,50 zonder KPN thuis abonnement en 25 euro met KPN thuis abonnement. @Chrisvo heeft in maart afgesloten voor € 37,50. Waarschijnlijk zonder thuis abonnement.

De prijs is naar beneden gegaan. Als je 1 maal een 2-jarig abonnement afgesloten hebt, is dat iets wat buiten je om gebeurt. Je zit is de contractperiode, dus dat een provider aan andere mensen een lager bedrag vraagt, dat is iets waar je niets mee te maken hebt.

Bij mij was het toen ook een zogenaamde aanbieding. Maar als ze zeggen dat door inflatie de prijs omhoog moet, en je ziet dat ze nu voor zeer goedkoop wee verkopen, dat voelt toch niet lekker voor een bestaande klant. Daar ben jij het toch ook wel mee eens. Bij tele2 was geen inflatie correctie.